Výběr z programu a výsledky jednání vlády 8. října 2008
Vláda ve středu 8. října projednala zprávu o plnění státního rozpočtu našeho státu za první pololetí letošního roku. Kabinet premiéra M. Topolánka se také seznámil s informacemi o přípravách a realizaci obnovy Terezína a schválil návrh na odškodnění studentů VŠ, kteří za komunismu nemohli studovat. Zpráva nabízí zvukový záznam tiskové konference po jednání vlády.
Zpráva o plnění státního rozpočtu ČR za 1. pololetí 2008
Ministr financí M. Kalousek vládu seznámí se souhrnnou zprávou o plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí letošního roku. Součástí předkládaného materiálu je rovněž zpráva o ekonomickém vývoji České republiky za dané období.
Podle této zprávy dosáhla česká ekonomika v roce 2007 stejně jako v roce 2006 velmi vysokého růstu. Hrubý domácí produkt (HDP) se v reálném vyjádření zvýšil o 6,6 %, což po Slovensku a pobaltských republikách znamenalo nejvyšší dynamiku v rámci EU27.
V 1. pololetí 2008 vzrostl HDP meziročně o 4,9 %. Ačkoliv se stále jedná o vysoké tempo růstu, lze jej vnímat jako signál zpomalení ekonomiky. V mezičtvrtletním srovnání tempo růstu HDP očištěného o vliv sezónnosti a odlišného počtu pracovních dní v roce 2007 stabilně klesalo z 1,8 % v 1. čtvrtletí 2007 na 1,3 % ve 4. čtvrtletí 2007. V 1. pololetí 2008 se mezičtvrtletí přírůstky HDP dále snížily na 0,9 %. Ačkoliv tempo růstu HDP nepatrně kleslo v 1. pololetí pod tempo růstu potenciálního produktu , poprvé od roku 2005, nachází se česká ekonomika v oblasti kladné produkční mezery, jejíž rozsah se ve srovnání s rokem 2007 (1,8 %) v 1. pololetí snížil na 1,5 % potenciálního produktu. Z vývoje produkční mezery vyplývá, že se česká ekonomika nachází za růstovým vrcholem. Tento propočet je podpořen stále klesající nezaměstnaností (rychlost poklesu se ale zpomalila).
Více informací z citovaného dokumantu naleznete v příloze na konci této zprávy a následně na stránkách Ministerstva financí ČR.
Zprávu vláda VZALA NA VĚDOMÍ.
Informace o přípravě a realizaci záměrů obnovy města Terezín
Město Terezín se potýká již dlouhodobě se složitými hospodářskými a sociálními problémy, vyplývajícími zejména z ukončení činnosti vojenské posádky v roce 1996 (s existencí řady vojenských objektů, pro které je nutno hledat efektivní využití) a z dopadů škod vzniklých povodněmi v roce 2002 i v dalším období. Přes dosud přijatá usnesení vlády k této problematice se v uplynulém období nedařilo obnovu a rozvoj města Terezín uspokojivě řešit. K nápravě tohoto stavu proto vláda projednala na svém zasedání dne 21. května 2008 Zprávu o podpoře obnovy a rozvoje města Terezín. V tomto materiálu zhodnotila dosavadní vývoj v řešení uvedené problematiky, zejména stav plnění úkolů v rámci dosud přijatých usnesení vlády a zapojení zainteresovaných resortů a dalších subjektů do podpory obnovy a rozvoje města Terezín.
V materiálu je předložena informace o plnění úkolů, vyplývajících z uvedeného usnesení vlády ze dne 21. května 2008 č. 630, zaměřených zejména na: a) zajištění podkladů ze strany resortů a dalších zainteresovaných subjektů, zaměřených na podporu záměrů obnovy a rozvoje města Terezín, které měly být zaslány 1. místopředsedovi vlády a ministru pro místní rozvoj do 30. června 2008 (v souladu s bodem II/1 usnesení vlády č. 630/2008), b) provedení změny ve složení Vládní koordinační skupiny pro město Terezín do 31. července 2008 a zahájení činnosti tohoto orgánu.
Plnění těchto úkolů bylo projednáno na zasedání Vládní koordinační skupiny pro město Terezín, konaném dne 3. září 2008. Zpráva konstatuje, že celkově se výše uvedené termínované úkoly podařilo splnit s tím, že nadále budou pokračovat přípravné a realizační práce na investičních a neinvestičních záměrech řešení obnovy a rozvoje města Terezín. Postup prací bude projednáván na jednotlivých zasedáních Vládní koordinační skupiny pro město Terezín. 3. Jedná se o materiál informativního charakteru o organizačním a institucionálním zajišťování problematiky řešení obnovy a rozvoje města Terezín, ve kterém nejsou uplatňovány nároky na čerpání finančních prostředků z veřejných rozpočtů a ani ze státního rozpočtu.
Více se dočtete v samotném materiálu, který naleznete na konci stránky v příloze.
Zprávu vláda projednala a vyjádřila trvající podporu realizaci obnovy Terezína.
Informace o stavu přípravy a výstavby dálnice D47 nabízí příloha na konci této stránky.
Odškodnění studentů vysokých škol, kterým bylo v období komunistického režimu z politických důvodů znemožněno dokončit studium na vysoké škole
Od počátku roku 2007 jednají zástupci Pražského akademického klubu 48 a Konfederace politických vězňů s některými členy vlády (místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, ministr financí, ministr školství, mládeže a tělovýchovy, ministr a předseda Legislativní rady vlády) o přijetí právní úpravy, na jejímž základě by byli odškodněni studenti vysokých škol, kterým bylo v době od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989 z politických důvodů znemožněno dokončit studium na vysoké škole. Návrh takové zákonné úpravy byl v průběhu minulého volebního období dvakrát předložen k projednání Poslanecké sněmovně, a to jako sněmovní tisky 908 a 1184, v prvním případě byl však zamítnut a ve druhém vrácen navrhovateli k dopracování.
Účelem předloženého materiálu je, aby vláda rozhodla, zda mají být studenti vysokých škol, kterým bylo v období od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989 z politických důvodů znemožněno dokončit studium na vysoké škole, odškodněni - a pokud ano, aby uložila příslušnému členovi či členům vlády připravit a vládě předložit návrh příslušné právní úpravy. Návrh zákona by pak měl připravit ministr stojící v čele toho ministerstva, do jehož působnosti by vyplácení odškodnění ve formě finanční náhrady spadalo. Předseda Legislativní rady vlády C. Svoboda navrhuje, aby se předmětem odškodnění dotčených občanů zabývalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nebo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Návrh byl na jednání vlády dne 1. října odložen pro nepřítomnost ministra práce a sociálních věcí P. Nečase.
Návrh byl SCHVÁLEN a s tím, že vládě bude do konce roku 2008 předložen návrh nařízení vlády upravující problematiku odškodnění bývalých studentů VŠ, kterým komunistický režim znemožnil dokončit studia.
Projekt podpory malých oborů FIlosofické fakulty UK v Praze
Materiál „Projekt podpory malých oborů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze“ je vládě České republiky předkládán v souvislosti s potřebou zachování oborů, jejichž existence je v současné době ohrožena, které nicméně jsou pro českou společnost neoddiskutovatelným přínosem a které představují mimořádný potenciál pro využití ze strany řady státních institucí České republiky.
Vláda České republiky si ve svém programovém prohlášení v souvislosti s vysokoškolským vzděláváním klade za cíl rozšíření nabídky studijních oborů a navýšení prostředků z veřejných zdrojů pro vzdělání, vědu a výzkum. Předložený projekt na podporu zachování a rozvoje malých oborů FF UK v Praze je v souladu s tímto programovým prohlášením. Projekt předkládaný ministerstvem vnitra byl zpracován ve spolupráci s FF UK se záměrem zajistit systémovou podporu specializovaným oborům tradičně vyučovaným na FF UK, kterým v současné době hrozí nebezpečí zániku z důvodů nedostatku finančních prostředků. Cílem projektu je zachování malých oborů, jež se v současné době potýkají s existenčními problémy.
Návrh byl ODLOŽEN pro nepřítomnost ministra vnitra.
Věcný záměr zákona o dohledu nad finančním trhem
Hlavním cílem zákona o dohledu nad finančním trhem má být jednotná právní úprava postupů České národní banky při výkonu dohledu nad finančním trhem. Ačkoli byl v roce 2006 veškerý dohled nad finančním trhem sjednocen v rámci České národní banky, dosud nedošlo k navazujícímu sjednocení pravidel, podle nichž je dohled v jednotlivých sektorech finančního trhu vykonáván. Dohled je tedy v současnosti koncipován jako integrovaný, avšak stále se při jeho výkonu postupuje v jednotlivých sektorech podle různých pravidel, aniž by pro tyto rozdíly existovaly jakékoli věcné důvody. Současná právní úprava postrádá rovněž jednotné právní zakotvení dohledu nad finančním trhem (vymezení jeho cílů, zásad, základních dohledových nástrojů apod.). Tím zůstává smysl integrace dohledu do značné míry nenaplněn.
Budoucí zákon má proto za cíl, aby obecné zakotvení dohledu nad finančním trhem a postupy vztahující se k jeho výkonu byly ve všech sektorech finančního trhu pokud možno jednotné.
Návrh byl SCHVÁLEN. Vicepremiér Čunek upozornil, že tento návrh patří k dlouhodobě připravovaným návrhům a vyloučil souvislost mezi jeho předložením a stávající krizí na světových finančních trzích.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte případné dodatkové body jednání). Výsledky jednání vlády včetně dodatkových bodů jsou zveřejněny v sekci tiskových zpráv .
Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.