EN

Vláda České republiky

Výběr z programu a výsledky jednání vlády 15. října 2008



Kabinet premiéra M. Topolánka na své pravidelné schůzi projednal celou řadu zákonů, ve výběru se již tradičně můžete seznámit s některými zajímavostmi z předkládacích zpráv jednotlivých resortů. Současně občanům připomínáme, že na stránce v pilotním provozu http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf mohou sami vyhledávat informace o předkládané legislativě, kterou mohou současně připomínkovat.


Návrh zákona o ochraně zemědělského půdního fondu
Ministr životního prostředí předložil á návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Návrh byl obsažen v Plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2007 a Výhledu legislativních prací vlády na léta 2008 až 2010 (materiál byl vládou schválen v květnu 2007). Z důvodu vedení rozporových jednání (zejména s Ministerstvem zemědělství ve věci právní úpravy sedimentů z vodních toků a nádrží – viz níže) byl ministrem a předsedou Legislativní rady vlády povolen odklad pro předložení tohoto návrhu vládě do srpna 2008. 

Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu je stěžejní právní úpravou ochrany jedné ze složek životního prostředí. Obsahem zákona je vymezení zemědělského půdního fondu, jeho kvalitativní i kvantitativní ochrany, režim odnímání zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, odvody za odnětí zemědělské půdy, státní správa na úseku ochrany zemědělského půdního fondu a sankční ustanovení. (Zákon č. 334/1992 Sb. byl samostatně novelizován pouze jednou – zákonem č. 98/1999 Sb. Ostatní novelizace byly uskutečněny vždy v souvislosti s jinou právní úpravou (reforma státní správy, stavební zákon apod.).
 
Navrhovaná právní úprava je vyvolána čtyřmi okruhy důvodů

1) Posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru). V poslední době sílí tlak na velké zábory kvalitní zemědělské půdy v souvislosti s další urbanizací, především budováním průmyslových zón a skladových areálů.
 Posílení ochrany zemědělského půdního fondu navrhovanou novelou se děje následujícími způsoby:

a)
precizací stávající právní úpravy • právní úprava povinností vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy • opatření k nápravě • sankční ustanovení (zpracováno v souladu se „Zásadami právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy“ vypracovanými Ministerstvem vnitra) 
b) navržením nové úpravy • pořizování informací o půdě a registr informací o půdě • protierozní ochrana půdy • nová koncepce odvodů jakožto ekonomického nástroje • úprava zmocnění pro vydání prováděcích právních předpisů, jednak pro provedení nově navržené právní úpravy (eroze), jednak pro nevhodnost stávajícího zmocnění zejména pro kvalitativní ochranu zemědělské půdy.
 
2) Změny v kompetencích správních úřadů – orgánů ochrany zemědělského půdního fondu. Novelizace zákona v tomto smyslu je přímo uložena vládou, a to usnesením vlády ze dne 22. listopadu 2006 č. 1325. Vláda uložila členům vlády zapracovat návrhy legislativních změn, které jsou součástí materiálu „Souhrnná analýza působností vykonávaných orgány územních samosprávných celků“. Jako hlavní změnu lze uvést odebrání jednoho stupně státní správy, a to pověřeného obecního úřadu (státní správa ochrany zemědělského půdního fondu je navržena od obecního úřadu obce s rozšířenou působností jakožto orgánu ochrany zemědělského půdního fondu l. stupně), a dále založení působnosti České inspekce životního prostředí, která citelně chybí v této složce životního prostředí.
 
3) Návrh reaguje na posun právních úprav v oblastech úzce s ochranou zemědělského půdního fondu souvisejících, resp. na nově vytvořené právní prostředí (nový stavební zákon, alternativní využití zemědělské půdy - plantáž dřevin).
 
4) Mění se způsob stanovení odvodů za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu. Odvody jsou základním ekonomickým nástrojem ochrany zemědělské půdy před zábory. Co do výše nebyly měněny od účinnosti zákona, tj. od roku 1992. Sazby odvodů za zábor zemědělské půdy jsou nízké, navrhovaná úprava odvodů vychází nejen z potřeby odstranit jejich finanční znehodnocení vlivem inflace, ale i z potřeby významněji posílit funkci ekonomického nástroje ochrany půdy. Zvyšují se sazby za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu. U půd zařazených do třídy ochrany IV a V se navržené zvýšení odvodů promítá pouze vliv inflace, významné navýšení je navrženo u půd v I. a II. třídě ochrany. Toto nastavení je motivační, u investorů by mělo vyvolat větší zájem o pozemky tzv. brownfields a půdy horší kvality. 
Projednávání bodu bylo PŘERUŠENO.
Devizový zákon
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů reaguje na blížící se ukončení jednoho z přechodných období, související s naším vstupem do Evropské unie. Fungování Evropské unie je založeno na uplatňování čtyř základních svobod, jde o volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. 

U pohybu kapitálu si Česká republika vyjednala před svým vstupem do Evropské unie dvě přechodná období, která jí umožnila zachovat si určitá omezení při nabývání tuzemských nemovitostí zahraničními osobami, konkrétně jde o 5-leté přechodné období pro nabývání nemovitostí určených k bydlení a 7-leté přechodné období pro nabývání zemědělských pozemků a lesů. Vzhledem k tomu, že Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004, první z těchto přechodných období skončí 1. května 2009

Proto je třeba provést příslušnou úpravu ve vnitrostátní legislativě, konkrétně vypustit z § 17 devizového zákona odstavec 2. Od uvedeného data mohou být uplatňována určitá omezení pouze při nabývání zemědělské půdy a lesů, u kterých má Česká republika vyjednáno delší přechodné období, ostatní tuzemské nemovitosti bude možné převádět i nabývat bez omezení. Návrh zákona je plně v souladu s českým právním řádem, s článkem 56 odst. 1 Smlouvy o založení Evropských společenství, s přílohou č. V kapitolou 2 bodem 1 Aktu o podmínkách přistoupení, který je nedílnou součástí Smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii, a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Navrhovaná úprava nebude mít dopad na státní rozpočet, na veřejné rozpočty a na životní prostředí; nepředpokládají se dopady sociální a ani významný vliv na podnikatelské prostředí, neboť zájem zahraničních investorů se do nárůstu výstavby v České republice již dlouhodobě promítá, protože stávající omezení v jejich přístupu na tuzemský trh s nemovitostmi nejsou absolutní.
Návrh zákona byl ODLOŽEN.
Návrh majetkoprávního vypořádání pozemků pro dostavbu trasy dálnice D11
Ministerstvo zemědělství předkládá návrh na majetkoprávní vypořádání pozemků nacházejících se na trase dostavby dálnice D11 uvedených v příloze č. 2 tohoto materiálu, nezbytných pro dostavbu další etapy dálnice D11 Poděbrady – Hradec Králové. Vlastníci pozemků nacházejících se v trase dostavby dálnice D11 požadují namísto peněžité náhrady poskytnutí zemědělských pozemků v rozsahu odpovídajícím hodnotě pozemků dotčených výstavbou dálnice D11. Majetkoprávní vypořádání je navrhováno formou směny pozemků nacházejících se v trase dostavby dálnice D11 uvedených v příloze č. 2 tohoto materiálu za pozemky ve vlastnictví státu a správě Pozemkového fondu České republiky. Hlavním kritériem navrhované směny je hodnota za hodnotu podle ocenění dotčených pozemků. Podmínkou pro provedení směny bude skutečnost, že Ing. Ludmila Havránková bude ke dni podepsání směnné smlouvy prokazatelným vlastníkem k předmětným pozemkům a zaváže se uznat předkupní právo státu k pozemkům uvedeným v příloze č. 1 za cenu zjištěnou znaleckým posudkem. Přijetí navrhovaného záměru by umožnilo vyřešit dlouhotrvající překážku pro dostavbu další etapy dálnice D11.
Návrh byl SCHVÁLEN, více čtěte v níže připojené tiskové zprávě Ministerstva zemědělství ČR.
Projekt podpory malých oborů FIlosofické fakulty UK v Praze 
Materiál „Projekt podpory malých oborů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze“ je vládě České republiky předkládán v souvislosti s potřebou zachování oborů, jejichž existence je v současné době ohrožena, které nicméně jsou pro českou společnost neoddiskutovatelným přínosem a které představují mimořádný potenciál pro využití ze strany řady státních institucí České republiky.

Vláda České republiky si ve svém programovém prohlášení v souvislosti s vysokoškolským vzděláváním klade za cíl rozšíření nabídky studijních oborů a navýšení prostředků z veřejných zdrojů pro vzdělání, vědu a výzkum. Předložený projekt na podporu zachování a rozvoje malých oborů FF UK v Praze je v souladu s tímto programovým prohlášením. Projekt předkládaný ministerstvem vnitra byl zpracován ve spolupráci s FF UK se záměrem zajistit systémovou podporu specializovaným oborům tradičně vyučovaným na FF UK, kterým v současné době hrozí nebezpečí zániku z důvodů nedostatku finančních prostředků. Cílem projektu je zachování malých oborů, jež se v současné době potýkají s existenčními problémy. 
Návrh byl součástí programu jednání vlády dne 8. října, ale pro nepřítomnost ministra vnitra byl odložen na dnešní schůzi.
Vláda přijala SOUHLASNÉ STANOVISKO.

Návrh koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009 - 2013 - návrh byl SCHVÁLEN, se zněním návrhu koncepce se můžete seznámit v příloze na konci zprávy.


Zprávu o mimořádném zasedání vlády (ze dne úterý 14. října) naleznete na této stránce.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte případné dodatkové body jednání). Výsledky jednání vlády včetně dodatkových bodů jsou zveřejněny v sekci tiskových zpráv. 
Zvukový záznam tiskové konference nabízí příloha na konci této zprávy, přepis tiskové konference naleznete ZDE.
Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.