Tiskové konference

22. 8. 202410:10

Tisková konference po jednání vlády, 21. srpna 2024

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Dobrý večer, dámy a pánové, já vás vítám na tiskové konferenci po jednání vlády. O úvodní slovo poprosím místopředsedu vlády a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku.

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Dobrý večer, my děkujeme za trpělivost, vláda dnes po vládních prázdninách měla opravdu dlouhý seznam bodů k projednání, a proto i tato pozdní večerní hodina po ukončení jednání vlády, takže děkujeme za trpělivost.

Já bych okomentoval to, čím jsme na dnešní vládě začínali, a to bylo rozhodnutí vlády o té opravdu ukončené formální nominaci České republiky na pozici eurokomisaře. To znamená, my jsme o tomto jednali už před vládními prázdninami, ale mezi tím bylo potřeba také udělat ty konkrétní formální kroky, které s tou nominací jsou spojené. To znamená také i projednání, představení kandidáta na Výboru pro evropské záležitosti, což bylo realizováno, následně dnes také bezprostředně na to na úvod vlády jsme o této nominaci formálně rozhodli naprosto jednoznačně. Josef Síkela je tedy už oficiálním kandidátem České republiky na pozici člena Evropské komise pro to příští období.

Dále jsme také projednávali celou řadu zákonů, některé z nich tady také zmíníme. Já bych se pozastavil u bodu, který se týkal přímo mého resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, tedy novely zákoníku práce. Je to flexibilní novela zákoníku práce, která po opravdu velmi dlouhé době řeší věci tak, aby zákoník práce opravdu byl flexibilní. Umožňoval větší rozvoj České republiky, z hlediska opravdu konkurenceschopnosti, aby reagoval na to, že žijeme v globálním světě, kde jsou tady firmy, které zaměstnávají lidi ze zahraničí, působí v zahraničí, působí tady zahraniční firmy, filiálky a podobně, že máme tak nastavit celý ten legislativně respektive pracovně-právní proces těch vztahů tak, aby byl na úrovni 21. století z pohledu digitalizace. To znamená, zjednodušujeme tam ty věci, uzpůsobujeme tak tomu i ty lhůty, aby to bylo flexibilní jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele.

Co chci podtrhnout, řešíme tam také věci, které se třeba týkají větší bezpečnosti případně i rodičů při návratu do zaměstnání na tu konkrétní pozici. Řešíme tam také otázky, abychom nemuseli obcházet formálně ustanovení zákoníku práce u rodičů, kteří jsou na rodičovské dovolené, aby třeba na dohodu mohli opravdu oficiálně, férově dělat na té pozici, na které dělali před tím na ten plný úvazek, a podobně.

Zároveň také jsme řešili otázku například toho, aby mohli lidé, kteří pracují v zahraničí jako čeští občané, pokud o to stojí, pokud mají ten zájem a pokud se na tom s firmou třeba dohodnou dostávat svoji mzdu vyplácenou v eurech. Je tam také i otázka, která se týká např. zpružnění a zpřesnění pravidel pro podávání výpovědí, zpružňují se pravidla pro doručování platového a mzdového výměru atd.

Není tam, a to chci podtrhnout, a nebylo to ani dneska na vládě navrhováno žádnou z koaličních stran, otázka výpovědi bez udání důvodu, ta tam není. To znamená, to co jsem deklaroval, že tato novela to nemá ve svém návrhu, vláda ani takovou to podobu dnes tady neupravovala. To znamená, ta novela v zásadě kromě některých drobných změn, které jsme tady dneska na vládě dořešili v rámci stanoviska Legislativní rady vlády, tak projednala ten návrh tak, jak už byl v posledních měsících několikrát představen. Tolik asi za mě k novele zákoníku práce.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, nyní poprosím místopředsedu pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše.

Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj: Já vám děkuji za slovo a přeji vám všem hezký pozdní večer. Já jsem dnes kolegy na vládě, paní ministryni a ministry, informoval o postupu a náběhu nového stavebního zákona, který začal platit od 1. 7., a i o systémech digitalizace, které tento zákon v té digitální formě podporují. My jsme k 1. 7. spustili jak tu část, která se nazývá Portál stavebníka, tedy tu internetovou stránku a bránu, kudy mohou stavebníci ty své žádosti do systému podávat, byť jsou zachovány i některé další cesty, jako je třeba datová schránka, ale i o rozvoji toho systému na straně stavebních úřadů.

Ten systém je poměrně robustní, co se týče do počtu zapojených orgánů, stavebních úřadů ale i dotčených orgánů. Já mohu říct, že k dnešnímu dni již mámě téměř 100 % stavebních úřadů, které mají nastaveny role a se systémem mohou pracovat. Stejně tak objem dokumentů a odeslaných žádostí, kterých je zhruba deset tisíc, počet rozpracovaných žádostí na straně úřadů, ale už i dokončených roste, ale samozřejmě jsme si vědomi, že ta práce s tím systémem, zejména na straně těch stavebních úřadů, je složitá.

My jsme slíbili, že v rámci měsíce července a srpna i po debatě se Sdružením tajemníků, se zástupci samospráv, stavebních úřadů, doplníme některé požadované funkcionality zejména směrem k automatizaci, ke zvýšení komfortu a přesnosti práce systému na té straně těch stavebních úřadů. Stejně tak jede rozvojová řada na samotný Portál stavebníka, kde jsou našimi partnery spíše ČKAIT, různé organizace nebo třeba Platforma pro zdravý stavební zákon.

My jsme s kolegy diskutovali i plán toho, co se stane do konce srpna, jak budeme dál pokračovat v rozvoji toho systému, vzhledem k tomu, že uživatelem toho systému zprostředkovaně jsou i třeba dotčené orgány pod jednotlivými resorty, ať je to pod Ministerstvem životního prostřední, kde vzniká jednotné environmentální stanovisko, či pod Ministerstvem dopravy, kde funguje Dopravní a energetický stavební úřad. Bavili jsme se o dalších postupech v rámci rozšíření toho systému, jaké jsou nezbytné kroky, aby se ten systém rozvíjel ať už třeba do počtu integrací na ty důležité systémy, či pro práci třeba s komplexnějšími projekty, kde už skutečně těch dokumentů k povolení stavby není několik, ale je jejich několik tisíc, kde účastníci toho stavebního řízení jsou třeba všichni ti, jež se týká vedení nějaké nové komunikace či výstavby nového koridoru.

My budeme v této spolupráci dále pokračovat, s některými ministry jsme měli možnost tu situaci řešit už v průběhu toho minulého měsíce, toto bylo první setkání vlády jako celku. Já jsem kolegům předložil materiál a informoval jsem je o tom, jakým způsobem dnes probíhalo zhruba tříhodinové jednání v Senátu, jaké dotazy tam padly a jak některé ty problémy, které ten systém stále má, budeme v budoucnu adresovat, ať už z pohledu Ministerstva pro místní rozvoj, tak i ze strany kapacit a možností dodavatelů těch jednotlivých částí řešení.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a na závěr poprosím o slovo ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu.

Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu: Děkuji a stejně jak jsem dnes dopoledne poděkoval poslancům za to, že podpořili moji nominaci na eurokomisaře, tak bych chtěl ještě jednou poděkovat i vládním kolegům, že moji nominaci dnes oficiálně schválili. Já si toho velice vážím a budu pracovat nejen ve prospěch Evropské unie, ale samozřejmě budu se snažit pozici využít i ve prospěch České republiky.

Já nebudu shrnovat ty priority, už jsem se k tomu vyjádřil dnes dopoledne. Chci ale zdůraznit určitě jednu věc a to, že považuji tu budoucí Komisi a její práci a úspěšnou práci za naprosto klíčovou pro budoucnost Evropské unie, pro její konkurenceschopnost, pro prosperitu, proto aby Evropa byla ekonomicky silná, udržitelná a bezpečná pro všechny její občany. Klíčem k tomu z mého pohledu může být pouze spolupráce mezi členskými státy, která může vést k zvládnutí všech výzev.

My jsme dnes na vládě schválili soubor opatření, jehož cílem je usnadnit podnikání v České republice. Jde o opatření zaměřená na snížení administrativní zátěže a zjednodušení podnikatelského prostředí, a to zejména pro malé a střední firmy. Jedním z těch hlavních způsobů, jak chceme podnikání zjednodušit, je digitalizace, vytvoříme proto Portál podnikatele, kde firmy i živnostníci najdou všechny potřebné informace a budou moci celou řadu úkonů vyřizovat online, což ušetří čas a zvýší efektivitu.

Prostřednictvím online prostředí chceme pomoci podnikům i v dalších ohledech. Dokončujeme databázi informačních povinností a průběžně zlepšujeme také Portál živnostenského podnikání. Další novinkou bude zavedení digitálních účtenek, které nahradí papírové účtenky a usnadní proces nakupování, zjednodušíme také přepis vozidel tím, že evidenční kontrola vozidla bude sloučena s technickou kontrolou, takže majitelé nebudou muset provádět tento úkon znovu samostatně. Kromě toho chceme ulehčit také rozvoj levných obnovitelných zdrojů, a proto zdvojnásobíme limit výkonu, od kterého je nutné požádat pro instalaci o licenci.

Celkem je těch opatření 22, jejich kompletní výčet vám představíme v příštích dnech prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu. Připravovali jsme tato opatření ve spolupráci přímo se zástupci firem, s odbornou veřejností a podnikatelskými svazy a já jim za tuto spolupráci velmi děkuji. Já pevně věřím, že tato opatření přinesou konkrétní výhody našim podnikatelům a přispějí k tomu, aby České republika byla zase o něco atraktivnějším místem pro byznys, a tím to samozřejmě nekončí, protože my už v této době připravujeme další balíček opatření, který přijde, ale samozřejmě k tomu se budeme vyjadřovat, až to bude aktuální. To je z mé strany vše, děkuji.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, nyní je prostor pro dotazy, Česká televize.

Martin Schneider, Česká televize: Já bych měl těch dotazů několik, začal bych tím zákoníkem práce, o kterém tady mluvil pan ministr Jurečka. Jenom jestli byste mohl nastínit, k jakým změnám tam tedy došlo oproti tomu návrhu? A potom vím, že jste říkal, že tedy nebyl schválen, nebyla tam vložena ta výpověď bez udání důvodu, nicméně by mě zajímalo, jestli třeba někteří ministři tam deklarovali, že jejich spolustraníci o to budou usilovat právě třeba v Poslanecké sněmovně nebo jestli jste se o tom do určité míry bavili?

A vzhledem k tomu, že tady není pan premiér, tak se zeptám přímo pana Síkely, vzhledem k tomu, že vás dneska vláda potvrdila jako kandidáta, víte od pana premiéra, jaký bude další harmonogram toho, kdy by třeba mohla proběhnout třeba i výměna na tom resortu anebo co bylo i obsahem jeho schůzky s paní předsedkyní komise Von der Layen v pondělí? Díky.

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Tak já stručně jenom řeknu, že vlastně ta podoba je nakonec v tom návrhu tak, jak jsme ho navrhovali. Ty změny se týkaly vlastně toho, co navrhovalo stanovisko Legislativní rady vlády, které velmi často přijímáme jako vláda a tím pádem to měníme. Tzn. v tom stanovisku Legislativní rady vlády (LRV) byly dvě věci. A to sice to, abychom neumožnili to, aby rodič na rodičovské mohl pracovat a vykonávat tu činnost, kterou vykonával před nástupem na rodičovskou, i když by to dělal na dohodu. Dneska to je právě ten častý moment, kdy se toto obchází složitě zbytečně byrokraticky. Zhoršujeme to těm firmám, komplikujeme to těm rodičům, a přitom je jako naprosto jako svobodná vůle toho rodiče, jestli si řekne, že prostě má nějakou kapacitu v době rodičovské třeba v té firmě vypomáhat právě na tu dohodu.

Ta to byla jedna věc, kterou navrhovalo stanovisko LRV, abychom neupravovali a nechali vlastně ten stav, který je dnes platný. Vláda rozhodla o tom, že já jsem s tímto stanoviskem nesouhlasil a trval jsem na té původní úpravě. Takže zůstává ten posun pozitivní pro ty rodiče.

A dále jsme také vedli debatu, kdy v tom návrhu stanoviska LRV bylo to, abychom neumožňovali tu práci těm čtrnáctiletým, kteří nemají ukončenou školní docházku pro ty vybrané lehčí práce o velkých letních prázdninách. Já osobně jsem bytostně, nejenom jako politik, ale i jako rodič přesvědčen, že máme umožňovat práci těmto mladistvým. Není to o tom, že někoho nutíme. Není to o tom, že tady nastavujeme nějakou dětskou práci, ale když se třeba podívám konkrétně třeba do oblasti skautingu, volnočasových aktivit, tak dneska třeba asistenti, kteří působí na letních táborech, je přesně ta skupina lidí, u kterých je to i poptáváno ze strany té odborné veřejnosti. Takže o tom jsme tam vedli nějakou debatu, o tom tam byl nějaký drobný spor.

No a pokud jde o tu otázku, na kterou se ptáte, z hlediska výpovědi bez udání důvodu, tak to náš koaliční partner říká soustavně, v tom je on konzistentní, kolegové z ODS říkají, že se o to budou pokoušet v rámci druhého čtení v Poslanecké sněmovně. Já na to konzistentně, vy to víte, už půl roku, opakuji, říkám, v té dnešní situaci toto není na pořadu dne. Já tam v tom ten hluboký smysl nevidím.

Co já bych chtěl ještě dopracovat u této novelizace, na tom jsme pracovali s odborníky a dneska na vládě jsme o tom jednali, a nakonec tato varianta nebyla podpořena. A to je, abychom ještě zapracovali na té tzv. flexikuritě z pohledu té podpory v nezaměstnanosti, která by měla být vyšší v tom období prvních dvou, třech měsíců. A naopak nižší v té druhé polovině, kterou dneska podporujeme. Tak abychom jasně motivovali lidi k velmi rychlému návratu do práce, k velmi rychlému hledání si toho zaměstnání. To je to, co v zahraničí je ten úspěšný model, který posiluje tu ekonomiku. Takže o tom ještě také povedeme jednání na politické úrovni a je to také otevřená otázka pro druhé čtení.

Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu: Tak pokud jde o ten harmonogram, tak ty další kroky jsou poměrně jasné. Co není jasné, jsou jejich termíny. Teď bude následovat oficiální nominace mě jako osoby, možná už dokonce odešla, to já nevím, to je na Úřadu vlády. Následně donominují ještě ty státy členské, které nenominovaly, pak přijde představení struktury nové Komise, tzn. to, jak budou rozděleny role, komisariáty, a mezitím budou probíhat pohovory mezi předsedkyní Komise a jednotlivými kandidáty. Následně přijde to známé grilování ve výborech a v Europarlamentu. Jak to bude vypadat termínově, v tuto chvíli ještě tu informaci nemám, tzn. kdy bych měl přijít na řadu já. Počítám s tím, že se to může odehrát kdykoli počínaje příštím týdnem až na další.

Pokud se jedná o obsah toho rozhovoru s paní předsedkyní, toho setkání pana premiéra s paní předsedkyní Ursulou von der Leyen, přestože náš dnešní jednací maraton začal o půl deváté a skončil teď, tzn. trval nějakých dvanáct a půl hodiny a byli jsme velmi blízko sebe, tak jsme si stačili na to téma vyměnit pouze pár vět, asi těch nejdůležitějších. A protože jsem nebyl účastníkem té schůzky, tak nechám na panu premiérovi, aby informoval veřejnost v rozsahu, ve kterém on uzná za vhodné.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, další dotaz, Právo.

Pavel Cechl, Právo: Dobrý den, já bych měl dva dotazy na pana vicepremiéra Jurečku. Jednak, chápu to tedy správně, že ty brigády pro čtrnáctileté a ta možnost rodičů pracovat na DPP a DPČ při rodičovské u zaměstnavatele na té samé pozici padly? Nebudou tam?

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Ne, ty tam zůstaly.

Právo: Aha, tak tom případě, jaké byly teda ty změny, které se tam provedly? A další otázka je, bavili jste se o těch platech státních veřejných zaměstnanců? A co tam zaznělo?

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Abych to úplně zjednodušil. Tak ta úprava zákoníku práce je vlastně v té podobě, v jaké jsme ji předkládali na jednání Legislativní rady vlády. A já jsem se snažil vysvětlit, že ve stanovisku Legislativní rady vlády byly navrhovány tyto úpravy, které navrhovaly tato opatření vyřadit, která vy jste popsal. A vláda rozhodla, že je nevyřadíme, že tam zůstanou. Tak to máme sjednoceno, ať nevznikne tady nějaká komunikační mýlka.

Pokud jde o otázku platů, já jsem to komentoval dnes i po tom jednání s odbory. Ta situace je taková, že my jsme se dnes na tom jednání dohodli, že v příštích dnech zhruba do úterý pokusíme se prověřit varianty, kdy bychom přistoupili ke zvýšení tarifů od 1. 9. tohoto roku. Ale v ten moment by tam nebylo zvýšení objemu platů navíc pro kapitoly. Kapitoly mají domácí úkol prověřit, jaké případně mají finanční prostředky, které by jim po zbytek roku zbývaly třeba i z jiných částí svých rozpočtů, a s touto informací bychom se v úterý příštího týdne setkali a s odbory bychom si dohodli, jaká je tedy ta finální kompromisní varianta, jak to uděláme od 1. 9. a od 1. 1. 2025.

S tím, že jsme jasně dneska kolegům z odborů řekli, že jestliže v letošním roce není prostor v rozpočtu najít nějaké peníze navíc na posílení objemu platu jednotlivých rozpočtových kapitol, tak ale vláda jednoznačně, i po včerejším pracovním jednání, říká, že na zvýšení objemu platů pro rok 2025 máme všichni jasnou principiální shodu. Povedeme v příštích zhruba dvou týdnech debatu, o kolik to přesně bude.

Já jenom chci podotknout, že ty dvě věci nejsou úplně to stejné. Když mluvím o objemu platů a o zvýšení tarifů, tak to není stejná debata. Ona spolu souvisí, ale není to o stejných hodnotách, takže i odbory jsou si této věci vědomy, a teď budeme hledat a věřím, že v úterý najdeme nějaký možný kompromis, jak to případně načasovat, tak, co uděláme, které rozhodnutí a s jakým parametrem od 1. 9. a které od 1. 1. 2025.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, další dotaz ČTK.

Soňa Remešová, ČTK: Dobrý večer, já bych se chtěla zeptat pana ministra Bartoše, jestli cítí podporu koaličních partnerů, jestli se dneska dohodli na nějakém harmonogramu a jestli jste požádal ministry, aby spolupracovali jejich podřízené organizace?

Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj: Tak já děkuju za otázku a navážu tam, kde jsem začal v tom úvodním slovu. Já jsem i zmiňoval, že ve věci stavebních úřadů zapojených do toho systému, které mají nastavené role nejenom pro příjem těch jednotlivých žádostí, ale práci s těmi dokumenty a vykonávání úkonů, máme vyjma asi devíti malých úřadů asi 99 % zapojených úřadů.

Zároveň, a tady bych chtěl možná poděkovat Hasičskému záchrannému sboru, Ministerstvu zdravotnictví za spolupráci, které se do toho zapojují. Hasiči a hygieny díky naší dohodě nebudou v Portálu stavebníka vystupovat na úrovni jednotlivých územních pracovišť, ale na úrovni krajů, to výrazně zjednoduší práci s tím systémem. Podařilo se nám zapojit Národní památkový ústav, jednáme s Ministerstvem zemědělství o státních podnicích Povodí, které mají taky specifické postavení v rámci stavebního řízení a další.

Jinak já jsem kolegy informoval jak o tom, co by mělo být po dohodě s jednotlivými organizacemi nasazeno do konce srpna, zejména v těch věcech automatizace, ale i, abychom si sladili harmonogram a očekávání, co bude nasazováno v rámci rozvoje těch jednotlivých systémů i do budoucna. My se samozřejmě tak, jak se, řekněme, rozjíždí opět ten cyklus nejenom sněmovní, o těch dílčích krocích budeme bavit. Já jsem na začátku chtěl zmínit i nějaké statistiky. Ono je vidět, že byť ten start byl poněkud kostrbatý, tak ať už je to ten Portál stavebníka, kde v tuto chvíli bylo podáno přes 10 274 žádostí, to je asi o dva tisíce více než minulý týden, tak my vidíme i značné zapojení na straně těch informačních systému stavebního řízení a úřadů, tam se pracuje zhruba již s 80 % z celkového počtu žádostí, což jen v minulém týdnu bylo 69 % a zhruba tisícovka už je odbavených.

My se snažíme jako ministerstvo komunikovat nejen s kolegy v resortu, které se nějakým způsobem dotýkají toho zákona, ale zejména těmi stavebními úřady a tajemníky a i toto jsem dnes kolegům představoval. Samozřejmě je důležité, aby ten systém začal fungovat na těch plných obrátkách, abychom začali nejen díky té automatizaci, ale skutečnému propojení a práci nad jedněmi dokumenty vlastně urychlovat to stavební řízení, aby ten samotný stavební zákon, který zrychluje povolování staveb v České republice, zároveň byl podpořen i tou digitalizací dotaženou do toho, řekněme, stavu, který jsme přislíbili nejen s koncem srpna, ale třeba i v budoucnu v těch dalších rozvojových fází.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a poslední dotaz, televize Nova.

Lucie Hlubučková, televize Nova: Dobrý den, já bych měla dotaz na pana ministra Síkelu. Vy jste tady nastínil ten harmonogram, jak by mělo fungovat, nebo jak by mělo probíhat to vaše jmenování na pozici eurokomisaře. Ale řešili jste do nějaké míry i ten harmonogram, kdo by vás třeba a kdy měl potvrdit, dal třeba pan premiér nějaké datum, do kdy chce vědět dalšího nominanta?

Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu: Neřešili a myslím si, že to ještě nějakou dobu řešit nebudeme. Já se plně věnuji svojí práci ministra průmyslu a obchodu a je celá řada věcí, kterou bych chtěl a dotáhnu je ještě. V tuto chvíli je i otázka, kdy se bude schvalovat nová Komise v Evropském parlamentu, a uvidíme, jak ta jednání budou probíhat. Samozřejmě nějaká jednání o tom, kdo by mě mohl nahradit, určitě minimálně v rámci Starostů probíhají, ale diskutovat o tom, k jakému dni bych měl ukončit svůj ministerský mandát, je v tuto chvíli předčasné.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, já tiskovou konferenci končím a přejeme hezký večer, na shledanou.