EN

Vláda České republiky

56. Plenární schůze

> Jednání orgánů > Seznam Plenárních schůzí

56. Plenární schůze 6.9. 2005

Program jednání | Závěry jednání | Podklady k jednání

Z á z n a m

 

ze zasedání 56. Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR,       

        které se konalo dne 6. září  2005 od 17.00 hodin na Ministerstvu financí ČR

  

Přítomni: podle prezenční listiny 

 

Program:

·         Návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2006

 

Přílohy:

 

·         Prezenční listina

·         Stanovisko k návrhu státního rozpočtu na rok 2006 (Svazu průmyslu a dopravy České republiky )

·         Připomínky KZPS k Návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2006

·         Stanovisko ČMKOS k návrhu státního rozpočtu na rok 2006

 

Předkládané materiály:

 

k bodu 1. 1 :

-     Návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2006

-     Záznam z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro hospodářskou politiku konaného dne  5. září 2005

 

 

Zasedání  zahájil  a  řídil místopředseda vlády,  ministr práce a sociálních věcí a místopředseda RHSD ČR, Ing. Zdeněk Škromach (dále jen „předsedající“). V úvodu omluvil neúčast ministryně zdravotnictví, MUDr. Milady Emmerové, ministryně školství, JUDr. Petry Buzkové, místopředsedy vlády a ministra dopravy, Ing. Milana Šimonovského, ministra průmyslu a obchodu, Ing. Milana Urbana, ministra zemědělství, Ing. Petra Zgarby a ministra obrany, JUDr. Karla Kühnla. Na jednání byli zastoupeni svými náměstky.

 

Předsedající dále uvedl, že Návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2006 je na programu jednání vlády ČR dne 7. září 2005, před nímž proběhne jednání zástupců odborů s vládou o objemu peněz na nárůst platů ve veřejném sektoru na příští rok.

 

Úvod k materiálu Návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2006 přednesl             1. místopředseda vlády a ministr financí, Mgr.Bohuslav Sobotka a okomentoval v něm základní, sociálními partnery sledované, rozpočtové údaje. Připomněl, že návrh rozpočtu vychází ze schválené Koncepce reformy veřejných rozpočtů a z limitů, které, stejně jako v minulých dvou letech, určuje Konvergenční program ČR. Podíl deficitu veřejných rozpočtů na HDP by měl v roce 2006 klesnout na 3,8 %, zatímco dynamika růstu HDP se udrží na 4%. Ministerstvo financí, vycházeje z makroekonomických predikcí z července 2005, předpokládá míru inflace v roce 2006 2,2 % a míru nezaměstnanosti 9,4 % (resp. 7,5 % podle nově přijaté metodiky). Příjmy do státního rozpočtu přesáhnou objem 868 miliard Kč, což znamená nárůst o 7,9%, respektive 63 miliard Kč oproti roku 2005. Výdaje státního rozpočtu dosáhnou 945 miliard Kč, což představuje meziroční nárůst 6,3 %, tedy 56 miliard Kč. Předpokládaný deficit bude činit 76,4 miliard Kč oproti 83 miliardám Kč v roce 2005.

 

Mandatorní výdaje budou činit 504,5 miliardy Kč a na HDP se podílejí 13%. Výdaje na aktivní státní politiku zaměstnanosti budou činit 6,8 miliardy Kč, důchody vzrostou o 6,3 % a výdaje na podpory v nezaměstnanosti dosáhnou 6,5 miliardy Kč. Objem investic do vědy a výzkumu dosáhne částky 18,2 miliardy Kč, což je o 10% více než v loňském roce, takže podíl těchto investic na HDP bude činit 0,58 % HDP. Příspěvky do pokladny Evropské unie za Českou republiku činí 30 miliard Kč a příjmy pak cca 50 miliard Kč. Z toho bude 19 miliard Kč  věnováno na přímé platby do zemědělství.

 

Na závěr svého úvodního slova připomněl 1. místopředseda vlády a ministr financí, Mgr. Bohuslav Sobotka, že rozpočet na rok 2006 je zatížen mimořádnými výdaji určenými účastníkům osvobozeneckých bojů, na odškodnění osob pronásledovaných komunistickým režimem a na zmírnění křivd způsobených okupací Československa v roce 1968 (cca 1,4 miliardy Kč). Uvedl rovněž, že kráceny byly jednotlivé kapitoly rozpočtu selektivně, v průměru o 4 %.

 

Po tomto úvodním slově následovala diskuse v několika fázích. Nejprve hovořili za stranu zaměstnavatelů Ing. Karel Šperlink (SP ČR), Jan Wiesner (KZPS), Ing. Jiří Burdych (KZPS), Ing. Pavel Ernst (KZPS), Ing. Zdeněk Liška (SP ČR), Ing. Jaromír Schubert (SP ČR) a Ing. Václav Matyáš (KZPS).

 

Zástupci strany zaměstnavatelů v podstatě shodně zdůrazňovali skutečnost, že přes zdánlivě příznivá čísla, která zde ministr financí uváděl, růst veřejného zadlužování bude v roce 2006 nadále pokračovat. Podíl mandatorních výdajů, které v roce 2006 mají dosáhnout 53,4 %, je opět vyšší než v loňském roce. I přes vyšší předpokládané příjmy do státního rozpočtu nemá vláda, jak se zdá, jasno v prioritách neboť vyčleněné finanční zdroje na jejich naplňování jsou nedostatečné. Rozpočet také nepočítá s nutností spolufinancovat některé důležité programy EU, což neumožní čerpat vyčleněné prostředky ze Strukturálních fondů.

 

Ve svých vystoupeních se jednotliví řečníci věnovali především problematice  investic do programů celoživotního vzdělávání a do sféry vědy a výzkumu  nebo přesněji výzkumu a vývoje, které nedostatečně kopírují dynamiku nárůstu HDP a tudíž nemohou zajistit splnění podmínek Lisabonské strategie EU. Jako podhodnocené  se jim jeví rovněž investice do budování infrastruktury, která je jednou z deklarovaných priorit vlády a Ministerstva dopravy ČR a kde – podle jejich propočtů – chybí minimálně 1,3 miliardy Kč. Česká republika navíc zaostává i  v čerpání prostředků ze strukturálních fondů EU určených na dobudování a obnovu dálniční a silniční sítě. Zaměstnavatelé dále žádají ještě výraznější podporu malých a středních podniků v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Opětovně byla kritizována nedostatečná výše prostředků určených na zajištění konkurenceschopnosti českého zemědělství a na realizaci Horizontálního plánu rozvoje venkova. Zaměstnavatelé rovněž nesouhlasí s tím, aby rozpočet 2006 v kapitole Ministerstva kultury ČR byl nižší než v letošním roce. Už za současného stavu se nedaří zajistit program digitalizace knihoven a dostatečnou péči o chátrající architektonické památky. Vyššího přílivu finančních prostředků by bylo třeba zajistit také do Státního fondu bydlení neboť je nutno počítat nejen s průběžnou údržbou stávajícího bytového fondu, ale také s prostředky na nenávratné dotace na výstavbu nových bytů. Stabilizační zásahy do sféry zdravotnictví nepovažuje strana zaměstnavatelů za dostatečné. Jednorázové oddlužení zdravotních pojišťoven (3,8 miliard Kč) je řešením nesystémovým a pouze dočasným.

 

Za stranu odborů vystoupil Ing. Milan Štěch, předseda ČMKOS, Bohumír Dufek, předseda ASO, Alena Vondrová, Josef Středula, RNDr.Jiří Schlanger, Mgr.František Dobšík, JUDr.František Nekola, Ing. Martin Fassmann ( všichni ČMKOS ).

V jednotlivých příspěvcích zazněly poměrně shodně názory, že příjmová stránka rozpočtu je v ministerském materiálu značně podhodnocena, stejně jako tempo růstu HDP a předpokládaná míra inflace. Cenový pohyb ve sféře energetických komodit, jakož i další faktory ovlivňující zdražování (například plánované uvolňování nájemného, atd.) budou mít nepochybně vliv na růst inflace (odhad odborů 3,5 %). Diskutující upozornili také na to, že rozpočet uvádí percentuální nárůst důchodů v příštím roce 3,7 %, zatímco původní příslib Ministerstva práce a sociálních věcí ČR byl 4,9 %, dále se jim jeví jako rozporuplná čísla o příjmech ze sociálního pojištění a nárůstu platů a mezd. Aktivní politiku zaměstnanosti považují za nedostatečně finančně podloženou (chybí minimálně půl miliardy Kč ve srovnání s rokem 2005). Zvýšení výdajů na APZ by bylo i z hlediska plnění kritérií Lisabonské strategie mnohem vhodnější než stálé zpřísňování podmínek pro vyplácení sociálních dávek. Představa Ministerstva financí ČR o meziročním platovém nárůstu u zaměstnanců v rozpočtové a příspěvkové sféře (2,5 %) je v zásadním rozporu s požadavkem odborových centrál. Podle nich tento návrh neodpovídá reálnému růstu HDP i rozpočtových příjmů a navíc opět nebudou splněny sliby dané pedagogickým pracovníkům, zaměstnancům ve zdravotnictví a příslušníkům ozbrojených sborů. Za další slabá místa rozpočtu považují zástupci odborů částky uvažované na dotace do zemědělství a na krytí sociálních, ekologických a bezpečnostních rizik plynoucích v příslušných regionech z útlumu hornické činnosti.

 

V názoru na řešení situace zdravotních pojišťoven se strana odborů shoduje se stranou zaměstnavatelů v tom smyslu, že jednorázové oddlužení v připravované výši nebude postačující. Shodu nalezly obě strany i v názoru na nedostatečnost připravovaných investic do vzdělání, vědy a výzkumu tak, aby odpovídaly podmínkám Lisabonské strategie. Obecně považuje strana odborů Návrh rozpočtu za hrubý a málo propracovaný materiál, který si místy dokonce protiřečí. Jeho text navíc dostali sociální partneři do rukou pouze ve zkrácené formě a s nedostatečným předstihem. Kromě uvedených věcných výhrad bude nutno finální text očistit od některých neopodstatněných klišé v oblasti pracovní legislativy. Pokud by vláda Návrh státního rozpočtu v této podobě přijala, hrozí, že se těžiště řešení sporných otázek přenese na půdu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

 

K jednotlivým vzneseným problémům se během jednání i v jeho závěru vyjadřovali přítomní členové vlády a pracovníci ministerstev. Vysvětlovali jednak metodický přístup při výpočtech některých zpochybňovaných položek, důvody postupu při koncipování jednotlivých rozpočtových kapitol a současně vyjádřili i vůli k flexibilnímu řešení některých sporných otázek (ochota k dalšímu jednání o platech zaměstnanců v rozpočtové a příspěvkové sféře, dodatečné peníze pro rozpočtovou kapitolu kultury, záruka finančního krytí nenávratných dotací na výstavbu bytů ze strany Ministerstva pro místní rozvoj ČR atd.). V zásadě však zamítli možnost revize výchozích predikcí makroekonomických ukazatelů, kterou požadovali oba sociální partneři. Na závěr jednání přislíbil místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, Ing. Zdeněk Škromach, že členové vlády při jednání o Návrhu státního rozpočtu na rok 2006 přihlédnou k předneseným názorům sociálních partnerů.

 

Zástupci zaměstnavatelů i odborových centrál odevzdali svá stanoviska k Návrhu státního rozpočtu na rok 2006 písemně. Stanoviska jsou přiložena k záznamu z jednání.

 

 

 

Závěr

 

Sociální partneři v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky přednesli v rámci zasedání 56. Plenární schůze RHSD ČR své připomínky k Návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2006. Svá stanoviska předložili rovněž písemně. Předsedající, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a místopředseda Rady hospodářské a sociální dohody České republiky, Ing. Zdeněk Škromach, přislíbil, že členové vlády ČR  připomínky sociálních partnerů při projednávání Návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2006 zohlední a budou o nich rovněž následně informovat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky. Zavázal se rovněž k tomu, že vláda nepřistoupí k projednávání tohoto materiálu dříve, než dojde k dohodě se sociálními partnery o meziročním platovém nárůstu zaměstnanců v rozpočtové a příspěvkové sféře          

 

 

 

 

 

Zaznamenala:  PhDr.Blanka Markovičová,CSc.

 

 

 

 

 

                                                                                        Ing. Martin  J a h n

                                                                      místopředseda  RHSD ČR