EN

Vláda České republiky

52. Plenární schůze

> Jednání orgánů > Seznam Plenárních schůzí

52. Plenární schůze 10. 3. 2005

Program jednání | Závěry jednání | Podklady k jednání

Z á z n a m

 

ze zasedání 52. Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR, které se konalo dne 10. března  2005 od 9.00 hodin na Úřadu vlády ČR.

_____________________________________________________

 

 

Přítomni: podle prezenční listiny

 

Program:

Program

1.         Kontrola záznamu z  50. Plenární schůze RHSD ČR konané dne 9. 12. 2004.

2.                  Materiály k projednání

 

2.1.            Návrh nové úpravy nemocenského pojištění.

2.2.            Návrh nové úpravy úrazového pojištění.

2.3.            Příprava  pozice  České republiky k návrhu nové chemické legislativy v EU (Reach).

2.4.            Návrh věcného záměru zákona o dalším vzdělávání.

2.5.            Návrh věcného záměru zákona o zdravotnických zařízeních.

2.6.            Informace o možnostech mimosoudního  řešení pracovněprávních sporů a opatřeních  k jejich urychlenému soudnímu projednávání.

2.7.   Informace o přijatých opatřeních a plnění stávajících opatřeních k zajištění     dostatku dřevní hmoty pro zpracovatelský průmysl.

2.8.            Návrh zákona o některých formách poskytování veřejné podpory v oblasti kultury.

2.9.      Návrh na změnu ve vedení Pracovního týmu RHSD ČR pro sociální otázky.

 

3.      Materiály pro informaci

 

3.1.            Informace o valorizaci náhrad při ztrátě na výdělku z titulu nemoci z povolání a úrazů.

3.2.      Informace o návrhu vyhlášky o krajských normativech pro financování regionálního školství.

3.3.      Informace o přípravě strategie hospodářského růstu ČR.

3.4.      Informace o stavu schvalování ptačích zón.

3.5.            Informace o vývoji peněžních příjmů domácností a životních nákladů za 1. – 3. čtvrtletí 2004.

3.6.            Informace o stavu příprav materiálu expertní skupiny tripartity pro environmentální legislativu.

 

 

Přílohy:

  • Prezenční listina
  • Stanovisko KZPS ČR k návrhu nové úpravy nemocenského pojištění
  • Stanovisko KZPS ČR k návrhu nové úpravy úrazového pojištění
  • Stanovisko ČMKOS k návrhu nové úpravy nemocenského pojištění
  • Stanovisko ČMKOS k návrhu nové úpravy úrazového pojištění

 

 

Předkládané materiály:

 

k bodu 1.:       Materiál  vypracovaný Sekretariátem RHSD ČR.

k bodu 2.1.:   

Podkladový materiál MPSV ČR a záznamy z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 2. 2005 a Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění ze dne 14. 2. 2005.

k bodu 2.2.:   

Podkladový materiál MPSV ČR a záznamy z jednání Pracovního týmu pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 2. 2005, Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění ze dne 14. 2. 2005

k bodu 2.3.:   

Podkladový materiál MŽP ČR a záznam z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro hospodářskou politiku ze dne 27. 1. 2005.

k bodu 2.4.:   

Podkladový materiál MŠMT ČR a záznam z jednání Pracovních týmů RHSD ČR pro vzdělávání a lidské zdroje ze dne 27. 1. 2005. Záznamy z jednání Pracovních týmů RHSD ČR pro hospodářskou politiku ze dne 4. 3. 2005 a pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 3. 2004.

k bodu 2.5.:   

Podkladový materiál MZ ČR a záznam z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro zdravotnictví ze dne 4. 3. 2005.

k bodu 2.6.:   

Podkladový materiál MS ČR. Záznam z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 3. 2004.     
k bodu 2.7.:   

Podkladový materiál MZe ČR.

k bodu 2.8.:   

Podkladový materiál MK ČR a záznamy z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro kulturní otázky ze dne 18. 2. 2005 a Pracovního týmu RHSD ČR pro veřejné služby a veřejnou správu ze dne 14. 2. 2005.

k bodu 2.9.:    Podkladový materiál Sekretariátu RHSD ČR.

k bodu 3.1.:    Podkladový materiál MPSV ČR.

k bodu 3.2.:    Podkladový materiál MŠMT ČR.

k bodu 3.3.:    Podkladový materiál místopředseda vlády pro ekonomiku

k bodu 3.4.:    Podkladový materiál MŽP ČR.

k bodu 3.5.:    Podkladový materiál MPSV ČR.

k bodu 3.6.:    Podkladový materiál místopředseda vlády pro ekonomiku.

 

Průběh jednání

Jednání zahájil a řídil  první místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí   a předseda RHSD ČR (dále jen předsedající) Ing. Zdeněk Škromach. Omluvil nepřítomné členy vládní delegace. Vyzval přítomné k připomínkám k programu. V krátké rozpravě,         ve které byl předložený návrh podpořen, vystoupili zástupci obou sociálních partnerů.

 

K bodu 1.:      Kontrola záznamu z  50. Plenární schůze RHSD ČR konané dne 9. 12. 2004.

 Materiál uvedl PhDr. Ondřej Jukl. Bez připomínek.
 

 

Materiály k projednání

 

k bodu 2.1.:    Návrh nové úpravy nemocenského pojištění.

 

Jednání zahájil předsedající. Provedl shrnutí předloženého materiálu a otevřel diskusi.

 

Za SP ČR Ing. Zdeněk Liška uvedl, že materiál byl projednán v Pracovním týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost. SP ČR od počátku počítal s tím, že při splnění některých podmínek, budou o návrhu uvažovat a jednat. Skutečnost je taková, že ke shodě nedošlo. Jednání s ČMKOS probíhala s negativním výsledkem.

Na závěr sdělil, že  SP ČR nesouhlasí s předloženým návrhem z důvodů, které byly již předneseny na jednání zmíněného Pracovního týmu RHSD ČR.

 

Místopředseda PaedDr. Pavel  Skácelík shrnul názory  ČMKOS a  předal k tomuto bodu písemné stanovisko, které je součástí zápisu.                                           

Na doplnění uvedl, že vzhledem k tomu, že se jedná o novou právní úpravu je nutné přistupovat ke stávajícímu snížení odvodů velice opatrně, aby vybrané pojistné plně postačilo na úhradu nemocenských dávek. 1% bod z 3,3 na 2,3 by měl zaručovat určitou vyrovnanou bilanci. Připomenul, že je potřeba zajistit ve státním rozpočtu dostatek financí pro rozpočtové organizace.

ČMKOS zdůrazňuje, že trvá na tom, že případné porušení režimu dočasně práce neschopného nelze posuzovat jako porušení pracovní kázně a nelze ho proto řešit žádnou pracovněprávní sankcí. Jde o dva různé režimy.

 

Jan Wiesner předseda  KZPS ČR doplnil a podpořil stanovisko SP ČR. KZPS ČR nesouhlasí s navrhovanou změnou. Pro změny je potřeba vytvořit podmínky. Stanovisko za KZPS ČR bylo předáno písemně a bude součástí zápisu.

 

Ing. Martin Jahn místopředseda vlády pro ekonomiku považuje tento zákon za jeden z nejdůležitějších a vysvětlil, proč považuje snížení stropu na sociální pojištění na tři průměrné platy za důležité. Podporuje návrh vlády.

 

Ing.  Jan Uhlíř ČMKOS  upozornil, že prvních 14. dní se má platit pouze za pracovní dny.

 

Bedřich Danda KZPS  sdělil, že provedli  průzkum u malých organizací od jednoho do dvaceti zaměstnanců. Na základě zjištěných skutečností by docházelo ke ztrátě u těchto firem mezi sedmi až deseti tisíci za rok.

 

Ing.Jaromír  Schubert  SP ČR připomněl, že dne 9. 12. 2004 požádal Plenární schůzi RHSD ČR, aby tato záležitost byla projednána v Pracovní skupině RHSD ČR pro daně a pojištění. Ta tuto záležitost projednala 10.1.2005 s tím, že zákon o nemocenském pojištění se v § 5 doplňuje o  nový odstavec 6, kde vyměřovací základ je ve výši pěti násobku průměrného platu s účinností od 1. 1. 2006. Strana zaměstnavatelů s tímto nesouhlasila a žádala o trojnásobek.V zápise jsou uvedeny jiné skutečnosti. Žádá  o nápravu.

 

Bohumír Dufek  předseda ASO neodmítá návrh jako celek, ale poukazuje na dva pro ně zásadní problémy:

1/  pro ASO je nepřijatelné, aby podnikatelé vypláceli nemocenskou,

2/  aby podnikatelé prováděli kontrolu dodržování lékařské péče a nemocnosti.

 

Místopředseda vlády pro ekonomiku Ing. Martin Jahn  sdělil, že nepřijetí zákona povede k zakonzervování stávajícího systému. Žádá sociální partnery ke specifikaci zásadních připomínek, aby se tím mohla vláda zabývat a dokončit ke spokojenosti všech.

 

Předsedající na závěr uvedl, že je nutno rozhodnout zda zákon ano či ne. Zatím registruje záporné stanovisko zástupců zaměstnavatelů. Registruje i připomínky strany odborů. Požádal přítomné, aby sdělili své  výhrady a definovali, které jsou tak zásadní, že jsou důvodem k neakceptování tohoto zákona jako celku a tyto výhrady předložili písemně.

 

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálů „Návrh nové úpravy nemocenského pojištění“ a závěrů z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 2. 2005 a Pracovní skupiny pro daně a pojištění ze dne 14. 2. 2005

 

k o n s t a t u j e, -  že sociální partneři trvají na svých připomínkách a výhradách k předloženému návrhu tak, jak jsou uvedeny v záznamu z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 2. 2005.

 

Strana odborů  k o n s t a t u j e, že sazby pro stanovení výše jednotlivých dávek nemocenského pojištění a náhrady mzdy, stejně jako způsoby redukce dohodnuté v rámci připomínkového řízení, pokládá za minimální a nepřekročitelné.

 

Požaduje proto:

 

1.  Náhradu mzdy ve výši 35% za první tři dny a 67% od čtvrtého dne nemoci. 

2.  Nemocenské ve výši 65% od 15 dne nemoci.

3.  Mateřskou ve výši 70% a plný zápočet výdělku do první redukční hranice. 

4.  Ošetřovné ve výši 65%. 

 

Další zásadní připomínky jsou obsahem stanoviska ČMKOS, které je přílohou tohoto záznamu. 

 

Strana zaměstnavatelů  k o n s t a t u j e, že více než dva roky pracovala na změně celého systému nemocenského pojištění. 

 

V zhledem k tomu, že nedošlo k naplnění usnesení vlády ČR, SP ČR a COCR ČR nesouhlasí s návrhem z těchto důvodů:

 

1.    Po formální stránce je navrhovaná úprava pro zaměstnavatele velmi složitá a administrativně téměř nerealizovatelná. Oprávnění zaměstnavatelů pro kontrolu zaměstnanců na nemocenské jsou pouze  „na papíře“. To je nutno změnit.

2.    SP ČR a SOCR ČR posoudily návrh nové úpravy nemocenského pojištění především z hlediska ekonomických dopadů na malé a střední firmy a dospěly k závěru, že navrhovaná úprava by byla pro ně velkou ekonomickou zátěží, a to zejména z hlediska poskytování náhrad v případě pracovní neschopnosti a další náklady spojené s administrativou.

3.    Sazbu pojistného je nutno snížit na 1,4%. Náhrady mzdy ve výši 25% za dny 1 – 3 a 60% za dny 4 – 14. Náhrada mzdy na základě vnitřního předpisu či kolektivní smlouvy ve výši max. 67%.

4.      Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální pojištění stanovit ve výši max. trojnásobku průměrné mzdy s účinností  od  1. 1. 2006.

 

Stanovisko KZPS ČR  je přílohou tohoto záznamu. 

 

k bodu 2.2.:    Návrh nové úpravy úrazového pojištění.

Jednání zahájil předsedající. Provedl shrnutí tohoto bodu a otevřel diskusi.

 

Místopředseda ČMKOS PaedDr. Pavel Skácelík přednesl stanovisko ČMKOS. Pojištění by měla spravovat tripartitně samostatná nezisková pojišťovna. S návrhem zákona souhlasí, ovšem návrh berou jako prozatímní krok č.1, kde krok č.2 bude vytvoření oné nezávislé tripartitní úrazové pojišťovny. Dále ve svém vystoupení poukázal na některé nedostatky tohoto návrhu, které je nutno dořešit. Stanovisko za ČMKOS bylo předáno písemně a bude součástí zápisu.

 

Generální ředitel SP ČR Ing.  Zdeněk Liška  nesouhlasí s navrhovaným řešením úrazového pojištění a s převodem činností na ČSSZ. Vyslovil nesouhlas s návrhem na zřízení veřejnoprávní instituce ke správě úrazového pojištění. Domnívá se, že vzhledem k nedostatku finančních prostředků, by tento krok mohl být krokem posledním. Doporučuje, aby na základě důvodové zprávy k upravenému návrhu zákona byla, z hlediska slučitelnosti s právem EU, přijata modifikovaná varianta o které se tam hovoří a která by nezvýhodňovala pouze dvě pojišťovny, jak je tomu dosud. Tím by se otevřela možnost pro více komerčních pojišťoven. Doporučuje, aby za účasti odborné veřejnosti a s využitím zkušeností s řešením těchto otázek v EU bylo navrženo dopracovat institucionální i věcné řešení úrazového pojištění v úzké vazbě na změny ve zdravotnictví, inspekce práce a ZP, aby byl systém funkční a vyhovoval zadání.

 

Místopředseda ČMKOS Jaroslav Zavadil sdělil, že stranu odborů  nepřekvapuje stanovisko SP ČR jelikož Asociace pojišťoven je členem SP ČR. Žádá, aby vláda nedopustila komercionalizaci úrazového pojištění.

 

Ing. Miloslav  Mašek za KZPS uvedl, že mají  stanovisko obdobné jako SP ČR.   Domnívá se, že systém tak jak je navrhován je nepřijatelný a nevidí důvod proč by tato oblast nemohla být komercionalizována. Důvodů, proč je tento návrh nepřijatelný je více. Stanovisko předloží písemně. Trvají na tom, aby přebytky, které mizí ve státním rozpočtu byly skutečně věnovány na prevenci bezpečnosti a rehabilitaci. V tomto se shodují s odbory. Stanovisko za KZPS předáno písemně a bude součástí zápisu.

 

Ing. Jan Uhlíř  ČMKOS  upozornil na možné důsledky do budoucna, kde by musel stát garantovat závazky za komerční pojišťovny.

 

Závěrem předsedající vyzval přítomné, pokud mají zásadní připomínky, nechť je předloží písemně.

Závěr

 

Plenární  schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu       „Návrh nové úpravy úrazového pojištění“ a závěrů z jednání Pracovního týmu pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 2. 2005, Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění ze dne 14. 2. 2005

 

k o n s t a t u j e,       že k návrhu nové úpravy úrazového pojištění nedošlo mezi sociálními partnery ke shodě.

 

 

S t r a n a   o d b o r ů:

·         žádá zřízení veřejnoprávní tripartitně spravované instituce, ale akceptuje předložený návrh,

·         žádá zapracování připomínek,

·         žádá, aby finanční prostředky vybrané na úrazové pojištění byly využity v daném systému.

 

S t r a n a   z a m ě s t n a v a t e l ů:

·         nesouhlasí s převedením úrazového pojištění na ČSSZ,

·         doporučuje, aby na základě Důvodové zprávy k upravenému návrhu zákona byla, z hlediska slučitelnosti s právem EU, přijata modifikovaná varianta, která by ze zákona nezvýhodňovala pouze dvě komerční pojišťovny k provádění úrazového pojištění a tím se otevřela možnost pro další komerční pojišťovny,

·         žádá dopracovat po věcné i institucionální stránce úrazové pojištění ve vazbě na jiné systémy (zdravotnictví, inspekce práce…) tak, aby systém byl funkční a vyhovoval  zadání (prevence, motivace, rehabilitace).

 

 

k bodu 2.3.:    Příprava  pozice  České republiky k návrhu nové chemické legislativy v EU (Reach).

Zahájil předsedající a předal slovo místopředsedovi vlády pro ekonomiku  Ing. Martinu Jáhnovi.

Místopředseda vlády Ing. Martin  Jáhn uvedl předkládaný materiál a omluvil ministra životního prostředí, kterého na dnešním jednání zastupuje ředitel odboru Ing. Karel Bláha.

Ing. Pavel Švarc, CSc.,  zástupce SP ČR upozorňuje na problematiku a úskalí tohoto zákona a doporučuje vládě, aby se problematikou a možnými dopady zabývala dříve, než příjme zásadní rozhodnutí.

 

JUDr. Zdeněk  Černý ČMKOS,  žádá vládu, aby vzala na vědomí doporučení tripartitního týmu a při přípravě návrhu chemické legislativy byli všechny problémy konzultovány se sociálními partnery. Dále uvedl,  že zahájili jednání s MPSV ČR o zadání a zpracování studie o možných dopadech na zaměstnanost v dotčených odvětvích, při zavedení nového legislativního systému (REACH), který omezuje výrobu a distribuci některých skupin chemických výrobků v rámci EU. Žádá Plenární schůzi RHSD ČR  o podporu vypracování této studie.

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Příprava  pozice  České republiky k návrhu nové chemické legislativy v EU (REACH)“ a závěru z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro hospodářskou politiku ze dne       27. 1. 2005

 

ž á d á   v l á d u,  aby při přípravě pozice ČR k návrhu nové chemické legislativy konzultovala stanovisko české strany se sociálními partnery a zohlednila tyto skutečnosti:

 

·         vliv REACH na konkurenceschopnost podnikatelské sféry, zejména malých a středních podniků,

·         prodloužení lhůty pro postupné zavedení REACH z 11 na 18 let,

·         zjednodušení administrativního procesu a snížení nákladů na zavedení REACH,

·                     při zavádění REACH postupovat od nejrizikovějších látek k méně rizikovým na základě vědecky podloženého hodnocení zdravotních a environmentálních rizik;           ž á d á  v l á d u,  aby při přípravě pozice ČR k návrhu nové chemické legislativy zohlednila stanoviska UNICE obsahující tyto požadavky:

 

·         přehodnotit základní požadavky na chemické látky tak, aby byly v praxi „funkční“, odpovídaly obchodním pravidlům a tím nedocházelo k nerovnoprávnému postavení na trhu,

·         omezit obsah REACH na původní chemikálie s vyloučením surovin a odpadů,

·         vytvořit registraci při jasném, jednoduchém a standardním využití kategorií, které nezahrnují celý dodavatelský řetězec,

·         vytvořit podmínky pro to, aby sdílená data byla založena na principu dobrovolnosti společností a v souladu s pravidly obchodního tajemství;

 

ž á d á   v l á d u, aby:

 

·         prosazovala obranná opatření proti importu ze třetích zemí, včetně importu hotových výrobků,

·         zpracovala studii možných dopadů na zaměstnanost v dotčených odvětvích hospodářství ČR při  zavedení nového legislativního systému REACH, omezujícího výrobu a distribuci některých skupin chemických výrobků v rámci EU.

 

 

k bodu 2.4.:    Návrh věcného záměru zákona o dalším vzdělávání.

Zahájil předsedající a předal slovo JUDr. Petře Buzkové ministryni školství, mládeže a tělovýchovy.

 

Ministryně JUDr. Petra Buzková  seznámila přítomné s předloženým návrhem a upozornila na některé rozpory v názorech na řešení problematiky dalšího vzdělávání. Materiál bude do vlády předložen ve dvou variantách. MŠMT ČR  si dovede představit obě varianty a v žádné z nich nevidí zásadní problém.

 

Ing. Pavel Ernst, CSc., hovořil o potřebě dalšího vzdělávání a o závěrech Pracovního týmu RHSD ČR pro vzdělávání a lidské zdroje.

 

Ing. Pavel  Prior uvedl, že SP ČR nebyl příliš ztotožněn s tímto věcným návrhem a měl k němu řadu připomínek, které  ve svém vystoupení dále specifikoval. Za SP ČR uvedl, že je si vědom nezbytnosti řešit tuto oblast vzdělávání a proto SP ČR neodmítá tento věcný záměr zákona. Věří, že v paragrafovaném znění dojde ještě k řadě změn, které upraví tento věcný záměr tak, že bude rozšířen na oblast celoživotního vzdělávání, nikoliv jen na získávání odborné kvalifikace.

 

Místopředseda ČMKOS Jaroslav Zavadil sdělil, že strana odborů nepodporuje ani jednu z variant a navrhuje variantu třetí, na které se shodli se zástupci SP ČR i KZPS ČR. Tento návrh předá písemně pani ministryni tak, aby  mohl být zakomponován do věcného záměru. Je to shoda všech tří partnerů.

 

Ing. Pavel Prior připomněl problém  migrace pracovních sil a ocenil snahu MPSV ČR za práci na  pilotním projektu, který se snaží podchytit tuto problematiku.

.

Předseda KZPS ČR Jan Wiesner  souhlasí s tím co bylo řečeno. Doplnil, že je třeba dopracovat  věcný záměr o prvky, které budou motivovat k celoživotnímu vzdělávání.

 

Místopředseda vlády pro ekonomiku Ing. Martin Jahn konstatoval, že návrh od svého vzniku doznal podstatných změn k dobrému a přináší revoluční myšlenku, že ověření odborné kvalifikace bude možné vystavit v kterémkoli k tomu určeném zařízení.

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Návrh věcného záměru zákona o dalším vzdělávání“ a závěrů  z jednání Pracovních týmů RHSD ČR pro vzdělávání a lidské zdroje ze dne 27. 1. 2005, pro hospodářskou politiku ze dne 4. 3. 2005 a pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 8. 3. 2005

 

k o n s t a t u j e,  že návrh úpravy dalšího vzdělávání je potřebný.

 

Sociální partneři:

 

ž á d a j í

·         v návrhu věcného záměru se vrátit ke komplexnímu pojetí dalšího vzdělávání,

·         v návrhu věcného záměru zabezpečit motivaci všem účastníkům dalšího vzdělávání,

·         zřídit „Fond dalšího vzdělávání“, který by byl financován z příspěvku na politiku zaměstnanosti (ze stávajících prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti),

·         aby, konkrétní podmínky činnosti „Fondu dalšího vzdělávání“ vypracovala skupina odborníků.

 

 

k bodu 2.5.:    Návrh věcného záměru zákona o zdravotnických zařízeních.

 

Jako první požádal o slovo  místopředseda ČMKOS Jaroslav Zavadil a kriticky se vyslovil na adresu  pani ministryně k její nepřítomnosti při projednávání  materiálu „Lidsky důstojné a fungující  zdravotnictví“. Pani ministryně vysvětlila svou neúčast na tomto jednání.

 

Poté podala ministryně  MUDr. Milada Emmerová výklad k předloženému materiálu. Závěrem požádala o možnost vystoupení   pana ředitele Neranžiče, který osvětlil některé věcné záměry návrhu, který je předložen do vlády. Vysvětlil některé rozpory v materiálu a možnosti řešení.

 

Ing. Pavel  Ernst, CSC., konstatoval, že materiál byl projednán v Pracovním  týmu a došlo k dohodě sociálních partnerů. Nechtějí čekat na koncepci, s kterou by měl být zákon v souladu a podporují další projednávání a přijetí tohoto návrhu pokud budou zohledněny připomínky.

 

Místopředseda ČMKOS  PaedDr. Pavel Skácelík měl tři připomínky, udělování oprávnění provozu zdravotnických zařízení, vytváření nových zdravotnických zařízení a nová právní úprava veřejné zdravotnické organizace. Závěrem seznámil se závěry Pracovního  týmu.

 

Prezident SP ČR Ing. Jaroslav Míl přednesl stanovisko zaměstnavatelů, ve kterém doporučil do měsíce připravit soubor  krátkodobých stabilizačních opatření na dobu 6 až 12. měsíců.

 

Ministryně  MUDr. Milada Emmerová uvedla některé souvislosti z minulosti pro objasnění složitosti materiálu.

 

Místopředseda ČMKOS Jaroslav  Zavadil upozornil na jednání Pracovního  týmu, který dal stanovisko k předloženému materiálu a nyní je toto stanovisko zpochybňováno.

 

Ing. Pavel Ernst,CSc., KZPS  vyslovil názor, že by koncepce zdravotnictví neměla být vázána na krátkodobá opatření. Zlepšení řízení příslušných organizací patří do krátkodobých opatření.

 

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Návrh věcného záměru zákona o zdravotnických zařízeních“ a závěrů z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro zdravotnictví ze dne 4. 3. 2005

 

d o p o r u č u j e   zpracovat návrh zákona s ohledem na zásadní připomínky  sociálních partnerů a Ministerstva financí ČR, které jsou uvedeny v přehledu vypořádání připomínkového řízení.

 

Sociální partneři: 

 

·         vyzývají vládu k užší spolupráci resortů při přípravě návrhu zákona,

·         vyslovují obavu z důsledků případného schválení poslaneckého návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízení.

 

Svaz průmyslu ČR:

 

·         žádá urychlené zpracování krátkodobých opatření vedoucích k ekonomické stabilizaci zdravotního systému v období 6 – 12 měsíců,

·         žádá, aby vláda ČR do doby projednání těchto opatření, nepřijímala kroky, které by nemusely být v souladu jak s krátkodobými úkoly, tak i se slibovanou koncepcí.

 

 

k bodu 2.6.:    Informace o možnostech mimosoudního  řešení pracovněprávních sporů a opatřeních  k jejich urychlenému soudnímu projednávání.

Zahájil předsedající a předal slovo náměstkovi  ministra spravedlnosti JUDr. Romanu Poláškovi, který seznámil přítomné se současným stavem předloženého materiálu a upozornil na úlohu mediace v této oblasti.

 

Ing. Zdeněk Liška vysvětlil postoj a názory zaměstnavatelské strany s tím, že souhlasí se závěry jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost.

 

JUDr. Zdeněk Černý  přednesl stanovisko za ČMKOS s tím, že nebyly splněny závěry Plenární schůze RHSD ČR, ani usnesení vlády ČR. Vyslovil názor, že mediace problémy této oblasti nevyřeší.

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Informace o možnostech mimosoudního řešení pracovněprávních sporů a opatřeních k jejich urychlenému soudnímu projednávání“ a závěrů z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost

 

k o n s t a t u j e,   že sociální partneři nedospěli ke shodě v závěrech na předložený materiál.

 

Strana odborů:

 

·         nesouhlasí s navrhovaným řešením, které neodpovídá Usnesení vlády ČR č. 460 ze dne 12. 5. 2004 a závěrům 43. Plenární schůze RHSD ČR, kde bylo ministru spravedlnosti uloženo zpracovat návrh věcného záměru právního předpisu pro mimosoudní řešení pracovněprávních sporů, materiál toto řešení neobsahuje,

·         trvá na zpracování návrhu věcného záměru právního předpisu pro mimosoudní řešení pracovněprávních sporů,

·         projekt „Mediace“ považují za nedostatečný pro uspokojivé a včasné řešení pracovněprávních sporů.

 

Strana zaměstnavatelů:

 

·         nežádá zpracování návrhu věcného záměru právního předpisu pro mimosoudní řešení pracovněprávních sporů v současné době, z důvodu nízké naděje na jeho přijetí,

·         požaduje průběžné informace o postupu projektu „Mediace“, zejména ve vazbě na výstupy týkající se oblasti pracovněprávní.

 

 

k bodu 2.7.:    Informace o přijatých opatřeních a plnění stávajících opatřeních k zajištění dostatku dřevní hmoty pro zpracovatelský průmysl.

Úvodní slovo přednesl předsedající a omluvil ministra zemědělství Ing. Jaroslava Palase.

 

Poté náměstek ministra Ing. Karel Mach uvedl, že od posledních jednání došlo k posunu a provedl souhrn za uplynulé období, včetně vývoje do budoucna.V této souvislosti dále uvedl, že v zájmu zklidnění situace na trhu bylo dne 17. 2. 2005 vydáno společné prohlášení mezi s.p. Lesy ČR a Hájenskou lesní a.s., že budou v souladu s předběžným opatřením ÚPHS pohlížet na  smlouvy, které jsou uzavřeny mezi s.p. Lesy ČR a jejími smluvními partnery jako na účinné. V případě dalšího neplnění budou se smluvními partnery projednány vzniklé škody, především z neplnění zpětného odkupu. Vzniklé škody na nich mohou být vymáhány.             V tomto smyslu již byl všem partnerům zaslán dopis generálního ředitele s.p. Lesů ČR.

 

Prezident  SP ČR ing. Jaroslav  Míl oznámil, že iniciovali tento bod a požádal o stanovisko za SP ČR presidenta Papírenského průmyslu pana Ing. Tomáše Šabatku a člena Představenstva pana Ing. Ivo   Klimšu.

 

Ing. Tomáš Šabatka kvitoval možnost intenzivního jednání, jak s panem ministrem, tak se zastupujícím ředitelem s.p. Lesů ČR. Upozornil na současné problémy ve Štětí a na riziko závislosti na dovozu hlavní suroviny ze zahraničí. Hlavní problém vidí v nestabilitě a špatném řízení změn.

 

Ing.  Ivo Klimša upozornil, že pokud se nezvednou dodávky,  Biocel Paskov ještě v průběhu března zastaví výrobu. Řešení vidí v dovozu, který však zvedá náklady. Dále upozornil na materiál z MPO, který se jmenuje „Zásady strategické orientace s. p. Lesy ČR“. Tento materiál je zcela zásadní a navrhuje změny v obchodování s dřevní hmotou. Vzhledem ke krátké lhůtě, která byla na projednání, odmítl se SPPC k tomuto materiálu vyjádřit. Doporučil aby tento materiál nebyl předložen do vlády a aby byl podroben široké diskusi

 

Místopředseda ČMKOS Jaroslav  Zavadil upozornil na množství těžby v loňském roce. Přestože byl nedostatek dřeva na trhu,  podniky, které měly prostředky na nákup, hmotu nedostaly. Jaké jsou vlastně garance s.p. Lesů ČR?

 

Náměstek ministra zemědělství Ing. Karel Mach sdělil, že garance může Ministerstvo zemědělství ČR  dát pouze za  s. p. Lesy  ČR.

 

Předsedající vyslovil obavu z možného omezení výroby a následnému snižování zaměstnanosti. Z tohoto důvodu žádá o garance, že k této situaci nedojde.

 

Náměstek ministra Ing. Karel Mach  ujistil, že MZ ČR provede všechny potřebné kroky          (i nadstandardní), aby k této situaci nedošlo.

 

Ing. Jan Uhlíř ČMKOS, žádá všechny zúčastněné strany, aby respektovaly co je v možnostech jednotlivých partnerů tripartity. Poukázal na občasná podivná rozhodnutí Antimonopolního úřadu, jako příklad uvedl rozhodnutí zpětného odkupu.

 

                                                        Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Informace o přijatých opatřeních a plnění stávajících opatřeních k zajištění dostatku dřevní hmoty pro zpracovatelský průmysl“

 

b e r e   n a   v ě d o m í -     „Informaci o přijatých opatřeních a plnění stávajících opatřeních k zajištění dostatku dřevní hmoty pro zpracovatelský průmysl“,

                                          

-          ubezpečení  Ministerstva  zemědělství  ČR, že dodávky dřevní hmoty pro zpracovatele budou zajištěny v dostatečném rozsahu;

 

ž á d á   v l á d u    o prodloužení  termínu k projednání materiálu „Zásady  strategické

                                orientace s.p.  Lesy ČR v oblasti nakládání s lesy ve vlastnictví ČR

                                po roce 2004.

 

k bodu 2.8.:    Návrh zákona o některých formách poskytování veřejné podpory v oblasti kultury.

Zahájil předsedající a předal slovo náměstkovi ministra kultury Ing. Zdeňku Novákovi, který omluvil nepřítomnost pana ministra a poté seznámil přítomné s předloženým materiálem.

 

Zástupce odborové Asociace divadelníků vyjádřil výhradu, že nestačí ošetřit pouze živé umění v oblasti divadelnictví a symfonických orchestrů. V této souvislosti upozornil i na vícesouborová divadla.

 

Ing. Pavel Ernst  informoval o jednání a závěrech Pracovní skupiny RHSD ČR pro kulturní otázky.

 

PhDr. Helena Borovičková ČMKOS vítá návrh zákona a žádá dnešní Plenární schůzi RHSD ČR, aby návrh zákona doporučila  vládě k přijetí.

 

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody po projednání materiálu „Návrh zákona o některých formách poskytování veřejné podpory v oblasti kultury“ a závěrů z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro kulturní otázky ze dne 18. 2. 2005 a z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro veřejné služby a veřejnou správu ze dne 14. 2. 2005

 

b e r e  předložený návrh zákona na vědomí

 

d o p o r u č u j e   vládě využít připomínky sociálních partnerů při dalším postupu.

 

 

k bodu 2.9.:    Návrh na změnu ve vedení Pracovního týmu RHSD ČR pro sociální otázky.

Bez připomínek.

 

Závěr

 

Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálu „Návrh na změnu ve vedení Pracovního týmu RHSD ČR pro sociální otázky“

 

o d v o l á v á   Ing. Ludmilu Müllerovou z funkce vedoucí Pracovního týmu RHSD ČR pro sociální otázky     

a

 

j m e n u j e    MUDr. Mariána Hoška, náměstka ministra práce a sociálních věcí  do funkce vedoucího Pracovního týmu RHSD ČR pro sociální otázky.

 

Různé.

Generální ředitel SP ČR  Ing. Zdeněk Liška připomněl, že již dříve  požádal ministra spravedlnosti o zveřejňování vyhlášek, které existují a garantoval tak jednotný výklad ne jenom naší legislativy, ale i evropské. Bohužel do dnešního dne se tak nestalo.Této role se ujal ministr Vladimír Mlynář, který tak činí na webových stránkách svého ministerstva. Děkuje za tuto iniciativu a žádá, aby ostatní ministři, kteří přijímají tyto zákony a normy je směrovali na ministra informatiky tak, aby byly soustředěny  na jednom místě.

 

Prezident SP ČR Ing. Jaroslav Míl vyslovil požadavek, zda by nebylo možno uložit všem ministrům vlády za povinnost, předávat Ministerstvu informatiky ČR  každý měsíc texty všech podzákonných norem, která ministerstva vydávají.

 

JUDr. František  Nekola ČMKOS se vyslovil k nařízení vlády o valorizaci ztrát na výdělku       s domněnkou, že stále častěji dochází ke zpožďování.  Tento rok došlo k nabytí účinnosti až od  1. února. Domnívá se, že tím byla poškozena část zaměstnanců  i ostatních občanů. Při projednávání tohoto nařízení vlády vznikla situace, kdy měla být oddělena určitá skupina zaměstnanců při valorizaci od ostatních. Toto je nepřijatelné. Dále informoval o ptačích zónách. OS - PHGN inicioval širokou diskusi kolem těchto zón a ostatních území, které určitým způsobem zasahují do podnikání v celé republice. MŽP ČR by mělo do tohoto pléna předložit obecný výčet všech území, která jsou takto chráněna (parky, chráněné krajinné oblasti, a podobně.) Možno i formou mapky. Stále častěji zasahují do podnikání a tím mohou ohrožovat i  zaměstnanost.

 

Místopředseda ČMKOS Jaroslav Zavadil uvedl, že již jednou tento návrh přednesl a výsledkem bylo založení expertní skupiny pod vedením místopředsedy vlády Ing. Martina Jahna.

 

Místopředseda vlády Ing. Martin Jáhn  konstatoval, že minulé vlády posunuly ochranu životního prostředí takovým způsobem, že dnes v podstatě brání rozvoji ekonomiky.

 

Předseda ASO Bohumír Dufek poukázal na nedostatky práce MŽP ČR. Jako příklad uvedl podání žádosti o dotaci na tepelné čerpadlo zhruba před rokem. Do dnešní doby nebylo MŽP ČR schopno projekt ani posoudit.

 

Prezident SP ČR Ing. Jaroslav Míl poukázal na zdražení elektrické energie z tepelných čerpadel.

Zaznamenal: Josef Červený

 

                                                                                                Ing. Zdeněk Škromach                                      

                                                                                                  předseda RHSD ČR