55. Plenární schůze
> Jednání orgánů > Seznam Plenárních schůzí
55. Plenární schůze 20. 6. 2005
Program jednání | Závěry jednání | Podklady k jednání
Z á z n a m
ze zasedání 55. Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR, které se konalo dne 20. června 2005 od 9.00 hodin na Úřadu vlády ČR
_____________________________________________________
Přítomni: podle prezenční listiny
Program:
1. Materiály k projednání
1.1. Návrh zákoníku práce,
návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce, návrh zákona, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy.
1. 2. Krátkodobá stabilizační opatření ve zdravotnictví.
2. Různé
Přílohy:
· Prezenční listina
· Materiál OS zdravotnictví + Svaz zdravotních pojišťoven ČR
- Varianty vývoje hospodaření VZP ČR
- Srovnání variant vývoje hospodaření VZP
- Varianty hospodaření VZP ČR
- Vývoj indexového růstu příjmů a nákladů
- Přehled krátkodobých stabilizačních opatření
Předkládané materiály:
k bodu 1. 1. :
· Podkladový materiál MPSV
· Záznam z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění ze dne 6. června 2005
· Záznam z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro pracovně právní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost ze dne 15. června 2005
· Záznam z jednání Pracovního týmu RHSD ČR pro mzdy, platy a související otázky ze dne 17. června 2005
k bodu 1. 2. :
· Podkladový materiál vypracovaný MZ ČR
· Záznam z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro zdravotnictví ze dne 13. června 2005
· Příloha ke stručnému přehledu krátkodobých stabilizačních opatření
(Materiál byl rozdán před jednáním).
Průběh jednání
Jednání zahájil a řídil místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a místopředseda RHSD ČR (dále jen předsedající) Ing. Zdeněk Škromach. Omluvil nepřítomné členy vládní delegace, na začátek jednání i předsedu vlády Ing. Jiřího Paroubka. Vyzval přítomné k připomínkám k programu.
Bohumil Dufek předseda ASO k bodu 1. 2. programu vzhledem k tomu, že nebyl informován o projednávání tohoto bodu na dnešním jednání RHSD ČR navrhuje, tento bod vzít pouze jako informaci. Po vysvětlení předsedajícího a PhDr. Ondřeje Jukla bez připomínek.
K bodu 1.1.: Návrh zákoníku práce
Úvodní slovo přednesl předsedající a ve stručnosti představil návrh nové úpravy pracovněprávních vztahů, který na základě plánu legislativních úkolů vlády byl začátkem měsíce června předložen k projednání ve vládě.
Dále uvedl, že v návrhu nového zákoníku práce se navrhuje upravit zejména:
· vymezení použití právních norem občanského zákoníku pro pracovněprávní vztahy,
· definovat předmět pracovněprávních vztahů, jímž bude výkon závislé práce,
· posílit princip liberalizace rozšířením smluvní volnosti účastníků pracovněprávních vztahů při respektování principu rovného zacházení,
· jako základní pracovněprávní vztah upravit pracovní poměr,
· v pracovněprávních vztazích upravit rovněž výkon závislé práce mimo pracovní poměr, v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr jako je tomu podle dosavadní právní úpravy s tím, že se navrhují zrušit některé omezující podmínky,
· v pracovním poměru jako základním pracovněprávním vztahu pro výkon závislé práce, jakož i v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr, poskytovat zaměstnanci ochranu a záruku pracovního postavení,
· vymezit vzájemný vztah zákona, kolektivní smlouvy, pracovní smlouvy, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, popřípadě vnitřního předpisu tak, že zákonná úprava vymezí základní otázky a vytvoří prostor pro smluvní ujednání účastníků pracovněprávních vztahů, v rámci tohoto prostoru umožnit sjednat pro zaměstnance výhodnější úpravu v kolektivní smlouvě, přičemž pracovní smlouvou, popřípadě o pracích konaných mimo pracovní poměr bude dále možné tuto výhodnost vzhledem k zákonné úpravě a úpravě v kolektivní smlouvě rozšířit a vymezit vztahy mezi jednotlivými právními úkony, popřípadě vnitřním předpisem,
· vymezit zákonná oprávnění odborových organizací působících u zaměstnavatelů,
· obdobně jako v dosavadním zákoníku práce respektovat zásadu rovnosti a zákazu diskriminace s tím, že se předpokládá schválení antidiskriminačního zákona.
V diskusi vystoupil za SP ČR prezident Ing. Jaroslav Míl. Uvedl, že vláda deklarovala zásadní změnu a liberalizaci pracovněprávních vztahů. Přitom ZP byl zpracován nestandardně. Toto není názor jenom zaměstnavatelů, ale i odborníků. Zákoník práce musí být propojen s občanským zákonem a musí mít podporu celého politického spektra, včetně veřejnosti. Zákon má být srozumitelný pro zaměstnance. Závěrem předal písemné stanovisko za stranu zaměstnavatelů, které je součástí závěrů tohoto bodu programu.
Za ČMKOS vystoupil předseda Milan Štěch. Reagoval na stanovisko zaměstnavatelů přednesené Ing. Jaroslavem Mílem. Vrátil se do historie přípravy ZP a vysvětlil některé nejasnosti. Konstatoval, že ZP vytváří větší smluvní volnost a upozornil na rozpor stávajícího ZP s ústavní smlouvou práv a svobod. ČMKOS podporuje předložený návrh s tím, že bude ještě uplatňovat některé připomínky. Po jejich projednání doporučuje návrh vládě ke schválení.
Předseda vlády ČR Ing. Jiří Paroubek vystoupil k projednávanému bodu programu a uvedl, že je potřeba zachovat ochranu zaměstnanců. Je přesvědčen, že ZP je v této podobě vyrovnaný a vyslovil mu podporu. Závěrem se omluvil z jednání pro časovou zaneprázdněnost.
Ministr obrany ČR JUDr. Karel Kühnl upozornil na kontinuitu vlád, které měli přijetí ZP ve svém programovém prohlášení. Tato debata se měla odehrát nad návrhem věcného záměru zákona.
Předseda KZPS ČR a předseda SČMVD Jan Wiesner stojí za stanoviskem SP ČR a žádal, aby připomínky zaměstnavatelů byly akceptovány. Návrh v této podobě nemůže strana zaměstnavatelů přijmout.
V další rozpravě za stranu zaměstnavatelů vystoupili, Ing. Helena Pískovská SOCR ČR, Ing. Vratislav Kulhánek SP ČR, Ing. Václav Matyáš KZPS a Ing. Jaroslav Míl SP ČR. Za stranu odborů Milan Štěch, Jaroslav Zavadil a Ing. Jan Uhlíř.
Po rozsáhlé diskusi nabídla strana zaměstnavatelů další dvoustranná, případně třístranná jednání.
Závěrem předsedající poděkoval 1. náměstkovi ministra MPSV JUDr.Petru Šimerkovi a jeho týmu, který se podílel na přípravě návrhu zákoníku práce.
Závěr
Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody ČR po projednání materiálů „Návrh zákoníku práce, návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce, návrh zákona, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy“ a záznamů z jednání Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění ze dne 6. 6.
k o n s t a t u j e, že sociální partneři jsou k předloženému návrhu v zásadním rozporu.
Strana odborů s ohledem na zastaralost stávající úpravy, p o d p o r u j e
návrh zákoníku práce k dalšímu projednání ve vládě a Parlamentu ČR s tím, že některé připomínky bude strana odborů ještě s předkladateli diskutovat.
Strana zaměstnavatelů s předlohou návrhu nového zákoníku n e s o u h l a s í.
Příprava byla nestandardní a nevytváří předpoklady pro stabilní kvalitní právní normu, protože:
- nedošlo k vyrovnání připomínek k věcnému návrhu zákona,
- není připravován ve vazbě na nový občanský zákoník,
- nevychází z analýzy dosavadní právní úpravy,
- nejsou zohledněny požadavky vycházející z příslušných směrnic MOP.
Neodpovídá požadavkům na vypracování moderní liberální úpravy pracovněprávních vztahů, naopak konzervuje současný neodpovídající stav, pojetí je shodné se zákoníkem starým 40 let. Zaměstnavateli nedává možnost pružně reagovat v konkurenční soutěži změnou počtu a struktury zaměstnanců, jde o ustanovení týkající se dlouhé výpovědní lhůty, absence výpovědi bez uvedení důvodu s vyšší mírou finanční kompenzace.
Nevyhovují ustanovení týkající se postavení odborových organizací, která nezohledňují reálné postavení odborů v jednotlivých podnicích:
- odbory mají ze zákona právo jednat automaticky za všechny zaměstnance, aniž by měli nečlenové odborů možnost vyjádřit souhlas s takovým zastupováním,
- neúměrně jsou zastoupena práva odborů vykonávat kontrolní činnost,
- odbory, které nenesou žádnou odpovědnost za chod podniku, mají možnost kontrolovat zaměstnavatele a rozhodovat v podobě závazného pokynu o zastavení výroby či o zákazu noční práce. Zaměstnavatel má za povinnost vyčkat konečného verdiktu příslušného orgánu a teprve potom obnovit činnost. Zásadní otázkou je, kdo bude odpovídat za chybné rozhodnutí odborů,
- zákon obsahuje ustanovení znemožňující zaměstnavateli vydat vnitřní předpis, který by mohl být vedle kolektivní smlouvy.
Návrh vytváří požadavky na zaměstnavatele z hlediska jejich nákladů:
- náhrada mzdy po dobu prvních 14ti dnů pracovní neschopnosti zaměstnance s možností dalšího navýšení v kolektivní smlouvě,
- okamžité zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnance je provázeno povinností vyplatit zaměstnavatelem trojnásobek průměrného výdělku (dříve byl dvojnásobek),
- zvýšení příplatků za práci v noci,
- zavedení příplatků za práci v sobotu a v neděli,
- zvýšení odměny za pracovní pohotovost,
- vypuštění dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnance za škodu.
I. Zaměstnavatelé z důvodů uváděných ve svém stanovisku k návrhu nového zákoníku práce i na základě obsahu upraveného návrhu zákona nadále odmítají úpravu pracovněprávních vztahů v navrhované podobě.
II. Zaměstnavatelé v souvislosti s přípravou nového zákoníku práce zásadně požadují, aby mimo posílení principu smluvní volnosti byly minimalizovány ekonomické dopady na zaměstnavatele a dále požadují:
1. zrušit veškerá kontrolní oprávnění odborů.
2. Upravit nově postavení odborů při uzavírání kolektivních smluv. Kolektivní smlouvy uzavírat pouze za zaměstnance odborově organizované, ostatním zaměstnancům umožnit přistoupení ke kolektivní smlouvě.
3. Vnitřní předpis umožnit vydat i tehdy, kdy u zaměstnavatele působí odborová organizace a neomezovat jeho obsah.
4. Zapracovat dosavadní úpravu dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnance za svěřené hodnoty.
5. Možnost uplatnění kont pracovní doby nevázat jen na úpravu v kolektivní smlouvě. Minimální výši 80% průměrného výdělku stanovené stálé mzdy snížit, nebo neuvádět vůbec.
6. Zapracovat výpověď ze strany zaměstnavatele bez udání důvodů za určitou finanční kompenzaci.
7. Zkrátit výpovědní dobu na jeden měsíc, v případě hromadného propouštění výpověďní dobu stanovit na dva měsíce.
8. Zvýšit pro náhradu škody způsobené zaměstnancem maximální částku této náhrady ze 4,5 násobku jeho průměrného výdělku na 6ti násobek průměrného výdělku.
9. Vypustit úpravu dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a potřebu zaměstnavatele pro výkon nárazových či jiných prací řešit smluvně podle občanského zákoníku.
K bodu 1.2.: Krátkodobá stabilizační opatření ve zdravotnictví
Zahájil předsedající a předal slovo ministryni zdravotnictví MUDr. Miladě Emmerové, která k projednání pozvala svého náměstka Ing. Petra Slámu, MUDr. Petra Hávu a MUDr. Petra Fialu, jako autory materiálu. V průběhu jednání byl účastníkům rozdán materiál (příloha ke stručnému přehledu „Krátkodobých stabilizačních opatření“ pracovní verze 20. 6.)
Poté v krátkosti shrnula vývoj předloženého materiálu.
V diskusi vystoupil RNDr. Jiří Schlanger jako vedoucí Pracovní skupiny RHSD ČR pro zdravotnictví a zrekapituloval historii materiálu s odvoláním na jednání Pracovní skupiny ze dne 6. 6.
Za SP ČR Ing. Vratislav Kulhánek doplnil RNDr. Jiřího Schlangera s tím, že SP ČR pobuřuje stoprocentní přerozdělování a návrh na spojení zaměstnaneckých pojišťoven s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Dále uvedl, že Zaměstnanecká pojišťovna Škoda má identický kmen pojištěnců jako Všeobecná zdravotní pojišťovna a přitom je vysoce zisková.
Za KZPS Ing. Pavel Ernst požaduje do krátkodobých opatření zahrnout v co nejkratší době optimalizaci sítě zdravotnických zařízení.
Za ASO Bohumír Dufek upozornil, že ASO nebylo přizváno na jednání dne 3. 6. 2005, přesto uzavřenou dohodu akceptují.
Ing. Jaroslav Míl SP ČR vyslovil zásadní připomínku, neslučovat pojišťovny a sladit časově efekty z úspor.
Ministryně zdravotnictví MUDr. Milada Emmerová reagovala na proběhlou diskuzi a vysvětlila některé připomínky k předloženému materiálu. Její vystoupení doplnil MUDr. Petr Háva.
Dále v diskuzi vystoupili za ASO Bohumír Dufek, KZPS Ing. Pavel Ernst, ČMKOS RNDr. Jiří Schlanger, SP ČR Ing. Vratislav Kulhánek.
Závěr
A. Plenární schůze RHSD:
b e r e na vědomí rizika bilance zdravotního pojištění na základě předloženého materiálu MZ ČR „Krátkodobá opatření k stabilizaci zdravotního pojištění“ (verze z 17. 6. 2005), vyjádření sociálních partnerů a podkladů ústředí VZP ČR a Svazu zdravotních pojišťoven (v příloze zápisu).
B. Sociální partneři v RHSD ČR:
1. u p o z o r ň u j í vládu, že materiál MZ ČR nezohledňuje dostatečně všechna rizika bilance zdravotního pojištění, zejména pak vůbec nezohledňuje
a) vývoj růstu mezd v průběhu roku 2005 s dopadem na výběr zdravotního pojištění (dynamika růstu je cca 5 % oproti původnímu předpokladu 7,6 %),
b) vládou navržené zastropování pojistného na zdravotní pojištění u osob se závislou činností od roku 2006,
c) plnění tzv. všeobecné dohody z 3. 6. 2005 (zejména zachování trendu růstu úhrad zdravotní péče z roku 2005 pro rok 2006 a navýšení indexů ceny práce lékařů od roku 2006),
2. v y z ý v a j í vládu, aby přijala opatření, která zabrání zhoršení bilance zdravotního pojištění na konci let 2005 a 2006,
3. d o p o r u č u j í vládě připravit návrh na optimalizaci potřebné sítě dostupnosti zdravotní péče v souladu s disponibilními finančními zdroji.
Různé
Ing. Jaromír Schubert zástupce SP ČR uvedl, že statisíce podnikatelských subjektů v maloobchodě, hostinské činnosti a službách mají s účinností od 1. 7. 2005 povinnost vydávat zákazníkovi doklad, přesáhne–li cena služby nebo zboží 50,- Kč. Je to důsledkem nepřímé novely § 31 odst. 17 zákona č. 455/91 Sb., o živnostenském podnikání, které bylo součástí zákonu č. 215/05 Sb., o registračních pokladnách (a o změně některých zákonů). Tato situace vedoucí ke zvýšení administrativních opatření podnikatelského prostředí (není možné ještě v tomto roce využít daňové zvýhodnění na nákup registračních pokladen platnost až od 1. 1. 2006) byla projednána v pátek 17. 5. 2005 u náměstkyně ministra financí Ing. Dany Trezziové za účasti KZPS, SP ČR a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Poděkoval náměstkyni ministra financí Ing. Daně Trezziové za zpracování podkladů pro jednání.
Na základě tohoto jednání doporučil, aby:
· bylo legislativní cestou zrušeno ustanovení § 31 odst. 17 zákona č. 455/91 Sb., (Živnostenský zákon),
· do doby než bude zrušeno, uložit Ministerstvu průmyslu a obchodu vydáním metodického pokynu pro orgány ČOI a ŽÚ, aby po 1. 7. 2005 do doby zrušení prováděli kontroly bez uplatnění sankcí.
Dále upozornil na chybu v návrhu novely zákona o dani z příjmu, která byla projednávána na minulé PS RHSD ČR 2. 6. 2005. Tato chyba se týká výdajových paušálů v § 9 odst. 4 (příjem z pronájmů). Současné znění návrhu nerespektuje avízované sjednocení výdajových paušálů u příjmu z podnikání (§ 7) a příjmů z pronájmů (§ 9) deklarované v oficiálních dokumentech
a) v předkládací zprávě k novele zákona na titulní straně,
b) závěry z NDS viz. zápis z 31. 8. 2004,
c) závěry Pracovní skupiny RHSD ČR pro daně a pojištění.
Problém spočívá v tom, že nad rámec výše uvedených závěrů a dohod je v § 9 rozdělen příjem z pronájmu na:
a/ příjem z pronájmů bytových domů a bytů, kde je navržen paušál 50%,
b/ příjem z nemovitostí neuvedených pod bodem (a), kde je uveden paušál 20%.
Jedná se o krok zpět a nedodržení uzavřených dohod. Ing. Jaromír Schubert upozornil na tento rozpor, před středečním projednáváním novely ve vládě, Ing. Danu Trezziovou náměstkyni ministra financí a Radka Špicara, M.Phil náměstka místopředsedy vlády pro ekonomiku. Byl ubezpečen, že MF ČR to nevidí jako problém, pokud návrh na změnu přednese na vládě místopředseda vlády Ing. Martin Jahn. Přesto, byl tento návrh 1. místopředsedou vlády a ministrem financí Bohuslavem Sobotkou ve vládě odmítnut.
Proto žádá za stranu zaměstnavatelů, o odstranění tohoto rozporu v návrhu novely ZDP a potvrzení sjednocení výdajových paušálů u § 9 příjem z pronájmů.
Požádal 1. místopředsedu vlády a ministra financí Mgr. Bohuslava Sobotku o odstranění tohoto rozporu s tím, že o výsledku bude informovat na jednání příští Plenární schůze RHSD ČR.
Za KZPS doplnil pan Bedřich Danda a podpořil návrh SP ČR
Předseda OS KOVO Ing. Jan Uhlíř oznámil přítomným, že OS KOVO má ve dnech 30. 6. – 1. 7. 2005 sjezd, na kterém nebude již kandidovat na funkci předsedy a proto děkuje všem přítomným za dlouholetou spolupráci v RHSD ČR.
Předsedající místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a místopředseda RHSD ČR Ing. Zdeněk Škromach poděkoval Ing. Janu Uhlířovi za dlouholetou práci.
Zaznamenal: Josef Červený