CZ PRES: zahajovací projev ministra na Setkání národních protidrogových koordinátorů zemí EU
Vážené dámy, vážení pánové,
Dovolte mí přivítat Vás jménem vlády České republiky na setkání národních protidrogových koordinátorů zemí EU zde v Praze. Česká republika hostí podobně významné fórum high-level expertů administrativ sedmadvacítky zemí Společenství poprvé, o to větší je pro mě čest Vaše setkání zahájit.
Ze své vládní funkce a v souladu se statutem Rady vlády ČR pro koordinaci protidrogové politiky jsem jejím místopředsedou. Mým úkolem jako zástupce vlády hostující země je nyní krátce promluvit o koordinační úloze naší vládní rady a jejím poslání.
O jejím významu mezi poradními orgány vlád ČR vypovídá, že sestává z osmi ministrů, primátora hlavního města Prahy, zástupce odborné společnosti pro návykové nemoci a zástupce asociace nestátních neziskových organizací. Radu řídí premiér. Snahou naší vlády je dlouhodobě předcházet krizovému vývoji v oblasti rizikového chování a sociálních patologií.
Současná česká protidrogová politika a systém její koordinace jsou orgány Evropské unie hodnoceny jako příklad dobré praxe. Plnění úkolů Národní strategie protidrogové politiky 2001–2004 přispělo k dosažení konkrétních úspěchů, přesto řada nepříznivých a znepokojivých trendů přetrvává. Týkají se zejména alkoholismu a konzumace lehkých drog mezi mládeží. Zastavil se ale pokles věku, kdy mladí lidé přicházejí do kontaktu s drogami, situaci na trhu s nejnebezpečnějšími látkami (heroin, amfetaminy) považujeme dík dlouhodobě materiálně a personálně zajištěné, funkční síti terénních kontaktních pracovišť a dalších standardizovaných zdravotních a sociálních služeb za stabilizovanou.
Národní protidrogová politika nyní vychází ze strategie na léta 2005 – 2009. Rada monitoruje naplňování této strategie a předkládá ke schválení vládě doporučení exekutivního i legislativního charakteru. Cílem strategie je aktivně zapojit co nejširší část naší společnosti do činností, které směřují ke zlepšení situace v užívání všech typů drog. Na její přípravě se podílelo více než šedesát odborníků z resortů a dalších centrálních institucí, z krajů i ze státních a nestátních poskytovatelů služeb. Je tedy konsensuálním výstupem práce zástupců veřejné správy na centrální a krajské úrovni a představitelů odborné obce. Jedním z prostředků naplňování strategie je vlastní dotační titul, který letos činí více než 3 miliony € , které rada rozděluje mezi poskytovatele služeb v oblasti práce se závislými a prevence. Dalšími zhruba 3 miliony € přispívají resorty a kraje. Léčba závislých ve zdravotnických službách je hrazena veřejným zdravotním pojištěním.
Ve strategii jsou pod pojem drogy zahrnuty vedle návykových látek i látky běžně dostupné (organická rozpouštědla) a společností vysoce tolerované, a dokonce veřejně propagované (alkohol a tabák). Vzhledem k prokázaným souvislostem mezi užíváním alkoholu, tabáku a ilegálních drog a k závažným dopadům, jež užívání legálních látek na společnost má, se strategie zabývá i těmito drogami.
Česká republika vychází při řešení problému užívání drog z konceptu Světové zdravotnické organizace Zdraví pro všechny v 21. století, podle nějž představuje užívání drog problém ohrožení veřejného zdraví. Jde zejména o jeho možné nepříznivé sociální, zdravotní, trestněprávní, bezpečnostní a ekonomické dopady, jež mohou nepříznivě ovlivňovat zdravý vývoj jednotlivců i společnosti.
Jako účinnou strategii směřující k řešení problémů spojených s užíváním drog
uznává vláda ČR komplexní, multidisciplinární a vyvážený přístup. Tedy přístup, který vychází ze široké celospolečenské, meziresortní, mezioborové a mezisektorové spolupráce na všech úrovních a je postavený na komplexním, výzkumem podloženém a vyváženém uplatňování tří základních strategií moderní protidrogové politiky. Těmi jsou snižování nabídky drog (kontrola prodeje a distribuce legálních a potlačování nezákonné distribuce ilegálních drog), snižování poptávky po drogách (primární prevence, léčba a resocializace uživatelů) a snižování rizik s jejich užíváním spojených (harm reduction).
Podmínkou efektivity systému protidrogové politiky státu je koordinovaný přístup a funkční institucionální prostředí, jež staví na mezinárodních závazcích, zkušenostech a spolupráci,na poznatcích z výzkumů, informacích a hodnocení realizovaných opatření tak, aby byly financovány jen osvědčená opatření a aktivity. Další podmínkou je vyváženost mezi preventivními a represivními postupy v protidrogové politice. Prevence primární, sekundární a terciární má za cíl ochránit společnost co nejefektivněji od škod způsobených existencí vyloučeného a ilegálního světa konzumentů drog, kteří jsou závislí na „volném trhu“. Existence těchto neregulovaných a nekontaktovaných konzumentů působí zdravotní a bezpečnostní riziko, jemuž je nutno účinně předcházet a poskytovat těmto nemocným lidem takové služby, aby se ve své těžké situaci nedostávali do rukou zločineckých skupin organizujících prostituci a další distribuci drog. Nechceme kriminalizovat oběti. Teprve na špičky tohoto organizovaného zločinu musí co nejdůrazněji dopadnout síla. Tresty pro organizátory sítě prodejců musí být co nejostřejší. Tvrdé postihy musí dopadat ale také na ty nezodpovědné obchodníky, kteří obcházejí zákony týkající se prodeje „legálních drog“.
Z toho plynou hlavní cíle strategie protidrogové politiky naší země: potírat organizovaný zločin zapojený do nezákonného nakládání s drogami a vymáhat dodržování zákonů ve vztahu k distribuci legálních drog – a na druhé straně současně snižovat užívání všech typů drog a zmenšovat potenciální rizika a škody, které z užívání drog jednotlivci a společnosti vyplývají.
Dámy a pánové,
V další části projevu mi dovolte Vás seznámit s prací svého úřadu a jeho úkoly v rámci státní správy. V posledních měsících nás trápí nárůst počtu drogově závislých imigrantů, odhady naznačují jak velkým problémem mezi konzumenty tvrdých drog z řad cizinců je nákaza HIV/AIDS. Tématem odpoledního bloku je problematika užívání drog v kontextu migrace a integračních politik. Můj úřad působí v terénu jako koordinační orgán integrace romské komunity, mohu tedy Vaše setkání obohatit o některé naše poznatky.
Chtěl bych aspoň krátce představit jeden inovativní nástroj koncepce sociální inkluze, s níž přišla Topolánkova vláda. Dle názoru mnohých expertů na oblast prevence sociálního vyloučení a organizace a koordinace činností ve vyloučených lokalitách jsme vsadili na správnou kartu. Vláda již v roce 2007 pověřila mou předchůdkyni, Dr. Džamilu Stehlíkovou, vytvořením Agentury pro sociální začleňování, jež by na centrální úrovni koordinovala politiky resortů tak, aby co nejvíce napomáhaly nositelům místních projektů k dosahování jejich cílů. Úkolem Agentury bylo též snažit se směrovat prostředky strukturální pomoci zejména na úrovni centrálních řídících orgánů do lokalit ohrožených sociální exkluzí a ke konkrétním lidem a činnostem, které mají dopad ve zlepšení života komunit.
Agentura má ale také terénní část. Je založena na zatím dvanácti fungujících lokálních partnerstvích. Jejich členy jsou vedle vzdělávacích zařízení také státní i nestátní organizace poskytující sociální a zdravotní služby, včetně prevence užívání drog a s ním spojených škod. Agentura začleňuje do spolupráce co nejširší paletu institucí, orgány sociálně právní ochrany dítěte, úřady práce, majitele bytů a domů, policii, hygienické stanice a samozřejmě klíčové hráče partnerství, vedení obcí.
Agentura již v lokalitách zadala zpracovat místní studie potřebnosti. Na jejich základě vznikly projektové záměry. Projekty budou zpočátku hrazeny z prostředků EU, později by měly zůstat v režii partnerství a prokázat svou udržitelnost. Konkrétně protidrogová prevence je páteřní politikou například v Chebu a v Břeclavi, což jsou menší města na západě a jihovýchodě naší země.
V rámci chebského lokálního partnerství vznikly dva projekty K-centra. První z nich řeší rozvoj aktivit směřovaných k osobám ohroženým sociálním vyloučením a veřejnosti, druhý je zaměřen na preventivní aktivity směřované k dětem a mládeži. Cílem projektů je dosáhnout během 10 měsíců o 5% vyššího podílu uživatelů služby, kteří jsou ohrožení sociálním vyloučením, v kontaktním centru, ve spolupráci s terénním pracovníkem a interesovanými subjekty, v 10 měsících dosáhnout počtu 200 anonymních testů přítomnosti protilátek infekčního onemocnění HIV/AIDS, u uživatelů služby kontaktní centrum Cheb a během 6 měsíců realizovat 6 vzdělávacích seminářů pro uživatele služby a pro veřejnost v adiktologické problematice a problematice duševní hygieny. Cílem druhého projektu je realizovat v průběhu 6 měsíců 12 opakovaných setkání se skupinou osob ve věku 12 – 16 let, které jsou vytipovány jako rizikové z hlediska vzniku a rozvoje sociálního vyloučení.
V Brně, druhém největším městě České republiky, se zaměřili na drogovou závislost dětí. Terénní sociální pracovníci usilují o to, aby zde speciálně pro děti vzniklo v Brně protidrogové středisko. Drogovou závislostí dětí se od roku 2006 zabývají dvě romské policejní asistentky. V rodinách předávají kontakty na centra závislosti, školám zase radí, jak například tlumit agresivitu žáků a žákyň. Letos měly Romské ženy o práci přijít, protože projektu policejní asistence skončila evropská dotační podpora. Peníze však nakonec poskytl po zásahu Agentury magistrát.
Agentura také realizuje výzkum rozsahu zneužívání drog mezi školáky v základních školách s výrazným podílem romských žáků. V Brně se jedná o celkem 6 škol. Zejména v jedné z nich sílí podezření ze strany vedení školy, že drogy jsou mezi žáky výrazně rozšířeny – vedle „běžných“ drog jako marihuana, heroin a pervitin se jedná i toluen a další těkavé látky. Tyto signály ze své praxe potvrzují i policejní asistentky, pracovnice sociálně právní ochrany dětí a policie. Pokud se podezření anonymním testováním žáků potvrdí, je město Brno připraveno přijmout veškerá opatření, která by vedla k nápravě tohoto stavu. Mělo by jít o zřízení dětského detoxifikačního oddělení, ale také posílení práce s postiženými rodinami. Výsledky už dnes přináší případová práce s rodinami koordinovaná pracovišti orgánu sociálně právní ochrany dítěte. Jejich činnost by v případě zneužívání drog měly doplnit specializované služby.
Běžné služby harm reduction v Brně i pro obyvatele sociálně vyloučených lokalit zajišťuje nestátní organizace Podané Ruce. Romové z jejich nabídky nejvíce využívají výměnný program a substituční metadonový program.
Vedle větších a menších měst působí Agentura také ve dvou mikroregionech. V uzavřených lokalitách jednoho z nich, Jesenicka na severu Moravy, je problematika drog, zejména ale systematického a komplexního přístupu k této tematice velmi málo probádaná. Lokální partneři proto připravili projekt, který má za cíl zmapovat uživatele drog a poskytnout jim prostřednictvím terénní sociální práce pomoc a zapojit je do integračních programů. Projekt bude zahájen příští týden, 5. 5. na setkání terénních pracovníků v Jeseníku.
Projekt navazuje již na stávající terénní program. Cílová skupina je rozšířena o všechny uživatele návykových látek a patologické hráče. Projekt si bere za cíl získat co nejvíce informací o cílových skupinách žijících rizikovým způsobem života a minimalizovat možná rizika pro společnost vyplývající z jejich životního stylu. Rozšíření projektu stávající služby umožní pracovníkům vytvořit bezpečné zázemí v dodávkovém voze upraveném pro kontakt s rizikovým klientem a umožní testování a předávání informací v bezpečném prostředí. Navazující služba terénní práce působí v oblasti sociální prevence týkající se zneužívání návykových látek a snižování rizik v souvislosti s jejich užíváním. Vychází z předpokladu, že vhodnými metodami lze snížit výskyt sociálně patologických jevů v regionu a zapojit uživatele této služby v jejich přirozeném prostředí do většinové společnosti.
Cenné na zmíněných projektech je, že vznikají v návaznosti na komunitní plány služeb a stanou se jejich součástí. To zaručí jejich pokračování i v situaci, kdy již Česká republika nebude příjemcem štědré strukturální pomoci Unie. Lokální partnerství může být jednak efektivní metodou při uplatňování protidrogové politiky, jednak může být příkladem dobré praxe pro naše další setkání.
Dámy a pánové,
nyní předávám slovo osobě povolanější mluvit k tak vysoce kvalifikovanému fóru, jako je to Vaše, panu kolegovi Kalinovi, děkuji Vám za pozornost a přeji Vašemu jednání hladký průběh a množství dobrých příkladů, jak řešit tuto závažnou problematiku, v době ekonomické krize a krize důvěry v celou naši filosofii a svět evropského člověka potřebujeme nějaké dobré zprávy. Nechci věc relativizovat, ale uvědomme si, že v případě drog a závislostí řešíme přeci jen problém, který provází člověka odnepaměti.
Děkuji Vám za pozornost.