EN

Vláda České republiky

Stránka byla přesunuta do archivu

Rozhovor s Petrem Zahradníkem: DPH bez dalších výjimek



Petr Zahradník jako host Událostí, komentářů se vyjadřuje k diskuzím ohledně zvýšení sazby DPH.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý večer. Ještě včera tady ve studiu v tomto pořadu ministr zdravotnictví Leoš Heger sliboval, že se zasadí o to, aby se léky dostaly do snížené desetiprocentní sazby DPH. A spolu s ním se i další členové vlády předháněli, kdo prosadí u premiéra a ministra financí další výjimky ze sjednocené 20procentní daně z přidané hodnoty. Ve hře byly knihy, teplo, zmiňované léky, a nic se nestalo. K9 se shodla, už žádné změny. Jak se tedy plně dorovnají dopady DPH na sociální situaci rodin s dětmi a penzistů. Komentované Události začaly. Důchodová reforma spatří světlo světa v podobě, kterou navrhli ekonomičtí ministři. Shodly se na tom špičky vládní koalice. Znamená to tedy, že se už nebude měnit seznam sedmi položek, kterým zůstane DPH na 10 procentech, tedy ve snížené sazbě. Jde třeba o chleba, mléko, dětskou výživu nebo zeleninu. Sjednocení obou sazeb chce navíc kabinet stihnout už letos na podzim.

Jakub LINKA, redaktor
--------------------
K9 rozhodla, žádné další výjimky. Ve snížené sazbě DPH nebudou knížky, léky a ani teplo.

Radek JOHN, ministr vnitra, předseda strany /VV/
--------------------
Ta Pandořina skříňka, diskuse o nějakých jiných výjimkách, o nějakých dalších produktech ve snížené sazbě je uzavřená.

Petr NEČAS, premiér, předseda strany /ODS/
--------------------
Občanští demokraté a TOP 09 si nadále ponechávají svůj názor, že systémovější a lepší by byla varianta bez jakýchkoliv výjimek.

Jakub LINKA, redaktor
--------------------
Sjednocení sazeb DPH by mělo zaplatit start důchodové reformy a vykrýt výpadek z příjmů ze sociálního pojištění, tedy zhruba 58 miliard korun. To se ale nelíbí opoziční sociální demokracii.

Jeroným TEJC, poslanec /ČSSD/
--------------------
My s tím zásadně nesouhlasíme. Myslíme si, že zvýšení DPH na věci a položky, které jsou často využívané všemi, včetně těch, kteří mají menší příjmy, to znamená rodiny s dětmi a důchodci, je naprosto asociální.

Karel SCHWARZENBERG, ministr zahraničí, předseda strany /TOP 09/
--------------------
Veškeré kroky, které podniknem, budou nepříjemný.

Jakub LINKA, redaktor
--------------------
K9 také potvrdila, že snížená sazba daně z přidané hodnoty se u většiny položek zvýší už letos na podzim.

Petr NEČAS, premiér, předseda strany /ODS/
--------------------
Veškeré výnosy, které budou získány, nebudou použity na výdajové straně státního rozpočtu, ale budou převedeny do státních finančních aktiv na účet důchodové rezervy.

Jakub LINKA, redaktor
--------------------
Po dohodě na změně důchodů se chce koalice zaměřit na reformu českého zdravotnictví.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ekonom Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády, dobrý večer.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
A Vít Samek, vedoucí právního oddělení Českomoravské konfederace odborových svazů, dobrý večer.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Samku, ještě včera se TOP 09 i Věci veřejné předháněly v tom, kdo tedy vystoupí s důraznějším požadavkem na další výjimku z té sjednocené 20procentní sazby DPH. Dnes je ticho po pěšině. Myslím tedy po koaliční K9, jak si to vysvětlujete.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
No, my si to vysvětlujeme tak, že už ty slabší strany prohrály svůj boj o jakousi záchranu některých položek ve vztahu k DPH. Pro nás je to samozřejmě smutné v tom, že my nesouhlasíme s tím principielním řešením, aby se dělala důchodová reforma za cenu ohromného zdražení, všiml jsem si i v pořadu, který měl pan Drábek před nějakým časem na 24, tak tam vlastně už se objevily názory lidí, ano, vy děláte důchodovou reformu za cenu zdražení pro naprostou většinu lidí, kteří na to mít nebudou.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vrátila bych se ještě k tomu dnešnímu rychlému vycouvání, pane Zahradníku. Ministr zdravotnictví, ministr kultury a další si tedy nechali poměrně rychle vymluvit to, aby chtěli třeba léky, knihy do té nižší sazby DPH. Včera tady skutečně ve studiu na vašem místě seděl pan ministr Heger a říkal, že se zasadí o to, aby se léky dostaly do té 10procentní sazby. Co může být za tím, že tak rychle couvli, jaký plán a myslím tedy z pohledu ekonomických nástrojů a možností.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Já se domnívám, že je tam asi jednoduchá logika, protože kdyby bylo, řekněme, učiněno kompromisu, respektive ústupku v jedné věci, dokážu si představit, že by se vyjevily další zájmové skupiny, které by, řekněme, žádaly o výjimky v ostatních věcech, řekněme, že všechny ty věci jsou legitimní, oprávněné, ale mám pocit, že reforma nejenom daňová, ale i v podstatě reforma daně z přidané hodnoty nebo systému daně z přidané hodnoty by neměla respektovat příliš mnoho výjimek. A sociální případy by měly následně být kompenzovány. Takže já osobně bych se rovněž zasazoval za předpokladu, že se rozhodne, že, nebo že bylo rozhodnuto, že DPH je tím zdrojem, který bude financovat penzijní reformu, tak si myslím, že co nejméně výjimek je užitečné, transparentní a následná sociální kompenzace by měla přijít.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ale Věci veřejné právě slíbily onu sociální kompenzaci. Jistě, že to nemusí být cestou těch výjimek. Kde tedy je možné hledat rezervy tím způsobem, aby tedy ta ministerstva, která slíbila hledat rezervy, úlevy a kompenzace pro rodiny s dětmi, pro penzisty, kde mohou hledat.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Samozřejmě, že na trhu, který disponuje uvolněnými cenami, tak rezervy lze hledat těžko. Samozřejmě možná rezervy je možné hledat v těch málo oblastech, řekněme, v té naprosté marginálii, kde jsou ceny ještě jakýmsi způsobem regulované, což platí třeba například právě pro ceny léků, kde například je možné v podstatě tu cenovou vyhlášku, respektive ten cenový režim na léky nějakým způsobem učinit jaksi sociálně příznivějším, ale.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Těch nástrojů moc není zkrátka.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Těch nástrojů zkrátka moc není samozřejmě.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vidíte vy nějaké možnosti, kde by se ještě daly vykompenzovat finanční propady tedy v domácnostech poté, co to vypadá skutečně tak, že všechno půjde do té 20procentní sazby, kromě těch 7 výjimek potavin.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Tak podle našeho názoru se to vykompenzovat nedá, to by se ta operace vůbec nemusela dělat. To by muselo být ekonomické perpetum mobile. Jestliže.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale o sociálních kompenzacích Věci veřejné třeba mluví.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Ano, o tom se hovoří. Ale když se použije slovo sociální kompenzace, tak si pořád musíme říkat, pan premiér Nečas říká, ale my to děláme pro to, abychom získali zdroje na důchodovou reformu. To znamená, on ty zdroje potřebuje získat. Proto vnímám i to, že se rozhodli, že to udělají už od října letošního roku, aby zachytili i ten vánoční trh, aby i vánoční trh přispěl na důchodovou reformu. Je to smutné, ale je to tak. Pro nás to znamená, přepočítali jsme si údaje, inflace ještě za letošní rok se zvedne o procento, příští rok o tři procenta, u důchodců ten inflační dopad bude 4,5 procenta díky jejich spotřebě, takže pro nás to jsou samozřejmě černá, nepřijatelná čísla a ty kompenzace, které vláda nabízí, budou samozřejmě jenom částečné, absolutně to nemůže pokrýt. Takže z našeho hlediska.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže na žádné úplné dorovnání, jak vlastně je třeba slibovala strany Věci veřejné, nevěříte. To není možné.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Ne, to prostě není možné. Věřím, že kolega to potvrdí. Prostě to by se ta operace vůbec nemusela dělat. Jinak by se nezískaly peníze na onu důchodovou reformu.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže úplné dorovnání možné není.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Na druhou stranu to ukazuje, že důchodová reforma je nákladná věc a že nestojí za, že nestojí nulovou cenu, že není zadarmo a že je zapotřebí v případě rozhodnutí se o důchodové reformě zkrátka určité zdroje na tento účel věnovat.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
To je pravda, pane Zahradníku, ale není to skutečně tak, že není nutné vlastně zvednout DPH nebo sjednotit ji, sjednotit ji na těch 20 procentech, když ten výnos má být 58 miliard a podle těch analýz, které jsou zatím dostupné, tak tolik peněz na penzijní reformu potřeba není?

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
To uvidíme, až, až celý systém bude fungovat, protože takzvaná cenová pružnost teprve ukáže, jaký bude opravdový výběr DPH z tohoto titulu. Na druhou stranu obecně s tímto argumentem v podstatě souhlasím. Já si, jsem si dovedl představit, že takto, řekněme, radikální řešení z hlediska sjednocení DPH bude doprovázeno i, řekněme, docela radikálním řešením na nabídkové straně té daňové reformy, té důchodové reformy.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Co tím myslíte.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Myslel jsem, že třeba například to bude doprovázeno povinným druhým pilířem a nikoliv pilířem, který bude založen na dobrovolnosti. Ale na druhou stranu zkušenosti některých zemí, dokonce i blízko nás ukazují, že zejména start důchodové reformy je, řekněme, křehký, možná i nejistý a zejména velmi nákladný. A dovedu si představit, že vláda v současné době skutečně akumuluje dostatečné množství prostředků pro to, abychom se chybám, které můžeme pozorovat v sousedních zemích, zkrátka vyvarovali a aby ten systém byl stabilní, dlouhodobě stabilní.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ona taky Hospodářská komora je proti té sjednocené 20procentní sazbě. Podle ní tedy jednak negativně ovlivní podnikání, ale i podle komory by právě stačilo jenom 17 procent podle jejích propočtů, aby se důchodová reforma zaplatila. Ani podle vás tedy není zřejmě nutné tlačit na DPH na ty, kteří platí, aby tedy vlastně zaplatili ty sociálně nejslabší a tu důchodovou reformu.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Já vás překvapím, podle mě je to nutné, když vláda zvolila tuto cestu. Já vím, že 17 procent je ten technicky možný propočet, ale v realitě ty náklady přechodového období jsou ohromné. Ono to tam půjde meziročně až o 1,5 procenta HDP, já nevím, jestli si málokdo uvědomuje, že se Česká republika zaváže na 40 let k dluhu plus 1,5 procenta HDP. My ho budeme muset hradit, čili já vnímám, že vláda, když se rozhodla statečně do reformy za těchto podmínek jít, že si ale uvědomila hrůzu tohoto nákladu a poněvadž vidí případ Maďarska, které dospělo k situaci, kdy dramaticky zvedlo celkové zatížení na 80 procent HDP, kdy roční deficit dosahoval přes 6 procent a Maďaři si uvědomili, že směřují do krachu, no, tak jim nezbylo, než se vrátit z druhého pilíře zpátky do prvého. Čili zjednodušeně řečeno, my jdeme důchodovou reformou, kterou východ začíná opouštět z důvodu, že není schopen ji fiskálně udržet.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle vás, pane Zahradníku, toto je pravda, bylo nutné tedy sjednocovat tu sazbu na 20 procentech, pokud se vláda rozhodla jít touto cestou, ptám se vás jako člena NERVu.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Já můžu mluvit v této souvislosti za sebe a dokonce můžu prozradit, že v té diskusi, která se tomu, která se tomu věnovala, jsem si sám sobě tázal otázku, zda i některé ostatní daňové instrumenty pro tento účel by nebyly použitelné. Samozřejmě bych asi tam nedoporučoval ty daňové instrumenty, které by narušovaly konkurenceschopnost naší ekonomiky, to jest přímé daně, na druhou stranu jsem si říkal, že například opět diskutovaná spotřební daň, případně, v uvozovkách, zcela impotentní majetková daň, která je z hlediska našich příjmů téměř směšná, by mohla tomuto účelu posloužit. Je pravdou, že z hlediska snadnosti výběru DPH je nejenom nejmasovější, ale nejsnadněji vybrat.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže vláda šla nejsnazší cestou, dá se to tak říci?

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
S velkými výhradami asi musím říci, že ano.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy byste, ano, vy byste, pardon, vy byste ale doporučil spíše jít tou cestou zvýšení nepřímých daní, o kolik byste třeba sjednotil nebo nakolik, na jakou sazbu byste sjednotil DPH, pokud by se dalo jít cestou nepřímých daní, hned vám dám slovo.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Přiznám se, že neumím jednoznačné stanovisko říci, ale myslím, že by se to hýbalo někde v intervalu mezi 17 až, řekněme, 19, možná i oněmi 20 procenty.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Samku.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Já jsem chtěl jenom dodat ten komentář. Samozřejmě je třeba, abychom si uvědomili zásadní rozdíl nepřímých a přímých daní. Kdyby byly přímé daně s daňovou progresí, podílely by se více bohatší skupiny obyvatelstva, takhle to odnesou lidi nízkopříjmoví a středněpříjmoví. To je cena za tu reformu, to je třeba, abychom si řekli. Proto my také se snažíme varovat před touto cestou, protože všimněte si, co všechno na ty nižší a středně příjmový skupiny dopadá. Já jsem sledoval právě ten pořad v té 24 s panem Drábkem a když jsem viděl, co tam lidé psali na těch řádcích, tak bylo vidět oproti minulosti už daleko větší obavy, ti lidé už si uvědomují, co všechno budou muset zaplatit od 1.ledna příštího roku. Říkám, zejména ten dopad na ty skupiny důchodců bude obtížný, protože valorizace podle pravidel, který navrhuje vláda v novele, která je nyní schvalována, nebude možná tak, aby přihlédla k té zvýšené dani právě proto, že to období, za které se počítá, skončí v červenci, čili návrh, který bude připraven, nebude moci zohlednit ještě tuto úpravu. Je to velmi obtížné a tvrdý dopad tady na obecenstvo obecně je. My jsme na to ale upozorňovali, proto nás třeba překvapilo, že pan ministr Heger se diví, že je zde najednou požadavek na 10 miliard do zdravotnictví. No, kdyby si přečetl naše webové stránky, my jsme včas upozorňovali, že s tím se v té vládní reformě vůbec nepočítá.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže zvýšení přímých daní daňovou progresi, s tou vlastně ani členové NERVu vůbec nepočítali kvůli stlačení konkurenceschopnosti.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Oni, co se týče té progrese, tak samozřejmě z hlediska procent je to zřejmé, nicméně z hlediska absolutních částek stejně vysoce příjmoví obyvatelé nebo pracovníci přispívají do toho systému samozřejmě úměrně tomu vyššími částkami. Takže v tomto ohledu, řekněme, ten podíl je docela zřejmý, ale mám pocit, že nebylo diskutováno o tom, že přímé daně právě z hlediska té citlivosti na konkurenceschopnost, že by byly do tohoto systému využity.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Víte, ona se nakonec penzijní reforma, myslím tedy získání prostředků na ni, skutečně vlastně jakoby smrskla na to sjednocení sazeb DPH. Nic převratného, žádný nový recept, vlastně žádná přidaná hodnota, abych, takříkajíc, řekla. Není to zklamání? Nemůže to být zklamání?

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Já si myslím, že ta přidaná hodnota spočívá právě v té možnosti mít alespoň tedy ten dobrovolný pilíř. Já si myslím, že mladá generace možná ocení to, že pokud se bude žádoucím způsobem kapitalizovat ten vklad, tak je to efektivnější než ten v současné době, v uvozovkách, průtokový ohřívač, který nedává šanci vůbec ty prostředky zhodnotit a v podstatě online se příjmy, řekněme, produktivní části přesouvají na tu výdajovou stranu ve prospěch penzistů. Dovedu si představit, pokud tam bude ta individualizace z možností kapitálového zhodnocení, tak to může být vnímáno jako jakási přidaná hodnota. Opakuji, pro mě osobně je to jistý kompromis, protože já jsem očekával, že ten povinný pilíř právě s ohledem na to, co se chystá na té daňové straně, se stane realitou, ale zřejmě je to politický kompromis.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle vás je v reformě přidaná hodnota?

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Takhle, pro nás je to tragikomické, poněvadž kolega přehlíží, že soukromý spořící program tu je. Tady je penzijní připojištění se státním příspěvkem. Ono jenom nefunguje, proto my říkáme, jako manažeři by měli vládní představitelé především opravit penzijní připojištění, do něj běží ze společenských zdrojů 10 miliard korun ročně. O tom se nehovoří, ta reforma tady není, čili z našeho pohledu tam bylo třeba ty pobídky učinit, nerozbíjet první pilíř, ten nechat, on pro 70 procent zaměstnanců v této zemi je dostatečnou oporou a postarat se jenom trošku o nadlepšení penzijního připojištění. Je to tak, ta realita tady je. Je to spořící projekt. Mimochodem, vymyslel ho pan prezident Václav Klaus před 15 lety, mohl byste tomu věřit docela.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Věřím tomu, ale souhlasím s tím, že mít dva dobrovolné pilíře založené na trošku jiné bázi, je trošku zvláštní, ale udržitelnost prvního pilíře se může zdát být ještě deset, patnáct let, ale troufám si tvrdit, že déle ne díky demografickému vývoji.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Pane kolego, no.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
A parametrické změny si myslím, tam už jsme na hraně možností.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Pane kolego, nečte, podívejte se na důvodovou zprávu k návrhu zákona a novely zákona o důchodovém pojištění a tam je graf krásně udělanej, kterej ukazuje naopak, že po parametrických změnách, které jsou, bude udržitelný do ještě 80 let. Čili já myslím, je to tam, podívejte se na tu tabulku, je tam krásný graf, doporučuju všem, aby se na ní podívali. Čili tento první pilíř je udržitelný, netřeba ho ničit, netřeba ho oslabovat, je třeba ho zachovat a transformovat penzijní připojištění.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě krátká reakce.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Podívám se.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Podívejte se, je to tam.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka
--------------------
Pánové, já vám děkuji za účast v diskusi komentovaných Událostí. Na shledanou.

Vít SAMEK, vedoucí právního oddělení ČMKOS, člen Bezděkovy komise
--------------------
Také děkujeme.

Petr ZAHRADNÍK, ekonom, analytik, Česká spořitelna, člen NERV
--------------------
Díky, na shledanou.

 

ČT24, Události, komentáře, 2.3.2011