Rozhovor s Pavlem Kohoutem: Při stavbě českých dálnic se používají padělané materiály
Pavel Kohout, garant podskupiny NERV pro boj s korupcí, se vyjadřuje ke studii firmy Mott MacDonald o pozemních komunikacích, s jejichž závěry podskupina v současnosti pracuje.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Při stavbě tuzemských silnic a dálnic používají firmy padělané materiály. Zjistila to ve svém šetření firma Mott Mac Donald a s údaji pracuje taky Národní ekonomická rada vlády. První o tom napsaly Hospodářské noviny. Kvalitu dopravních staveb totiž prý nikdo pořádně nekontroluje. Podrobnosti má ekonom Pavel Kohout, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí, dobrý večer.
Pavel KOHOUT, ekonom, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí
--------------------
Dobrý večer.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Kohoute, proč de facto neexistuje řádná kontrola dopravních staveb, co tomu brání?
Pavel KOHOUT, ekonom, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí
--------------------
Je to tak trochu záhada, protože byly doby, kdy u nás tato kontrola existovala. Asi tak někde v průběhu 90. let nebo možná ještě kolem roku 2000. Ovšem po roce 2000 se situace výrazně zhoršila. Proč to tak je, to se obávám, že není jednoduché zodpovědět. Ale faktem je, že různé výzkumy, dokumentace a technické analýzy, které byly prováděny, nasvědčují tomu, že někdy kolem roku 2000 až 2005 začalo docházet k výraznému zhoršování kvality v řadě ohledů a na řadě typů staveb.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znáte nějaké ty postupy, které používají firmy, aby se vyhnuly kontrolám a stává se často, že třeba jedna firma zároveň pracuje na zadání veřejné zakázky a současně pracuje i pro toho, kdo zakázku dostane, to je běžná praxe?
Pavel KOHOUT, ekonom, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí
--------------------
V systému je několik konfliktů zájmu, které jsou podrobněji popsány v dokumentu, který je vyvěšen na webovské stránce úřady vlády vlada.cz. Je to tam volně ke stažení, kdy si člověk dá trochu práce, aby to našel. A já tady to nemůžu popsat, protože to je delší věc, je to přece jenom složitější a vyžaduje to nějaká schémata. Jakým způsobem se to dělá, tak jedna z možností je, že se používají třeba padělky různých materiálů nebo součástí. Týká se to například svodidel, ale týká se třeba také betonářské oceli, kde je používaná nižší kvalita, která není povrchově kalena. To znamená, že časem může dojít pod vlivem namáhání k různým nebezpečným situacím a ta konstrukce nemusí vydržet tolik, jak bylo uvedeno v projektu. A je překvapivé, že tohle to se děje i u poměrně kritických staveb, jako jsou třeba mosty, kde na bezpečnosti velice záleží.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte nějaká doporučení, jak zamezit těm problémům, o kterých mluvíte?
Pavel KOHOUT, ekonom, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí
--------------------
Ano, samozřejmě ten dokument, který je k dispozici na webovské stránce vlády, obsahuje i konkrétní systémová doporučení, jak změnit systém kontroly a přejímání staveb tak, aby ta kontrola byla zabezpečena daleko lépe a aby k podobným nedocházelo. Jedná se především o to, že nelze kontrolovat pouze papíry, pouhou dokumentaci, to je velmi snadno zfalšovatelná, ale je nutné provádět také konkrétní fyzické kontroly na místě. Existují různé diagnostické metody. Nejsem stavař, jsem ekonom, takže se nebudu pouštět do jejich podrobného popisu, ale je to opravdu tak, že lze zkontrolovat, zda byly používány postupy, které byly uvedeny v projektové dokumentaci, anebo zda se šidilo.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dodává ekonom Pavel Kohout, děkuji za váš čas, na shledanou.
Pavel KOHOUT, ekonom, který vede podskupinu ekonomické rady vlády pro boj s korupcí
--------------------
Prosím, na shledanou.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A po půl desáté se zeptá Jiří Chum přímo vás, jestli si myslíte, že vláda bude někdy schopná ohlídat kvalitu a cenu českých dálnic. A proč jsou dálnice na Západ od nás kvalitnější než v Česku.
ČRo 1 - Radiožurnál, 6.4.2011