EN

Vláda České republiky

Tisková konference u příležitosti návštěvy premiéra M. Topolánka na Ministerstvu vnitra ČR 10. 7. 2008

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na dnešní druhé zastávce premiérovy cesty po ministerstvech, tentokrát na ministerstvu vnitra. Vítám zde ministra vnitra pana Ivana Langera a předsedu vlády České republiky pana Mirka Topolánka, kterému tímto předávám slovo.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Dobrý den. Já už jsem říkal na ministerstvu průmyslu a obchodu, že ten dnešek se spíše náhodně, ne že bych si to vybral, sešli dva ministři, se kterými jsem opravdu spokojen, takže úplně do úvodu: Ten rozdíl mezi ministerstvy je ten, že ta agenda ministra průmyslu a obchodu je hodně specializovaná, kdežto ta agenda, kterou dnes řeší ministerstvo vnitra, je prostě rozsáhlá a já bych řekl, že dnes je to vedle ministerstva financí klíčové ministerstvo, které se postupně mění z toho ministerstva strachu, dobré jitro, tady vnitro, na ministerstvo vnitřních věcí. Tak, jak je běžné ve světě. To bych řekl, že je klíčová změna, která právě v době toho roku a půl druhé vlády a těch pár měsíců první vlády Mirka Topolánka leží na Ivanu Langerovi a na jeho spolupracovnících. Co se týká programového prohlášení a plnění jednotlivých bodů, to už jenom srovnání s ostatními rezorty, kdy toto ministerstvo plní 27 programů, které jsou rezortní, projektů poměrně rozsáhlých. Z toho drtivá většina je buď splněna nebo je v realizaci. Jeden je zpožděný z důvodů naprosto věcných. Týká se teď na podzim předkládaných registrů, což je obrovský průlom do celé problematiky veřejné správy. Takže z těch horizontálních úkolů, snižování počtu zaměstnanců, já si myslím, že Ivan Langer pochopil ten úkol velmi správně. Bylo by dobré vědět, že se netýká těch lidí, u kterých snižování počtu zaměstnanců není možné, to jsou policisté, hasiči. Týká se zásadně administrativních pracovníků, ať už rezortu, nebo všech organizací přímo řízených. V konečném důsledku znamená navýšení mezd o sedm procent, to znamená nad inflací. A úkol, který plní Ivan Langer s obrovským přesahem, je úbytek absolutního počtu míst o 20 %. To znamená, on plní ten úkol na celé funkční období prakticky v prvním roce fungování a v tomto smyslu si vytvořil prostor právě při navyšování mzdových prostředků, které je každoroční, ke snižování mezd. Je třeba to vědět, to byl hlavní cíl. Nelze snižovat počty učitelů, alespoň ne bez závislosti na počtu dětí, nelze snižovat počty policistů, naopak, bude je třeba navyšovat, ale u administrativních pracovníků to fakticky lze a Ivan Langer toto pochopil velmi dobře. Já jsem si vybral některé projekty, které tady byly řešeny, a pokud tato vláda bude předstupovat před veřejnost, bude předstupovat před veřejnou kritiku, tak si myslím, že ty projekty jsou natolik významné, že v podstatě naplňují velkou část agendy celé vlády. když si vezmeme projekt Otevřená minulost, otevření archivů, který vlastně přerostl až do, já bych řekl, naprosto průlomového zřízení Ústavu, jak já říkám, paměti národa a díky pozměňovacímu návrhu Kateřiny Jacques Ústavu pro studium totalitních režimů. Zřízení konečně českého Gaugova úřadu, který otevírá archivy, digitalizuje je, dohledává nejrůznější informace. Pokud by jenom toto zbylo po této vládě a Schengen a umístění amerického radaru v Brdech, tak jsme splnili svou historickou roli, o tom nechci žertovat. To je první věc, absolutní priorita, povedla se. Dneska ten ústav funguje, funguje v budově bývalého ministerstva informatiky, což je další úkol. My jsme přistupovali k vládě s tím, že chceme redukovat počet úřadů, počet ministerstev a povedlo se to vlastně jenom Ivanu Langerovi, který, po ministerstvu informatiky už nikdo dneska netouží, nikdo si na něj ani nevzpomene. Myslím si, že pokud v každém funkčním období zrušíme alespoň jedno ministerstvo, tak to bude sice pomalé, ale jisté. V tomto případě úspěšné. Přeci jenom jsem hledal něco, co bych Ivanovi Langerovi vytkl. Je to řada věcí, které spíš zdědil. Já si myslím, že úkol, který má společný předseda vlády, ministr vnitra a ministryně obrany je forma civilní a vojenské rozvědky. Je to věc, která nás čeká, která bude nesmírně komplikovaná, to je věc, ne že bych to vytýkal, ale je to úkol, který před námi stojí společně. Absolutní průlom za poslední rok a půl v oblasti, která do té doby byla předmětem pouze verbálních projevů, je eGovernment. Egon ve všech aspektech, ať už komunikační infrastruktury veřejné správy nebo Czechpointy nebo připravované registry nebo schválený zákon o eGovernmentu je takovým absolutním průlomem, který tady nezaznamenala státní správa za posledních 100, možná více než sto let. Říkám to naprosto vážně, seriózně a v tomto smyslu ta agenda veřejné správy bude do budoucna určitě dominovat tomu, co tento úřad bude dělat. O Czechpointech jsem už mluvil, neuvěřitelný úspěch, dalších 400 obcí má zájem účastnit se projektu v souvislosti s rozšířením tohoto projektu, samozřejmě, bude se rozšiřovat i agenda, jednotlivé životní situace, které bude občan moci řešit na této jedné přepážce, a potom ten přechod od té fyzické přepážky Czechpointu na elektronickou přepážku vlastního internetu bude podstatně jednodušší, a to je cílový stav. Diginovela, znovu po letech tápání průlom. Průlom v zákonu, který vůbec umožnil přechod na digitální vysílání a musím říct, Z1, jeden z výsledků tohoto procesu, překonáváme prostředí, které je velmi rezistentní a nemá významný zájem na změně, a v tomto smyslu ten zákon vůbec umožnil tu věc posunout. Projekt P1000, rekonstrukce služeben. Myslím si, že velmi viditelný.V letošním roce 130 služeben, celkem za to období do konce letošního roku 300 z té slíbené tisícovky. Ten projekt bude pokračovat. To, co někteří z nás zažívají, když jim někdo vykrade auto a musí na tu služebnu a někdo dokonce na druhé straně toho procesu, tak je díky těmto služebnám opravdu řešeno konformně. Musím říct, že ten projekt je velmi úspěšný. Nové policejní vozy. Podařilo se, řekl bych, po dlouhém čase, velmi korektním tendrem dosáhnout takového snížení ceny, že ta masivní obnova vozového a motorkového parku služebních vozidel umožňuje předat vozidla například hasičům. To znamená, zlepšit vozový park, řekl bych o úroveň způsobem, který tady byl nebývalý. To, co nás trápí, a to řešíme společně, je v rámci, řekněme, minulého funkčního období, schváleného služebního zákona. Pasivní odchod policistů přes výraznou kampaň, výraznou snahu, se nám podařilo v této chvíli tento trend pouze zastavit. V následujících letech musíme to pětitisícové manko policistů na nejrůznějších úrovních naplňovat a je to jeden z úkolů, které máme do budoucna, které v této chvíli limitují ministerstvo. Zabývali jsme se i trestnou činností policie. V tomto smyslu je již připraven návrh Generální inspekce, proto jsme ho oddělili od reformy policie, protože si zasloužil daleko důkladnější diskusi a důkladnější analýzy. Nebude se týkat jenom policie, bude to opravdu Generální inspekce, nezávislá na jednotlivých rezortních ministrech a ministerstvech a v tomto smyslu bude letos předložen. Ano, bude předložen vládě. Vůbec nejúspěšnější projekt, nebo velmi úspěšný, Integrovaný záchranný systém. Čili, týká se hasičů, dobrovolných hasičů, celého toho systému, možná o tom bude detailněji mluvit Ivan Langer. Úkoly, které bereme jako horizontální, to je snižování agendy, snižování majetku nepotřebného, zbavování se nejrůznějších činností, které buď nesouvisejí s činností resortu nebo se ukazuje jako zbytné, tak tady je ministerstvo velmi ambiciózní a chce se zbavit nepotřebného majetku, během dvou let v rozsahu jeden a půl miliardy. V letošním roce zhruba 800 milionů. Co se daří v rámci komunikační infrastruktury veřejné správy, kdy se podařilo zase znovu, řekl bych, po dlouhém čase dobrým tendrem dosáhnout velkých snížení, na některých rezortech až o 50 % nákladů na infrastrukturu potřebnou pro komunikaci. Například ministerstvo dopravy o 50 % oproti minulému období, ministerstvo financí o 25 %, to jsou obrovské desetimilionové prostředky. Daří se to i díky smlouvě s Microsoftem, která bude řešit licence pro veřejnou a státní správu, kde ty slevy díky množstevnímu rabatům, ale i díky definitivnímu očištění veřejné a státní správy od pololegálních nebo legálních licencí, které bohužel existují. Umožňuje v rámci tohoto procesu dosáhnout velkých úspor. Mám pocit, že je to v miliardách, je to během toho období šesti let 5,5 miliardy, což jsou znovu prostředky potřebné. Reforma policie. Podařilo se nám schválit reformu policie. Tak, jak jsem mluvil v průlomu v eGovernmentu, tak právě reforma policie znamená i v této oblasti neuvěřitelný průlom, který teď bude rezort implementovat, zavádět do praxe, bude postupně v těch etapách policii transformovat. Zapomněl jsem na Českou poštu, i tady již v příštím roce chceme dokončit proces deetatizace České pošty, to znamená, převod na akciovou společnost a rozdělit poštu na to, co je privatizovatelné a co si stát z hlediska eGovernmentu a potřebných služeb pro veřejnou správu ponechá, a připravit tento podnik pro privatizaci. Mluvil jsme již o snižování administrativní zátěže, stejně jako Římanovo ministerstvo, tak i Langerovo ministerstvo je v tomto velmi úspěšné, navíc má na starosti mechanismus, který se jmenuje regalatory inter accesment se známá RIA, která jako buldozer kontroluje a přerývá každý zákon z hlediska legislativní zátěže, a v tomto smyslu sice proces lehce prodlužuje, ale aspoň se nezvyšuje ta zátěž a pomocí těch opatření, které dělá Římanovo ministerstvo, ke kterým nutí jednotlivá ministerstva, se ta administrativní zátěž snižuje. Téma, které já pokládám za naprosto zásadní v boji proti korupci, udělali jsme celou řadu dílčích kroků, které v tom systému navazují na ten systém tří P, chci říct, že i linka 199 je jenom jeden z těchto dílčích kroků, úspěšných kroků, nicméně, i tady podle mne musíme i tady to následující období dokázat, že ta opatření fungují a že v té oblasti jak represe, tak prevence jsme schopni situaci, kterou pokládám u nás za komplikovanou, zlepšit. Mám dvě otázky, nebo tři, které se týkají spíše zahraniční politiky. I když se týkají našich občanů bezprostředně. My jsme přišli do situace, kdy hrozilo, že se uvolní hranice v rámci EU někdy po roce 2011. Podařilo se i díky České republice a jejímu tažení a leaderovství celé té skupiny dosáhnout otevření Schengenského prostoru, nikdo si už ani neuvědomuje, jaký průlomový krok to byl, že můžeme z Lisabonu do Vilniusu jezdit bez dokladů, že překračujeme naprosto standardně hranice, to je úspěch, speciálního Taar force teamu ministerstva vnitra, speciálně vedeného Ivanem Langerem a za toto minimálně za jednu z těch věcí je třeba mu poděkovat. Víza do USA. Ten problém, kdybychom opravdu ponechali na EU, tak ještě řadu let bude Česká republika muset splňovat vízovou povinnost při cestách do USA. Na přelomu roku, nejpozději v polovině ledna, po bezprecedentním tažení na leaderovství, kdy jsme otevřeli cestu dalším zemím, že s námi společně je vepředu Lotyšsko a další země, poté, kdy jsme museli vybojovat souboj v Evropské komisí, aby se aplikoval ten Twin proach, to znamená, jakoby paralelní proces se nám podařilo dosáhnout něčeho, co beru jako unikátní změnu, v tomto smyslu pozitivní. Pokud mám hodnotit ministerstvo, těch problémů je celá řada, protože to ministerstvo prochází velkými změnami. Budeme muset organizovat na jedné straně a implementovat reformu policie a na druhé straně, řekl bych, sledovat tu obrovskou akceleraci a nárůst agendy související s eGovernmentem a se zaváděním a implementací digitalizace veřejné správy. Já bych chtěl celému ministerstvu poděkovat a tady ty výhrady, které mám vůči ministerstvu, ty se týkají spíše pomalejšího řešení problémů, které zdědili, než které by sami vytvořili. Já vám děkuji za pozornost.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji předsedovi vlády, nyní má slovo pan Ivan Langer, ministr vnitra.

Ivan Langer, ministr vnitra: Děkuji, já také přeji dobrý den. My jsme dnešní skládání účtů předsedovi vlády pojali ve fotbalové tématice, tedy v tom, že máme za sebou první poločas. Prezentovali jsme, co jsme odehráli za hru v prvním poločase a řekli jsme, jakou máme strategii pro druhý poločas. Nechci vypočítávat vše, co se odehrávalo na fotbalovém hřišti ministerstva vnitra za první půlku. Tu prezentaci máte k dispozici. Z mého osobního pohledu považuji za první poločas nejdůležitější následující věci. Byl to vznik Ústavu pro studium totalitních režimů, byl to celý proces opakovaných preventivních lustrací policejních funkcionářů a řídících pracovníků na ministerstvu vnitra. Bylo to 20% snížení počtu zaměstnanců na ministerstvu vnitra ve srovnání podzim 2006 a září roku 2008. Je to prodej zbytného majetku, do konce tohoto roku ho bude za miliardu, v roce příštím další půl miliardy. Je to nepochybně vstup do Schengenského prostoru. Je to určitě digitální novela umožňující rozvoj digitálního vysílání, je to nepochybně zrození Egona, nového symbolu eGovernmentu se všemi jeho čtyřmi orgány, jak je zde zmiňoval pan premiér. Czechpoint, komunikační infrastruktura veřejné správy. Zákon o eGovernmentu a základní registry a nepochybně takovým vyvrcholením toho prvního poločasu, posledních minut prvního poločasu byla a je reforma Policie ČR. Před námi je ale poločas druhý a věřím, pane premiére, že na druhý poločas máme nachystánu celou řadu úkolů. Je to dotažení reformy Policie ČR, stabilizace policie z pohledu personálního a zejména přidávání dalších schopností zrozenému Egonovi, tedy v podobě nových instrumentů eGovernmentu. Nepochybně také platí, že máme odpovědnost nejen za vnitřní bezpečnost, ale i některé otázky související se zahraničím. Je to právě otázka zrušení vízové povinnosti pro české občany, kdy na našich bedrech je zajištění smluvního základu a některých institucionálních změn, které jsou potřeba, je to také evropské předsednictví, kde jdeme do našeho resortního předsednictví s projektem spuštění vízového informačního systému pro celou Evropu, který by měl znamenat větší bezpečnost obyvatel EU vůči těm, kteří přicházejí na území EU s nekalými úmysly. Na druhý poločas máme nachystáno také celou řadu dalších věcí, nechci zde zdržovat, osobně považuji za jednu z největších výzev oblast eGovernmentu a dotažení reformy policie a stabilizace personální Policie ČR. Vzhlede k tomu, že máme praktickou zkušenost, že se nevyplácí nehrát až do devadesáté minuty, tak vás mohu ujistit pane premiére i vás všechny, že tak, jak jsme měli tah na bránu v první půlce, tak budeme mít tah na bránu do posledního hvizdu rozhodčího. Zvolili jsme sportovní tematiku a bylo by hloupé, kdyby premiér odcházel z ministerstva vnitra s holýma rukama. Protože byla fotbalová tematika, tak dostaneš od nás takovýto zlatý míč a vzhledem k tomu, že slavíme, dva dny zpátky, velkou událost a to je vydání půlmiliontého výpisu na Czechpointu, tak dostaneš i mnou a náměstkem Zajíčkem podepsaný certifikát, že půl milionu výpisu bylo na Czechpointu vydáno.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji ministrovi vnitra.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já tedy jenom dodám, že Czechpoint je, kromě toho, že to je succesfull story, jakoby krásný příběh, tak je neuvěřitelným důkazem, že sny se mají plnit. Dneska se vydává 267 000 za půl roku výpisů z trestního rejstříku, což je neuvěřitelné číslo. Mimochodem nás vede k tomu, abychom se zamysleli nad tím, jestli všichni ti, kteří je požadují, je požadují právem, protože další polovinu takto vydává ministerstvo spravedlnosti a když si vezmete, že půl milionu lidí za půl roku žádá výpis, tak to je sice výborné, že to zvládáme takto efektivně, ale otázka je, jestli jsou vůbec potřeba. Jestli všechny ty agendy, kterés tím souvisí jsou regulérní a to je další úkol a ten se jmenuje snižování regulační zátěže a v tomto smyslu budeme pokračovat.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji předsedovi vlády, prosím vaše dotazy. Prima.

Televize Prima: Dobrý den, já bych se chtěl zeptat pana ministra nejprve, jestli měl klidné spaní před tou premiérskou prověrkou?

Ivan Langer, ministr vnitra: Ministr vnitra nemá nikdy klidné spaní. Před prověrkou i po prověrce.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Ministr vnitra přece nespí.

Televize Prima: Pak mám otázku na vás, pane premiére, dokážete si představit, že ta vaše návštěva těch ministerstev může vyústit v krajním případě i ve výměnu některých ministerských postů? Co by to muselo zapříčinit?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem to řekl dopředu, že já v této chvíli nemám ambici někoho měnit. Já jsem se svými ministr více či méně spokojen. Já si myslím, že by ty návštěvy měly vyústit v to, abychom si řekli, co je pro mne důležité v tom následujícím období, co je třeba dotáhnout,co je třeba realizovat. Od toho se odvíjí můj pohled na hodnocení a jenom zopakuji, že hodnocení práci vlády a práce jednotlivých ministrům vystaví voliči ve volbách. V tomto smyslu já mám celou řadu výhrad a prezentoval jsem je i tady. Ty výhrady jsou někdy oprávněné, někdy jsou spíše intuitivní a někdy a většinou souvisejí spíše s tím, co jsem už řekl, s nedodělanou prací těch, co byli před námi a v tomto smyslu jsme nastupovali do opravdu složitého prostředí a ministerstvo vnitra prošlo, podle mne, nejrazantnější změnou.

Televize Prima: Ještě mám jednu otázku, čeká vás i ta prověrka na ministerstvu zdravotnictví. Jste spokojen s tím, jak se své role ujal pan ministr Julínek?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já musím říct, že já jsme už Tomáše Julínka označil za velmi dobrého ministra a je to člověk, kterému věřím, že dokáže ty vize, na které se pět let se svým týmem připravoval, i postupně realizovat. Bylo by velmi smutné pro občany této země kdyby se mu to nepodařilo.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz? Takže děkujeme a příští týden na jiných ministerstvech.