Tisková konference premiéra Mirka Topolánka a ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny Džamily Stehlíkové 28. srpna 2008
Upozornění: Text přepisu dosud neprošel korekturou. Děkujeme za pochopení.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na další premiérské návštěvě, tentokrát u ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny paní Džamily Stehlíkové, kterou tímto vítám. Stejně tak i předsedu vlády pana Mirka Topolánka. Předávám slovo.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Existuje celá řada ministerstev, několik ministerstev, o jejichž, řekl bych nutnosti toho, aby zůstaly, silně pochybuji. Celkem jasně jsem to vyjádřil na ministerstvu pro místní rozvoj u Jiřího Čunka a také jsem mu zadal, aby ty přípravné práce pro příští funkční období pro delimitaci toho ministerstva započaly. Tak existují i nově zřízená ministerstva u kterých nepochybuji, že to byl dobrý krok. Stejně jako si myslím, že bylo dobře a budeme tam zítra, zřídit vicepremiéra pro evropské záležitosti a určitě tam bude další vývoj. Stejně tak, ne že jsem hrdý, ale protestuji silně proti názoru, že funkce ministra pro lidská práva a menšiny je nadbytečná. Nesouhlasím s tím. Práva menšin, dětí, handicapovaných, seniorů a dalších, kteří jsou vylučováni na základně jakýchkoliv kriterií z mainstreamu společnosti se má zabývat celá vláda. Nicméně, ta specializovaná funkce ministra, kdy se někdo speciálně zabývá touto oblastí, kdy fakticky na jednání vlády poměřuje připravené normy všech ostatních ministrů právě z tohoto úhlu pohledu. To já vidím jako klíčovou a v tomto smyslu jsem rád, že moje vláda byla první, která tuto funkci zřídila. To je trochu obecněji. Džamila Stehlíková, která kromě toho, že přichází s vlastními návrhy a dobře víte, že jsou někdy velmi kontroverzní a dobře víte, že s nimi v mnoha případech nesouhlasí ani členové vlády, tak tuto roli, jakéhosi hlídacího psa lidských práv, tak jí plní velmi dobře. Za to jí chci poděkovat. Nejde ani o to vymezovat se proti ostatním ministrům či stavět tu problematiku dětí seniorů, Romů, menšin a podobně proti ostatním ministrům, ale naopak, ve spolupráci s nimi hledat řešení, které bude prospěšné. Silní se o sebe postarají sami. Úroveň každé společnosti se měří právě tím, jakým způsobem se dokáže postarat o ty slabé nebo o ty, kteří nemají možnost se o sebe postarat sami. Já bych řekl, že to je určité měřítko civilizační úrovně každé společnosti. Džamila Stehlíková zastupuje ve vládě nikoliv ty silné, ale právě ty slabé. Já tady mám deset stran nejrůznějších přehledů činností Džamily Stehlíkové, jejích aktivit. Toho, co se podařilo prosadit v legislativě už dnes, toho, co se případně podaří v následujících měsících a letech. Řada těch věcí se týká spolupráce s resortem vnitra, spravedlnosti, zdravotnictví, sociálních věcí. To jsou klíčová ministerstva se kterými Džamila Stehlíková spolupracuje na celé řadě aktivit, protože mají přesah na legislativních úpravách a já bych spíše nechal slovo paní ministryni, aby nás s těmi klíčovými věcmi seznámila a hlavně nás seznámila s tím, co nás společně ještě čeká. Je zcela evidentní, že přesto, že není z mé strany, má moji absolutní podporu.
Džamila Stehlíková, ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny: Děkuji, pane premiére, za podporu a za hodnocení. Řeknu několik slov k tomu, co nás čeká. Opravdu, jedná se o skupiny a komunity v naší zemi, které vyžadují zvýšenou péči a pozornost vlády. především to jsou senioři, ženy s dětmi, menšiny, etnické, menšiny zdravotně postižených, sexuální menšiny či menšiny náboženské a takovým hlavním počinem této vlády bylo v oblasti těchto osob připravit antidiskriminační zákon, který nyní čeká na prolomení veta prezidenta republiky ve sněmovně a pevně věříme, že toto učiněno bude. Abychom nejenom slib daný při vstupu do EU, ale především zajistili ochranu těchto skupin, jejich práv a svobod, ochranu před diskriminací, rovný přístup ke vzdělání a zaměstnání, ke službám, stejně jako ve zbytku EU. Neboť jsme standardní zemí EU, kde je standard lidských práv a i tomu to odpovídá. Ještě bych řekla několik slov k tomu, co nás čeká. Bavili jsme se o těch skupinách, které musíme chránit. Počítám i zdravotně postižené a nyní čekáme až sněmovna opětovně schválí zákon o komunikačních prostředcích pro neslyšící a hluchoslepé osoby, který prošel legislativním procesem. Nyní se vrací do sněmovny, protože Senát tam přidal několik drobných úprav. Je to významný krok právě byť pro malou skupinu osob, ale umožní jim komunikovat způsobem, který umí, který jim vyhovuje a zapojí se tak do vzdělávacího a pracovního procesu bez omezení. Velice důležitý pro celou vládu, nejen pro mne, je péče o prevenci násilí ve společnosti. Jedná se o prevenci násilí na dětech. Připravujeme národní program prevence násilí na dětech, protože cílem této vlády je snížit počet týraných a zneužívaných osob. Je to prevence násilí na ženách. Jsme špičkovou zemí, co se týče domácího násilí z hlediska legislativy. Zbývá nám ještě posílit vymahatelnost práva v této oblasti víte, že zavádíme novou skutkovou podstatu stolkingu, pronásledování, kdy chráníme občany před takto nebezpečnou formou trestních činů, které vedou někdy i k těm fatálním výsledkům Pochopitelně, jedná se nám i o týrání seniorů. Chceme tomu předejít, protože to postavení nejstarších občanů vyžaduje větší respekt nejenom v celé společnosti. Myslím ten přístup ke službám na pracovní trh v případě, kdy ten senior je aktivní a chce pracovat, ale jde nám i o tu rodinu, aby nebyl tak výrazně senior ekonomicky exploatován. Aby byla ochráněna jeho integrita a ty případy politováníhodného násilí či zneužívání, které bohužel jsou, se staly předmětem nejen veřejné debaty, ale dostalo se jim i odsudku veřejnosti. Velice důležitá je oblast ochrany společnosti před sociálně patologickými jevy. Jedná se o ochranu společnosti. Především dětí a mladistvých před drogami a alkoholem a tabákem. Podle posledních statistik bohužel roste počet dětí se zkušeností s drogami, včetně těch legálních drog – tabáku a alkoholu. Zde se zaměříme na prevenci na školách a našim partnerem je především ministerstvo školství. Velice důležitá je ochrana společnosti před šířením HIV. Dobře víte, že ty statistiky rostou. My jsme v otevřeném evropském prostoru a jsou sousední země, kde ty statistiky nejsou utěšené. Zde plánujeme celonárodní kampaň. Jsou i další sociálně patologické jevy, které vyžadují značnou pozornost. Připravuje se herní zákon, kde by se měly zpřísnit podmínky z hlediska ochrany před hazardem dětí a mladistvých a sociálně slabších skupin obyvatel. Myslím si, že i obce by měly dostat větší pravomoci, aby na svém území chránily obyvatele. Zejména ty ohrožené skupiny jako mladistvé před hazardem. Na závěr bych řekla velice důležitý počin, který nás čeká. Je to v Programovém prohlášení vlády. Zákon o neziskových organizacích a veřejném zájmu. Jedná s e o to, že v tuto chvíli je zapotřebí definovat veřejný zájem tak, aby fungování neziskových organizací bylo transparentní a efektivní. Jde tam značné množství veřejných prostředků a naším zájmem je, aby k tomu statutu veřejné prospěšnosti se mohla hlásit každá právnická osoba. Na straně druhé, když tím získá výhody, dotace či daňové úlevy, měla by ta organizace hospodařit a fungovat naprosto transparentně. Měl by být přehled o tom, jak ty peníze se vynakládají a věřím, že to přinese prospěch celé společnosti, protože zajistíme dostatečné množství a dostatečnou nabídku služeb, kterou tyto organizace poskytují. Především v oblasti zdravotnictví, kultury, školství či sociálních služeb.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji paní ministryni i předsedovy vlády. Nyní prosím o vaše dotazy. Prima.
Prima: Dobrý den, já bych se chtěl omluvit, když kolegové nemají nic k agendě, můj také nebude částečně k agendě. Vrátil bych se k panu Štefkovi, protože tisková konference na obraně skončila dříve než tento dotaz stihnul zaznít. Jen by mne zajímalo. Ohledně podřízených pana Štefky budou probíhat ještě nějaká soudní jednání. Zajímalo by mne, jestli jeho funkce by souvisela nějakým způsobem s tím, jak by ta soudní jednání dopadla, kdby jeho jméno tam zaznělo v nějakém neblahém smyslu slova? Potom, jestl is jeho angažmá nějak souvisí to, že se osobně znáte? Díky.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Vzhledem k tomu, že nebude pracovat přímo pro mne, tak na druhou otázku říkám nikoliv. Znovu na ten dotaz, na který jsem odpověděl. Nemáte pravdu, že ne. Odpovídám, že náčelník generálního štábu a čtyřhvězdičkový generál s těmi zkušenostmi, které při profesionalizaci armády získal Pavel Štefka, není člověk, který má skončit na úřadu práce jenom proto, že jeho podřízení v jeho nepřímé odpovědnosti případně něco spáchali. V souvislosti s tím, co se dělo na generálním štábu nebylo nikdy zmiňováno jméno Pavla Štefky jako člověka, který kromě nepřímé odpovědnosti vedoucího pracovníka měl jakoukoliv jinou odpovědnost. V tomto smyslu není žádných pochyb o tom, že je nutno, aby tento člověk a jeho zkušenosti byly využity a v tomto smyslu také vedoucí úřadu k tomu angažmá konzultanta k otázkám bezpečnosti Pavla Štefku od 1.9. zaměstnal na Úřadu vlády. Žádná souvislost se mnou tu není. Já nevím, Vlastimil Picek, současný náčelní generálního štábu nikdy nebyl mým spolužákem, přesto ve vztahu k němu mám podobné pocity jako k Pavlu Štefkovi. Je to náčelník generálního štábu.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Česká televize.
Česká televize: Paní ministryně, chci se zeptat, jak se díváte na změny, které do toho návrhu zákona o komunikačních prostředcích pro sluchově a zrakově postižené implementovali senátoři? Jak vidíte to zpoždění to o průchodu legislativním procesem. Potom mám ještě otázku na pana premiéra.
Džamila Stehlíková, ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny: Já se domnívám, že se jedná opravdu o technickou změnu, protože Senát si všiml jednak drobných úprav a pak jedná se o to, že podstata změny je v tom, že celý ten legislativní proces probíhal v úzké spolupráci s občanskými sdruženími a se zástupci organizací jak hluchoslepých, tak neslyšících osob a změnila se samotná koncepce toho zákona. Ze zákona o znakové řeči se stal zákon o komunikačních prostředcích a právě vyžadovalo to změnu celé řady dalších zákonů. Protože to slovo znaková řeč se už nemělo nikde opakovat. V průběhu toho legislativního procesu, který byl urychlen díky velké vstřícnosti poslanců napříč společenským spektrem jsme si nestačili všimnout, že některé změny nedopadly na všechny potřebné zákony. Ta změna v senátu je pouze taková, že tato norma bude bezchybná. Vrátil to Senát do sněmovny s tím, aby se dotáhly technické detaily. Nejedná se o nějakou podstatnou změnu. Důležité je to, že je naprostá shoda mezi námi předkladateli, mezi poslanci všech stran a samotnou komunitou postižených osob. Tato verze zákona je správná, protože nejlépe odpovídá potřebám těchto osob.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, druhá otázka.
Česká televize: Pane premiére. Jste dnes na návštěvě „zeleného“ ministerstva, pokud to tak mohu říct. Já použiji tento oslí můstek. Zelení budou mít zanedlouho sjezd. My se ptáme i dalších politiků. Ptám se i vás jako předsedy ODS. S kým by se vám lépe spolupracovalo po volbách? Jestli s Danou Kuchtovou nebo s Martinem Bursíkem? Jak vy teď vidíte situaci ve Straně zelených?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já nepokládám žádné ministerstvo za zelené, modré nebo černé. To úplně do úvodu. Já to pokládám za hrubé zjednodušení. Nikdy jsem nevnímal ta ministerstva takto barevně a jednostranicky. To by bylo velmi špatné, dokonce si myslím, že by to bylo proti smyslu koaliční smlouvy. A druhé, já jsem zatím, pokud budu pozván na ten sjezd, což předpokládám, tak na něj pojedu. Mám pocit, že jsem si proto vytvořil časový prostor. Určitě nebude ten, ani teď to neudělám, kdo by vstupoval do vnitrostranického souboje, který pokládám za legitimní. Stejný probíhá ve všech ostatních stranách a určitě se k tomu nebudu vyjadřovat, kdo v případě vítězství bude lepším či horší partnerem, protože koaliční smlouva platí pro kohokoliv,. Pokud jí nevypoví, kdo povede Stranu zelených. V tom smyslu bud spolupracovat s tím, kdo dostane mandát od svých členů. Jestli to bude Martin Bursík či Dana Kuchtová, mě osobně je to upřímně jedno. Já se s Danou Kuchtovou potkávám na K9. Máme na řadu věcí totálně odlišné názory, ale to máme řadu odlišných názorů i s Martinem Bursíkem. To si myslím, že je zcela evidentní. Přesto jsme byli schopní vždy najít kompromis, který nakonec umožňoval prosazovat jak náš program stranický, tak program zelených, ač jedni i druzí mají dojem, že ne úplně. Ale to prostě v koaličním typu vládnutí ani není možné. Já vám neodpovím na to, s kým se mi bude lépe vládnout. Já budu spokojený, když budeme dále vládnout. Tím odpovídám na to, že předpokládám, že, signalizuje to i Martin Bursík i Dana Kuchtová, že v případě svého vítězství a vedení Strany zelených míní pokračovat v koaličním projektu. To je pro mne zásadní a já si své partnery v tomto smyslu vybírat nemohu a budu pracovat s tím, kdo bude mít ten mandát od svých členů.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Mladá fronta.
Mladá fronta Dnes: Dobrý den. Já jsem se chtěl zeptat v souvislosti s odchody Romů do kanady, zda vláda připravuje nějakou věc. nebo zda vůbec má nějaký nástroj, aby tomu mohla nějakým způsobem zabránit, aby to nevyvrcholilo znovuzavedením vízové povinnosti pro české občany při cestách do kanady. Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Vláda se tím zabývala na poslední vládě a to vy víte, protože jste byl na tiskové konferenci. Dostali jsme informaci ministra vnitra o situaci s tím, že pokud ta situace bude vážná, ta ministr vnitra na vládu přinese návrhy řešení. V této chvíli musím říct, že nehrozí znovuzavedení víz. Ale ta situace jednoduchá není. My jednáme a jednali jsme i v minulosti s kanadskou vládou a kanadskými oficiálními místy o tom, že tato emigrace není emigrace s rasovým podtextem, která by opravňovala tyto občany žádat o azyl v tomto smyslu zákona o azylu. To je emigrace ekonomická, nicméně, nezávislé soudy v Kanadě toto naše vyjednávání ovlivnit nemusí a ovlivňovat ho nebude. My se domníváme, řekl bych ve shodě s kanadskou administrativou, v tomto smyslu ty dohody v únoru byly učiněny. Minimálně verbálně, že situaci by řešilo zařazení České republiky mezi země bezpečného původu, čímž by se definitivně odstranila tato věc. já se domnívám, že mimo jiné, s tím souvisí přehlasování prezidentského veta u antidiskriminačního zákona jako u standardního prostředku západní Evropy, který je brán jako určitý mechanismus a garance toho, že sice dochází k problémům, nicméně, mají svoji zákonnou úpravu a způsob řešení jako v civilizované společnosti. Já tam vidím určitou vazbu, i když ne přímou a my budeme případně jednat s kanadskou administrativou pokud by se množily případy odchdů nebo množily případy udělení azylu, aby k tomu znovuzavedení víz nedošlo. Zatím takové signály nemáme, ale situace je to vážná a my si jí plně uvědomujeme.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Ještě nějaký dotaz? Děkujeme za pozornost. nashledanou
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: taky děkuji a přeji pěkný den. Nashledanou.