Tisková konference premiéra M. Topolánka a ministra dopravy A. Řebíčka 14. 7. 2008
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Kromě některých systémových řešení, co se týká silniční dopravy a tak dál, většinou řeší projekty a každý ten projekt je v podstatě kontroverzní. Naráží buď na nejrůznější iniciativy nebo na občany nebo na nějaké partikulární zájmy. Navíc jsou to většinou zakázky stavební. Ten stavební sektor je velmi silný, vždycky byl silný, mám zájem na tom, aby naplňoval své kapacity příslušným objemem zakázek, a to vytváří velké problémy. Navíc každý z Čechů rozumí fotbalu a každý z Čechů je řidič, takže všichni mají pocit, rozumí dobře dopravě. Všichni se cítí být specialisty a platí tady ještě jedna věc, je to neviditelnější odraz naší reality. Doba, kdy se otevřely hranice a my jsme vycestovali do Rakouska a Německa a najednou jsme zjistili, že mohou být i jiné silnice než ty naše. Tu si pamatujeme velmi dobře a i dnes posuzujeme naši infrastrukturu, to jakým způsobem, jak rychle, jak bezpečně, jak kulturně se přepravujeme. V rámci země jsme schopni každodenně konfrontovat s našimi zkušenostmi v zahraničí, a proto tento rezort je pod tlakem. Já jsem prodebatoval s panem ministrem a s celou řadou jím řízených pracovníků nebo ředitelů různých dalších, řekl bych, podniků, které toto ministerstvo má v gesci od letiště přes železnici a tak dál a probrali jsme celou řadu těchto projektů. Na úvod chci říct, že ze všech úkolů, které jsou v programovém prohlášení, zbývá jich k dořešení fakticky dva. Ostatní jsou buď v realizaci, nebo jsou už dávno vyřešeny a už řešíme věci nad rámec toho, co jsme si zadali v koaliční smlouvě. Ty dva problémy se dají poměrně přesně specifikovat. Ten první je vodní doprava a ten druhý souvisí se zítřejší schůzkou s Česmadem, ten souvisí s omezením jízdy kamionů přes víkend. Možná krátce k oběma. Já jsem byl poměrně smířlivý k neplnění úkolů ve vodní dopravě do té doby, dokud jsem si myslel, že na německé straně existují překážky ke splavnění Labe, že investice v této části nepokračují a že by bylo mrhání peněz daňových poplatníků, pokud bychom splavňovali Labe na našem území. Já si myslím, že ty důvody pominuly, že je třeba urychlit práce na posouzení těch staveb na Labi a že je třeba naplnit i tuto část našeho programového prohlášení. Omezení jízdy kamionů o víkendech, které už dnes fakticky je realizováno v souběhu s dalšími, řekl bych, nepřímými vlivy, to je cena ropy a plynu s vlivem na naftu. To je zavedení mýtného, to je těžká průjezdnost ještě nedokončené páteřní infrastrukturní sítě a mohl bych pokračovat. Naše, především malé dopravce vede k existenčnímu boji a já jsem na to zítřejší jednání připraven, nebudu vám říkat, žádné detaily, nebudu vám odpovídat na dotazy v tomto směru, protože to jednání bude zítra, nebylo včera. Myslím si, že to jistě chápete a že mi necháte prostor pro to, abych vyjednávat mohl. Ke konkrétním projektům. Domnívám se, že ministrovi se podařilo po nástupu na resort v několika oblastech zachránit situaci, která hrozila opravdu velkým problémem. Tím prvním, který bych vyzvedl je mýto. Přišel do situace, kdy ten projekt v podstatě byl před kolapsem a před velkými finančními náklady. Dnes je to projekt ukázkový v rámci EU, komisař Tajaani při mé návštěvě Říma má velký zájem o náš systém hybridního mýtného. Dnes máme zavedený a fungující systém. Od prvního ledna přejdeme na systém nad tři a půl tuny. Máme zpoplatněné silnice první třídy. Ne, ty budou. Dálnice a rychlostní komunikace, přejdeme na silnice první třídy a zavedeme výněty, což nám dává překvapivě po práci intenzivní dvou let určitý primát i v rámci EU, protože realizujeme ta opatření opravdu včas a v rámci našeho předsednictví budeme mít možnost v této věci pokračovat a posunout i tu evropskou bezpečnost v tomto směru a řízení kamionového provozu na evropskou úroveň. Další věc, která se podle mne daří velmi dobře, je postupná restrukturalizace železniční dopravy. My jsme věděli, že abychom odlehčili dálnicím, musíme část přepravované kapacity, část, která je dneska tranzitní přepravou kamiony, dostat zpátky na železnici, což není záležitost umělá, nějaké dotace, ale záležitost cenová a záležitost času a dostupnosti. Proto vydělení Carga, jeho řekněme, komercializace, případné spojení se slovenským partnerem, jsou kroky absolutně správným směrem a mohou v reálném čase pomoci při odtažení části té přepravované kapacity z dálnice zpátky na železnici, speciálně dlouhé a sypké materiály. Myslím si, že společně s celou řadou opatření je to krok veskrze pozitivní. Vede to i k restrukturalizaci Českých drah a osobní přepravy, převedení mrtvé cesty na SŽDC. Mohl bych pokračovat. Letiště, sledovaný problém. Jdeme přesně podle harmonogramu, naprosto standardním procesem a u tak sledované zakázky, fakticky nejenom v rámci EU, ale v rámci toho globálního byznys světa si ani nemůžeme jiný než standardní postup dovolit. Po analýze jsme vyhodnotili nutnost nákupu pozemků pro případnou druhou vzletovou dráhu. Pokládám to za velmi dobrý krok, realizuje se dnes usnesení vlády v tomto smyslu a budeme prodávat připravený subjekt, subjekt, který rozhodnutím vlády z minulého týdne bude naplněn majetkem zhruba 35 miliard korun a bude připraven k privatizaci. Je celá řada dalších záležitostí, mohl bych mluvit o detailech, na některých silnicích, na komunikacích, které se připravují, ale přeci jenom jedna poznámka na závěr. Všichni v minulosti říkali, že potřebujeme minimálně sto miliard korun, abychom urychlili výstavbu infrastruktury. Ukazuje se, že daleko větší problém jak v penězích bude v připravenosti staveb. Tam jsme zdědili, a setrvačnost tomu dá ještě plus dva až plus pět let zdržení ve věci přípravy staveb. Dnes bude velmi složité proinvestovat ročně sto miliard korun. 120 miliard je v této chvíli jako úplný nesmysl. Možná druhá věc, analýzy, které říkaly, že stavíme dráž komunikace, než se staví v Evropě ukázaly, že ten problém je taky trochu složitější. Souvis s délkou přípravy této stavby, s celou řadou období, které prodlužují tu stavbu, prodražují ji. Řadou opatření v rámci výstavby, které zavádějí nejrůznější buď požadavky obcí, měst, iniciativ, které tu stavbu nakonec prodražují, že běžný kilometr vychází srovnatelně dráž než někde v Evropě. Pokud se ten kilometr oprostí od tohoto nánosu a to musí být cílem toho dalšího období, tak stavíme pod náklady průměrnými v Evropě. Já mám spíše připraveny odpovědi na dotazy, tak v této chvíli dávám slovo ministrovi a poprosím ho o krátký komentář toho, co nás ještě čeká. Možná úplně na závěr, jsem prvním člověkem, který má v ruce, a nedám vám to samozřejmě, jak je mým dobrým zvykem, zklidnění severojižní magistrály u Národního muzea. Vizualizaci celého řešení. Chci říct, že i toto je projekt, který děláme ve spolupráci s Prahu, s ministerstvem kultury, s ministerstvem dopravy a pod mou gescí. To je situace kolem muzea a vyřešení toho celého uzlu včetně nové budovy dnešní Svobodné Evropy, bývalého komunistického parlamentu.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Dobrý den. My jsme vám dali k dispozici takovou stručnou prezentaci jednat toho, co jsme po dobu dvou let dokázali a co ještě máme před sebou. Já jenom krátce, spíše vypíchnu dvě věci a doplním pana premiéra. Týká se to čerpání peněz z EU. My v podstatě máme schválené projekty k červenci ve výši zhruba 18 miliard, předpokládáme, že se nám podaří bez problémů vyčerpat zhruba těch 25 miliard ročně. To považuji za důležitou informaci, že náš resort nemá problém s čerpáním. Je potřeba korektně říci, že jsme trošku v jednodušší pozici, protože ŘSD a SŽDC jsou vlastně jediné cílové stanice, kam ty peníze jdou. Máme to trošku jednoduší, nicméně, čerpáme. Pak bych doplnil, co se týče té telematiky a hybridního řešení, tam komisař Tajaani nás požádal, abychom zkusili zpracovat v legislativní podobě to hybridní řešení a telematické služby tak, aby je dal d evropské legislativy, což by mělo probíhat zhruba v době našeho předsednictví. Jinak se spíše ptejte, protože v té prezentaci je všechno napsané.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji ministrovi dopravy, nyní prosím vaše dotazy. Prosím.
Dotaz: Dobrý den, já bych se chtěla zeptat, jakým způsobem chcete nejen v rámci předsednictví, ale v nejbližší době zvýšit bezpečnost a silnicích?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Ano, to je věc, kterou jsem zapomněl, jsem jí špital panu ministrovi do ucha. Projekt Čtyřlístek řeší tento problém ve čtyřech směrech, z toho tři se týkají ministerstva dopravy, jeden ministerstva vnitra. Rozděleno je t ona část legislativní, k tomu nechám promluvit pana ministra. Týká se, mimo jiné, zákona o silničním provozu a verifikace bodového systému, ale nejenom. Ta druhá část se týká osvěty, případně prevence. To si myslím, že je také odpověď pana ministra. Projekt, který má daleko významnějším způsobem oslovovat rodiče, řidiče. Třetí část, která se týká ministerstva dopravy je infrastruktura a k tomu si myslím, že jsem řekl už poměrně dost. Ono s tím souvisí ta telematika, souvisí s tím zkušenosti z té velké havárie na D1, které byly vyhodnoceny, kde zafungoval integrovaný záchranný systém a kde se ukázaly problémy v komunikaci. Nedostatečné pokrytí dnešními mobilními operátory v takové situaci. Koncentrace potřeby signálu. Druhá věc jsou některé problémy ve vybavení a, samozřejmě, v telematice v návěstích, aby řidiči mohli přizpůsobit jízdu stavu vozovky nebo předpokládanému stavu vozovky a to je součástí projektu, o kterém už pan ministr hovořil. Ta čtvrtá část, kterou řeší ministr vnitra, je činnost dopravní policie a řekl bych celé té represivní složky s tímto související a ve všech čtyřech oblastech pokračujeme step by step, jednotlivými kroky, protože ta situace je čím dál tím horší přes všechna ta opatření a já přečtu pro zajímavost, protože si myslím, že to s tím, co diskutujeme souvisí. Týká se to dálnice D8, kde je vypracovaná studie ČVUT, fakultou dopravní, kdy na základě vypočtených hodnot dopravního výkonu pro sledovaný úsek dálnice D8 a rozdílu v nehodovosti na úsecích současné objízdné trasy na silnicích první třídy, to je ta číst mezi Lovosicemi, Teplicemi, Ústí nad Labem, lze odvodit důsledky oddálení dokončení stavby o jeden rok. Na základě měřených hodnot lze prokazatelně statisticky dokázat, že prodloužení výstavby o jeden rok znamená 6 usmrcených, 14 těžce zraněných, 90 lehce zraněných osob navíc. Zpracovatelé posudku považují za podstatné, že pro zvýšení bezpečnosti je navržen nemodernější dopravně-telematický systém, který slouží k omezení nehod až o 30 %. To znamená, ptáte-li se mne, co děláme, pro větší bezpečnost, tak je to součástí prevence, součástí represe, součástí opatření v rámci infrastruktury a součástí legislativních úprav, které by měly napomoci tomu, že ta situace bude lepší.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, pan ministr.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Nemá co dodat. Ne, prosím.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Vy jste se ptala za našeho předsednictví, že ano? V podstatě za našeho předsednictví nás čeká euroviněty, přijetí a vůbec řešení těch externalit, internacionalizace externalit, to bude náš úkol. To znamená, zpoplatnění a tam proto je ten prostor pro nás, co se týče hybridního řešení a následně i telematiky, protože si myslím, že v Evropě i díky ČVUT jsme řekněme nejdál. Tam, řekněme, je ten prostor evropský. Co se týče domácího, to pan premiér řekl.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Souvisí s tím využívání anonymního ledování vozidel a jejich koncentrace a řízení té dopravy, což ej projekt, který se bude realizovat v příštím roce, mám ten pocit.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Ty elektronické viněty, jak jsem o tom informoval, tak plánujeme od prvního první 2009, to znamená, na stávajících rychlostních komunikacích a dálnicích bude od 1.1. 2009 zpoplatněno i vozidlo od 3,5 tuny, plus osobní auta budou mít elektronické viněty, budou ale anonymní, jak jsem říkal. To znamená, bude je možno dávat z auta do auta, nicméně, pro sledování těch dopravních proudů nám to postačí. My v září budeme otvírat Národní informační centrum v Ostravě, které je před otevřením a tam bude ten mozek s tím, že kromě našich kolegů tam budou i zástupci ministerstva vnitra, respektive dopravní policie, protože my legislativně nemůžeme usměrňovat ty proudy bez dopravní policie. Vždycky tam bude dopravní policie, budeme schopni odklonit, jak byl ten problém na D1, tak je odklonit už třeba za Brnem na silnice první třídy a tak dál. To je ta filosofie.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz, prosím.
Jan Šindelář, ČTK: Dobrý den, já bych se přeci jenom zeptat na váš názor, pane premiére, ohledně pátečního celoročního zákazu jízd kamionů? Jestli jste pro nebo proti? Pak ještě na pana ministra Řebíčka, kolik ty viněty budou stát a kdo je dodá?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem vás prosil, abyste mi před tím zítřejším jednáním dali prostor pro jednání, takže jistě pochopíte a omluvíte mi, že vám na tu otázku vůbec neodpovím.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: A ta druhá otázka? Jestli můžete ještě ejdnou, my jsme nerozuměli.
Jan Šindelář, ČTK: Přeci jenom, ten páteční zákaz je v Programovém prohlášení.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Ne, na to vám pan premiér už odpověděl. Tu druhou otázku.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Pokuste se respektovat to, že probíhá vyjednávání na úrovni vlády, probíhá vyjednávání s Česmadem, můj názor na tu věc je poměrně jasný, nicméně, v dané chvíli pokládám minimálně za nekorektní, informovat své partnery v této diskusi prostřednictví vaší televize nebo vašeho média.
Jan Šindelář, ČTK: Dotaz na pana ministra Řebíčka. Jestli můžete sdělit nějaké detaily k vinětám? Kolik to bude stát, kdo je dodá a kolik to bude stát samotné řidiče?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Kolik budou stát přesně viněty, to vám neřeknu, my máme zhruba představy, víme, jak se to pohybuje, ale to je otázka ještě vyjednávání. Co se týče řidičů, řidiči nebudou platit víc, než platili, když si kupovali dálniční známku. Ten systém bude nastaven tak, že to řidiče, občany nepostihne. Ta filosofie je, že jestli se platí tisíc korun, tak bude platit tisíc korun.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Další dotaz? Není-li, prosím jen upozorním, že následuje resortní tisková konference po této naší. Pokud budete chtít, my se uvidíme zítra na ministerstvu financí. Díky, nashledanou.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Děkujeme.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Děkujeme, nashledanou.