EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády ČR 5.3.2008

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na tiskové konferenci po zasedání vlády. Dovolte mi zde přivítat předsedu vlády pana Mirka Topolánka a ministryni obrany paní Vlastu Parkanovou. Poprosím pana premiéra o úvodní slovo.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já bych možná do úvodu začal něčím trochu jiným. Já jsem včera navštívil člověka, kterého si vážím, který se nikdy nebál říkat své názory a to jak za totality, tak po roce 1989. Člověk, se kterým nemusí vždy ve všem souhlasit, ale kterého si opravdu vážím. Člověk, který byl vždy statečný, který byl vždy zásadový, ať to pro něho bylo prospěšné nebo nebylo. Tím člověkem je Ivan Medek, kterému jsem včera v té sérii ocenění plaketu premiéra předal. Za jeho celoživotní věrnost ideálům demokracie a svobody, za přínos ke svobodě slova, protože i jeho hlas si všichni musíme pamatovat, neb alespoň ti starší z vídeňského vysílání hlasu Ameriky, po roce 1978 jsme ho tam mohli slýchat velmi často.Dokázal se vzdát, díky svým názorům své profese, toho co měl rád, co u měl, k čemu měl vzdělání. Vzdal se profese hudebníka, hudebního kritika a pracoval jako sanitář, umývač nádobí, šatnář. Nakonec skončil v emigraci. Řekl bych, že je to na nějakou dobu, neříkám, že poslední, ale v té sérii lidí, kteří bojovali za svobodu, ať už to je Tom Lantoš nebo je to doktor Oskar Bisset nebo je to skupina bratří Mašínů, je Ivan Medek právě svým přístupem k boji za svobodu a proti komunismu dokresluje ten vějíř, který tak trochu patří k tomu neblahému výročí února 1948. To je možná do úvodu. Dnešní vláda projednávala celou řadu technických bodů. S bodem, s informací, kterou měla ministryně obrany zadánu, aby 5. března poskytla informace o průběhu vyjednávání o dalším průběhu realizace dodávky bojových obrněných transportérů vás bude informovat sama. My jsme neukončenou pozici české vlády k tomu klimaticko-energetickému balíčku, vzhledem k mému odjezdu příští čtvrtek na Evropskou radu, dokončili tu pozici a domníváme se, že máme přijít na ta jednání s pozicí, že aukce pro emisní povolenky pro energetiku mají být po roce 2013 až do roku 2020 rozloženy v čase. Tato pozice je u nových zemí EU poměrně běžná. Z toho, co jsme projednávali, tak jsem projednali návrh novely zákona o vztazích v oblasti veřejné podpory. Předkládal jsem to společně s předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martinem Pecinou. Tento návrh je implementační a byl schválen. Schválili jsme ministru financí to, co v loňském to již bylo možné a to je obchodování státu s vlastními dluhopisy, kdy je výhodné, aby stát nakupoval vlastní dluhopisy a vydával dluhopisy výhodnější, protože na trhu s dluhopisy taková situace nastat může. Nám se podařilo v loňském roce ušetřit dvě miliardy korun, ta operace je neutrální. To znamená, prodáte obligace a za stejnou cenu je nakoupíte. To znamená určitou zvýhodněnou pozici vlády vzhledem ke struktuře dluhů, které má, to jest práce s těmi dluhy a nebyl problém to zavést. Naopak, zrušili jsme zajišťovací fond družstevních záložen, těch, které zůstaly je, myslím, 19. Ty pracují na zcela jiných principech, ty , které se dostaly do konkurzu, budou dokončeny ty konkurzy a ten zajišťovací fond skončí s koncem těchto konkurzů, nicméně, již není potřeba, protože celý ten systém družstevních záložen je vázán na jiné mechanismy a na jiné zajišťovací mechanismy běžné ve finančním světě. Schválili jsem a stanovili jsme podmínky pro dotace poskytované většinou rodinným farmářům, kteří chtějí předčasně ukončit provozování zemědělské činnosti. Já sám velmi vítám tento titul, protože umožňuje na vesnici udržet zemědělskou výrobu přecházející z otce na syna při odchodu do důchodu ta nová, nastupují generace, my máme zájem, aby vznikaly rodinné farmy, aby vznikal vztah k půdě, aby se vrátilo to, co tu bylo před únorem 1948 nebo před kolektivizací zemědělství, tak tento titul umožňuje nastartování či udržení kontinuity té zemědělské výroby na rodinných farmách. Schválili jsme nařízení vlády o stanovení podmínek pro udělení platby za rajčata určená ke zpracování, což bylo schvalováno s daleko menším jásotem, nicméně, je to 100% placeno z fondů EU takže v té filosofii neodmítáme peníze, které nám někdo dává, zvlášť, když jsou to peníze naše. I tento titul jsme schválili. Diskuse, která byla minule přerušena, byla diskuse o extranetu ČR pro vnitrostátní distribuci utajovaných dokumentů. Ty náklady na to jsou zhruba 36 milionů. Byla k tomu velká diskuse, domníváme se, že v souvislosti s českým předsednictvím ta četnost využívání bude podstatně vyšší, bude souviset ta vyšší využitelnost s tím, že EU obecně přejde na tento systém doručování. U některých resortů celkem oprávněně byly výhrady, že četnost distribuce těchto materiálů je natolik nízká, takže se k tomu vrátím v příštím roce a budeme to vyhodnocovat. Řešili jsme také informaci týkající se úkolů, který si vláda sama zadala, který slíbila české veřejnosti a fakticky i těm, kteří budou rozhodovat, je stav zhodnocení možných zdravotních rizik vyvolaných elektromagnetickým zářením radaru umístěného v brdech na kótě 718 u obce Míčov. Velmi krátce konstatuji, že tato studie, která vycházela za prvé, z odborné vědecké práce těch, kteří se tím dlouhodobě u nás zabývají a z empirického měření mohu konstatovat, že ta zdravotní rizika jsou vyloučena. To je myslím, do úvodu všechno a já bych poprosil Vlastu Parkanovou, aby vám podala informaci o tom, jak pokračují ta jednání.
Vlasta Parkanová, ministryně obrany: Děkuji za slovo. Vláda byla seznámena s materiálem, který se jmenuje „Informace o dalším průběhu realizace projektu přezbrojení Armády ČR obrněnými transportéry“. Po seznámení přijala usnesení, které jsem navrhla a které říká, že váda bere na vědomí tuto informaci o dalším průběhu, že souhlasu s tím dosavadním postupem, který se projektu týká a konečně, že mi ukládá informovat vládu o obsahu memoranda před jeho uzavřením. Vy víte, že vláda se tímto tématem zabývala dvakrát. Jendou to bylo 11. prosince loňského roku, kdy jednomyslně souhlasila s tím, že jsme odstoupili jednostranně od smlouvy a to s důvodem, že dodavatel neplnil řádně a včas. Dalším termínem, kdy se vláda tímto bodem zabývala byl 30. leden. V souladu s usnesením z toho 30. ledna ministerstvo obrany jednalo s původním dodavatelem o podmínkách případného oživení toho projektu. Byly založeny dva expertní týmy, jeden tým byl tým technický a jeden tým právní. Závěry těchto týmů dávají předpoklady pro to, aby eventuálně probíhaly další zkoušky u akreditované zkušebny, která patří pod vojenský opravárenský podnik ve Šternberku. To znamená změnu v postoji dodavatele v to smyslu, že zatímco 30. ledna jsem seznamovala vládu s tím, že dodavatel není ochoten přistavit vozidla ke zkouškám, nyní je situace jiná, dodavatel v tomto smyslu ochoten je. V případě, že by zkoušky proběhly a jejich výsledek byl pozitivní, bude uzavřeno Memorandum o porozumění mezi nám i a dodavatelem. Toto memorandum je v současné době připravováno, odhaduji, že je to otázka několika týdnů, kdy bude uzavřeno. Já jsem si sama navrhla a vláda mi to odsouhlasila, abych s tím návrhem memoranda před tím, než bude oběma stranami eventuálně podepsáno, abych ještě znovu přišla do vlády a nechala si od vlády toto usnesení odsouhlasit. Jinými slovy, v řádu několika týdnů je pravděpodobné, že s návrhem memoranda předstoupím znovu. V tom memorandu by pravděpodobně byl dohodnut počet 107 kusů vozidel, kolových obrněných transportérů, bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů a to v šesti modifikacích. Pokud by šlo o čas, dodávky by byly zahájeny v co nejkratším termínu, pokud by šlo o ceny, ceny by byly v těch proporcích, jak byly dohodnuty v té původní, podle nás dnes již zaniklé smlouvě. Ta jednání, jak jsme řekla, dokončena nejsou. Podepsání memoranda je již poměrně blízko. Pokud memorandum bude podepsáno, pokud transportéry projdou jak těmi dohodnutými testy, které nelze nazvat kontrolními zkouškami, prostě proto,že nyní se pohybujeme mimo právní rámec. My se pohybujeme v prostoru, kdy smlouva byl vypovězena, my jsme od ní odstoupily a nový právní rámec bude hledám teprve tehdy, dojde-li k dohodě na tom, v rámci narovnání, ale to je jedna z možností, která bude teprve dohadována tehdy, bude-li uzavřeno memorandum a budou-li přistavena vozidla k těm dohodnutým zkouškám, které, kdybychom v tom právním rámci byly, by se nazývaly zkouškami kontrolními. Já když jsem před vás předstupoval v prosinci, to byla resortní tisková konference na ministerstvu obrany, říkala jsem, že odstupujeme od smlouvy protože máme velmi krátkou doby, zhruba asi deseti dnů na to, abychom to uskutečnili ve stavu, kdy podle našeho přesvědčení dodavatel neplnil řádně a včas. Říkala jsme tehdy, že si myslím, že jsme povinni to udělat, abychom se nedostali na takovou dráhu, spirálu, setrvalých ústupků tomu neplnění ze strany dodavatele. Já jsme tedy s touto pozicí, v jaké jsme dnes velmi spokojena. Tuto dráhu setrvalých ústupků jsme zastavili, nejsme to my, kdo ustupuje, prakticky do toho budoucího vývoje je jediným naším ústupkem je to prodloužení v čase. Dostali jsme se do situace, kdy ústupky musela začít dělat druhá strana a to já považuji za český stát a pro daňové poplatníky a situaci velmi výhodnou. Měli jsme na zřeteli také v tom jednání, které nyní vedeme dva ohledy a to je něco, čemu se říká operační potřeby armády. Faktem je, že armáda tyto obrněné transportéry potřebuje a potřebuje je co nejdříve. Měli jsme také na zřeteli náš český obranný průmysl. Je spousta subdodavatelů, kteří jsou až existenčně závislý na tom, aby tyto práce pokračovali. Čili, pokud by snad někdo chtěl namítat, že armáda asi špatně plánovala, když jednou chtěla 199 obrněných transportérů a nyní jich bude 107, tak já bych chtěla poukázat jednak na přílohu toho materiálu, který tu věc poměrně dobře vysvětluje a také na to, abychom odlišili potřebu optimální a potřebu nejnutnější. S ohledem na změněný rozpočtový rámec a s ohledem na úkoly, které musíme plnit jako členská země NATO. Toto je počet, který armáda spočetla jako počet minimální, nejnutnější. Samozřejmě, byli-li bychom státem, který doslova co s penězi, mohli bychom si místo 107 199.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji ministryni obrany, děkuji předsedovi vlády, Česká televize, prosím.
Karel Rožánek, ČT: Vy jste říkala 107 kolových transportérů, šest modifikací. Ta cena byla v řádu několika desítek miliard. Kolik je český stát ochoten zaplatit za jedno vozidlo a kolik peněž, jaký je strop toho, kolik ČR zaplatí za těch 107 kolových transportérů.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Tak vzhledem k tomu, že předtím to bylo 199krát jednotková cena a teď to bude 107krát stejná jednotková cena, tak to bude o téměř 1,9krát méně.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz? Prima.
Martin Nerva, televize Prima: Dobrý den, já bych měl dotaz na pana premiéra, Jiří Paroubek dnes řekl, že všichni poslanci ČSSD, kteří budou hlasovat pro radar, tak budou vyškrtnuti z kandidátek. Jestli to vnímáte jako signál toho, že bude pro vládu mnohem složitější prosadit ten radar ve sněmovně? Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Mě mrzí, že jsem zapomněl to usnesení Parobkovi vlády z července roku 2006, kde je přesně popsáno, jaké má vláda v této věci úkoly, jakým způsobem má spolupracovat s americkou stranou na výběru lokality a jak má v té věci dál pokračovat. To pro pořádek, ,aby se nemohl Jiří Paroubek vymlouvat, že o té věc nevěděl, nebi, že jí dokonce neprosazoval. To, že dnes tímto způsobem staví poslance sociální demokracie lidově řečeno do latě, to trochu připomíná ten baťoh s fotoaparáty, které byly připraveny pro případnou tajnou volbu na Pražském hradě při volbě prezidenta. Já to pokládám za výraznou nesvobodu, nemožnost rozhodování poslanců nebo zákonodárců sociální demokracie, ale je to jejich vnitřní problém, který dál nemním komentovat. Trochu to, podle mne, souvisí s tím, kdy jsme byl v Americe, byl Jiří Paroubek v Sýrii, já teď jedu do Izraele, tak se trochu bojím, že navštíví pásmo Gazy a Hamas a ještě má volné ve světě Raula Castra a Cháveze z Venezuely, to bych řekl, že je zhruba moje odpověď, já to pokládám za neodpovědné a tlak na vlastní zákonodárce za projevy nesvobody v té straně.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz.
Aleš Sosnovský, ČTK: Já má dva dotazy. K tomu energetickému balíčku EK, vy tedy navrhujete rozložit to obchodování v aukci do roku 2020 a pokud by EK trvala na svém požadavku,kam až je česká vláda ochotna zajít?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já nevím, jestli trochu rozumíte tomu vyjednávání v EU, ale EK něco navrhuje a pak to prochází přes ty jednotlivé ministeriály a nakonec o tom rozhoduje Evropská rada, já alespoň doufám, že to tak zůstane. Tato naše pozice dána a my budeme zpracovávat hlubší analýzy vlivu na naší ekonomiku, protože je zcela evidentní, že když už jsme přistoupili na referenční datum 2005 z hlediska snižování CO2, kdy od roku 1990 do roku 2005, speciálně stará evropská patnáctka zvýšila emise CO2 o 3,6 %, kdež to nová evropská desítka snížila v tom období 1990 – 2005 emise CO2 o 26 % a vezmete referenční bod pro rok 2005, to už je velký ústupek nových zemí a někdo to zvyšován stavu emisí CO2 ve starých zemích bude muset zaplatit. Už to bych řekl, že je velký kompromis, se který mna to jednání jdeme. Pokud si vezmeme, že drtivá většina našich energetických zdrojů je ne mladší než z šedesátých let minulého tisíciletí neb století, že nás očekávají velké investice nejen do hnědouhelných elektráren s vyšší účinností, s vyššími ekologickým standardy, že nás čekají dramatická rozhodnutí ve výstavbě plynových a možná i jaderných zdrojů do budoucna. Pokud bude potřeba, tak právě odčerpání, kdybychom najeli v roce 2013 na 100% aukciování emisních povolenek pro energetické podniky, ta bychom tím odčerpaly potřebné investic právě v tom období, kdy budou nejvíce potřeba. Na vládě byla velká diskuse, prosazeno to a to, já nikdy neříkám, jak bylo hlasováno, je korektní říct, že to byl jediný požadavek, který se nepodařilo Martinovi Burskíkovi prosadit, byl to tento bod a je to předběžná pozice, protože se o tom bude nepochybně vyjednávat podrobněji buď v druhém pololetí letošního roku nebo až během našeho předsednictví v pololetí 2009, kdy by měl ten klimaticko-energetický balíček vcházet v život a platit. Ústupové varianty určitě připraveny budou, protože je důležité, jak to budou vidět ostatní země. Je evidentní, že speciálně nové země EU s tím budou mít problém a kdybychom brali opravdu logiku věci a technické parametry, mělo by s tím problém mít i SRN.
Aleš Sosnovský, ČTK: Ještě bych jenom požádal o jedno krátké vyjádření. Jak vidíte šance pana Tůmy na zvolení prezidenta EBRD, když včera ministři doporučili německého kandidáta? Proč neuspěl když ještě před několika dny jste říkal, že má vlekou podporu?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Škoda, že tu není Miroslav Kalousek, on by vám na to odpověděl určitě sám. Bylo to to, co se nám na EU nelíbí, co často kritizujeme, že v pondělí, ještě před jednáním Ekofinu v úterý se ty velké státy dohodly. Jako vždycky je to vždy němec nebo Francouz nebo je to Francouz s německým jménem, tentokrát je to Němec. Že s e nám to nemusí líbit je jedna věc, jít proti zdi a snažit se prosazovat velmi kvalitního odborně jistě nejlépe připraveného kandidáta ze všech, kteří byli navrženi, byl tam ještě kandidát z Maďarska, Polska, z Řecka, je zbytečné, protože ta dnešní koalice, která se vytvořila za tím německým kandidátem má majetkově více jak 50 % v EBRD a ani podpora dalších velkých zemí ve světě by nám nepomohla. V tomto smyslu to respektujeme, ale musím říct, že to není úplně standardní.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Reuters a pak Prima.
Jan Posselt, Reuters: Já bych se chtěl zeptat ještě k těm povolenkám, jestli vláda je ochotna či připravena v případě, že by se nepodařilo prosadit ten návrh na postupné akcionování těch povolenek, případě celý ten plán zablokovat? Jestli je to skutečně pro nás natolik....
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To se ptáte na něco, co si myslím, že vám dnes za a) nikdo nebude chtít říct a navíc není naším zvykem něco blokovat, snažíme se najít takový kompromis, který je výhodný pro ČR a takto postupují všechny země. Pokud to trochu sledujete, Rakušané zablokovali investice do vědy v jaderné energetice. To bych řekl, že je daleko závažnější krok a daleko větší problém, než je náš velmi citlivý postup ve věci rozložení auktioningu po roce 2013...
Jan Posselt, Reuters: Jestli dovolíte bych měl jeden dotaz...
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: ... Takže já vám k tomu žádný dramatický závěr neřeknu, ta věc je určitá rámcová pozice pro předsedu vlády na jednání Evropské rady, která se tím ani detailně nebude zabývat. Nicméně pro to příští pololetí uvidíme, jakou se nám podaří vytvořit koalici pro tu případnou změnu, která nám připadá speciálně pro nové země velmi užitečná a neznamená to, že jsem špindírové Evropy. Já jsme vám jasně uvedl ta čísla. Dramatický pokles emisí CO21 mezi lety 1990 – 2005. Určité zastavení po roce 2000 znamená, že máme pokračovat v tom trendu, že to nejme my, kdo dělá ten problém, my ten Kjótský protokol prostě plníme na rozdíl od jiných.
Jan Posselt, Reuters: Jestli dovolíte bych měl jeden doplňující dotaz k tomu radaru. Je tam nejen ta pozice sociální demokracie, která se staví silně proti, nicméně i některá vyjádření z koaliční Strany zelených naznačují, že by nemuselo být úplně snadné tu dohodu o umístění radaru prosadit a chtěl bych se zeptat, jestli kde budete hledat podporu v Parlamentu pro to, aby ta smlouva byla schválená, aby se jí vůbec podařilo prosadit? Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem přítelem naplnění hesla, že si starosti mám dělat až přijdou, abych si je nedělal zbytečně. V této chvíli děláme všechno pro to, abychom vyvrátili mýty, abychom ty věci, které celé řadě občanů i zákonodárců na základě dostupných informací připadali jako sporné byly vysvětleny. Dojednáváme podmínky tak, abychom případně mohli podepsat a ratifikace, která může probíhat někde v polovině roku pokud to všechno půjde dobře, je problém, který budeme řešit až k němu dojde. Já si myslím, že ty pozice tak, jak jsou dneska artikulovány jednotlivými stranami jsou poměrně jednoznačné. Výhradám zelených rozumím, hlavní výhradu, kterou měli, tedy speciálně Ondřej Liška, bylo alianční zapojení natoizace celého třetího pilíře protiraketové obrany. Je to i náš požadavek a řekl bych, že v tomto smyslu je to i požadavek demokratů v americkém Kongresu, speciálně předsedkyně toho podvýboru Tauscher. Je to v běhu. Jednáme o tom a mě v této chvíli postoj jednotlivých stran neděsí, protože důležité bude to konečné hlasování, ratifikace.
Martin Nerva, televize Prima: Tento týden byl také ve znamení Jiřího Čunka. Já bych se chtěl zeptat, jak to vypadá ve středu s Jiřím Čunkem, protože vy jste řekl, že je možné, že bude tento týden nominován do vlády. Včera, že tam je nějaká podmínka, možná že do Velikonoc. Jak to tedy vypadá s Jiřím Čunkem, který je na Andělské hoře?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Jsem řekl s nejvyšší pravděpodobností. Já jsem neřekl ani tento týden, ani do Velikonoc. To, že mne neposloucháte, to jsem si zvykl, to, že potom kdžy něci řeknu interpretujete jinak, tak to mi pořád trochu vadí. Já dlouhodobě říkám pořád totéž. Ta první věta je, že v dané chvíli já nezpochybňuji to, že předseda koaliční strany má být členem vlády, pokud o to ta strana stojí, to si myslím, že je evidentní, dokonce je to v koaliční smlouvě. To je první věta. Ta druhá věta, přesto, že to nevadí mne, vadí to Straně zelených a některým jejím členům. Já jsme požádal ty dvě strany, aby vyjednávali, aby se nějakým způsobem dohodli. Bez takové dohody, bez nějakého otevřenějšího prohlášení Karla Schwarzenberga, Jiřího Čunka to bude velmi složité. Já si nemyslím, že je k tom daleko, protože ty věci byly zastaveny, jde o to, jestli jsou schopni moji kolegové se na té věci v situaci, kdy je Karel Schwarzenberga stále v nemocnice, se dohodnout rychle. Ta třetí věc je, já opravdu chci, aby ta artikulace toho požadavku KDU-ČSL byla nikoliv jednotlivců, ale byla jasná. Mám pocit, že příští týden je jejich nějaký republikový výbor v úterý. Ta poslední věc, aby to celé mělo smysl, protože j dělám vše proto, abych udržel tu koalici, takže nevezmu Jiřího Čunka do vlády, pokud by to mělo znamenat odchod zelených bez nějaké předběžné dohody je to přeci nesmyslné. Stejně tak neudělám ten krok, že vezmu Jiřího Čunka do vlády a KDU-ČSL nebude plnit programové prohlášení, tak, jak se z některých prohlášení jejich poslanců zdá, alespoň mediálně. Takže já budu chtít, abychom se znovu vrátili k programovému prohlášení vlád,y koaliční smlouvě, verifikovali si jednotlivé body a přestali diskutovat o tom, co bylo už jednou schváleno a co vlastně podpořili nebo podporovali i do budoucna. Všechny ty kroky jsou vedeny snahou , z nedostatku jiných alternativ tuto koalici udržet a jak jste si všimli, tak já jsme v tom poměrně úporný, takže stejně úporný budu i do budoucna.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz, prosím.
Hospodářské noviny: Já bych měl dotaz na paní ministryni ohledně těch transportérů. Vy jste koncem ledna dali do vlády dva návrhy dalšího postupu. Buď se do pátého března domluvíte se Steyerem nebo bude vypsán nový tendr. To, že nyní připravujete memorandum, znamená to tedy, že už je tedy definitivní, že Steyer obhájí ten kontrakt? Pokud ne, kdy je další deadline?
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To je politická věc, skoro si nemyslím, že je to věcná otázka.
Vlasta Parkanová, ministryně obrany: Já jenom, aby pan redaktor Schniedel neměl pocit, že jsem neschopna odpovědi, on totiž ten pocit u mě někdy má, tak...
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To klidně. Já musím říct, že to cítím jako otázku, kdybych si chtěl najmout nějaké noviny jako firma, abych zjistil názor vlády, tak bych přeci položil takovou otázku. Vůbec není jasné, jak to dopadne, je to na dobré cestě, pane redaktore.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Radiožurnál, prosím.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To si myslím, že taková rozhodnutí musí vláda dělat, udělala jich celou řadu, my jsme neprohráli žádnou arbitráž a udělali jsme složitá rozhodnutí kolem Setuzy, Aera, Nomury a zatím prostě úspěšně, takže nám věřte že děláme vše proto, aby jsme zaplatili méně za dobré zboží a aby armáda měla disponizibilní prostředky na to, co vlastně nebyla schopna plnit, protože ten zdrojový rámec ministerstva minsiterstva obrany se zkrátil. Takže, děláme všechno proto, aby to dopadlo dobře a je možné, že to dopadne tak, jak naznačujete.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji,paní ministryně ještě.
Vlasta Parkanová, ministryně obrany: Já jenom doplním, že to usnesení z ledna, na které pan redaktor odkazoval, tak neříká, to, co on tvrdí. To usnesení z ledna říká, že vláda schválila návrh dalšího postupu. Souhlasila s dosavadním postupem ministerstva obrany a ukládá mne, jako ministryni, informovat vládu do pátého března o dalším průběhu realizace projektu. Ti je poněkud obecnější formulace.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Radiožurnál.
Veronika Vařeková, Radiožurnál: Mohu se zeptat jak dopadlo to projednávání bodu týkajícího se dotace nebi finanční podpory na odstraňování povodňových škod v roce 2007 na severní Moravě? Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Schváleno, bez rozpravy. Já mám pocit, že to byl bod, který byl bezrozporový, bez rozpravy. Takže, schválen.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Prosím, Alice.
Alice Schinabeková, Česká televize: Já jsem se chtěl zeptat, jestli budete usilovat o to, aby hlavní smlouva k radarové základně byla podepsána ještě před summitem NATO? V jakém stavu je ta druhá část, ta smlouva SOFA? Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já bych řekl, že otázka politická je číslo jedna. Otázka nepolitická je číslo dvě. Takže si to rozdělíme. Samozřejmě, je to totéž jako u všech těch ostatních otázek,k de to nezáleží jenom na nás. Za prvé, včera došlo k jednání mezi náměstek Dusíkem a náměstkem Pojarem o té, ani ne sporné, ale spíše v té formulaci v oblasti životního prostředí. Já mám pocit, že ty, jak se říká, tři nebo pět slov, ale to není zas tak úplně důležité, že tento problém se odstraní. Řekl bych, bez toho, aby to způsobilo další problémy. Ten podpis neříkám, že je formální, ale trochu to záleží na postupu americko-polských jednání. Trochu to záleží na určité taktice, jestli to máme podepisovat před, při nebo po summitu v Bukurešti. Nicméně, ty vnější vlivy jsou takové, že já žádné přesné datum neřeknu. O ode mne nečekejte, není to v této chvíli možné. U té druhé smlouvy ještě dojednáno není a tady nechám prostor paní ministryni.
Vlasta Parkanová, ministryně obrany: Pokud se jedná o tu druhou smlouvu NATO SOFA, tak v těchto dnech, od středy do pátku, probíhá další kolo jednání a ještě další je stanoveno na poslední týden v březnu. V tuto chvíli tedy předjímat nějaký konec by bylo opravdu věštění z křišťálové koule. Je docela možné, že v průběhu měsíce března i v případě smlouvy NATO SOFA budou jednání dokončena. Je docela možné, že se dostanou i do dalšího měsíce.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím.
Jiří Reichel, Lidové noviny: Dobrý den, dotaz na paní ministryni k těm kolovým obrněným transportérům. Zkoušky má provádět VOP Šternberk, není to trochu v rozporu, když je to jeden z největších subdodavatelů na českém území?

Vlasta Parkanová, ministryně obrany: Pokud by tam dodavatel nějaký rozpor cítil, tak by dohoda na této zkušebně nebyla a byla by dohodnuta jakákoliv jiná. My nejsme vedeni žádným cíle to nějakým způsobem manipulovat. Takže, pokud s ena tom obě strany dohodly, tak tam asi ten rozpor necítí.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Česká televize, potom Právo.
Daniel Takáč, Česká televize: Dobr den, já bych se chtěl vrátit k tomu zdravotnímu posouzení radarové základny na území ČR. Konstatoval jste, že rizika jsou vyloučena, že to konstatuje ta zpráva. Jak ale byla přijata na vládě, případně, jestli se o tom hlasovalo a jakým poměrem se hlasovalo? Jestli to vzetí na vědomí, pokud se nemýlím, že to tak dopadlo, zda to vzetí na vědomí bylo jednomyslné, nebo jestli byl někdo proti, případně se zdržel.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Tak pouze v jednom případě jsme dneska připustil, že vám oznámím, jak bylo hlasováno, i když jsem neřekl, jak bylo hlasováno, ale spíš jenom to, že v této jediné věci ministerstvo životního prostředí neprosadilo ten rámcový mandát. Já nikdy neoznamuji, jak bylo hlasováno a ode mne se to zcela jistě nedovíte. To je první věc. Tím, že se to vzalo na vědomí, šlo spíše, protože to byla informace, která se nemusela aktuálně projednávat, to je informace, která probíhá standardním postupem jako vládní materiál, přesto jsme přistoupili k projednání, protože šlo nejenom o tom, že respektujeme, nebi že bereme na vědomí výsledky té nezávislé práce, ale také, jakým způsobem s tím materiálem naložit, jakým způsobem informovat veřejnost, zákonodárce. Ta diskuse byla spíše o tomto než o čemkoliv jiném.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Právo.
Jitka Götzová, Právo: Já bych se také vrátila k té studii. Podle kolegů ministr školství Liška když šel na jednání vlády, tak měl výhrady k této studii a říkal o přepracování. Zajímalo by mne, jestli zelení tedy vznesli nějaké námitky. To je jedna věc. A poté, když jste se zmínil, že Paroubek staví do latě své poslance nebo své zákonodárce, nestavíte vy také, pane premiére, do latě lidovce, když říkáte, že Jiří Čunek se může vrátit do vlády v případě, že budou lidovci loajální. Děkuji.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Na tu první věc nebudu reagovat. Já na výroky já na výroky „jedna paní povídala“ nikdy nereaguji, dokonce nereaguji ani na ty, které jsou verifikované. Nemám pocit, že mám reagovat na výroky svých kolegů. Ta druhá věc, ono je to přeci jenom trochu rozdíl. My jsme se jako tři strany v prosinci 2006 dohodli na nějaké koaliční smlouvě. My jsme napsali a velmi podrobně až do podoby, která nebyla obvyklá u těch minulých vlád, také z důvodu jistých programových nesouladů těch tří stran, jsme podrobně popsali oblasti, jak budou řešeny a jednotlivé programové teze, řekl bych do detailu téměř koncepčního materiálu. Na těch jsme se shodli a tento program dostal důvěru. Pokud tato vláda má pokračovat dál a já v ní mám pokračovat dál, bude se realizovat dohodnuté programové prohlášení pokud se strany nedohodnou jinak. V tomto smyslu já žádá, aby ten klub KDU-ČSL, který v Poslanecké sněmovně je prostě jednal podle tohoto programového prohlášení, protože jinak by ta vláda nemohla dále fungovat. Myslím, že je to celkem korektní. Vynucovat si u poslanců hlasování o věci, kterou jsem sám prosazoval je už samo o sobě podivné.
Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, pokud nejsou dotazy, tak vám děkujeme. Nashledanou.