Tisková konference po jednání vlády ČR 3. září 2008
Upozornění: Přepis tiskové konference dosud neprošel jazykovou kontrolou, děkujeme za pochopení.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Dámy a pánové, dobrý den na tiskové konferenci po dnešním zasedání vlády. Vítám zde prvního místopředsedu vlády a ministra pro místní rozvoj pana Jiřího Čunka. Dále pak místopředsedu vlády a ministra životního prostředí Martina Bursíka a v neposlední řadě ministra dopravy Aleše Řebíčka. O úvodní slovo prosím pana vicepremiéra Čunka.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda dnes jednala jednu polovinu svého času bez pana premiéra, který odjel uctít památku Edwarda Beneše s panem prezidentem. Jako první bod byla pravidelná informace o evropských záležitostech. Především pan premiér informoval vládu o jednání Rady ministrů, která byla v pondělí. Myslím, že tuto informaci jste již získali také již v pondělí a v úterý. Já jí tedy dál nebudu rozvíjet. Druhým bodem byl bod pro který tady hlavně vidíme pana místopředsedu vlády Bursíka a pana ministra Řebíčka. Je to záležitost úpravy kamionové dopravy o které oni budou mluvit samostatně. Pak byl projednáván bod 4, posuzování vlivu na životní prostředí. Tento bod byl přerušen a bude předložen o týden později na vládě. Pak byl projednáván návrh zákona, kterým se mění silniční provoz a trestní řád. Tento bod byl schválen. Jde o ty záležitosti oprávnění obecní policie měřit rychlost a podobně. Jsou tam ještě nějaké další drobné úpravy, které přednesl pan ministr vnitra. Vláda tuto předlohu schválila. Dále byl projednáván návrh zákona, kterým se mění zákon o ozbrojených silách ČR. Tento zákon byl také přerušen, asi o dva měsíce. Paní ministryně dostala úkol vlády předložit v nové úpravě zákon, který by upravoval tuto oblast. Dalším bodem, který vláda projednával byl návrh zákona o výkonu trestu odnětí svobody ve znění pozdějších předpisů. I tento návrh zákona po dlouhé diskusi byl přerušen. Pan ministr předloží na některém z dalších zasedání vlády tento návrh. Myslím, že to je na příští zasedání vláda, o týden později. Jde o to, že pan minstr chce mít větší vstup do těch komisí, které jsou poradními orgány jednotlivých ředitelů věznic. V tuto chvíli je to tak, že ředitelé věznic si volí ten tým samostatně. Mohou to být lidé, kteří jsou, řekněme, panu řediteli nakloněni. Pan ministr se domnívá, vláda v zásadě souhlasí s tímto názorem, že by tam měli být i různí nezávislí odborníci i politici a podobně. Nicméně, nedošlo ke shodě, jestli tuto úpravu může ministr spravedlnosti prosadit bez úpravy zákona nebo s úpravou zákona. Tato legislativní záležitost bude do příštího týdne upravena. Dalším bodem byly záležitosti NKÚ, především výstavba justičního areálu v Brně, kde došlo ke zvýšení výdajů o jednu miliardu korun, nebo o více než jednu miliardu korun. K této zprávě měl obsáhlou část pan prezident NKÚ Dohnal. Pan ministr Pospíšil také měl k této zprávě své stanovisko. Nakonec vláda přerušila o 14 dní projednávání tohoto bodu a poté bude tento bod předložen. Dále byly schváleny body pod čísly 6 a 7. Kontrolní závěr NKÚ o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu ve vězeňské službě a potom stanovisko ministerstva školství ke kontrolnímu závěru NKÚ a to byly finanční prostředky poskytnuté veřejným vysokým školám s uměleckým zaměřením. Tyto byly schváleny. Dalším materiálem byla národní strategie prevence násilí na dětech. Tam po velké diskusi byly odstraněny přílohy k tomuto materiálu, které příliš specifikovaly, co násilí na dětech je a není. Tam byla specifikace, že i facka od rodiče je násilím na dětech. Tyto přílohy byly odstraněny a materiál byl schválen. Posledním materiálem, který vláda schválila byl návrh na propůjčení a udělení státních vyznamenání ČR, Řádu Bílého lva a Medaile Za hrdinství. Já jsem pak informoval po dohodě s panem premiérem, že jako zástupce vlády pojedu na pohřeb pana Tomáše Bati do Toronta. To bylo z jednání vlády zhruba všechno. Předávám slovo panu ministru Řebíčkovi.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Děkuji. Dámy a pánové. Já jsem předložil po dohodě s premiérem informaci o plnění Programového prohlášení týkajícího se omezení jízdy kamionů. Je to ze společné dílny ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí. TA základní filosofie je, že bude rozšířen zákaz o pátek, 15-18 hodin. Bude se týkat vozidel nad 7,5 tuny a bude to plošné rozšíření. Na zákaldě této informace o tomto návrhu vláda vzala tuto informaci na vědomí a dále pověřila mne zpracováním příslušné novely a zároveň pověřila předsedu vlády, on tento úkol přijal, aby jednal v této věci se svazem dopravy, respektive Česmadem. Asi tolik na úvod.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji. Ještě pan ministr Bursík.
Martin Bursík, místopředseda vlády a ministr životního prostředí: Děkuji pěkně. Já bych k tomu rád řekl, že ta cesta k dohodě vlády trvala 15 měsíců a o to více si toho rozhodnutí vlády vážím. Je to splnění jednoho z klíčových bodů Programového prohlášení vlády, z mého pohledu. Důležité je, že ten zákaz přinese plynulejší dopravu o víkendu, snížení hluku a také snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných. Myslím, že je poctivé k tomu říci, že to rozhodnutí vlády se opíralo o celou sérii studií, které zadávalo dominantně ministerstvo dopravy ale i ministerstvo životního prostředí. Rád bych uvedl několik klíčových argumentů, proč se vláda rozhodla omezit celoročně víkendové jízdy kamionů, v pátek a od 15 do 18 hodina v neděli od půlnoci do 22:00. Důležité je, že ta největší intenzita v pracovní dny se odehrává odpoledne mezi 14:00 a 18:00 a v pátek je v tomto období ještě o 15 % vyšší než v ostatní pracovní dny. Logicky z toho vyplývá, že počet nehod v této době je zhruba o 20 % vyšší a počet usmrcených osob je dokonce o 45 % vyšší než-li v pracovní dny ve stejném období. Rozhodující pro ten trend nehodovosti je, že se vyčerpává kapacita komunikací a dochází tam k souběhu špičky pracovního dne se špičkou hromadného odjezdu veřejnosti na víkend. Proto se vláda rozhodla, že je žádoucí, aby došlo k tomu otupení odpolední špičky tím, že se omezí ta vozidla, která můžeme omezit. To nejsou osobní automobily, ale jsou to nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 7,5 tuny. Druhý parametr, který jsme brali v úvahu, je harmonizace s okolními zeměmi. Tady je důležité, že co do harmonizace jsme se dostali nejdále, kam jsme mohli. V okolních zemích, Německu, Rakousku, Slovensku a v tuto chvíli již existuje omezení nákladní dopravy celoplošně na všech silnicích v neděli mezi půlnocí a 22:00. Čili, my se vyvarujeme toho, aby nám stály kamiony na hranicích a nebo aby to někde vytvářelo těžko řešitelné situace. Důležité je, že jsme se také přizpůsobili režimu práce řidičů, podle které se i přizpůsobuje i ten režim provozu kamionů. Ten režim řidiče funguje tak, že má devět hodin řízení maximálně, během své 13 hodinové pracovní denní směny. Když odečteme 45 minut povinné přestávky, tak zbývají právě tři hodiny na případný zákaz v pracovní den. Proto jsme se rozhodli ten zákaz páteční učinit tříhodinový a tím nenarušíme ten režim práce řidiče včetně nezbytné a povinné 24 hodinové týdenní přestávky. Takže to další rozhodnutí se týkalo toho, jestli to omezení bude na všech komunikacích či pouze na dálnicích a silnicích první třídy, rychlostních komunikacích. Tady jsme se také rpzhodli, že toto učiníme ve shodě s drtivou většinou evropských zemí a i s našimi sousedy, protože tam hrozilo riziko, že by docházelo k tzv. bipassu, že kamiony by v tu chvíli hledaly cesty na silnicích nižších tříd, což by znamenalo enormní zátěž obcí. A pokud jde o parkovací místa, tak i zde měla vláda k dispozici základním analýzu, která ukazuje, že těch parkovacích míst je v tuto dobu 1233 a že bez výrazných stavebních úprav lze toto číslo rozšířit na 2605 parkovacích míst. Pouze úpravami vodorovného značení, zprovozněním uzavřených odpočívek na starších dálničních úsecích. Toto bylo jen to nejpodstatnější, co jsem pokládal za poctivé veřejnosti sdělit, aby bylo zřejmé, že to rozhodování vlády, sic trvalo 15 měsíců, a bylo velmi obtížné. Takže, je podepřeno konkrétní argumentací věcnou. Je to tudíž rozhodnutí racionální a má věcnou oporu v podrobných analýzách situace v ČR. Děkuji.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji ministru Bursíkovi. Nyní je, dámy a pánové, prostor pro vaše otázky. Prosím. Mladá fronta.
Mladá fronta Dnes: Já mám dotaz ohledně těch kamionů. Zda se vláda nějak zabývala zpřísněním udělování výjimek pro ten provoz kamionů? Druhá otázka, zda chystáte nějaké úlevy na mýtném pro kamiony?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Já odpovím, dovolí-li pan místopředseda. Co se týče výjimek. V podstatě pracujeme teď se dvěma možnostmi. Jedna z nich je, že budou citované výjimky už dané do zákona. Druhá je pravomoc obcí a krajů, protože se týká plošné omezení. To je součást, řekněme, dohody, kterou v rámci vlády budeme muset uděla a kterou já budu předkládat. Jak jste zaregistrovali, budu předkládat ještě jeden materiál na vládu. Tam se budeme tímto zaobírat. Co se týče té úlevy, to máme připraveno. Já to vezmu na poradu ekonomických ministrů, jak je standardní. Protože to bude mít dopady na státní rozpočet a po odsouhlasení radou ekonomických ministrů to vezmu též na vládu. Ty množstevní slevy, s nimi počítáme.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, další dotaz. ČTK.
ČTK: Já mám několik dotazů. Proč byl přerušen, odložen, o ty dva měsíce ta novela armádní o ozbrojených silách? Pane vicepremiére Čunku, vy jste prý na vládě předložil jakýsi materiál paní Stehlíkové týkající se romských ghett, jestli byste o tom mohl pohovořit? Třetí věc se netýká přímo jednání vlády, ale odboráři veřejného sektoru by se chtěli s ministry setkat, aby s nimi diskutovali předtím, než učiní další kroky, kterými by chtěli prosazovat své požadavky. Jestli už se ví, kdy se taková schůzka uskuteční? Děkuji.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Dobře. Přerušení zákona o ozbrojených silách bylo z toho důvodu, že jsme chtěli rozšířit mandát, který má ministr obrany vůči neozbrojeným složkám. V zásadě jde o to, abychom naplnili tu tezi, že ministr obrany velí všem vojákům v té činné službě, včetně Hradní stráže a tak dále. To jsou záležitosti, které se musí legislativně upravit, protože například Hradní stráž je teď postavena tak trochu mimo a přitom je to kapitola ministerstva obrany, která uspokojuje ty platební záležitosti směrem k Hradní stráži. To byly ty nejvážnější důvody, chceme scelit jednotné vedení a jednotnou odpovědnost a příprava tohoto zákona bude stát delší čas. Proto ty dva měsíce. Co se týká předání koncepce řešení sociálně vyloučených osob, tuto koncepci jsem na vládě paní ministryni nepředával. Ti jí předám za pár minut. My jsme tak dohodnuti, že jí to předám samostatně, mimo jednání vlády. ano, dostane ji. Tato koncepce ale je, jsem dohodnut s paní ministryní, je určitým návrhem, který záměrně je zpracován tak, aby do něj vložily jednotlivá ministerstva, školství, sociální věc atd. své návrhy, které již existují a které my považujeme za dobré, nicméně, ty nemohly samostatně působit v celé synergii této koncepce, jak by měly a mohly. Paní ministryně bude tu koncepci oponovat, případně doplňovat těmi vlastními záležitostmi a předpokládám, že dále na té koncepci budeme spolupracovat, abychom jí nakonec přinesli k vládě ke schválení. Ještě nějaký ministr?
ČTK: Ještě ty odbory, co se chtějí setkat s vládou. Děkuji.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Ještě jednou ten dotaz?
ČTK: Já se omlouvám. Zástupci odborářů veřejného sektoru, kteří žádají zvýšení mezd by chtěli předtím, než přistoupí k dalším kroků, pravděpodobně k protestům, jednat s někým z vlády. jestli kabinet na takovou schůzku je připraven, případně, kdy by se mohla konat?
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Kabinet o této záležitosti nejednal, protože tam tato záležitost předložena nebyla. Existují standardní procesy, kterými komunikuje vláda pravidelně a to je tripartita. Pokud by bylo jednání jiné, tak jednotlivý ministři by byli osloveni, v tuto chvíli tomu si tak není. Nebo o tom já nevím.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, další dotaz. Prosím.
ČTK: Pane vicepremiére, vy jste zmínil, že jste jednali o státních vyznamenáních. Kdybyste nám mohl říci, čeho se ty návrhy týkají. Děkuji.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Je to návrh vlády prezidentu republiky propůjčit řád u příležitosti státního svátku, 28. října. To je Řád Bílého lva IV. třídy a teď tu jsou jednotlivé osoby. Nevím, jestli je chcete číst. Ten materiál je k dispozici. Chcete to přečíst. Dobře. Tento Řád Bílého lva IV. třídy generálmajoru Ondřeji Páleníkovi a dále Medaily Za hrdinství nadporučíku Tomáši Kramplovi, nadporučíku Petru Sekelovi, nadpraporčíku Radimu Košulovi, praporčíku Petru Králíkovi, praporčíku Zdeňku Lhotovy. Toto jsou ty návrhy, které dnes schválila vláda.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, další dotaz. Prosím.
Mladá fronta Dnes: Dobrý den, já jsem se chtěl zeptat ještě k tomu omezení kamionů. Protože tady bylo řečeno, že se bude jednat se zástupci Česmadu, jaká je vlastně vyhlídka pro to, že ten návrh do parlamentu i po tom jednání s Česmadem půjde v té podobě, jak byl dnes prezentován? To je první otázka. Druhá, jestli, na pana minstra Bursíka, jestli má nějakou garanci od ODS, že tu věc bude podporovat i v parlamentu, aby to nebyla jenom, řekněme, politická proklamace ze strany vlády vzhledem k blížícímu se sjezdu Strany zelených? Děkuji.
Martin Bursík, místopředseda vlády a ministr životního prostředí: Pokud jde o první část otázky, tak vláda vzala na vědomí materiál. Tu informaci ministra dopravy, která velmi podrobně popisuje důvody a argumenty regulace kamionové dopravy v průběhu víkendu a uložila ministrovi dopravy, aby předložil novelu zákona ve smyslu této informace, která byla předložena vládě. V té informaci je explicitně uvedeno, že ta úprava zákazu jízd nákladních vozidel nad 7,5 tuny bude v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli od půlnoci do 22:00, celoročně na celé síti pozemních komunikací. V tomto duchu jsme vedli i rozpravu ve vládě. To znamená, že ten mandát pro premiéra k jednání s partnery je vydefinován těmito závěry, které vláda přijala. Nějaký prostor pro další korekci těch časových korekcí tam není, ale jistě jsou další témata, o kterých pan premiér může a měl by se zástupci dopravců hovořit. Pokud jde o tu vaši druhou otázku. Ta mě až nápadně připomíná jednu reakci mé stranické kolegyně teď v období před blížícím se sjezdem. Já na to nemohu odpovědět než-li, na určité pochybnosti, jestli to není nějaká proklamace a nějaký předsjezdový trik, tak to mohu zodpovědět pouze tak, že na tom tématu pracujeme velmi intenzivně 15 měsíců a myslím, si, že každý , kdo jen trochu sleduje toto téma, tak ví, že to není téma, které bychom s panem ministrem uchopili s panem minstrem před týdnem, měsícem či dvěma, ale že už jsme tady měli několik pokusů, kdy jsme předkládali různé varianty, vedli jsme jednání s partnery. Účastnil se toho i pan premiér, to znamená, že nějaké obavy z účelovosti jsou více než-li jen liché. Je tu jeden účel. Naplnit důležitý bod programového prohlášení a zároveň učinit něco pozitivního pro zkvalitnění cestování po našich silnicích v průběhu víkendu. Protože toto období je naprosto kritické a dochází zde k největšímu počtu dopravních nehod, smrtelných nehod a je to veliká zátěž na řidiče. Proto jsme došli k tomuto rozhodnutí.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, ještě nějaké další otázky? Televize Prima.
Televize Prima: Dobrý den, já jsem se chtěl zeptat. V případě, že už není prostor k žádné časové korekci, tak o čem se bude jednat s Česmadem? Co se bude jednat za kompenzace v případě, že Česmad nebude souhlasit s tímto harmonogramem navrženým vládou? Potom jsem se chtěl zeptat, zda byste nemohl popsat, pane vicepremiére Čunku, jak se to teď bude mít s tím měření rychlosti od obecní policie, když ten návrh byl schválen? Děkuji.
Martin Bursík, místopředseda vlády a ministr životního prostředí: Já jestli mohu začít, jen jednou větou. Já si myslím, že to rozhodnutí vlády, které skutečně vzalo v úvahu i ten denní režim řidičů, logistiku těch špeditérských firem a vláda se rozhodla omezit pouze v tom nejkritičtějším období tří hodin v pátek odpoledne, myslím si, že to je řešení, kde bude ještě na dopravcích, aby velmi zvážili, zda toto řešení je hodno takové kritiky se kterou se do toho pouštějí, protože si myslím, že tady se vláda zachovala naprosto racionálně a vycházeli jsme z odborných podkladů a zároveň tam není nějaký další prostoj, nějaké další omezení na hodinu nebo dvě, toto by nepřineslo ten efekt, který očekáváme. Pokud jde o nějaká další témata k debatám, to už nebude pole působnosti mé jako ministra životního prostředí, ale tato jednání vedl a povede premiér a minstr dopravy, který v těch dalších tématech, která dopravci vznesli, je daleko kovanější než já.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: My jsme při posledním setkání s dopravci řešili ceny nafty, řešili jsem i možnost úlevy na spotřební dani, z toho vzešla i možnost množstevní slevy.Já myslím, že těch témat na řešení je ještě dost, protože ta kritická situace ekonomická, ve které se nachází většina dopravců je nám známá. K tomu byl určen ten mandát. Korektně musím říct,, že budu ještě jednou ten materiál předkládat. Korektně musíme říct, že je to novela, která bude řešena v parlamentu. To znamená, že budeme k tomu potřebovat minimálně většinu.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Co se týká toto omezení či práva městské policie měřit rychlost, tak to tento návrh odstraňuje. Je tam jenom taková, pan ministr vnitra tam, dodal takovou záležitost, že musí dojít k dohodě, kde se bude měřit se státní policií, ale tím nemyslí nějakou administrativní dohodu. Jde o to, aby neměřili na stejném úseku spolu a tak dále. Jde o rozšíření, vrácení těch pravomocí městské policii tak, jak jim byly vzaty při schválení minulém.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, televize Nova.
Televize Nova: Já bych se chtěl zeptat, do kdy musíte připravit ten zákon, do kdy by měl být připraven? Druhá otázka týkající se dálnice D3. Objevily se informace, že by se měla dostavovat, ale jenom v určitém úseku, že by část z Prahy neměla být vůbec stavěna, další část na hranice také ne. Co je na tom pravdy? Proč se bude stavět jen kousek dálnice?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Ideální, nejoptimističtější harmonogram je do konce roku, včetně Senátu. To je za předpokladu, že se nevyskytne zásadní v tom meziresortním řízení zásadní rozpor. Pak může dojít ke zpoždění, na to nám ještě chvilku dejte. Ty práce již zahájeny byly a já na to mám daných 30 dní, kdy to musím znova předložit znovu na vládu. Co se týká D3, tam nevím, můžete být malinko konkrétnější? Protože ten časový harmonogram v podstatě z důvodů financí není narušen. Tam se jedná i o projekty PP, které předkládán na vládu, tuším příští, možná přespříští. Proběhlo už meziresortní řízení a rozpory tam nejsou. Připomínky byly vypořádány. Tady nevím, teďka.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, ještě nějaká další otázka? ČTK a Mladá fronta.
ČTK: Já se omlouvám, že otravuji ještě jednou okolo těch řádů? Kdo je pan Páleník, to víme, těch pět vojáků se, předpokládám, že se nějak vyznamenali v zahraničních misích? Nebo, jak by se dalo popsat, za co to mají dostat? Děkuji.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Ano, jsou tady jednotlivé charakteristiky jednotlivých vojáků. Já tedy budu postupovat, jak jsem je četl. Tomáš Krampl, jeho vozidlo bylo zasaženo přímým zásahem střelou z RPG. Jmenovaný prováděl pěší průzkum v bezprostřední blízkosti vozidla byl vážně zraněn střepinami z granátu. I přes svá zranění dál vedl palbu proti nepříteli a řídil přeskupení odřadu a zahájil protiútok na nepřátelské pozice. Svým hrdinským činem, nedbaje zranění efektivně přeskupil příslušníky odřadu a rychlým a rozhodným jednáním zabránil ztrátám na životech a přispěl k drtivé porážce nepřítele. Mám vám přečíst všechny ostatní?
ČTK: Je top vše ze zahraničních misí, případně jestli to můžeme tak popsat.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Ano, vždycky je to v souvislosti s nějakým napadením a je to v zásadě nějaká válečná operace. Když se dívám, je to Petr Králík. Tady také došlo na útok na jejich hlídku a on zachránil dva těžce zraněné vojáky britské armády. Zdeněk Lhota s nasazením vlastního života bez ohledu na hrozící riziko zasažení střelbou ze strany nepřítele se zasloužil o záchranu lidských žiovtů posádky zasaženého vozidla.
ČTK: Všechno je to Afghánistán? Jestli tomu dobře rozumím.
Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Předpokládám, že ano. Pokud si pamatuji dobře ty jednotlivé geneze.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, Mladá fronta.
Mladá fronta Dnes: Já poprosím ještě o doplnění k těm kamionům. K těm výjimkám. Vy jste říkal, že to bude předmětem jednání. Uvažuje se o zpřísnění nebo rozšíření těch výjimek? Protože jich je udělováno několik tisíc každý rok. Ještě k těm úlevám na těch mýtech. Hovořilo se o 13 %. Bude to víc? Bude to míň?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Dnes je v zákoně explicitně vyjmenováno šest nebo osm výjimek. Zbytek buď řeší krajské úřady na silnicích, které spravují či obecní nebo obce tomu příslušné. Jsou dvě možnosti, jak jít touto cestou. Buď je vyjmenujeme explicitně všechny v zákoně, což je 2500 a dále už se budou povolovat už jen výjimečně a nebo můžeme nechat tu možnost na těch obcích a krajích a to nás čeká v rámci meziresortního řízení vyjednat s těmi obcemi a jednak s tím krajem. Co se týče těch 13%, to je správná informace. Nevím, jestli přesně 13, jedná se o to, že my máme v rámci EK povoleny určité mantinely. Na druhou stranu nám umožňuje i eventuálně zvyšovat mýtné. Jde o to, že ty slevy se nejvíce dotknou těch tuzemských dopravců.
Martin Bursík, místopředseda vlády a ministr životního prostředí: Tohle vysvětlení souvisí i s tím harmonogramem projednávání novely zákona. Součástí té informace, kterou vzala na vědomí vláda je také harmonogram, který, jak říkal pan ministr dopravy, je tím optimistickým harmonogramem. V případě, že nedojde nikde k žádnému zádrhelu, že se podaří, že se projedná na začátku října ve vládě jíž novela zákona a poté navrhne vláda Poslanecké sněmovně, respektive jejímu předsedovi, aby ten zákon byl projednán podle paragrafu 91 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, to znamená v prvním čtení. Poté je skutečně reálné, že by zákon nabyl účinnosti, vyšel ve Sbírce zákonů byl vydán ještě do konce tohoto roku. Ta určitá rezerva, nebo ta rezerva, kterou zmínil pan ministr, že by v mezirezortním řízení mohlo dojít k nějakém zdržení či dále po cestě. Je důležité zdůraznit, že to se netýká již debaty o tom časovém omezení provozu kamionů. Tam je dohoda vlády a ta je dána. Ale týká se diskuse nad tím, jakým způsobem co nejefektivněji vyřešit výjimky tak, abychom se vyvarovali té situace, kdy ty výjimky nejsou vydávány centrálně. Je to kompetence krajských úřadů. Je tam důležité koordinovat to vydávání výjimek, aby to omezení skutečně přineslo ten efekt, který si od toho vláda slibuje.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, dámy a pánové, pokud už nemáte žádné otázky. Děkuji pánům ministrů. A ještě ve 14:00 zde bude probíhat podepsání smlouvy o zajištění vozového parku v době českého předsednictví. pokud máte zájem. Děkujeme. Nashledanou.