EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády ČR 12. 11. 2008

Upozornění: Text přepisu neprošel korekturou. Děkujeme za pochopení.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Dámy a pánové, dobrý den na tiskové konferenci po dnešním zasedání vlády. Na úvod se omlouvám že jste zde museli tak dlouho čekat, uslyšíte možné i proč. Vítám zde prvního místopředsedu vlády a ministra pro místní rozvoj pana Jiřího Čunka a pana ministra zdravotnictví Tomáše Julínka. Tisková konference bude o něco kratší, protože následuje potom ještě další program. Poprosím pana prvního místopředsedu, aby uvedl jak to dnes probíhalo.

Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Dobrý den. Kdybych to měl uvést, tak by to bylo dlouhé to slovo, takže vláda se nejdéle zabývala připomínkami ke zdravotnickým či zdravotním zákonům o tom asi budeme ještě mluvit, takže dál tuto otázku nebudu rozvíjet. Vy máte návrh jednání vlády ze kterého byl pouze vypuštěn návrh státní kulturní politiky na léta 2009 až 2014, ostatní body jsme projednali, takže já nepůjdou sám vyprávět k jednotlivým bodům a nechám odpověď na dotazy.¨

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Prosím pana ministra Julínka.

Tomáš Julínek, minstr zdravotnictví: Vláda měla na programu velkou porci zdravotnických zákonů, tzn. první část reformy, avizované reformy zdravotní. Chci zdůraznit, že to jsou zákony, které především napravují naše právní prostředí a že jsou v intencích vládního programového prohlášení a jeho plnění. Zároveň řeší dlouho neřešenou problematiku Úmluvy o biomedicíně, tzn. právo pacientu povinnosti poskytovatelů, jejich práva, právní rámec pro specifické služby, tzn. je to ten zákon o zdravotních službách zákon o specifických službách zákon o zdravotnické záchranné službě, doprovodná novela zákona o veřejném zdravotním pojištění a potom ten pátý zákon je změnový zákon, který mění ostatní zákony, především terminologie. Sám o sobě, ale takto silný, ta hromada dělala asi tolik. Nebyla top ale jenom objem papírů, je to zásadní posílení práv pacienta v českém zdravotnictví. Znamení to například jasně vymezená práva pro maminky s dětmi, aby mohly být hospitalizováni, upravuje to očkování, upravuje to nově specifické služby, především v oblasti genetiky, v oblasti sterilizací, třeba dlouho diskutovaná problematika o právech žen být informováni o sterilizaci. Jsou jednoznačně všechno zakotveno v těch dvou zákonech o zdravotních službách. My jsme byli domluveni dopředu, že tyto zákony budou přerušeny a jejich projednávání bude přerušeno především proto, aby při takovéto změně byla možnost projednat tyto zákony i v politických grémiích a zohlednit požadavky, které se ocitají vně běžné procedury legislativní a které se objevily a které je potřeba ještě nadstandardně vypořádat. Tzn. To byla taková predikce. Zároveň ale musím konstatovat, že při tom standardním projednávání, tzn., podle legislativních pravidel, podle připomínek resortů, byla většina těch připomínek vypořádána přímo na místě nebo jsme se domluvili díky tomu přerušení, že je do krátké doby zapracujeme a můj resort vyhověl všem těmto připomínkám, dohodli jsme se na kompromisech nebo si to vysvětlili. Za určitých okolností, kdyby se nejednalo o tak citlivé zákony, tak bychom mohli říci, že zákony vládou prošly. Je potřeba vzít v potaz, že je to citlivá norma, že máme velmi vratkou většinu ve sněmovny a víme, že někteří poslanci lavírují a je potřeba jim dát možnost, aby ještě měli šanci připomínkovat tyto zákony, často vysvětlit jejich dopad a přesvědčit je o tom, že tyto dopady jsou pozitivní tak, aby jejich přístup k nim byl maximálně pozitivní jak to jenom jde. Proto bylo dohodnuto, že se sejde, zatím je to návrh, doufám, že to potvrdí koaliční partneři, pracovní skupina, která znovu vezme ještě připomínky, které jsou z KDU-ČSL, které byly předloženy na tom jednání na kterém jste nás zastihli včera. U Zelených je to podobně. Tyto zákony budou za přesně definovaných podmínek definovány tak, agy případný politický problém, který by v nich ještě viděli koaliční partneři a který by bránil průchodnosti, mohl být potom vyspecifikován pro jednání na nejvyšší koaliční úrovni, aby byly tyto věci odstraněni, případně, aby byly nastaveny nějaké kompromisy a zapracováno to bylo do tohoto zákona. Chci tím pádem trošku odlišit jednání vlády, které bylo standardní, tří čtyři připomínky na jeden zákon průměrně s tím, že tak jak to probíhá u jiných složitějších zákonů, vždycky nějaký resort mám takovou připomínku, tam jsme to vypořádali a pak máme jakoby druhé kolo, které by mělo zajistit větší přijatelnost těchto zákonů ve sněmovně. To je asi takový obecný popis těchto zákonů. Pokud mám předjímat určitou otázku k zákonu o specifických službách, tak kormě toho, co se objeví v tom jednání v sobotu, pokud se shodneme na tomto termínu, ale já myslím, že je potřeba dostat na jedno místo jak zelené, tak KDU-ČSL, tak potom co se týče specifických služeb, my jsme maximálně se snažili vyjít KDU-ČSL vstříc, budu jmenovat: tzv. potratová turistika, umožnění jiným ženám je omezena pouze na občanky EU a je vztažena k trvalému bydlišti. Není možné, aby existovala potratová turistika do ČR. Jsou zohledněny připomínky týkající se především informování zákonného zástupce o provedení ukončení těhotenství. Jsou tam zapracovány možnosti obrácení se na sud, pokud dojde k rozporném stanovisku mezi nezletilou a zákonným zástupcem. Jsou tam záležitosti, které se týkají embryí. Jasné vymezení, že se jedná o lidské embryo a že se s ním dál nesmí manipulovat, že toto embryo při umělém oplodnění, pokud je zbytné, musí mít zvláštní režim, že je tam právo i pohřbít toto lidské embryo a že musí být zásadně odděleno od jakéhokoliv odpadu. Tyto věci, které jsem vyjmenoval a není to úplně všechno, bylo už od nás zohledněno před jednáním vlády a bylo mnou potvrzeno, že bude v zákoně zapracováno či v tom textu zapracováno je.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Děkuji, nyní je prostor pro vaše otázky. Prosím. Mladá fronta Dnes.

Mladá fronta Dnes: Dobrý den. Jak dopadl ten bod 9, změna zákona o provozu na pozemních komunikacích? Případně jaké konkrétní změny tam jsou? Děkuji.

Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Tento zákon byl předložen ve dvou variantách, v zásadě tedy byl předložen v jedné variantě, kde zákaz páteční byl od 14 do 18:00, ta varianta, která byla vládou schválená a byla dohodnuta mezi místopředsedou vlády Bursíkem a ministrem Řebíčkem byla nakonec taková, že ten zákaz je od 15:00 do 18:00 v pátek. O tyto časy se v zásadě jedná. Pak je tam ještě jedna zásadní otázka u tohoto zákona, že řízení o povolení výjimek z tohoto zákona, to bude zjednodušeno.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: televize Nova.

Televize Nova: Já bych měl dotaz na pana ministra. Někteří lidovci a zelení si stále stěžují, že všechny ty jejich podmínky nebyly vypořádány. Oni říkali, že i ty, co už byly vypořádány, byly vypořádány stylem, že jste jim napsal, nelze měnit, ministerstvo zdravotnictví souhlasí a nebo jinak to nejde. Druhá otázka, oni si hodně stěžovali na standardy, že není jasně známo, co je standardní péče a co je už nadstandard, není to jasně vyjmenované a že lidé neví, kolik budou platit a za co.

Tomáš Julínek, minstr zdravotnictví: Já určitě musím jednoznačně trvat na tom, že veškeré vypořádání proběhlo opravdu standardním způsobem, několik měsíců. Zákony se připravují dva roky a že každý resort, který chrání tu normu, aby byla funkční, se musí tu a tam vyjádřit, že nelez zapracovat. To by narušilo základní kostru tohoto zákona. Za to neseme odpovědnost, aby tento zákon byl funkční a opravdu sloužil lidem a jestliže bychom v každém případ vždy vyhověli připomínce, tak bychom napsali špatný zákon. My se snažíme vyhovět v těch situacích ve kterých vyhovět lze a to jsme udělali v mnoha případech. Když vezmu ČLK a vzpomenu si na připomínkové řízení, tak jejich připomínky byly zapracovány či vysvětleny v 90 %. To lze doložit ze zápisu a ze záznamů. Že potom ti dotyční se opakují, že ty připomínky nebyly zapracovány, tak tak připomínkování zákonů nemůže probíhat a potvrdí vám to každý ministr, že to nejde. Není to nevůle to zohlednit, ale například, když je spor o to, zda má být v zákoně svobodná volba poskytovatele nebo svobodná volba lékaře, tak my upozorňujeme na to, že ten poskytovatel se tam objevil novou terminologii a že ta správná, jednak je to evropská terminologie a jinak vyplývá ze zákona o zdravotních službách, jak byl zaveden, a je to zachování práva si vybrat zdravotnické zařízení a příslušného lékaře, pokud je tím jedním poskytovatelem. Ale jestliže bychom tam napsali, že si pacient může vybrat lékaře, pak bychom zaznamenali d zákona právo si vybrat jakéhokoliv lékaře podle jména, aby mne ošetřil. Aby ve dvě hodiny ke mne přišel pan profesor Pafko a vytáhl mne třísku. To není extrémní výklad. V politice je možné leccos a pokud by takováhle věta měla zabránit tomu, aby tyto zákony byly průchodné, které přináši moc pozitiv a mění české zdravotnictví směrem k evropskému a k e garancím pacientů, tak jsem ochoten to tam uvést, ale v té první fázi, když chráním text toho zákona, musím konstatovat, že toto právo není vymahatelné. Ačkoliv ho do toho zákona napíšu na žádost nějakého připomínkového místa, tak musím konstatovat, on to také ví, že se tak nestane. Ten pacient si pak toho lékaře určit v reálu nemůže a my jsme se snažili napsat normu, která je prakticky použitelná. Proto se bráníme některým podobným ustanovením, přičemž toto ještě není to ustanovení, které by bylo katastrofické a nepřekonatelné.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Děkuji. Předposlední dotaz, Český rozhlas.

Český rozhlas Radiožurnál: Pane ministře, já mám ještě dotaz, který se týká toho stejného. Vy jste tady mluvil o té pracovní skupině, která by měla hledat shodu s koaličními partnery. Kdo v ní zasedne? Jak dlouho by měla fungovat a kdy by měla vláda opět o těchto zákonech jednat?

Tomáš Julínek, minstr zdravotnictví: Základem toho jednání musí být již stávající připomínky, které byly předloženy na těch jednáních. To dělá u KDU-ČSL asi 40 stránek připomínek u zelených myslím okolo 15, kdy to už bylo jednou vypořádáno, ale je třeba to vzít znovu. Ta skupina pracuje jednorázově a má vytipovat z těchto věcí ty, se kterými opravdu není spokojena a posunout je dál na koaliční jednání, protože já si stojím za tím, že ty zákony jako celek jsou v pořádku, že neubližují českému zdravotnictví a jde o to, velkou část z nic vyjasnit, vysvětlit a všechny uspokojit, kdož mají pocit, že byly snad odbyti, ačkoliv si stojím za tím, že nebyli. Strašně důležité je to proto, aby se koalice dohodla, protože si stojím za tím, že plním programové prohlášení vlády, že plním koaliční smlouvu a jde o to vyvrátit jakékoliv pochybnosti, že je to jinak, že třeba směřujeme k něčemu, co by KDU nebo zelení nechtěli. To je hlavní úkol té komise. Pan premiér zařadil tyto zákony na příští týden a my musíme toto všechno proběhnout během té doby.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Děkuji. Poslední dotaz, ČTK.

Kateřina Krausová, ČTK: Já bych měla dotaz na pana vicepremiéra i na pana ministra. Pane vicepremiére, jak je s tou úpravou spokojen, s tím kompromisem zákona o specifických službách, který se asi dneska nějak objevil? A pana ministra bych se zeptala, jestli má nějaké záruky, že potom nynějším vypořádání a po tom nalezení kompromisu se za pár dní neobjeví nějaký další požadavek, připomínka?

Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Tak, co se týká zákona o specifických službách, je pravdou, že mnoho těch připomínek, které mají jeden leitmotiv, nejenom potratová turistika, ale vůbec umožňování či větší liberalizaci této otázky my strpíme a musí být v této oblasti dodržen již stávající zákon. Nebude rozšiřován. Tady si myslím, že pan ministr udělal hodně práce. Celkově k tomu já mohu říci, že ono se říká, že ďábel je skryt v detailu. Pan ministr řekl, že je přesvědčen, že nebude poškozováno české zdravotnictví. Nám jde i o to, aby nebyl poškozen občan. To říkám trochu nadneseně, pane kolego. Jde o to, že ta diskuse mezi těmi lidmi, mezi těmi odborníky skutečně bude i o těch připomínkách, kde je napsáno vypořádáno s tím, že nebylo vyhověno. Jde právě o to, aby se vysvětlili některé věci, které jsou nejasné. Jejichž dopady jsou nejasné, jejich vazby na jiný zákon a těch věcí tam je hodně a je dost dobře možné, že mnoho věcí se podaří tou diskusí odstranit, případně zhojit nějakým ústupkem či změnou dikce zákona. Já ale nechci předjímat, ale diskuse musí proběhnout. Ty připomínky, které máme, tak předáme panu ministrovi, tak jsme se dohodli a bude se o nich jednat.

Tomáš Julínek, minstr zdravotnictví: jak zněla ta část otázky pro mne? Můžete mi to prosím vás zopakovat? Ano, jestli mám záruky. Takové záruky určitě nemám, ale aspoň ten průběh tomu napovídá, protože kdybych měl záruky, nedostáváme se do dalších kol jednání. Ale je to strašně citlivá problematika, je to pro všechny opravdu nová změna. Tady nikdo od devadesátých let žádnou změnu nepřipravil a když toto je fakticky narovnání našeho právního řádu v těch nejzákladnějších věcech, tak to vyvolává plno pochybností a otázek a nedůvěry. Musíme jí prostě vyvrátit a udělat pro to maximum. Předpokládám, že opravdu největší diskuse bude o tzv. standardu a nadstandardu. Já chci zdůraznit, že v současném zákoně 48 není vůbec řečeno, co je oním nárokem na bezplatnou péči a zdravotnická zařízení i pojišťovny si s tím vůbec nelámou hlavu. V reálu, máme to doloženo, se někdy nedostanete vůbec ke zdravotní péči, kterou potřebují občané podle svého stavu a podle tohoto všeobecného nároku. My jsme to už několikrát opakovali. To není otázka úplně specializovaných služeb, protože ten, kdo má leukémii se většinou, při správné diagnóze, do specializovaného centra dostane. To je ale daleko širší problematika a daleko závažnější, že ne všichni senioři, kteří mají cévní mozkovou příhodu dostanou adekvátní léčbu své mozkové příhody a adekvátní hospitalizaci v adekvátní zdravotnickém zařízení. O tom máme hodně dokladů a takhle bych mohl pokračovat i u jiných rozšířenějších chorob. Proto jsme do té novely zákona 48, která je jinak harmonizační, dali obecnou formulaci tohoto nároku, kterou potřebujeme vysvětlovat při tom jednání, za kterou si stojíme a která dává větší jistotu pacientům, že onen nárok ze zdravotního pojištění dostanou. Zároveň je to doplněn větami, kde je jasně řečeno, že lékař je povinen pod pokutou nabídnout vždy bezplatnou variantu této péče a zároveň to znamená, že si konečně můžeme připlatit za jiný druh péče, za nadstandard, materiál, případně další služby, což považuji za základní posun v českém zdravotnictví, po kterém se dlouho volá a má pozitivní význam. Neznamená to zúžení péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, ale na jedné straně garanci péče a na druhé straně možnost si připlatit a nikoliv uplácet. Je to protikorupčí opatření a popřípadě dávat sponzorské dary nebo něco podobného ponižujícího, co se děje dnes. Jsem přesvědčen, že se tím také otevírá prostor pro možnost připojištění o kterém jsme hovořili. Další možnost krýt si tyto nadstandardy právě tímto připojištěním a znamená to posun v českém zdravotnictví, co se týče poskytování služeb. Já to vnímám jako zásadní pozitivum. V těchto ustanoveních je často hledán nějaký zakletý klíč, který má údajně snížit tento nárok, ale je tomu přesně naopak. Toto všechno je doplněno v zákoně o zdravotních službách povinností ministerstva zdravotnictví vydat věstníkem léčebné standardy a standardy tzv. úhradové, o kterých často mluví pan poslanec Hovorka, jsou už v tom zákoně 48. Ať se na mne nezlobí, on je tam prostě nevidí proto, že část té péče je napsána v zákoně o zdravotních službách a to jak se to hradí, je uvedeno v zákoně 48, jak je teď předložen a jeho příloha, kde je přesně popsáno například to, že se hradí sanitka tak, jak se hradila předtím, na tom se nic nemění a že se hradí amalgánová plomba jako před tím. Jediná změna zásadnější tam je, která je ve smyslu plus, je očkování proti pneumokoku pro děti. Z tohoto hlediska úhradové standardy jsou popsány v zákoně 48 stejně jako předtím. Doplněno obecnou garancí, právně vymahatelnou, že máte nárok na péči podle svého stavu, podle poznán vědy, podle toho co vypotřebujete, aby to bylo bezpečné a to je tam jasně v tomto zákoně popsáno. Což tam do této doby nebylo.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Dámy a pánové, děkujeme za pozornost i za trpělivost. Ještě pan vicepremiér.

Jiří Čunek, 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj: Já jsem slíbil a zapomněl jsme na to venku jednomu z vás, že se vyjádřím ještě k jednomu zákonu, protože jsem se nechtěl vyjadřovat mimo tuto tiskovou konferenci a to je ten převod vlastnictví vybraného majetku územním správním celků. Jde o převod bytů za více než 0,5 miliardy korun, to je účetní hodnota bytů z ministerstva obrany na město Praha. Tento zákon byl podruhé, dnes byl vrácen k přepracování z toho důvodu, že my víme, že Praha tyto byty postupně může a zřejmě tak koná, zpeněžit, prodá tento bezúplatně získaný majetek nájemcům či pokud je byt volný, tak komukoliv a získá zřejmě nepoměrně vyšší částku. Byla velká diskuse na vládě a to proto, že právě v Praze máme velké problémy s tím, že se nemají kam přestěhovat straší lidé, kteří bydlí v těch bytech, které se vrátili restituentům nebo jsou i v majetku městských částí, nicméně, náklady na nájemné, které tito lidé musí dávat jsou neúměrně vysoké a tím pádem tito lidé nejsou schopni toto nájemné platit. Diskutovali jsme o tom, že když tedy Praha získává tyto peníze, že by mohla vyřešit tuto otázku. Druhá věc je, že ten prostor před Černínským palácem je prostorem pražským, za které ministerstvo zahraničí platí nájem a poplatky podle toho co předložil pan ministr Schwarzenberg ty poplatky dělají za posledních šest let asi 30 milionů korun, takže my chceme, abychom s Prahou, když jí předáváme ten majetek bezúplatně, aby došlo k nějakému vzájemnému vyrovnání a to buď na té straně řekněme té bytové otázky a nebo na straně jiných majetků. To je z mí strany jenom k této otázce. Co se týká toho co řekl pan ministr Julínek, já pevně věřím, že všechny koaliční strany budou hledat shodu a to úsilí snad bude korunováno úspěchem. To, že pan ministr je přesvědčen, že ty zákony jsou dobré, je jedna část, ta druhá, že musí o tom přesvědčit všechny ostatní zúčastněné.

Jakub Stadler, zástupce ředitelky Odboru tiskového: Já děkuji za doplnění. Nashledanou.