Tisková konference po jednání vlády ČR 10.3.2008
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Vážené dámy, vážení pánové, vítám vás na tiskové konferenci po zasedání vlády. Dovolte mi, abych zde přivítala místopředsedu vlády a ministra práce a sociálních věcí pana Petra Nečase a prosím jej o úvodní slovo.
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Dobrý den, dámy a pánové, dnešní vláda se zabývala celou řadou témat. 2mla tam především rozsáhlý bod hodnocení kontrolních závěrů NKÚ. Ale prvním bodem, kterým se vláda zabývala je otázka změny zákona o důchodovém pojištění na základě kterého by se změnila podmínka pro mimořádné valorizace. To dosavadní znění zákona, které platí od 1. července roku 2002 je takové, že provést mimořádnou valorizaci důchodů je možné pouze tehdy, pokud růst cen v rozhodném období přesáhne 10 %. Já chci zdůraznit dvě věci. Tou první věcí je, že rozhodné období není kalendářní rok, čili se nepočítá inflace vždy z měsíce na měsíc, ale je to vždy období od srpna loňského roku do července roku příštího a za druhé, že tato podmínka byla stanovena natolik vysoko, že bylo nemožné reagovat na jakýkoliv jednorázový výkyv cen. My tedy navrhujme, aby se tato valorizační podmínka změnil, aby místo 10 % hranice byla stanovena hranice 5 %. Ta umožní kdykoliv v budoucnosti kterékoliv vládě systémově toto opatření řešit. To znamená, při jednorázovém výkmitu inflace provést případně mimořádnou valorizaci penzí. My očekáváme, že míry inflace budou samozřejmě nižší, to znamená, že i ta podmínka 10 % nebyla vhodná pro období, kdy se inflace pohybuje standardně mezi dvěma až třemi procenty. Na druhou stranu právě tyto nízké inflace jsou o to více náchylné k jednorázovému výkyvu na těch 5 %. Především v období, kdy se sbližují ceny a cenové hladiny v Eurozóně a v české ekonomice. Tam jsou dva základní kanály, kterými toto sbližování jde. To je cesta posilování kurzu koruny a vzestup cenové hladiny. To znamená, že kdykoliv v budoucnosti, včetně samotného přistoupení k EURO, tak není úplně vyloučeno, že k tomuto jednorázovému výkmitu zhruba na těch 5 % může dojít. Na základě této změny, která tedy zavádí systémové opatření a to je možnost provádět mimořádnou valorizaci penzí pokud se v rozhodném období zvýší ceny o více než 5 %, tak to umožní v případě schválení provést ještě v tomto roce mimořádnou valorizaci důchodů. My budeme navrhovat Poslanecké sněmovně, aby tento návrh schválila podle paragrafu 90 zákona o jednacím řádu, tedy v prvním čtení tak, aby bylo možné okamžitě začít projednávat příslušné vládní nařízení, které by potom, protože ono potřebuje určitou, zhruba dvouapůlměsíční, lhůtu k realizaci, umožnilo od měsíce srpna provést mimořádnou valorizaci důchodů,. Která by dosáhla v průměru 465 korun. To znamená, že na konci letošního roku by dosáhla průměrná starobní penze výše 9600 korun a umožnilo by to tedy valorizovat všechny druhy penzí, jak starobní, tak invalidní, tak i pozůstalostní. S tím, že na konci letošního roku by reálná hodnota důchodu přesáhla 112 % reálné hodnoty důchodu z roku 1989. My doufáme, že tento návrh, tato systémová změna, to znamená snížení oné podmínky pro mimořádnou valorizaci se nesetká s nějakým odporem v Poslanecké sněmovně, protože znovu opakuji, je to změna provedená na následujících deset, patnáct let. Toliko tedy k tomuto bodu, který projednávala vláda. Poté, jak jsem již řekl, následoval blok bodů, ve kterých se vláda zabývala kontrolními závěry NKÚ. Z jednotlivých kontrolních akcí v jednotlivých resortech. Vláda také projednala návrh nařízení vlády, které se týkalo podpory rozvoje mimoprodukčních funkcí zemědělství. Také návrh nařízení vlády o podmínkách poskytování zvláštních cen veřejně dostupné telefonní služby a tak dále. Čili tolik stručná informace o jednání vlády. já jsme připraven zodpovídat vaše dotazy, dámy a pánové.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji místopředsedovi vlády a prosím o vaše dotazy. Prosím.
Olga Málková, Česká televize: Dobrý den, já bych se zeptala, ještě než se dostaneme bezpochyby k těm důchodům, jestli jste rozhodli o novém zmocněnci pro evropské soudy? Kdo to bude? Jestli je to jméno známé? Mělo to být na programu.
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Ano. Schválili jsme tento návrh. Já se omlouvám, že mi teď vypadlo to jméno, ale je to stávající vedoucí kanceláře zmocněnce, čili tento návrh ministerstva zahraničí byl schválen.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Další dotaz. Právo.
Jitka Götzová, právo: Dobrý den, pane ministře, proč jste zrušili tu dotaci na telefony pro sociálně slabší? Děkuji.
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Já musím říci, že se jedná o návrh, který se týká pouze linkových telefonů a my jsme dospěli k názoru, že velice komplikované nařizovat soukromým operátorům telefonních spojení, aby oni vlastně dotovali tento záměr. To znamená, že budeme hledat nástroje, jak tuto věc dělat v přímé vazbě na zdravotně postižené ve vztahu stát zdravotně postižený. Čili, nezahrnovat do toho soukromé provozovatele telefoních sítí.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Další dotaz. Česká televize.
Daniela Písařovicová, Česká televize: Já jsem se chtěla zeptat, kolik to vlastně bude stát, ta mimořádná valorizace penzí a odkud na to budete brát peníze? Plus ještě další otázka, jestli se nebojíte toho, že tím, že zmírníte vlastně podmínky valorizace tak, že budete muset zvyšovat důchody příliš často? Jestli na to budou peníze?
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Já začnu od té druhé otázky. Já se nebojím toho, že bychom museli valorizovat příliš často. My jsme to velice intenzivně konzultovali se všemi pracovišti, která se zabývají autorizované vývojem inflace, to znamená s ministerstvem financí a ČNB, a ten odhad je skutečně takový, že v dlouhodobém horizontu se nepočítá s tím, že by inflace dlouhodoběji směřovala na dvě na tři procenta, že se zpravidla bude pohybovat do tohoto stropu. Nicméně, nelze vyloučit, že někdy v budoucnosti, že jednorázově může vykmitnout nad 5 %. Především z důvodu vývoje světových cen, protože tento nárůst cen byl způsoben především nečekaně rychlým růstem cen v listopadu a prosinci. Pokud by v listopadu a v prosinci byl standardní vývoj cen tak, jak běžely po celý minulý tok, tak by s největší pravděpodobností, respektive s pravděpodobností hraničící s jistotou, k tomuto výkmitu nad 5 % v lednu nedošlo. Nicméně, vývoj světových cen, především energií a také potravinářských komodit způsobil to, že v tom rozhodném období mezi srpnem loňského roku a prosincem loňského roku vzrostly ceny téměř o 3 % a potom, když se k tomu přidala lednová inflace, a vlastně došlo k tomu výkmitu nad 5 %. Čili, my se toho nebojíme, že by k tomu docházelo příliš často. Na druhou stranu nelze vyloučit, že tím, ž česká ekonomika je velmi závislá na světových cenách, především energetických surovin, tak, že někdy v budoucnosti může k nějakému podobnému slínání také díky tomu, že se vlastně budou neustále sbližovat cenové hladiny Eurozóny a naší ekonomiky a i přistoupení k EURO. To znamená, zafixování koruny do evropského měnového mechanismu. Zavedení EURA může také způsobit tento jednorázový růst cen. Koneckonců čerstvé zkušenosti například ze Slovinska ukazují, že tam k tomu došlo. Koneckonců, celá Eurozóna má enormně vysokou inflaci. To se týká i celé řady stabilních velkých ekonomik typu Španělska, které také dosahují rekordní výše inflace. C se týče prostředků, které budou použity na tuto valorizaci. Dosavadní vývoj důchodového účtu je takový, že se předpokládá přebytek vyšší než 10 miliard. Tato operace by stála 6,.6 miliardy korun, to znamená, že by nadále více než 3 miliardy korun zůstalo na tom účtu a ten by zůstal v mírném přebytku. Nicméně, my jsme ještě definitivně o tom způsobu financování nerozhodli. Jenda z cest, o které intenzivně jednáme s panem ministrem financí je pokud najít třeba i jiný způsob financování, který by nešel přímo z důchodového účtu, který by našel jiné disponibilní zdroje v ostatních složkách státního rozpočtu, což by umožnilo zafinancovat tuto valorizaci důchodů a přitom zachovat ten zhrubla desetimiliardový přebytek na důchodovém účtu.Čili, o tom způsobu financování budeme ještě jednat, zda to půjde z důchodového účtu nebo z jiných zdrojů státního rozpočtu.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, další dotaz. Ještě Česká televize.
Daniela Písařovicová, Česká televize: Já se ještě doptám. Vy jste zde mluvil o těch důvodech inflace, mluvil jste především o vysokých cenách na světových trzích, ale nepřispěla k té vysoké inflaci a tím pádem i k tomu, že přicházíte s tou mimořádnou valorizací i reforma veřejných financí?
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Samozřejmě, i ta má vliv. Já bych ale chtěl zdůraznit, že ta jádrová inflace je jednoznačně podle analýz ČNB má v tomto dominantní vliv a odhad vlivu reformních opatření, to znamená především úprav u nepřímých daní, to znamená zvýšení některých spotřebních daní, zavedení spotřebních daní na energie a zvýšení snížené sazby DPH z 5 na 9 %, zavedení zdravotnických poplatků a podobně, mohlo způsobit i inflační impuls někde mezi 1, maximálně 2 %. To znamená, že ten růst cen, dejme tomu v lednu, mohl být způsoben, protože ten dosahuje přibližně 2,1 % proti prosinci loňského roku, ale ten vývoj v listopadu a prosinci, ten byl klíčový. Protože mezi srpnem a prosincem loňského roku vzrostly ceny téměř o 3 % bez toho, aby se jakékoliv tyto reformní kroky dály. To znamená, že dominantně je ten vliv jádrové inflace a ten leží mimo reformní opatření vlády a je způsoben především světovými cenami energií a potravinářských komodit.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, další dotaz.
Jitka Götzová, Právo: Ještě já bych se zeptala. Vy jste mluvil o tom, že to teď chcete dát ve zrychleném projednání projít sněmovnou a Senátem. Jakou to má podle vás šanci v parlamentu na schválení? Jak byste odpověděl na to, že sociální demokraté tvrdí, že se jedná o populistický krok vzhledem k tomu, že přidáváte v srpnu a na podzim jsou krajské volby?
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Já začnu tím, že jsme hluboce přesvědčen, že tato systémová změna získá podporu širšího politického spektra. Jsem přesvědčen, že dokonce z dlouhodobého hlediska bylo chybou, že tato změna té valorizační podmínky nebyla provedena dříve. Oan byla sice v platnosti od 1. července roku 2002, ale já jsem hluboce přesvědčen, že k té úpravě melo dojít již někdy v minulých letech, protože ta 10% podmínka působila jako alibi. Že tady je mechanismus pro mimořádné zvýšené penzí, ale fakticky nedosažitelný, protože dosáhnout desetiprocentního růstu cen je velmi nepravděpodobné. Já předpokládám, že tato systémová změna získá podporu. Já si nedovedu představit, že by se některá politická strana pokusila zablokovat zrychlené projednávání v Poslanecké sněmovně. Nevím, jak by to zdůvodňovala. Co se týče onoho obvinění z populismu, ty lhůty jsou přísně dané a každý, kdo se vyzná v tom, jak se dělají změny v důchodech a ve valorizacích, tak ví, že v prvé řadě jsme museli vyčkat na to, zda vůbec ta inflace a ve kterém okamžiku překročí 5 %. My jsme tyto systémové opatření měli připraveno již dříve. A zareagovali jsme poměrně brzo, v časovém horizontu od zveřejnění nejnovějších údajů o inflaci za měsíc leden. Ty technické lhůty jsou potom dány tak, že není možné provést tuto valorizaci důchodů dříve, než v srpnu. Všimněte si, že i když se dělá pravidelná valorizace penzí, která se provádí vždy k prvnímu lednu příslušného roku, tak nařízení vlády, které tuto valorizaci děla, musí být schváleno nejpozději do konce měsíce září a je vlastně děláno na základě údajů, které jsou k dispozici v srpnu předchozího roku, protože, aby Česká správa sociálních zabezpečení měla možnost ty 2,7 milionů důchodů vůbec vypočítat a administrovat to, ta potřebuje minimálně dva a půl až tři měsíce k tomu, aby ten systém administrovala, aby skutečně přepočítala všechny důchody, provedla všechna opatření a podobně. Takže, tam jsou určité lhůty, které prostě neumožňují provést výplatu těchto zvalorizovaných penzí dříve než v létě letošního roku.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Děkuji, nějaký další dotaz? Prosím.
Jiří Novotný, Právo: Chci se jen obecněji zeptat, pokud jde o řadu projednávaných poznatků z těch kontrol NKÚ. Byla mezi nimi nějaká z těch zpráv, která by vládu nějak výrazněji znepokojila, nebo to byla v podstatě standardní poznatky?
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Ty poznatky byly v podstatě standardní. Jediné, co musím říci, co opravdu vzbudilo docela podiv, tak je kontrolní závěr NKÚ k hospodaření České konsolidační agentury s finančními prostředky a majetkem státu, kde se ukazuje na základě té kontroly NKÚ, že například ČKA uspořádala vánoční večírek, který stál téměř milion korun. Takže vláda pouze konstatovala, že to tedy muselo být docela slušné „mejdlo“ za jeden milion korun. To tedy údiv ve vládě samozřejmě vzbudilo. To se nám to konsolidovalo, tedy.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Další dotaz?
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Ale týká se to minulého volebního období, to chci zdůraznit.
Martina Přikrylová, tiskový odbor Úřadu vlády ČR: Žádný dotaz? Děkujeme za pozornost.
Petr Nečas, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Děkuji, nashledanou.