EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 5. února 2025

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na tiskové konferenci po jednání vlády. O úvodní slovo poprosím předsedu vlády pana Petra Fialu.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já jsem dnes na začátku jednání vlády podrobně svoje kolegy informoval o výsledcích pondělního jednání v Bruselu. Toho, řekl bych, nového formátu setkání leaderů Evropské unie na půdorysu Evropské rady, které mělo za cíl bavit se především o posilování obrany a bezpečnosti Evropy, ale také o některých speciálních, aktuálních tématech, jako jsou vztahy mezi Evropskou unií a Spojenými státy, vztahy mezi Evropskou unií a Severoatlantickou aliancí a vztahy mezi Evropskou unií a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska. Tomu odpovídal i formát toho jednání, kdy jsme měli pracovní oběd s generálním tajemníkem Severoatlantické aliance Markem Ruttem a potom pracovní večeři s panem premiérem Starmerem a myslím, že i to mělo určitý historický a symbolický rozměr, protože to bylo první setkání britského premiéra na půdě Evropské rady po odchodu Velké Británie z Evropské unie.

Ta témata jsou důležitá i pro Českou republiku z mnoha důvodů, bezpečnostních, strategických ale také ekonomických. K našim největším obchodním partnerům mimo území Evropské unie patří právě Velká Británie a Spojené státy, takže i tento rozměr je pro nás důležitý.

Já jsem rád, že v průběhu tohoto neformálního jednání, a nemohu tady shrnovat postoje nebo interpretovat postoje jednotlivých zemí, ale to, co říct mohu, že jsem rád, že v průběhu toho jednání se ukázalo, že se postupně v Evropě prosazuje ta pozice, kterou já osobně, Česká republika, česká vláda dlouhodobě zastáváme. To je větší důraz na konkurenceschopnost, větší důraz na prosperitu, snaha deregulovat, rozsáhle deregulovat celé agendy v Evropské unii, tak abychom dokázali obstát v mezinárodní globální soutěži nejenom se Spojenými státy, ale také s rychle se rozvíjejícími ekonomikami třeba v některých asijských zemích.

Pokud jde o to hlavní téma, kterým bylo posilování obrany a bezpečnosti, my jsme se bavili o dvou věcech, jednak jak zintenzivnit spolupráci a propojení, ať už třeba se to týká vojenské mobility, společných akvizic nebo větší koordinace při akvizicích, ale také o tom, jak si vytvořit třeba pro financování a podporu obranného průmyslu v Evropě, a to je velkým zájmem České republiky, jak si pro to vytvořit lepší finanční nástroje. Ať už flexibilitou v těch již existujících, tak především v tom, aby se změnila politika Evropské investiční banky vůči obrannému průmyslu a tím následně i způsob, jakým k obrannému průmyslu a firmám, které tady podnikají, přistupují soukromé banky. Tady vidím širokou shodu a myslím, že dospějeme k dobrým výsledkům.

To, co nás čeká v nejbližší době, je to, že Evropská komise přijde s Bílou knihou o posilování obrany a bezpečnosti, to by mělo být v průběhu března, následně o ní budou jednat příslušní ministři a experti a potom by podle toho harmonogramu na červnové Evropské radě měly být už stanoveny konkrétní úkoly, podle kterých se bude postupovat. To, co také čekáme a co věřím, že půjde správným směrem, doufám v to, je ohlášený program nebo balíček Evropské komise, který se týká energetiky a cesty k tomu, jak snížit ceny energie do budoucna v Evropě, protože to je jedna z těch konkurenčních nevýhod, které tady máme.

Já jsem rád, že u těch jednání, které se týkaly obrany, zaznívalo hodně i to, že je potřeba zvýšit odpovědnost evropských zemí za svou obrannou bezpečnost, že je potřeba plnit nejenom závazky, které máme, ty státy, které jsou členy NATO, to znamená dávat 2 % HDP na obranu, ale že také je potřeba se bavit o navýšení těchto prostředků.

Já jsem mohl kolegům ukázat na příkladu České republiky a naší vlády, že lze navýšit prostředky na obranu ve velmi krátkém čase. Když si uvědomíte, že když jsme nastoupili, tak Česká republika dávala kolem 1,4 % HDP na obranu a my jsme ve velmi krátkém čase dosáhli 2 %, což říkám i s určitou hrdostí, protože to vůbec, vůbec jednoduché není. A navíc díky těmto odvážným politickým krokům naší vlády dokážeme ty prostředky i velmi efektivně využívat. Vzpomeňte si na některá rozhodnutí, která se týkají modernizace naší armády, která tady byla dlouho zanedbávána, jako je nákup F35, jako jsou bojová vozidla, pěchoty, tanky a další a další věci, ve kterých prostě děláme konkrétní kroky pro modernizaci naší armády. Takže i český příklad je myslím dobrý a pěkný, že se dá ve velmi dobrém čase starost o vlastní obranu a bezpečnost vlastní země zrealizovat a můžeme v tomto být příkladem pro jiné.

Ale nesmíme sedět se založenýma rukama, protože 2 %, to je skutečně minimum a musíme se starat víc, všechny evropské země, o svoji obranu a vlastní bezpečnost, a to se týká i vztahů se Spojenými státy. Pokud chceme, a to je v zájmu České republiky a je to pozice, kterou zastáváme celá vláda jednoznačně, pokud chceme dál stavět na pevném partnerství mezi Evropou a Spojenými státy a silné transatlantické vazbě, tak musíme být jako Evropa silnější a zajímavější. Musíme být silnější ekonomicky, ale musíme být také silnější, pokud jde o bezpečnost a obranu.

Tolik základní informace, já jsem dnes měl takový den informování o výsledcích tohoto zvláštního jednání Evropské rady, protože jsem se ráno účastnil jednání Výboru pro evropské záležitosti, kde jsem měl i kolegy z Parlamentu možnost seznámit s výsledky tohoto jednání, tak jak jsem to teď udělal ve větší podrobnosti na vládě.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a nyní poprosím o slovo vicepremiéra a ministra vnitra Víta Rakušana.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Hezký den, dámy a pánové, já bych rád informoval o dvou bodech, které se týkají agendy Ministerstva vnitra. Vláda dnes projednala novelu zákona o občanských průkazech a cestovních dokladech a ta přichází s řadou, řekl bych občansky pozitivních aspektů, pokud tedy daný zákon bude schválen. Například se sjednocují postupy u agend občanských průkazů, cestovních dokladů. To nezjednoduší život pouze úředníkům, kteří tyto agendy vykonávají, ale třeba i žadatelům při používání fotografie z databáze na jeden z těch daných dokladů, o kterých se bavíme.

Rovněž bude možné vydávání dočasného občanského průkazu z důvodu výkonu volebního práva nebo hlasování v referendu. Budou to takové krátkodobé občanské průkazy pro ty, kteří zjistí, že ho ztratili či vypršela platnost jejich aktuálního občanského průkazu. Takový dočasný občanský průkaz bude určen právě na dobu trvání voleb, případně příslušného kola dané volby, v případě senátních, prezidentských voleb.

Jedna taková hezká věc, bude možné si ponechat úředně znehodnocené cestovní doklady, ze sentimentu k razítkům, která jsme do cestovního pasu nashromáždili během naší cestovatelské éry. Rovněž bude možné rozšířit okruh osob, které mohou zastoupit žadatele při podání žádosti o vydání pasu či občanky i u jejich převzetí, například i o prarodiče. V té žádosti budete rovnou moci uvádět, kdo váš doklad za vás v zastoupení bude moci vyzvednout.

Jedna přívětivá věc je, že doposud v případě úmrtí manžela/manželky, partnera/partnerky bylo nutné do 45 dnů si obstarat nový občanský průkaz a byl tady tlak na lidi v ne příjemné životní situaci, aby si obstarali nový doklad, tady se navrhuje prodloužit tuto dobu na 90 dnů. Zároveň tady bude možný institut pozastavení platnosti cestovního pasu na základě evropského zatýkacího rozkazu, což je spíše důležité třeba pro práci Policie České republiky. My navrhujeme, aby účinnost zákona byla už od 1. ledna roku 2026.

Další důležitá věc, kterou se vláda dneska zabývala, vy jste na ni upozorňovali už i v médiích, je systém stupnice klasifikace ohrožení terorismem. Vlastně tenhle systém byl zaveden v roce 2016 a my jsme cítili potřebu aktualizovat ho tak, aby byly lépe popsány jednotlivé případy, byla lépe definována jednotlivá možná nebezpečí a také aby ten systém lépe odpovídal tomu, co používají naši zahraniční partneři, aby ty stupně ohrožení terorismem byly v komparaci těch jednotlivých zemí, třeba když se nějaký cizinec bude zajímat o to, jak je Česká republika bezpečnou zemí, tak aby ty stupně byly srovnatelné.

My jsme přišli s revizí, kdy tentokrát bude to číselné hodnocení nahrazeno obvyklejším označením písmeny, a to A, B, C, D. Vláda současně se změnou této klasifikace, kterou za chvíli popíši podrobněji, vyhlásila stupeň ohrožení B, což odpovídá aktuální bezpečnostní situaci, aktuálně přijatým opatřením. A co je důležité, prosím, a to zdůrazňuji, odpovídá to zcela přesně tomu stupni, který v České republice platil do teď podle té staré klasifikace. To znamená, my nezvyšujeme, ještě jedou zdůrazňuji, nezvyšujeme stupeň ohrožení terorismem v České republice oproti dosavadní realitě, my pouze používáme tu novou klasifikaci.

Co je také důležité, tentokrát se vyhlašují, podle nově platných pravidel, stupně ohrožení terorismem na dobu určitou a vláda se rozhodla tento stupeň vyhlásit a doufejme, že se nijak okolnosti nezmění, do konce roku 2025. Schvaluje vláda stupeň ohrožení terorismem na návrh společné zpravodajské skupiny, tak to bylo i teď, je to tedy návrh odborníků. V případě nebezpečí z prodlení, nějaké náhlé změny situace vyhlašuje ministr vnitra, ale také na základě tedy konzultace a návrhu té zmíněné společné zpravodajské skupiny.

Teď bych jenom rychle popsal ty jednotlivé stupně. To písmeno A znamená nízké ohrožení. Písmeno B, graficky znázorněno oranžovým trojúhelníkem, má symbolizovat mírné ohrožení, a to vám přečtu konkrétněji, protože to se nás teď týká. To je stav, kdy není známa žádná konkrétní hrozba teroristických aktivit na území České republiky, došlo ovšem k výraznému zhoršení mezinárodní situace a projevy toho mezinárodního prostředí mohou mít i vliv na bezpečnostní situaci v České republice. Při tomto stavu je třeba dbát zvýšené ostražitosti, za této situace dlouhodobě platí vytipovaná bezpečnostní opatření. Stupeň C je značné ohrožení a stupeň D znamená kritické ohrožení před možnou teroristickou hrozbou.

Další novinkou je i to, že všechny stupně ohrožení terorismem jsou doprovázeny jednotlivými katalogy opatření, která je možná pro ten daný stupeň terorismu uplatnit a uplatňovat. To je pro větší přehlednost a větší předvídatelnost práce bezpečnostních složek. Tedy ještě jednou. Nejedná se o zvýšení stupně terorismu, nejedná se o zhoršení, jedná se o nový, přesnější systém lépe odpovídající mezinárodním standardům, vyhlášený na území České republiky v tom stavu B do konce roku 2025. Děkuji.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a nyní už prostor pro vaše dotazy, první Česká televize.

Karolína Jelínková, Česká televize: Dobrý den, já bych se zeptala nejdřív ještě na jeden bod z jednání vlády, a to je ten návrh Středočeského kraje. Jednak, jak o něm to jednání dopadlo? A druhak, protože vím, že tam bylo navrženo vlastně nesouhlasné stanovisko, tak rovnou i ten dotaz položím. Jestli je to třeba oblast, ke které se ještě případně vracet, protože vlastně ty argumenty byly takové, že ta současná úprava neumožňuje využít možnosti změn cen pozemků. Tak jestli prostě to je problematika, ke které byste se případně vrátili?

A druhá aktuální věc, rozsudek v případu pana Půty. Poprosím o komentář vás oba, jednak, co na to říkáte, jaký postup dál očekáváte? Navíc, ono už také proběhly výzvy k jeho jednak odstoupení z funkce hejtmana, ale zároveň už i byla tady výzva, aby skončil nebo byl odvolán z dozorčí rady ČEZu, tak jestli tuhle věc budete řešit? Díky.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: My jsme se zabývali návrhem zastupitelstva Středočeského kraje. Tam šlo o úpravu stavebního zákona. Já musím říct, že ta debata byla velmi jasná a jednoznačná. Vláda zaujala negativní stanovisko, a to z řady důvodů. I třeba proto, že ten návrh nerespektuje systematiku stavebního zákona. V důvodové zprávě není hodnocení předpokládaného hospodářského a finančního dopadu navrhované právní úpravy na státní rozpočet atd. Takže v tomto případě vláda zaujala nesouhlasné stanovisko.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já ještě jednu poznámku k tomu bodu číslo jedna, potom logicky k tomu dalšímu. Samozřejmě, že my chápeme, že ta debata se tímto nějakým způsobem může otevřít, ale tady byl názor jednotlivých resortů v podstatě jednoznačný a i tak vypadalo rozhodování na vládě. Ale já i po nějaké konzultaci s kolegy ze Středočeského kraje jsem to bral i trochu jako jakýsi impulz a vstup do toho, abychom o dané věci nějakým systémovým způsobem diskutovali do budoucna. Tomu se nebráníme, ale tento návrh jako takový tedy podpořen nebyl.

Co se týká Martina Půty. Já jsem vlastně od rána sledoval i to, co se začalo objevovat v titulcích v médiích a sledoval jsem to s jistým překvapením. Sledoval jsem to s jistým překvapením, že nejdřív vyšly veliké titulky o tom, že Martin Půta je vinnen. A my jsme začali posléze sledovat i to, jakým způsobem se vyvíjelo celkově to zdůvodnění toho rozsudku jako takového. A tady bych chtěl říct jednu věc, že v té hlavní části obžaloby, která Martinu Půtovi dávala za vinu korupci spojenou s rekonstrukcí kostela a přijetí úplatku 800 000 korun, to je to, o čem vy jste jako média zcela správně po celých dlouhých jedenáct let informovali, a to bylo to, co i ve veřejné diskuzi bylo diskutováno a co mu bylo dáváno tedy za vinu, tak v této části obvinění soud hejtmana Martina Půtu zprostil obvinění a konstatoval, že žádný úplatek v dané věci ve výši 800 000 korun nepřijal a že žádným způsobem nelegálně neovlivnil rekonstrukci či projekt rekonstrukce daného kostela. Což byla ta část hlavní.

A potom byl tedy shledán vinným v případě, kde tedy podle slov Martina Půty sháněl práci člověku, který byl v nějaké životní nouzi a údajně mu dlužil 30 000 korun. Takže ono je teď skutečně i pro nás docela důležité se seznámit s tím rozsudkem jako takovým. A je důležité říci, že v té hlavní věci, 800 000 korun, a o ničem jiném se v souvislosti s Martinem Půtou nikdy nepsalo, soud konstatoval, že žádný úplatek v této výši nepřijal a rekonstrukci kostela žádným způsobem nelegálním neovlivnil.

My budeme určitě sledovat, jak se ta věc bude vyvíjet. Já jsem neměl možnost s Martinem Půtou ani ještě osobně hovořit. On sám řekl, že se musí s tím rozhodnutím seznámit, každopádně se proti němu odvolá, to je jisté, a bude i nadále, po jedenácti letech, po jedenácti letech soudních tahanic, bude i nadále prokazovat svoji nevinu. Už jednou, před pěti lety byl v celém rozsahu obvinění zproštěn. Teď se to vrátilo, v té hlavní věci byl opět zproštěn a soud přišel s konstatováním viny v této dílčí záležitosti.

Martin Půta se určitě odvolá. Já mu určitě přes média nebudu v téhle chvíli vzkazovat, co by on měl dělat. Dvakrát s takovou zátěží dokázal s přehledem vyhrát krajské volby a chápu, že Martin Půta se teď bude radit především se svými nejbližšími a bude se radit i se zástupci Starostů pro Liberecký kraj, jak v této situaci, která je pro mě překvapivá, jinak nebudu nikdy dávat žádné zásadní tvrdé slovo k verdiktu soudu, můžu ho nazvat překvapivým. Ale určitě mu dnes nebudu vzkazovat, co by měl nebo neměl v té věci dělat.

Co se týče dozorčí rady ČEZu, o tom určitě nějaká diskuze bude, to předpokládám, tam je podmínka, díval jsem se do členství v dozorčí radě, a to není slučitelné s pravomocným odsouzením z trestného činu, což evidentně Martin Půta ještě v případě, kdy se bude odvolávat, pravomocně odsouzen není, ale určitě tu věc budeme diskutovat. Tak daleko nejsme. Já jsem s panem hejtmanem ani neměl možnost osobně hovořit.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Další dotaz CNN Prima News.

Šimon Pilek, CNN Prima News: Já bych možná jenom plynule navázal. Poprosil bych ještě o krátkou reakci pana premiéra. I třeba v reakci na to, byť pan vicepremiér Rakušan jako předseda STANu je k tomu povolanější, ale přece jenom, nebude to třeba mít dopad i na nějaké vztahy v koalici a na stabilitu vlády jako takové? Tak jenom, aby to zaznělo, tak tohle to bych poprosil na doplnění.

A potom bych měl dva dotazy k dalším tématům. Zaprvé by mě zajímalo, jestli sledujete tu situaci se šikanou žáků v Hodoníně a jestli třeba vláda nebude na ni nějakým způsobem reagovat? Je to docela závažná věc. A vlastně ten druhý dotaz se týkal pana Půty, to bylo to zodpovězeno. Takže takhle, díky.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Co se týká toho dnešního rozsudku. Já mohu jenom konstatovat, že já, vláda, respektujeme rozhodnutí soudu. K vašemu dotazu, a já se přiznám, že jsem řídil jednání vlády, opravdu jsem neměl čas se ještě seznámit s tím rozsudkem a podrobnosti tady říkal pan vicepremiér, naprosto logicky se tomu věnoval, a musel věnovat víc, což mu nezávidím. A co se týká ale vaší otázky, jestli to nebude mít vliv na vztahy v koalici a na vládu, tak určitě ne a taky se to nikoho z vlády netýká. Takže v žádném případě.

Co se týká situace ve školství, šikany ve školách. Myslím, že to je něco, co nemůžeme tolerovat a musíme vytvářet a snažíme se o to, ve školách prostředí důvěry, spolupráce a taky to, aby učitelé a všichni pedagogičtí pracovníci měli dost času sledovat to, co se děje ve třídě, a byli schopni účinně všem negativním jevům, které se tam objevují, bránit.   

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já na to ještě zareaguji trochu konkrétněji. Samozřejmě to sledujeme velmi bedlivě. Sleduje to třeba i tým naší strategické komunikace na Ministerstvu vnitra, který tomu chce věnovat i v rámci těch prostředků, na které se občas ptáte, kam jdou, tak ty jdou do strategické komunikace státu a našeho resortu. A my chceme mít k tomuto i nějakou kampaň. Hodnotíme analyticky jakým způsobem oslovovat i to školské prostředí. Budeme k tomu mít schůzku s panem ministrem Bekem.

A ještě jedna důležitá věc, tohle všechno je ukázka toho, jak ten vládní projekt, který jsme představovali s paní vládní zmocněnkyní pro lidská práva Klárou Šimáčkovou Laurenčíkovou s názvem Bezpečné dětství, volá po tom, aby byl implementován i zafinancován co nejrychleji. Tam jsou zcela konkrétní kroky, jakým způsobem pomoci ohroženým dětem.

První krok je třeba ten, že posílíme Linku bezpečí, a to i finančně, protože se stává, že v loňském roce se téměř jedna třetina volajících o pomoc na Linku bezpečí nedovolala. Pokud se nedovoláte ve chvíli, když jste v nouzi, tak to může tu vaši situaci naopak i zásadním způsobem zhoršit. Posílení toho, systém školních psychologů, síť regionálních center pomoci, která bude provázána na instituce. To, co má policie, jako karta KID, tzn. jakých pět úkonů každý policista, který objeví v nějaké rodině dítě v nouzi, musí projít, rozšířit i pro další profese. Zaměřit na to samozřejmě i to pedagogické vzdělávání mnohem hlouběji a méně formálněji, než se v současné době dělá.

Je tam řada kroků, které se právě k šikaně vztahují. A to, co my musíme říct, a musím zopakovat jenom slova pana premiéra, tohle musíme všichni odsoudit, tohle musíme odmítnout a tohle nesmíme na českých školách připustit. Protože šikana právě může vést k nejrůznějším tragickým koncům a myslím si, že právě třeba i statistiky nejrůznějších útočníků na školách apod. ukazují, že z více jak 70 % takoví lidé prošli třeba nějakou šikanou anebo nějakým podobným problémem. Takže, ano, určitě ta reakce musí být intenzivní.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já k tomu ještě dodám jako člověk, ale to my máme oba společné, který se zabývá školstvím celý svůj život, toto je opravdu věc, kterou nesmíme tolerovat, a je i na učitelích, na všech pedagogických pracovnících, aby všechny takové projevy řešili už na začátku a v jejich zárodku.

 Co se týká toho konkrétního případu. Tam, pokud jsem informován, se tomu věnuje zřizovatel, což je správné, tedy město. Pokud to bude potřeba, tak do toho vstoupí i Policie České republiky, a jistě je to případ, kterému musí věnovat pozornost Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Minimálně proto, abychom si vzali poučení a připravovali takové preventivní kroky, nebo zlepšily ty preventivní kroky, o kterých mluvil tady pan vicepremiér, tak abychom do budoucna co nejvíce zúžili prostor pro jakoukoli šikanu.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, další dotaz Televize Nova.

Ludmila Šimková, Televize Nova: Já bych měla dotaz na pana premiéra. Chorvatská vláda nově rozšířila seznam potravin, u kterých určuje maximální možnou cenu. Cenovky zůstávají vysoké i u nás, nezvažujete nějaký podobný krok? Nebyla by taková regulace na místě i u nás?

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Ne, nebyla, a vláda určitě neplánuje regulaci cen potravin. Myslím, že z minulosti víme, a i ze států, které to dělají, že takováto opatření se nakonec dříve či později obrátí proti občanům a spotřebitelům, protože to zpravidla časem zaplatí, ale navíc to někdy může vést i k nedostatku některého druhu zboží. Takže cenová regulace není cesta, kterou by naše vláda šla. Současně je potřeba říct, že se nesmiřujeme s tím, jaké jsou ceny potravin v České republice. Dokonce se ani nesmiřujeme s tím, že ceny potravin v České republice rostly, myslím, nejméně ze států Evropské unie v posledním období. To je sice dobré, ale nestačí to, protože jsou pořád vysoké.

Takže pravidelně vedeme jednání, a to někdy i za mé osobní účasti, a pravidelně to dělá pan ministr zemědělství Marek Výborný. Vedeme jednání se zemědělci, s potravináři, s obchodními řetězci. Snažíme se vytvářet tlak na to, aby nikdo nezneužíval situaci na trhu a aby skutečně ty ceny potravin jsme měli nějakým způsobem pod kontrolou. Změnil se také zákon, který stanovuje způsob, jakým se informuje o slevách, a to tak, aby nemohlo docházet ke klamání zákazníků, aby nemohlo docházet k obcházení kontrol, které jsou prováděny, takže děláme i ty kroky, které by měly vést k tomu, že ceny potravin postupně budou klesat.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, další dotaz Český rozhlas.

Jana Čermáková, Český rozhlas: Dobrý den, já mám asi dotaz taky na vás, pane premiére, já bych ráda požádala o komentář taky k jedné zahraniční události. A k tomu, že americký prezident Trump navrhl, aby Spojené státy převzaly kontrolu nad pásmem Gazy. Děkuji.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já myslím, že ne všechny kroky, nebo výroky, které říká americký prezident Trump a které určitě musíme brát vážně, ale nemusíme je brát doslova, ne všechny ty kroky jsou realizovatelné. A toto si myslím, že je krok, který by byl velmi obtížně realizovatelný. Stejně tak jako třeba některé výroky, které se týkají Grónska.

Co ale je důležité a co si všichni přejeme, je, aby se stabilizovala dlouhodobě a zklidnila situace na Blízkém východě, a že v tom klíčovou roli musí hrát Spojené státy, z historických, mocenských a dalších důvodů, je také zřejmé. Takže tady bych vítal zájem a aktivitu Spojených států a zklidnění situace na Blízkém východě, její stabilizace, je strategický a bezpečnostní zájem evropských zemí. Musí nám na tom záležet, protože situace na Blízkém východě buďto přímo, nebo sekundárně ovlivňuje i bezpečností situaci v Evropě.

Myslím si, že ale klíčem řešení blízkovýchodních problémů je oslabení Íránu. Tady se musíme s velkým nebezpečím dívat na propojování ruské a íránské spolupráce. Írán představuje destabilizační prvek na Blízkém východě a musíme společně, Evropa se Spojenými státy, pracovat na tom, abychom tento íránský vliv oslabili a Írán přiměřeným způsobem zastrašili, aby negativně na blízkém východě nepůsobil.  

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a na závěr poslední dotaz Česká televize.

Václav Crhonek, Česká televize, Reportéři ČT: Pane premiére, já bych se rád obrátil na vás. Zajímá mě česká smlouva se Svatým stolcem a sice, potřebuje Česká republika takovou smlouvu v této podobě? A druhá věc, my víme, že na vás se obrací oběti sexuálního zneužívání v církvi, dokonce minimálně s jednou jste se i osobně setkal. Ony z té smlouvy mají obavy. Bojí se toho, že to dál prohloubí mlčení v církvi, mají to z vlastní zkušenosti, prohloubí to to nevyšetřování sexuálních deliktů v církvi. Tak, jak vy se stavíte k těm argumentům a jestli to třeba nějak změnilo váš pohled na tu smlouvu jako takovou? Děkuju.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Smlouvu Česká republika uzavřela mj. proto, že jsme se k tomu zavázali i v našem vládním prohlášení. Je to standardní smlouva, kterou má s Vatikánem, se Svatým stolcem spousta evropských zemí a státy, které jsou třeba v našem sousedství. Jeden pokus tu už byl, ten úspěšně nedopadl. Mezi tím se vyřešila celá řada problémů, která tady byla tehdy. Ať už se to týkalo problémů majetkových nebo otázek školství a dalších věcí. Tohle všechno mezitím se posunulo a vyřešilo. Takže je na místě, abychom takovou smlouvu uzavřeli. Ona má řadu i sekundárních výhod. Je třeba pozitivně vnímána i řadou nekatolických církví, protože upravuje některé parametry a má docela ekumenický charakter. Kromě toho se tam ošetřují některé služby, které církev a pracovníci církví poskytují v různých typech zařízení, sociálních a jiných. A samozřejmě je tam také vyjádřena společná péče o památky a jejich přístupnost, což je určitě v zájmu českého státu a českých občanů. Takže ta smlouva svůj význam má a je dobře, že se nám ji podařilo podepsat a věřím, že úspěšně projde i proces ratifikace.

Co se týká otázky zneužívání a otázky právní úpravy zpovědního tajemství v této smlouvě. Opravdu se nikdo nemusí ničeho bát. Ta smlouva nestanovuje nic navíc, co už není ošetřeno v současnosti v českém právním řádu. Nerozšiřuje nijak zpovědní tajemství. Platí, mimochodem zpovědní tajemství není způsob, jak chránit církev, ale zpovědní tajemství je způsob, jak chránit věřící, kteří přistupují ke zpovědi. Ale žádným způsobem tato smlouva nerozšiřuje zpovědní tajemství nad rámec českého právního řádu, kde existují limity pro zpovědní tajemství, které vlastně, které chrání jenom, nebo které obsahuje výjimku z oznamovací povinnosti jenom u činů, které už se staly, ale neobsahuje takovou výjimku u těch činů, které jsou plánovány. Tohle v právním řádu máme, máme to tam dlouhodobě a toto nijak, nijak ta smlouva s Vatikánem neupravuje nebo nemění.

Co se týká zneužívání v církvi. To je obrovský problém. Já jsem se skutečně setkal se zástupcem obětí Vladislavem Koubkem. Pan magistr se tomu věnuje jako osobně, a i s vlastní zkušeností i jménem ostatních, kteří takovou negativní zkušeností prošli. To je velký problém. Jsem rád, že současné vedení katolické církve v čele s papežem Františkem se k těmto věcem staví velmi otevřeně, velmi citlivě, pokud jde o práci s obětmi, ale také velmi razantně, což v minulosti tak nebylo, kdy se postupuje velmi přísně proti duchovním a biskupům, tedy proti duchovním, ať už jsou to kněží, nebo biskupové, nejenom těm, kteří se takového jednání dopouštěli, což je logické, ale i vůči těm, kteří takové jednání kryli nebo k němu byli tolerantní, což si myslím, že je také správné.

Je to problém, se kterým se musí i česká katolická církev jasně a razantně vyrovnat s veškerým ohledem a s nasloucháním těm, kteří takovouto tragickou zkušenost mají a byli oběti takového zneužívání. Ale nikdo se nemusí bát a nikdy bych nic takového nepřipustil, abychom uzavřeli něco, co by zhoršovalo situaci obětí nebo někomu dávalo prostor pro to, aby takovéto odporné činy mohl realizovat.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, já tiskovou konferenci končím, přejeme hezký den, na shledanou.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Děkujeme, na shledanou.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Na shledanou, pěkný den.