Tisková konference po jednání vlády, 24. listopadu 2010
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Dámy a pánové, dobré poledne na tiskové konferenci po dnešním zasedání vlády. Vítám zde předsedu vlády pana Petra Nečase a ministra obrany Alexandra Vondru. Pane premiére, máte slovo.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes projednala celou řadu bodů. Já bych si dovolil některé z nich vypíchnout. V prvé řadě vláda schválila novelu devizového zákona, protože v květnu roku 2011 doběhne přechodné období, na základě kterého měla ČR po vstupu do EU dohodnutou výjimku pro nabývání tuzemských nemovitostí včetně půdy pro občany členských zemí EU. To znamená, že vláda na to musela zareagovat legislativně novelou devizového zákona, kde bylo zrušeno omezení pro občany členských zemí EU nabývat nemovitosti včetně půdy. Současně vláda uložila ministru zemědělství zpracovat do 31. ledna novelu zákona o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a novelu zákona o pozemkovém fondu, která se tohoto týká. Chci říci, že obsahem těchto novel bude to, že ten, kdo hospodaří na státní půdě, tak bude mít přednostní právo tuto stání půdu si koupit. V případě občana jiného občanství než je české, tak tam bude podmínka 36 měsíců, kdy pracuje na této půdě nebo jí obdělává, aby se zamezilo spekulacím. Dalším návrhem, kterým se vláda zabývala, byl poslanecký návrh poslanců sociální demokracie na zavedení progresivní daně u daně z příjmu fyzických osob. Respektive prohloubení progrese u daně z příjmu. Vláda k tomuto zaujala negativní stanovisko, protože tento návrh je v podstatě návrhem, který je v rozporu s koaliční dohodou, kdy návrh dílčím a nesystémovým způsobem zasahuje do stávajícího daňového zatížení daňových subjektů, a to bez řádného zhodnocení dopadů na tyto subjekty, ale i bez zdůvodnění, proč je právě částka, která tady byla stanovena ve výši 1,2 milionu korun, předkladateli zvolena jako hranice, při jejímž překročení mají být příjmy FO zdaněny vyšší sazbou. Vláda také přijala negativní stanovisko k návrhu poslanců komunistické strany, které se týkalo náležitosti odměňování představitelů veřejné moci, čili platy ústavních činitelů, s tím, že vláda tento návrh považuje za nesystémový a vláda už tento návrh koncepčně řešila ve vládním návrhu novely zákona č. 236/2005 Sb., což je sněmovní tisk číslo 133. Současně se vláda zabývala důsledky rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 7. 9. letošního roku, kde se jednalo o platy soudců, představitelů soudní moci s tím, že vláda se rozhodla, že vyčká s případným vyplacením rozdílu platu, který byl reálně vyplácen a který byl zrušen Ústavním soudem, do pravomocných rozhodnutí soudů. Pokud by byla teoreticky ČR uložena povinnost doplatit rozdíl mezi původní výší platu soudce a jeho výší po snížení za období od 1. ledna letošního roku do 30. září letošního roku. Vláda také projednala návrh na změnu usnesení vlády ze dne 4. 5. 2010, kterým se vláda zabývala ubytovnou personálu v ÚVN, je to tzv. PPP projekt, a tady určitě řekne více pan ministr obrany Vondra. Vláda také schválila pro příští rok návrh na průjezdy a přelety zahraničních ozbrojených sil přes naše území. Vedle toho dnes také vláda, mimo ty legislativní návrhy, tak schválila návrh na vytvoření holdingového uspořádání vybraných firem vlastněných státem v oblasti letecké přepravy a pozemních služeb jako další krok k restrukturalizaci Českých aerolinií, tento materiál byl již dříve projednán poradou ekonomických ministrů. Ten restrukturalizační proces ČSA spočívá mimo jiné v redukci kapacity. Tato skutečnost má samozřejmě krátkodobý negativní finanční dopad na společnost Letiště Praha provozující mezinárodní civilní letiště Praha-Ruzyně, ale také především na jednotlivé společnosti vlastněné českými aeroliniemi, jejichž podnikání je přímo závislé na rozsahu kapacit ČSA. V rámci tohoto holdingového uspořádání se každá ze společností cíleně soustředí na svůj hlavní předmět podnikání, tedy provozování letiště Praha-Ruzyně, to bude Letiště Praha a.s., provozování pravidelné přepravy, to bude společnost České aerolinie, provozování nepravidelné přepravy, čili charterových letů, to bude společnost Holiday Czech Airlines a.s. Další společnost se bude zabývat pozemním odbavením letadel a cestujících, tedy Czech Airlines Handling s.r.o. Další společnost se bude zabývat údržbou letadel, Czech Airlines Technics a.s. A další společnost bude vytvořena pro výcvik pilotů, stewardů a leteckých techniků jakož i provádění ostrahy letiště a podobně, to budou nově založené dceřiné společnosti. Všechny tyto společnosti, o kterých jsem mluvil, budou dceřinými společnostmi mateřské společnosti Český aeroholding a.s. Vedle toho vláda také schválila návrh na změnu usnesení vlády ze dne 28. 7., to bylo usnesení, kterým vláda tehdy vázala 12 miliard korun z výdajů jednotlivých ministerstev s tím, že vláda svým rozhodnutím dnes uvolnila 380 milionů pro ministerstvo vnitra v důsledku vyšších nákladů na výsluhové příspěvky v tomto resortu, 250 milionů ministerstvu spravedlnosti, 200 milionů ministerstvu průmyslu a obchodu a 30 milionů ministerstvu zdravotnictví. To znamená částku, která nepřesahuje 900 milionů korun. Čili je to částka v řádech stovek milionů korun oproti částkám, které zůstanou vázány, které přesahují 10 miliard korun. Tolik má stručná informace k průběhu jednání vlády a určitě mne doplní pan ministr obrany.
Alexandr Vondra, ministr obrany: Tak, já vám přeji hezký dobrý den. Já jsem v létě po nástupu do funkce avizoval, že si nechám všestranně posoudit projekt PPP, ten první pilotní projekt, který měl být realizován v ÚVN, která spadá pod ministerstvo obrany a který předcházející Fischerova vláda schválila na jednom ze svých posledních zasedání 24. května, následně, těsně před volbami 27. 5., byla podepsána příslušná smlouva. Předmětem této smlouvy měla být výstavba ubytovny pro zdravotnický personál, bazénu, podzemního parkoviště, informačního centra, vstupního objektu do hotelu a také do nemocnice a ubytovny hotelového typu v areálu pražské ÚVN. Po zevrubném prostudování dokumentace a právních posudcích a jednání s vítězným konsorciem tehdy, jsme připravili vládě návrh dodatku k uzavřené smlouvě s dílčími změnami tohoto projektu. Já jsem posuzoval, co je možné dělat. Buď pokračovat v tom megalomanském projektu, jak byl narýsován, což nejenom s ohledem na problémy vztahu mezi koncesním zákonem a zákonem o majetku státu by byl v uvedeném rozsahu sporný projekt, tak i vzhledem k ekonomické situaci státu jsem nepovažoval za dobré v tomto projektu pokračovat. Z druhé strany otázka, zda můžeme smlouvu bez nějakých rizik vypovědět, byla zodpovězena několika právními stanovisky, stanoviskem ministerstva financí, že riziko případných prohraných arbitráží je v tomto případě značné. Čili, předložil jsem vládě návrh na technické úpravy tohoto projektu, o kterých budeme s konsorciem jednat, který má podle mé představy splnit tři základní podmínky. Za prvé, dosáhnout finančních úspor proti původní dimenzi projektu. Za druhé, nastavit ten projekt tak, aby daleko lépe odpovídal potřebám ÚVN v tom dnešním kontextu a nikoliv v nějakých představách v roce 2004, kdy se ty základy rodily. A konečně, dosáhnout jistoty v tom smyslu, že se vyhneme možnosti prohrané arbitráže v této věci. Čili s ohledem na stav veřejných financí a probíhající restrukturalizaci ÚVN je výsledkem těch probíhajících jednání návrh na změnu projektu tak, aby místo ubytovny pro střední zdravotnický personál vznikla LDN, která by byla spojena také s domovem péče o válečné veterány a vojenské důchodce. Z projektu budou zároveň vypuštěny či odloženy části, které nejsou nezbytné pro chod ÚVN. Jedná se primárně o výstavbu a provoz bazénu, který bude zrušen. A dále výstavbu a provoz ubytovny hotelového typu, která bude odložena s tím, že o její realizaci se může rozhodnout v budoucnosti pouze na základě opce. Čili to je ten první závěr, to uzpůsobení skutečným potřebám ÚVN. Za druhé, co to znamená z hlediska finančních úspor. Celková odhadovaná hodnota projektu toho nového bude po zapracování těchto technických úprav zhruba 1,9 miliardy korun. Oproti původně schválenému projektu, který má hodnotu vyčíslenu na 2,9 miliard, se jedná o úsporu ve výši jedné miliardy. A konečně, po uzavření dodatku, který dnes schválila vláda, budeme mít k dispozici i závazek od konsorcia, že v případě nedohody o těchto technických úpravách projektu, dojde k ukončení koncesní smlouvy a dohody o narovnání, kdy jsme připraveni uhradit účelně vynaložené náklady, které budou předmětem nezávislého auditu a které v krajním případě nemůžou přesáhnout variantu 175 milionů korun s tím, že k dnešnímu dni, zase ještě bez toho auditu, to není výše než 130 milionů a těch 40 milionů je ta doba, po kterou budou probíhat příslušná jednání. Čili je to řešení nejlepší z těch, které, a o tom jsem hluboce přesvědčen, které se na základě situace jak se vyvinula, vznikla. Které nejvíce odpovídají potřebám ÚVN, které minimalizují škody na státu a které zároveň přinášejí významné úspory, ale také, protože je to považováno za pilotní projekt PPP, nepřinesou zprávu, že vláda s PPP projekty do budoucna nepočítá. To není pravda. Tam, kde jsou opodstatněné, tam s nimi je vláda připravena počítat, ale toto je projekt v tom původním rozsahu značně megalomanský. Děkuji.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, dámy a pánové, nyní je prostor pro vaše otázky, prosím, ptejte se. Český rozhlas.
ČRo: Já mám otázku, která ne úplně souvisí s tou dnešní agendou, pane premiére, chtěla jsem se zeptat, jestli jste se už sešel s panem ministrem zdravotnictví kvůli té situaci ve zdravotnictví a také kvůli výzvě „Děkujeme, odcházíme“. Pokud ne, kdy se tak stane? Děkuji.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já vůbec nevím, jak tento mýtus společného jednání vznikl. Já jsem se to také dozvěděl ze sdělovacích prostředků, že dnes mám mít jednání s panem ministrem Hegerem, které nikdy nebylo plánováno. Zda jsem se viděl s panem ministrem, samozřejmě, seděli jsme několik hodin na jednání vlády ČR a pan ministr mne po jednání vlády zhruba v 3-5 minutovém rozhovoru stručně informoval o sjezdu ČLK. To je vše.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, Daniel Takáč, Česká televize.
ČT: Dobrý den, jestli, pane premiére, můžete informovat, o čem vás informoval v souvislosti se sjezdem ČLK?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: V podstatě o tom, co proběhlo médii. Tedy, že byl sjezd, že byly nějaké požadavky a to je vše.
ČT: A vy vidíte nějakou hrozbu odchodu lékařů? Případně, jak to hodláte řešit?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak to je otázka na pana ministra zdravotnictví, jak on hodnotí tuto situaci, jaké kroky připraví. Samozřejmě, že lékaři z ČR odcházeli a odcházejí nadále, to se děje ve všech zemích okolo nás. Jde o míru těchto odchodů a především jde o to, aby pokračovaly reformní kroky, které jsou základním zdrojem získání prostředků, které pak mohou jít na platy lékařů a ostatního personálu.
ČT: Pan ministr vás tedy dnes ujistil o tom, že nějaké řešení připravuje? Nebo co vám v tom rozhovoru řekl?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pan ministr mne nemusí ujišťovat, reforma zdravotnictví je jeden z klíčových úkolů plynoucích z vládního programového prohlášení, tady není třeba slyšet výslovné ujištění.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, další dotaz prosím.
ČTK: Já bych se zeptal, jak dopadlo jednání o bodech 4, 5 a 9, tedy návrhu zákona o nakládání se surovými diamanty, návrhu zákona o povinných zásobách ropy a návrh rozpočtu Státního zemědělského intervenčního fondu na příští rok? Děkuji.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Surové diamanty a státní fond a jeho rozpočet, tyto dva návrhy byly schváleny. Návrh věcného návrhu zákona o státním fondu, který měl vytvářet rezervy v oblasti ropy, byl stažen. A nebyl vůbec projednáván.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, další otázka.
ČT: Dobrý den, já bych měla také jednu otázku trošku mimo vládní agendu. Dnes odpoledne se opět sejdou odboráři, budou jednat o případné stávce, která jaksi podle vlády není správným řešením, kdežto podle odborářů je neodvratná. Bude vláda ještě v tomto směru podnikat něco, aby ji případně odvrátila? Děkuji.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Je-li nám sdělováno, že je neodvratná, tak je nám současně sděleno, že kdyby se vláda na hlavu postavila, tak ji neodvrátí, čili nelze odvrátit něco, co je neodvratné. A já musím říci, že zrovna tak je neodvratný postoj vlády, že vláda neustoupí od požadavku 10 % redukce objemu platů ve veřejném sektoru, což musím znovu a opakovaně zdůraznit, neznamená plošné krácení mezd ve veřejném sektoru o 10 %. To jsou dvě naprosto rozdílné věci, které bývají někdy demagogicky směšovány. Ano, objem platů ve veřejném sektoru bude zredukován o 10 %. Od toho vláda neustoupí a to je neodvratné. Ale dalších jednání s představiteli odborů se zúčastňovat budeme, již například tento pátek bude jednání tripartity.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji a poslední dotaz. ČT.
ČT: Jestli mohu k těm odborům doplnit, připravuje ministerstvo práce nějaké další návrhy vůči odborům, které by mohly tu situaci neodvratnou vyřešit? Vláda si jistě klade vysoké cíle, třeba by neodvratné chtěla odvrátit.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem již řekl, že je neodvratné, že vláda schválí rozpočet, který zredukuje výši platů ve veřejném sektoru o 10 %. My nepřipravujeme žádná specifická opatření vůči odborům, jak vy jste kladl ve své otázce. Není k tomu žádný důvod a koneckonců důvod není ani v tom, že odbory zastupují pouze zdrcující menšinu zaměstnanců v ČR.
Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, to byla poslední otázka i odpověď.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji, na shledanou a hezký den.