EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 23. dubna 2025

Lucie Michut Ješátková, tisková mluvčí vlády: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na tiskové konferenci po jednání vlády. O úvodní slovo poprosím předsedu vlády pana Petra Fialu.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, my jsme dnes vládu symbolicky zahájili, vlastně i prakticky, o třináct minut později, ve 14:43. Tímto třináctiminutovým posunem jsme se přihlásili k Národnímu dni beze spěchu. K projektu, který myslím velmi vhodnou formou připomíná, že spěch, spěch na silnicích může mít fatální důsledky. Každý z nás občas pospíchá. Velmi často pospícháme. Ale právě kvůli zbytečnému spěchu na silnicích, kvůli překračování rychlosti vzniká řada tragických dopravních nehod a těch pár minut, které ušetříme, které se snažíme dohnat, tak za to určitě nestojí a bezpečný návrat domů je důležitější než pár ušetřených minut. Proto jsme přidali svých třináct minut symbolicky a prakticky, je to ten čas, který nestojí za riskování. Více o této iniciativě i o tom, co se nám daří z hlediska zvyšování bezpečnosti na silnicích, bude mluvit za chvíli pan ministr dopravy Martin Kupka.

My jsme dnes také na vládě udělali další krok k tomu, aby česká veřejnost měla možnost na vlastní oči vidět dva nejstarší dochované kosterní pozůstatky člověka, kostru Lucy a Selama z Etiopie. Je to opravdu mimořádná věc, o které jsme už informovali spolu s vedením Národního muzea a etiopskými představiteli na zvláštní tiskové konferenci před nějakou dobou. Jenom připomenu, že tyto kosterní pozůstatky mají naprosto jedinečnou hodnotu. Budou poprvé vystaveny v Evropě a je to teprve podruhé, kdy budou mimo Etiopii, jednou to bylo ve Spojených státech, ale nikde jinde. Je to pro Českou republiku obrovská čest, příležitost a vláda dnes rozhodla o některých věcech, které jsou pro to nutné. Pan ministr kultury Martin Baxa bude o tom mluvit podrobněji.

Já bych také, než se ještě dostaneme podrobněji k tomu, co jsme řešili na vládě, chtěl krátce komentovat jednání Poslanecké sněmovny v tomto týdnu. Protože tam řešíme řadu důležitých věcí. Dnes jsme schválili ve třetím čtení klíčovou novelu Lex plyn, jak se to nazývá, za tím názvem se skrývá významné urychlení a usnadnění výstavby plynových elektráren. A to je něco, co potřebujeme. My potřebujeme zajistit bezpečnost dodávek elektřiny a stabilní provoz elektrizační soustavy v době útlumu uhelných zdrojů. A plyn potřebujeme jako ten záložní doplňkový zdroj, zdroj, který je snadno řiditelný, dá se vypnout, zapnout jako doplnění těch hlavních směrů, kterým rozvíjíme naši energetiku, a to jsou obnovitelné zdroje a jaderná energetika.

V Poslanecké sněmovně jsme také včera do třetího čtení poslali novelu trestního zákoníku. Je to také naše priorita vládní koalice. Je to velmi důležitá věc, protože mj. otevírá cestu k většímu využívání alternativních trestů a tím i tedy k snížení počtu vězňů, který je u nás na počet obyvatel naprosto nadprůměrný. A nevyužívají se alternativní tresty tak jako v zahraničí. I za méně závažné trestné činy lidé končí ve vězení a tento trestní zákoník má šanci tuto situaci změnit.

Pak je tam věc, na kterou čeká velká část naší veřejnosti, a to jsou otázky postihu za samopěstování konopí a jeho držení pro vlastní potřebu. Pan ministr Blažek navrhl nebo načetl návrh, aby hranice trestnosti množství konopí, které bude mít moci každý, které bude moci mít každý ve svém obydlí, byla stanovena na celkem 200 gramů, tedy o 100 gramů víc, než obsahoval ten náš původní vládní návrh. Bylo to po debatě s odbornou veřejností a myslím, že je to velmi důležitá věc a řadě lidí to usnadní život, respektive nebudou kriminalizováni nebo postihováni za něco, co společenskou škodlivost v tomto rozsahu nemá, a proto taky na to řada lidí oprávněně čeká. Třetí čtení by mělo proběhnout nejspíše někdy v květnu a konečně po mnoha letech přešlapování dojde k dekriminalizaci užívání a držení konopí pro vlastní spotřebu, a to za rozumných podmínek.

Mluvím tady o tom proto, mj. o těchto dvou věcech, protože chci na tom ukázat, že i v závěru volebního období dokončujeme řadu priorit, které jsme slíbili v programovém prohlášení a které postupně naplňujeme. Daří se nám některé věci ještě provést i tím legislativním procesem do úspěšného finále. Připomínám z poslední doby flexi novelu zákoníku práce, zásadní změna našeho pracovního trhu, revize dávek, velmi významná změna sociálních dávek, ta ještě čeká na schválení v Senátu. Zákon o podpoře bydlení, povedlo se ho provést třetím čtením úspěšně v Poslanecké sněmovně. Nebo dnes ve třetím čtení prošla elektronizace zdravotnictví. Takže i v té legislativě postupujeme velmi systematicky dál tak, abychom co nejvíce našeho programu dokázali naplnit.

Lucie Michut Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a nyní poprosím o slovo ministra kultury Martina Baxu.

Martin Baxa, ministr kultury: Děkuju za slovo, dobrý den, dámy a pánové, já nejprve zmíním návrh zákona, který dnes vláda schválila. Je to zákon o vstupu a dovozu některých kulturních statků na celní území Evropské unie. Za komplikovaným názvem se skrývá, podle našeho názoru, velice užitečná legislativa, která má ochraňovat kulturní statky. Ten vznikající jednotný evropský systém ochrany kulturních statků směřuje proti tomu, aby se s nimi nelegálně obchodovalo nebo vytváří bariéry proti nelegálnímu obchodování.

Jedná se o transpozici, která tady předpokládá obdobný postup v členských státech Evropské unie, zjednoduší administrativu, jedná-li se samozřejmě o dovoz legální. Máme tím uloženou povinnost budovat bezpečná úložiště v některých našich organizacích tak, aby s takovým majetkem bylo dobře zacházeno a také, aby byl vybudován jednotný informační systém. Je to téma, které je naléhavé zejména v kontextu toho, jak se v současné době nakládá s kulturními statky v některých zemích, kde jsou válečné konflikty. Já jenom připomenu naše iniciativy velice vítané a velice cenné na podporu ochrany kulturního dědictví Ukrajiny, byť to samozřejmě úplně nesouvisí s tímto zákonem.

Rád bych také doplnil úvodní slovo pana premiéra, které se týká projektu Lucy a Selam pro Národní muzeum. Jenom připomenu, jak už bylo jedou zmiňováno, jedná se o mimořádnou věc, která vznikla při návštěvě pana premiéra v Etiopii. Byla přímo dojednána na této nejvyšší úrovni, která umožnila to, že se Lucy a Selam dostanou do Česka. Ty bezpečnostní podmínky jsou mimořádně přísné, ale stejně významná je státní záruka a po deseti letech Česká republika využívá systém státních záruk. Tzn. stát přebírá zodpovědnost za případnou škodu, která by jinak musela být uskutečňována prostřednictvím komerčního pojištění. Je to věc, která je nejenom velmi významná z hlediska úspory veřejných peněz, ale vlastně dává tímto tu váhu tomu, že se jedná o věc opravdu celosvětově unikátní.

Čistě prakticky připomenu, že Lucy a Selam budou vystaveny od 25. srpna tohoto roku po dobu šedesáti dnů v Národním muzeu. Šedesáti dnů v Národním muzeu. Myslím, že tato zpráva proletí médii nejenom v Česku, ale po celém světě a stane se tak v rámci nové stálé expozice Národního muzea Člověk a jeho předchůdci. Děkuju.

Lucie Michut Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a na závěr poprosím ministra dopravy Martina Kupku, který má také krátkou prezentaci.

Martin Kupka, ministr dopravy: Jak zmínil pan premiér, vláda se dnes symbolicky přidala k Národnímu dni beze spěchu. Chceme tím zároveň upozornit na hodnotu lidského života. Na rizika, která bohužel pořád ještě panují na českých silnicích. Zároveň bych ale rád upozornil na statistické ukazatele, a to vývoj nehodovosti v loňském roce, kdy na českých silnicích zemřelo historicky nejméně lidí od počátku sledování těch statistik, od roku 1961, bylo to celkem 438 lidí. Ukazuje se, že i to období prvního čtvrtletí letošního roku vykazuje další poklesy v těch jednotlivých parametrech, ať už co se týče počtu nehod, počtu usmrcených osob či těžce zraněných lidí. Zároveň chci upozornit na to, že to předvelikonoční období, které přineslo během dvou dnů zároveň dvanáct úmrtí na českých silnicích, je jakýmsi mementem a asi to tak česká veřejnost i přijala, protože během velikonočních svátků letos zemřelo historicky na silnicích nejméně lidí, což je pozitivní zpráva.

Proč se přidáváme k té aktivitě Národního dne beze spěchu? Protože nepřiměřená rychlost platí za vůbec nejčastější příčinu smrtelných nehod na českých silnicích. A to v poměrně významném ukazateli, kdy v loňském roce právě z důvodu nepřiměřené rychlosti zahynulo 141 lidí. Je to s velkým náskokem bohužel nejčastější příčina ztráty lidských životů s tím, že mezi těmi dalšími významnými příčinami dopravních nehod je nepozornost řidičů, přejetí do protisměru, nedání přednosti v jízdě či nezvládnutí řízení vozidla.

Pokud se podíváme na právě tu nejčastější příčinu, tak tady se ukazuje, že přestože počet osob na silnicích usmrcených v loňském roce celkově klesl, tak v případě těch nehod, které ale způsobila právě nepřiměřená jízda, tak tady jsme naopak zaznamenali mírný nárůst. Proto pokládáme za důležité i v těchto dnech upozornit na to, že lidský život má výrazně větší hodnotu než ušetřená minuta, dvě nebo tři nepřiměřenou, někdy zběsilou jízdou.

Chceme tím také upozornit, že k správnému chování na silnicích patří ohleduplnost, patří předjímání toho, co by mohlo nastat, a především chceme upozornit na to, že za volant nepatří snaha předvádět se, ukazovat svou aroganci a přehlížení. Platí, že v tomto směru na silnicích musí platit pravidla pro všechny jednotně. I to je poselství dnešního Národního dne beze spěchu a snažíme se i touto formou českou veřejnost upozornit na to, aby na silnicích neumírali zbytečně lidé, abychom se chovali k sobě co nejohleduplněji.

Lucie Michut Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a nyní prostor pro dotazy, první Česká televize.

Martin Šnajdr, Česká televize: Dobrý den, já bych měl dotazů několik, na začátek bych se zeptal, zda tedy vláda vzala na vědomí a tedy odsouhlasila ten stav nebezpečí v Hustopečích? Potom by mě zajímalo také to, nebo pana premiéra bych se zeptal, zda Česká republika bude nějak oficiálně reagovat na ty výhrůžky směrem k Dominiku Haškovi ze strany tedy ať už Medveděva nebo Ruské federace? A potom by mě zajímalo také, zda jste dnes vzali státní závěrečný účet na vědomí a zda třeba budete chtít znát ještě nějaké podrobnosti, které se týkají vyčíslení a dopadu konsolidačního balíčku, protože to v tom návrhu konkrétně uvedeno není? Díky.

Martin Kupka, ministr dopravy: Tak já začnu stavem nebezpečí, my jsme skutečně dnes vzali na vědomí dopis hejtmana Olomouckého kraje, ve kterém nás vyzývá k prodloužení toho stavu nebezpečí, a to jsme také jako vláda schválili s tím, že stav nebezpečí právě kvůli havárii benzenu, pravděpodobně vůbec největší havárii benzenu v zemích Evropské unie, takže ten stav nebezpečí prodlužujeme do 27. května. Je to čas nezbytný pro to, abychom zabránili dalším škodám, ke kterým by mohlo dojít. Zatím ty kroky opravdu přinesly významné zlepšení podmínek v tom území, kdy ta kontaminace neproniká dál. Ty larsenové stěny dokázaly zabránit tomu, aby se kontaminovala ta nádrž v blízkosti místa havárie.

Zároveň jsme i dneska na krizovém štábu jasně popsali jednak úkoly pro jednotlivé složky z hlediska obnovení železničního provozu, protože jedná se o vytíženou trať dvoukolejnou, elektrifikovanou, vytíženou jak osobní, tak nákladní dopravou. Chtěli bychom do poloviny května zajistit odtěžení té kontaminované zeminy pod drážním tělesem a v následujícím měsíci, tedy do poloviny června, bychom chtěli obnovit železniční trať včetně elektrického vedení a zajistit tedy znovuobnovení provozu vlaků na spojnici mezi Valašským Meziříčím a mezi Hranicemi. Tady máme možná optimistický výhled, ale do poloviny června letošního roku bychom tam provoz rádi obnovili.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Pokud jde o výhrůžky Dmitrije Medveděva vůči Dominiku Haškovi. Není to první případ, kdy tento ruský politik vyhrožuje veřejně činné osobě v České republice nebo osobě, která se projevuje ve veřejném prostoru, vzpomeňme si na výhrůžky, které byly vzneseny vůči paní senátorce Miroslavě Němcové. I v tomto případě jsme považovali za potřebné reagovat. Reagoval jsem já, reagoval veřejně ministr zahraničních věcí, reagoval pan ministr vnitra a někteří další členové vlády. To si myslím, že je adekvátní a dostatečná odpověď.

Nelze to přejít mlčením, protože pan Medveděv není jen tak někdo, ale je to výrazný reprezentant Putinova režimu, výrazný představitel Ruské federace a není možné, aby tímto způsobem vyhrožoval občanům našeho státu, prostě protože vyjádří nějaký svůj názor. Ta věc byla dnes diskutována i na vládě. Jsme také v kontaktu, někteří členové vlády jsou v kontaktu s Dominikem Haškem a bude-li potřeba, tak přistoupíme i k dalším krokům, ale o těch nebudu nějak se veřejně zmiňovat.

Co se týká té otázky na státní závěrečný účet České republiky za rok 2024, tak ta zpráva ukazuje, že jsme dodrželi to, co jsme slíbili, že státní rozpočet skončil se schodkem 271,4 miliardy korun. Příjmy státního rozpočtu činily 1 965 bilionů korun, výdaje 2 237 bilionů korun. Dodrželi jsme ten schodek tak, jak jsme ho ve finále stanovili. To, co je opravdu velmi pozitivní, je, že se nám podařilo dostat deficit veřejných financí, což je to hlavní kritérium, podle kterého se posuzuje kvalita hospodaření státu, na 2,2 % HDP, a to proti těm 5 %, když jsme přebírali správu země, je obrovský posun v relativně krátkém čase. A myslím si, že to je dobrá zpráva. Protože ono to má dopad. Nejenže plníme maastrichtská kritéria, ale má to samozřejmě dopad i na to, jak jsme hodnoceni v zahraničí, na důvěru investorů, na to, za jakých podmínek si můžeme půjčovat peníze a další a další věci, které s tím souvisí. Tak to určitě pozitivní je.

Ano, v tom státním závěrečném účtu není nějak specificky rozpracován dopad konsolidačního balíčku. Na druhé straně je úplně jasné, že konsolidační balíček pozitivní dopad má, protože k těm částkám, které tu byly řečeny, tak je potřeba dodat, že se současně naše vláda vždycky snažila o to, abychom nejenom spravovali veřejné finance, konsolidovali je, snižovali deficit veřejných financí. Ale současně, abychom investovali, abychom dělali prorůstová opatření. Bez konsolidačního balíčku by toto nebylo možné, myslím že, občas se s tím setkávám, to není, že to říkám já, nebo že to říkají členové vlády, lidé v celé zemi říkají, a teď se fakt staví a teď se ty silnice realizují a tady ta silnice se konečně pohnula, ta stavba se konečně pohnula. Je to samozřejmě díky intenzivní práci pana ministra Martina Kupky. A je to taky proto, že dáváme rekordní peníze, opakovaně rekordní peníze do dopravní infrastruktury, 150 miliard korun. A to je prostě potom v té praxi vidět. Ale bez konsolidačního balíčku bychom nemohli snižovat deficity veřejných financí a současně takto masivně investovat a ještě plnit další úkoly, které máme, což je třeba, že musíme vždycky sehnat dost prostředků na to, abychom pokryli mandatorní výdaje, které neustále rostou.

Tak to všechno dohromady je, myslím, když se na to podíváme v těchto všech souvislostech. Tak to, s čím jsme dnes byli seznámeni, tedy státní závěrečný účet České republiky, je určitě dobrá vizitka fungování naší vlády.

Lucie Michut Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, další dotaz, CNN Prima News.

Jakub Říha, CNN Prima News: Já bych se chtěl zeptat ke Dni beze spěchu. Jestli to bylo něco, co bylo naplánované ještě před tím, než jsme mohli vidět ten čin pana Turka, který sdílel na svých sociálních sítích? Případně jestli vy jako ODS byste byli otevřeni diskuzi k tomu, že by se měnila maximální povolená rychlost v České republice?

Martin Kupka, ministr dopravy: To připojení bylo plánované před tím. My jsme koneckonců dneska také zveřejnili v rámci BESIPu, v rámci našich aktivity další klip 13 minut, který právě ukazuje na to, jaká rizika hrozí a jaká je hodnota lidského života. Co se týče reakce na Filipa Turka, na to, že bychom teď měli skloňovat uvolnění toho limitu povolené rychlosti. Tak víte, že jsme už před nějakým časem zavedli možnost zvýšit na přehledných a bezpečných úsecích dálnic rychlostní limit na 150 kilometrů za hodinu. Letos v létě by se první takový úsek měl objevit na dálnici směrem od Tábora na České Budějovice, na té nejmodernější české dálnici. A jsme připraveni zavést takové úseky i jinde. Ale bude to vždycky spojeno zároveň s proměnným dopravním značením, které zajistí to, aby v případě třeba zhoršené viditelnosti nebo zhoršených podmínek bylo možné ten limit naopak snižovat.

V téhle souvislosti otvírat téma toho rychlostního limitu, po tom, co Filip Turek sám sebe vyfotil za jízdy při dvousetkilometrové rychlosti na české dálnici, pokládám za ryzí hloupost. Pokud chce vážně otevřít, ne jako PR manévr, ale jako skutečnou i třeba odbornou debatu ohledně rychlostí, tak si k tomu vybral nejméně vhodný okamžik a ve výsledku tím ten samotný záměr poškozuje. Vlastně trochu ukazuje sám na sebe.

Já jsem přesvědčený o tom, že v oblasti bezpečnosti silničního provozu máme přinášet racionální opatření. Ukázalo se, že ty změny, které jsme udělali v zákonu o silničním provozu, ať už to byla novinka v podobě L17, tedy možnosti řídit vozidlo od sedmnácti let pod dohledem mentora, řidičák na zkoušku, přehodnocení bodového systému, tak jsou změny, které přinášejí to, oč skutečně běží, řekl bych, všem civilizovaným zemím. A to je snižování počtu nehod a vážných zranění na silnicích.

Z optiky toho, kdo by se stal obětí dopravní nehody je třeba ta snaha ukázat, že na to mám, že můžu řídit auto dvousetkilometrovou rychlostí víc než jenom hloupost. Tak já mám za to, že ten den, tak jak na něj upozorňujeme v letošním roce, má jasně směřovat českou společnost k tomu, že prostě na silnice opravdu nepatří žádné machrování, že na silnice patří prostě odpovědné chování a ohleduplnost.

Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já ještě k tomu dodám, nemohu si to odpustit, byli bychom opravdu špatná vláda, špatní politici, kdybychom vždycky reagovali jenom na to, že je někdo zrovna mediálně sledovaný a něco udělá nebo neudělá a podle toho řídili naši politiku. To od nás nečekejte a to se teda rozhodně ode mě a od mých kolegů, kteří stojí vedle mě, nedočkáte.

Já chci připomenout, že vytváření dobrých podmínek pro automobilový průmysl, ale také tomu, abychom mohli dobře a bezpečně a bez zbytečných omezení jezdit na našich silnicích, se Občanská demokratická strana věnuje dlouhodobě. Opakovaně jsme to měli ve svém programu a to, s čím přišel pan ministr Martin Kupka, je ukázka toho, že mi o těch věcech jenom nežvaníme nebo si je nedáváme na sítě, ale skutečně je realizujeme. Příklad odpovědné politiky je ten limit 150 kilometrů tam, kde je to možné, kde to umožňují i podmínky. To je prostě odpovědná, bezpečná, rozumná politika.

Upravili jsme také některá pravidla, jak o tom tady bylo zmíněno. Soustředíme se i v bodovém systému na ty přestupky, které jsou opravdu podstatné a nebezpečné, bez nějaké zbytečné buzerace lidí. Ale celé to musí vést k tomu, že jsme si všichni vědomi, že se svobodou pojí také odpovědnost. Vždycky to tak bylo a vždycky tomu tak bude, vždycky taková byla správná pravicová konzervativní politika, a to je linie, kterou dlouhodobě ODS drží a kterou taky realizuje.

Určitě k dobré pravicové politice nepatří to, že si někdo třeba o sobě myslí, že on je ten lepší, talentovanější, s nějakými privilegii, který to lépe chápe než ti ostatní. To je politika, která s demokratickou konzervativní politikou nemá vůbec nic společného.