EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 22. března 2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po zasedání vlády ČR. Předseda vlády Jan Fischer má pro vás úvodní sdělení.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, dobré odpoledne. Jsme tu dnes na to sám, konečně to odpovídá i délce programu dnešní schůze vlády, na programu jsme měli jednu novelizaci zákona, několik nařízení vlády, především novelizace těch, které znamenají implementaci evropského práva plus další dokumenty. Většinu dnešní schůze vlády měl v ruce pan vicepremiér Barták díky tomu, že já jsme měl krátké setkání s princem Charlesem, budete-li mít zájem, rovněž řeknu pár slov. Co jsme měli na programu, zákon, kterým se novelizuje zákon o rejstříku trestů a další zákony. To je příběh implementaci právního řádu EU, znamená to především automatické zahrnutí informací o notifikovaných odsouzených občanů ČR soudy jiných členských států EU do evidence rejstříku trestů a do výstupů z této evidence, například možnost vyžadovat od příslušného orgánu jiného státu unie informace o odsouzených zanesených v jeho evidenci trestů i pro účely správního řízení a tak dále. Je to novela, která vede k flexibilnímu přenosu informací mezi těmito systémy jako jsou rejstříky trestů mezi zeměmi a schopnost ČR tyto změny ke kterým dochází reflektovat. Podobně novela nařízení vlády o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení v rámci investičních pobídek. Rovněž je to implementace evropského práva, upravuje se způsob zjišťování nových pracovních míst, případně zavádění nové výroby a rozšíření dosavadní výroby z důvodů sjednocení s podmínkou stanovenou v zákoně, čili to má souvislost s dalšími segmenty právního řádu. Myslím, že netřeba jíti do dalších podrobností. Podobně je to nařízení vlády, kterým se novelizuje nařízení vlády o tzv. topapech, podmínka k poskytování národních doplňkových plateb přímým podporám. Takže to je jenom technická norma, která rozšiřuje některé produkty, které se stávají předmětem těchto plateb. Konkrétně bod 5, to je návrh nařízení o stanovení některých podmínek pro poskytování platby na krávy chované v systému tržní produkcí mléka, to je nařízení vlády, které to předchozí nařízení, které je obecné, tak je k němu v pozici specifického nařízení vlády. Jde o podporu producentů, kteří byli postiženi finančně-hospodářskou krizí v sektoru mléka. Víte dobře, že to bylo i poměrně silné unijní téma, zvedané zejména Německem v závěru minulého roku, a byla tam tendence ulevit a zlepšit situaci těchto producentů. Program podpory je plněn hrazen z prostředků EU a je vyčleněn z obálky práce pro jednotnou platbu na plochu zemědělské půdy. Potom to bylo nařízení vlády, kterým se stanoví vybrané výrobky k posuzování shody a implementační norma, není třeba důkladně komentovat. Vláda se ztotožnila se strategií boje proti terorismu pro léta 2010-2012, která bude rozměněna za drobné v jakýsi akční plán do 30. 9. letošního roku. Ten dokument, který dnes vláda posoudila a schválila znamená potvrzení si již některých priorit, které v tom boji proti terorismu vyznáváme, je zlepšování komunikace a spolupráce mezi subjekty zapojenými do boje proti terorismu. Zkvalitňování podmínek jejich činnosti, ochrana obyvatelstva, kritické infrastruktury, respektive jiných cílů útoků, je to strategie v oblasti bezpečnostního vzdělávání a výzkumu a informování veřejnosti. Dokument si všímá i mezinárodněprávních aspektů tohoto tématu. Je to strategie, podrobněji akční plán do konce září letošního roku. Vláda posoudila a schválila postup plnění úkolů z národního akčního plánu z boje proti terorismu z koncepce boje proti organizovanému zločinu v řešení na zefektivnění systému zjištění informací z finančního sektoru oprávněnými orgány. Zajímavým bodem byl bod, kterým informoval pan ministr Šimerka o problematice zajištění aplikací pro výplatu sociálních dávek. To je prostě příběh o tom, jak ministerstvo práce dlouhodobým způsobem organizuje a financuje softwarový produkt firmy OK Systém, který se používá pro zajištění dávek státní sociální podpory zaměstnanosti, hmotné nouze a sociálních služeb, tedy ten software pokrývá oblast, která je skutečně a těmi systémy prochází ročně za 78 miliard korun, nejsou to žádné drobné. Jakékoli poruchy systému by měly vážné důsledky, ten systém je chráněn řadou autorských práv a podobně, ale končí smlouvy s touto firmou, do konce letošního roku. Pna ministr Šimerka velmi správně informuje vládu a nabízí východiska, která budou v kompetenci ministerstva budoucího ministra. Jde o to, zda dále pokračovat tak že se vypíše veřejná zakázka jednomu zájemci s použitím příslušných paragrafů zákona a nebo druhá varianta a jsem rád, že i ministerstvo práce s ní přichází, přichází s ní včas a podporuje jí, tedy výber cestou otevřeného zadávacího řízení. To si myslím, že z hlediska transparentnosti, ke které se tak často hlásíme, to je pro ní konkrétní příspěvek. Vláda vzala na vědomí zprávu o realizaci koncepce integrace cizinců v roce 2009. To je obvyklá zpráva, kterou se vláda zabývá a myslím si, že tam pak byl ještě bod, který se týkal jmenovitého výčtu strategických investic v resortu ministerstva zdravotnictví v roce 2010. Přerušili jsme ten bod o jeden týden, vyžaduje objasnění některých právních aspektů, které potom vedou k tomu, jakým způsobem a za jakých okolností má ministerstvo financí uvolňovat pro tyto záměry a projekty finance. To bylo vše z dnešního jednání vlády. Pokud jde o mojí krátkou schůzku s princem Charlesem, dotkli jsme se takových témat jako je role nevládních organizací v životě občanské společnosti. Princ se velmi zajímal o jejich zapojení do společenského života v této zemi. Nějaký prosto nám zabralo téma životního prostředí, není ani divu, je to předmětem jeho systematického zájmu. Trošku jsme se dotkli role médií. Položil mi otázku, jak vnímám pozornost, kterou česká média věnují problematice životního prostředí. Ujistil jsme ho, že my všichni se životním prostředím a starostí o něj zabýváte takřka každodenně s velkou pečlivostí a sdělil jsem že česká média jsou velmi pozorným a dobrým hlídacím psem na toto téma. Zaujaly mne informace, které mi on sdělil o působení jeho nadace a roli, kterou sehrává při podpoře lokálních občanských iniciativ v oblasti udržitelného rozvoje a životního prostředí,. Dohodli jsme se, že prostřednictví české ambasády v Londýně se budeme zajímat o nějaké další praktické zkušenosti nadace a možnosti případné aplikace v tuzemských podmínkách. Tak to bylo, vše, hovořili jsme o některých věcech z evropské agendy, klimatické změny a evropská agenda, výsledky Kodaňské konference a jak je vnímáme. To je vše, co se vešlo do té půlhodiny, kterou jsme na to setkání měli. To je z mé strany vše.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji pane premiére, ČT.

ČT: Pane premiére, mám dvě otázky. První se týká pana ministra Šebesty. Proč jste se rozhodl jak jste se rozhodl ohledně jeho působení ve vládě? A pak ODS a SZ vaše rozhodnutí pobouřilo, jaký k tomu máte komentář? ODS dokonce žádá velmi rychlé řešení v této souvislosti, protože by podle ní mohla hrozit demise některých ministrů a konec celé vlády. Poprosím vás o komentář k této situaci.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já jsme vycházel z toho, že mandát vlády se chýlí ke konci, za dva měsíce budou volby. Prioritou bylo vyřešit ten problém odstoupivšího ministra Dusíka v co nejkratším čase. Neučinit ho předmětem dlouhodobého politického vyjednávání a sáhl jsme k tomu, k čemu sahala řada vlád přede mnou, tedy k pověření jednoho člena vlády, aby na tuto nezbytně nutnou dobu, kdy nás nebudou čekat žádná fatální rozhodnutí, nic se nebude legislativně posouvat, aby dobře administroval chod resortu. Co jsem zdůraznil ve svém prohlášení, deklaruji zájem, aby všechny resorty a všichni členové vlády nepodléhaly ideologickým či partikulárním zájmům a tlakům a zůstali stranou kampaně. Jsem přesvědčen, že toto plus další manažerské úkony je schopen pan ministr Šebesta splnit. Postoj SZ i ODS beru na vědomí.

ČT: Pane premiére, doplňující otázka, budete vyvolávat nějakou schůzku s těmi stranami o tom problému?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já nevidím důvod, abych jí vyvolával a počkám na jejich další vývoj a pro mne je podstatné, že návrh, který jsem prezidentovi republiky zaslal si prezident osvojil a pověřil ho vedením ještě vedením resortu životního prostředí.

ČT: A ještě ten druhý dotaz, ČSSD žádá ohledně výroků Mirka Topolánka na vaši adresu, aby rezignoval z politických funkcí, můžete to nějak komentovat?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Nebudu to komentovat, já jsme k tomu vydal velmi jednoznačné prohlášení a už tento případ dále komentovat nehodlám. Pro sebe ho uvažuji za uzavřený.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz.

Respekt: Já ještě k ministerstvu životního prostředí, tři otázky krátce. Proč jste nemohl nechat ministerstvo neobsazené ty dva měsíce do voleb? Které věci tomu bránily? Potom, proč jste nekonzultoval své rozhodnutí se stranami, které vládu podporují, protože dosavadní praxe byla ta, že konzultace probíhaly? Třetí věc, kolik času bude mít pan nový ministr na to, aby ministerstvo vydalo nějaké definitivní rozhodnutí k Prunéřovu? To rozhodnutí už 3 měsíce mělo být.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Bylo by zcela ústavně neobvyklé, aby ministerstvo bylo bez šéfa či pověřeného člena vlády, aby se toho řízení ujal. Považoval bych za nestandardní a neobvyklé, aby resort nevedl někdo jiný než ministr či člen vlády. Já jsme se ke krátké konzultaci sešel v pátek s panem Liškou, jemu jsme sdělil svůj postoj, že ho budu ještě promýšlet o víkendu a na základě té konzultace a této úvahy, kterou jsme sdělil jsem se rozhodl, jak jsme se rozhodl a jak mi ústava umožňuje a já jsem přesvědčen, že na dva měsíce není třeba z té záležitosti dělat politický problém. Pan ministr Šebesta bude potřebovat čas, že hned zítra nevydá to či ono rozhodnutí, bude to chvíli vyžadovat, aby si věc promyslel s tím dokumentem a dosavadními poznatky se seznámil a potom se rozhodl v té věci vydat nějaké rozhodnutí.

Aktuálně.cz: Doplňující otázka na téma Prunéřov. Už jsme s panem Šebestou na toto téma mluvil? Případně, má on nějak jasno, jak se rozhodne?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já nevím, jak on má jasno, jak se rozhodne. Já ani vteřinu nedopustím úvahu, že to rozhodnutí bych nějak ovlivňoval. Nečinil jsme to do teď, je to ryze správní úkon v rukou ministra. Nepatří do rozhodovacích pravomocí vlády, tak jak to bylo na panu Dusíkovi, tak to bude na člověku, který bude pověřen řízením resortu.

ČTK: Já k té zakázce na provoz výplat sociálních dávek. V jaké výši zakázka je? A pak, zvolil jste variantu veřejné zakázky či jedné firmy?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já budu vždy podporovat, pokud to trochu jde, a ministerstvo se k tomu přiklání, vypsat to jako otevřené výběrové řízení. Vím, že to je jeden z problémů české státní správy, že je dlouhodobě vázána na jednotlivé dodavatele s argumentem na ochranu autorských práv a tak dále. Tím se vytvářejí určitá monopolizovaná ohniska ze strany dodavatelům vůči jednotlivým úřadům. To je jeden z vážných problémů dodávat IT do české státní správy. Já vám teď neřeknu, jaký je ten objem, já vám to teď neřeknu.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: V této věci doporučuji, abyste se obrátil přímo na ministerstvo práce a sociálních věcí. Prosím, poslední dotaz.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Nejde o krátké peníze, jinak by pan ministr Šimerka neměl potřebu o tom vládu spravit.

Radiožurnál: Já mám otázku týkající se změny hmotné podpory rekvalifikačních programů, jestli můžete stručně rozvést, jak se ta podpora změní právě směrem k těm velkým podnikům a naopak k těm malým firmám, které to do teď nevyužívali.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ona je celá ta materie o tom, že hmotná podpora rekvalifikace v rámci investičních pobídek a úprava v oblasti stanovení individuální prahové hodnoty, aby byla v souladu s nařízením komise. Jak to tedy konkrétně vypadá. Teď se upravuje výše a podmínky poskytnutí té hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst v územních oblastech s mírou nezaměstnanosti nejméně o 50 % vyšší než je průměrná míra v ČR. To se dává jako prahová hodnota. Není tam to o tom zda malé velké firmy, jde o určení prahových hodnot.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: To byla poslední otázka a poslední odpověď. Já se velice omlouvám. Pane premiére, dovolíte ještě jeden dotaz? Ještě jednou Respekt.

Respekt: Děkuji mnohokrát, já jsem se chtěl telata, zda jste při páteční konzultaci s šéfem SZ pana Lišku informoval o tom, že vaším záměrem je pověřit řízením ministerstva pana Šebestu?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ne, o tom jsme ho neinformoval, protože tento projekt jsem v hlavě neměl. Přišel později.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji vám za vaše otázky, panu premiérovi poděkuji za informace a nashledanou.