Tiskové konference
21. 9. 2011 20:58
Tisková konference po jednání vlády, 21. září 2011
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, dnes podruhé, hezký večer. Vítám vás na tiskové konferenci nyní už po skončení dnešního jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a ministra životního prostředí Tomáše Chalupu a o úvodní slovo prosím předsedu vlády.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý večer, zdravím především ty z vás, kteří jsou skutečně vytrvalci a počkali až do skončení jednání vlády. My jsme po schválení návrhu rozpočtu pokračovali v programu vlády, který jsme měli na dnešním pořadu. Z dále projednaných bodů bych chtěl zmínit 4 z nich. První je návrh protikorupční novely rozpočtových pravidel, potom poslanecký návrh na změnu Ústavy, omezení imunity poslanců a senátorů, potom schválení Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období do roku 2015 a potom žádost o přidělení bezplatných povolenek pro využití k investicím do vybavení a modernizace infrastruktury a čistých technologií a Národní plán investic. Proto je tu se mnou ministr životního prostředí. Já bych něco řekl k těm třem bodům, začnu návrhem protikorupční novely rozpočtových pravidel. Je to společný návrh ministrů financí, místního rozvoje a průmyslu, návrh byl vládou schválen. Navrhovaná novela rozpočtových pravidel zavádí povinnost, aby poskytovatel zveřejňoval v elektronické podobě veškeré dokumenty a údaje, které jsou rozhodné pro poskytování dotací a výpomocí ze státního rozpočtu. Uveřejňování se nevztahuje na dokumenty vztahující se k dotacím na výzkum a inovace, dále na utajované informace, citlivé informace a situace, kdy došlo k porušení autorských práv. Dále návrh specifikuje požadavky na informace, které o sobě musí žadatel uvést, cílem je zejména u právnických osob identifikovat osoby, které budou mít ze získání dotace prospěch. Je to krok k větší transparentnosti rozhodování a nakládání s veřejnými prostředky. Dále vláda vyslovila souhlasné stanovisko k poslaneckému návrhu novely Ústavy, kterým se redukuje trestněprávní imunita poslanců a senátorů ČR a soudců Ústavního soudu. Návrh novely omezuje trestněprávní imunitu pouze na dobu trvání mandátu. Podobný návrh byl již dříve projednán, vláda ho schválila vloni v červenci, tehdy sněmovna ten návrh neschválila a musím říci, že byl vypracován nový návrh, kde vedle poslanců vládní koalice je i podepsán zástupce opozice a předpokládáme jeho hladké projednávání a schválení v obou komorách Parlamentu. Třetí materiál je schválení Strategie boje proti sociálnímu vyloučení do roku 2015. Tato strategie má za účel především navrhnout opatření, která budou řešit jak situaci obyvatel v sociálně vyloučených lokalitách, tak území, kde se lokalita nachází. Byla celá zpracována v součinnosti resortů, zástupců obcí a expertů a to v 6ti tematických oblastech. Prioritami v oblasti bezpečnosti je bezpečnost vyloučených lokalit, pomoc obětem trestních činů a mediální zobrazování lokalit a života v nich. Další prioritou je oblast sociálních služeb, rodiny a zdraví, tam je cílem vytvořit jednotnou metodiku pro plánování rozvoje sociálních služeb na úrovni obcí a krajů, vytvořit funkční síť sociálních služeb v těchto lokalitách především v oblasti preventivních služeb a také sociálních služeb pro rodinu. Cílem je zajistit dlouhodobě udržitelné financování sociálních služeb a OSPOD ve vztahu k sociálně vyloučeným lokalitám. Má se také předcházet umístění dítěte mimo rodinu, podporovat vhodné formy náhradní rodinné péče a návrat do rodiny. Také je nutné mít systém vzdělávání pro subjekty zainteresované do těchto lokalit. Třetí oblastí je vzdělávání, posílení dostupnosti kvality a využívání předškolní péče. Také posílení kvality profesní přípravy a podpory středního školství, posílení metodické připravenosti pedagogických pracovníků a také posílení a kvalita navýšení grantové podpory v oblasti vzdělávání sociálně vyloučených dětí. Čtvrtou oblastí je zaměstnanost a dávkové systémy. Zde je jednoznačnou prioritou prohloubení motivace dávkových systémů k práci, soběstačnosti a aktivnějšímu přístupu k řešení sociální situace. Součástí je také komplexní program na podporu osob ze sociálně vyloučených lokalit. O čem jsme mluvili, provázanost dávek s činností pro obec v podobě veřejně prospěšných prací či veřejné služby, ale také prevence zadlužování a řešení předluženosti v sociálně postižených lokalitách. Dalšími prioritami je oblast regionálního rozvoje, který se týká komunitní práce, studie o migraci a podobně. Jsem rád, že vláda se podrobně tímto návrhem zabývala a že ho schválila. Bude schvalovat postupně i jednotlivé implementační kroky, kterými je budeme uvádět do života. Poprosil bych pana ministra životního prostředí k problematice povolenek. Prosím.
Tomáš Chalupa, ministr životního prostředí: Děkuji pěkně, dovolte mi, abych informoval, že vláda na dnešním zasedání rozhodla o schválení Národního plánu investic, tedy to je to téma povolenek, o kterém se diskutuje delší dobu. Krátce vysvětlím, jak je systém nastaven. Pro období 2013-2020 bude ČR disponovat zhruba 640 miliony povolenek. Debata, kterou slyším, že zdarma a bezplatně, tak musím říci, že 30 % těchto povolenek bude přiděleno českému průmyslu v rámci sektorů a jsou přidělovány zdarma a nejsou přidělovány na investice a je to postup z minulých dvou období plánu. Vláda se rozhodla v souladu se zákonem o podmínkách obchodování s povolenkami, který ukládá ministerstvu, aby předložilo žádost, ono maximálně využije možností povolenek pro energetiku, tak se rozhodla tuto žádost schválit v rámci toho národního plánu. Jedná se o sumu 108 milionů povolenek na 8 let, které představí 17 % celkového objemu. Povolenky by byly přidělovány postupně, že v prvním roce by byl největší příděl, 70 %, a lineárně by klesaly každý rok na nulu. Zbytek prostředků by pak směřoval do aukce. Používám slovo bezplatně, nikoliv zdarma, pro tyto derogace a to proto, že všechny subjekty, kterých se týká, se zavazují provést investice na zlepšení ekologizace provozů a to tak, že se zavázaly investovat 138 miliard korun v tom období. Ten systém je nastaven tak, že nejdříve musí být provedena investice, musí být auditovaná a teprve potom je přidělena povolenka. Když nebudou splněny podmínky, tak povolenka bude převedena do aukcí a bude prodána v aukci. Co se týká výnosů z aukcí, tak evropská směrnice počítá s tím, že polovina z výnosu by směřovala do státního rozpočtu a druhá polovina by směřovala do projektů v oblasti životního prostředí. MŽP předloží do vlády materiál, který bude definovat priority, na které by tyto výnosy měly směřovat. Jednou z těch priorit jsou energetické úspory v budovách, jak jsme o tom hovořili. Vláda v rámci rozpravy nad tímto tématem zároveň dala dva úkoly. První je pro MPO ve spolupráci s MŽP, aby do 31. 12. 2011 navrhla v rámci aktualizace státní energetické koncepce a surovinové politiky opatření zajišťující dostatečné množství uhlí pro systémy centrálního zásobování teplem v ČR a to bez prolomení územních ekologických limitů těžby. Druhá, vláda v rámci diskuse o navazující směrnici, která se týká zdanění energií a paliv se rozhodla, že zváží ve složení ministra financí, průmyslu a životního prostředí, že zváží zpoplatnění fosilních a neekologických paliv, uhlí a LTO. Nikoliv plynu. A to tak, že bude postupovat v rámci směrnice. Směrnice je předkládána a projednávána v Evropě, počítá se zavedením jednotné tzv. uhlíkové daně ve výši 20 euro za tunu. My předpokládáme, že ČR by využila výjimku a v rámci sociální únosnosti by hledala opatření někde v dolní polovině rozpětí, diskutujeme o třetinové částce a diskuse, co by to znamenalo. Je tu souhlas s tím, že budeme uvažovat o této záležitosti, ale žádat o výjimku oproti té maximální výši. Fakticky by to mohlo prospět situaci a týkalo by se to všech uživatelů uhlí a předpokládáme, že by to mohl být příspěvek k vyrovnání konkurenční pozice. Dnes ta situace v mnoha regionech je taková, že dochází k odklonu od ekologických zdrojů vytápění. Podle moravskoslezského hejtmana je odhad, že v kraji je 60 000 přípojek plynu v rámci plynofikace obcí, které nejsou využívány a je vidět v objemu uhlí v domácnostech odklon a návrat k fosilním palivům, což s sebou nese nepříznivé následky, které vidíme ve zprávě o stavu životního prostředí. Shoda nad tím, že budeme diskutovat a budeme hledat řešení. Žádost bude odeslána do EK do konce září v souladu s pravidly a zákonem, který to ukládá.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, prostor pro otázky.
ČT: Já bych využil přítomnosti pana premiéra, zeptal bych se k rozpočtu, protože to je klíčová věc, vy jste dnes připustil, že ten růst nemusí být 2,5 %, že může být nižší, nikdo neví. Zajímalo by mne, jestli pro vás jako premiéra je ten schodek 105 miliard nepřekročitelná věc? Protože ten růst může schodek navýšit i o 20 miliard. A v tom případě, pokud je to pro vás nepřekročitelné, vrátil byste do hry například onu DPH na 19 %? Jak by se mělo šetřit na výdajích, zajímalo by mne, váš názor na tu věc? A bylo moudré brát 2 miliardy ze splátek úroku státního dluhu? Neměli jste tam nechat rezervu, protože to je mandatorní výdaj a mohlo se to hodit na látání rozpočtu?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že v prvé řadě teď nikdo neví, jaké bude tempo růstu, nikdo neví, jestli bude nižší, je to pravděpodobnější dnes, nicméně v tuto chvíli říkat, že tomu tak bude, doporučuji si počkat na říjnovou a lednovou predikci. V případě, že ten vývoj v ekonomice nebude pozitivní, tak se musíme podívat, jak bude struktura růstu, to pak má vliv na části příjmů rozpočtu. My v podstatě máme tři možnosti jak reagovat. První je příjmová strana rozpočtu, tedy navýšit příjmy, posunout některé daně, především nepřímé. Provést legislativní změny na výdajové straně rozpočtu, které by upravily sociální mandatorní výdaje. A třetí možnost je redukce provozních výdajů veřejného sektoru. Skutečný plán by představoval mix všech tří metod, ale mluvit teď o tom, kde a kolik, to je předčasné. Říci, jaká bude struktura příjmů, jak se pohne vývoj ekonomik, nejde, není nikdo, kdo by to dokázal odhadnout.
ČT: Je ten deficit nepřekročitelný? Bylo moudré brát ty 2 miliardy?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: 2 miliardy jsme si dovolili po zralé úvaze vzít. Jsem přesvědčen, že je to naprosto akceptovatelné rozhodnutí. Chtěl bych připomenout, že to co je klíčové, tak je kredibilita země. My jsme v loňském roce ušetřili 28 miliard na dluhové službě, přestože celkový objem dluhu byl vyšší než v letech 2009 a 2008, tak jsme na dluhové službě zaplatili o 18 miliard méně než v roce předchozím a o 6 miliard méně než v roce 2008. Tady je vidět, že kredibilita je dobrá, zrovna tak se ceny dluhopisů pohybují nad 3 %. Stejné dluhopisy Polska jsou okolo 6 % a každá desetina znamená 1,5 miliardy na dluhové službě. Myslím, že to bylo zodpovědné rozhodnutí.
ČTK: Já jsem se chtěl zeptat na bod 6, peníze na platy do justice do roku 2014. A když mám mikrofon, poprosil bych vás o komentář dnešního výsledku volby ředitele ČT.
Petr Nečas, předseda vlády ČR: V bodě 6 jsme vycházeli z programového prohlášení, kde se jedná o platy nejustičních pracovníků systému. V prvé řadě jsou to vyšší soudní úředníci, kteří vykonávají řadu kroků v oblasti insolvence, rejstříků a podobně, kde tento resort není platově konkurenceschopný, včetně některých profesí jako zapisovatelky. Nakonec materiál byl modifikován, že řeší letošní rok, navýšení z úspor z ministerstva, tedy jde o přesun uvnitř kapitoly. S tím, že k letům 2012-2014 se vrátíme, abychom naplnili prohlášení, po schválení návrhu rozpočtu pro rok 2012. Co se týče ČT. Já respektuji rozhodnutí Rady ČT. Je to rozhodnutí, ke kterému dospěla po úvaze. Osobně jsem přesvědčen, že pan Dvořák, kterému blahopřeji, byl nejvýraznějším kandidátem a jeho projekt byl nejkvalitnější, tím výsledkem nejsem překvapen a považuji ho za přirozený výsledek volby.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Další otázka.
ČTK: Já bych měl otázku na pana ministra, pochopil jsem správně, tak prošla ta původní varianta, že těch 108 milionů povolenek bude rozdáno firmám? Nedošlo k úpravám?
Tomáš Chalupa, ministr životního prostředí: Ano, je to tak. Musím upřesnit, že ta pozice vlády je obtížná, protože zákon říká, že povinnost MŽP je předložit maximální výši, ta jediná debata by byla využít ustanovení směrnice ve věci lineárnosti či nelineárnosti té křivky v letech, která nemá vliv na množství povolenek.
Mediafax: Já bych se zeptal, byly některé neekonomické body na jednání vlády, zajímala by mne problematika přívěsných vozíčků za kolo, jak to dopadlo? Druhá věc, vicepremiér Schwarzenberg měl získat novou funkci, má vést Radu vlády pro národnostní menšiny. Co očekáváte?
Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já očekávám, že budeme pracovat, co nejlépe to jde. V jakékoliv funkci je pan místopředseda vlády, takto postupuje. Co se týče přívěsných vozíků, vláda přijala doporučující stanovisko.
Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, vzhledem k pokročilému času prostor pro poslední otázku. Pokud není zájem, díky za pozornost.