EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 21. prosince 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády, vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a prosím ho o úvodní slovo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes na své schůzi se zabývala celou řadou bodů. Já bych si dovolil promluvit tu, vypíchnout dva z nich. První je návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi. Tady obsahem je otázka naturálních restitucí, tedy zhruba 75 miliard v oblasti vydávání majetku a vyplácení finanční náhrady ve výši 59 miliard ve 30 ročních splátkách. Vláda tento návrh zákona přerušila. Bude se mu věnovat na příští schůzi vlády, tedy 4. ledna s tím, že potřebujeme dojasnit některé věci, které se týkají právě vyplácení oněch finančních náhrad. Nicméně očekávám, že návrh bude na prvním lednovém jednání vlády schválen. Dalším důležitým bodem bylo vládní projednání bodu o smlouvě na plnění veřejné zakázky na odstranění některých ekologických zátěží vzniklých před privatizací. Chci říci, že vláda neschválila smlouvu na tzv. ekozakázku s firmou Marius Pederssen Engineering, která podala cenovou nabídku ve výši 57 miliard bez DPH. A dále vláda uložila ministru financí, aby zadávací řízení této veřejné zakázky zrušil. Čili zjednodušeně, vláda rozhodla o ukončení tzv. ekologické zakázky bez toho, aby vybrala vítěze a celou ekologickou zakázku zrušila. Je to výsledek, který byl podle mého názoru v posledních týdnech očekávaný, čili žádné překvapivé rozhodnutí vlády. Tolik ke dvěma důležitým bodům a já jsem připraven zodpovídat vaše dotazy.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, prosím, první otázka, Mediafax.

Jan Kálal, Mediafax: Pane premiére, já bych se k tomu ekotendru zeptal, vláda měla mít k dispozici dvě nové informace, tedy posudek od Delloite a jeho oponenturu od Ernst& Young, co přinesly, můžete-li říci konkrétně, pokud ne, naznačte, v jaké relaci byly?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Mohu to říci, já pevně doufám, že ty dokumenty nebyly klasifikované, snad teď neřeknu něco, co říkat nemám, ale nezaznamenal jsem, že by byly klasifikované. Pokud si najdete některá má starší vyjádření o ekologické zakázce, včetně rozhovorů, kde jsem prorocky dohadoval výši ceny a nabídek včetně tohoto posudku a jeho oponentury, tak byste zjistili, že jsem se trefil. Ano, ten posudek říká, že horní hranice by byla někde na úrovni 59-61 miliard a oponentura říká, že ještě maličko výše. Jinými slovy, kdyby to někdo vzal demagogicky, a já jsem rád, že nevzal, tak by to znamenalo, že ona nabídka za 57 miliard ve skutečnosti několik miliard ještě šetří, že by to mohlo být dražší. A z tohoto pohledu nejsem jaksi tím odhadem ceny i oponenturou překvapen. Pohybovalo se to v těch intencích, které já jsem před několika měsíci odhadoval.

Martina Spěváčková, Radiožurnál: Já bych se chtěla zeptat, jak jste rozhodli o tom poslaneckém návrhu TOP 09 o RUD?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Vláda k tomu nikoliv překvapivě zaujala negativní stanovisko.

Veronika Marková, ČT: Ještě vás poprosím k ekotendru. Jak bude vláda dále pokračovat v likvidaci těch ekologických škod? Bude vypisovat další tendry?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: V tuto chvíli bude pokračovat dosavadní proces, tedy budou zadávány jednotlivé zakázky na jednotlivé sanace konkrétních lokalit, nicméně očekávám, že se nejpozději v prvním čtvrtletí k tomuto vrátí porada ekonomických ministrů, aby vyhodnotila dosavadní proceduru. Nemyslím si, že je znovu oživitelná myšlenka jednoho velkého tendru. Jak bude vláda rozhodovat dál v těchto věcech, bude záviset právě na výsledcích porady ekonomických ministrů. Velmi zásadní věc, kterou já bych tam vnesl jako nový prvek je, aby se skutečně udělal posudek, audit stávajících nesanovaných lokalit. Existují důvodné názory, že ve skutečnosti řada lokalit takovou sanaci, či sanaci jako takovou již dnes nepotřebuje, protože velmi často uplynulo i 20 let a i v odbourání některých škodlivých látek z půdy a vody si dovede příroda poradit sama. Jsou to zkušenosti nejen z ČR, ale i dalších sousedních zemí. Viděl bych tu klíčovou pozici například ČIŽP, aby se zesumarizovalo, které lokality je nezbytné vůbec sanovat. Protože provést sanaci automaticky jen podle výčtu ekologických záruk, které vznikaly na začátku 90. let, neznamená, že je to nezbytné.

Ondřej Houska, Radiožurnál: Dobrý den, já bych se chtěl zeptat na půjčku MMF. Vláda se o ní bavila, ale nerozhodla, chtěl bych se zeptat, proč ČR stále neřekla ano či ne, když zůstává poslední zemí ne-eurozóny z těch, které nejsou v programu IMF či se nechystají jako Maďarsko, všechny ostatní státy, byť ne přímo schválily legislativně, ale jejich lídři řekli, zda poskytnou či neposkytnou půjčku, proč ČR jako poslední to ještě neudělala?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Nevidíme důvod, proč s tímto rozhodnutím spěchat. Je to závažné rozhodnutí s finančními dopady. Není pravda, že nemá dopad na veřejné rozpočty, protože státní rozpočet by minimálně musel doplácet rozdíl v úrocích mezi uložením u MMF a za komerčnějších podmínek a ten by mohl být v řádech několika miliard korun. V řádech miliard. Vláda se touto věcí bude pečlivě zabývat, budeme intenzivně konzultovat s ČNB, vyjádření bankovní rady je také známo, spatřují řadu rizik, nevidí to jako černobílý problém a budeme konzultovat i s partnery v EU.

Ondřej Houska, Radiožurnál: Proč vláda nerespektuje ten desetidenní deadline z toho prohlášení eurozóny ze summitu?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: My tím nejsme vázání, to je rozhodnutí eurozóny, my nejsme jejími členy, jak známo. Nejsme vázáni usnesením či závěrem, který si přijme eurozóna, ona nám nemůže ukládat.

Jan Rovenský, Právo: Pane premiére, ještě k těm miliardám, bavilo se o tom, že by ta česká půjčka mohla být nižší, posunula se nějakým směrem vláda?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych jen připomenul závažná slova pana guvernéra Singera, který upozornil na to, že pokud bychom uplatnili tuto výši půjčky se všemi dosavadními potenciálními závazky, mohlo by to vést k jednostranné depozici našich devizových rezerv ČNB u jedné instituce a že by to viděl jako věc, která by mohla přinést rizika. Plus upozornění, o kterém jsem mluvil i já minulý týden, které potvrdil pan guvernér, že poskytování této půjčky MMF ze strany členských zemí EZ a nečlenských zemí se děje za nerovnoprávných podmínek. Jinými slovy, poskytování od nečlenů eurozóny je jako kdyby riskantnější.

Josef Kopecký, iDnes: Jak vnímáte postoj VV, které nechtějí kývnout na ten zákon, protože není jasné, kde na to vláda v rozpočtu přesně najde peníze? Zároveň, jestli byste mohl říci vaši představu, kde jinde by se měly peníze ušetřit, aby mohlo k církevním restitucím dojít a aby i VV mohly ve vládě a parlamentu kývnout na ten zákon? A třetí věc, padlo na jednání vlády to, že pokud by to nepodpořily, že by to bylo porušení koaliční dohody?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu odzadu, o mně je známo, že zásadně nekomentuji to, co údajně mělo či nemělo zaznít na jednání vlády. Jednání vlády je uzavřené a já jsem nikdy informace z vlády nevynášel, ani nekomentoval. Na to vám neodpovím, to říkám otevřeně. Já pevně věřím, že vláda se na svém prvním lednovém zasedání shodne na této normě. Ta je velmi klíčová, důležitá, je jedním z pilířů koaliční smlouvy. Tím chci říci, že je to bod se závažným politickým obsahem, řeší problém, který v této zemi se nevyřešil za 22 let. Co se týče dnešního jednání, mohu konstatovat, že předložení paragrafovaného znění je pozice formálním naplněním již uzavřené a všemi stranami schválené koaliční dohody. Obsah je již koaličně dohodnut a odsouhlasen všemi třemi stranami a je pouze formálně přepsán do paragrafovaného znění. Co se týče finanční částky, tam mohu konstatovat, že již dnes je ve prospěch církví ze státního rozpočtu vypláceno 1,4 miliardy. My tu mluvíme o navýšení o 1 miliardu ročně, což při výdajích státního rozpočtu, které jsou plánovány na další rok ve výši 1187 miliard, tak je to částka, která se pohybuje za hranicí rozlišovacích schopností. Tím nechci shazovat, miliarda jsou důležité peníze, ale prosím v kontextu těch výdajů tvrdit, že se nenajde 1 miliarda, tak bych to považoval za demagogické tvrzení. Chci velmi zdůraznit, že se v případě tohoto návrhu zákona nejedná o dohodu mezi 3 stranami, jedná se o dohodu mezi vládní koalicí a zástupci církví a o dohodu mezi zástupci 17 církví. Jakýkoliv parametrický posun v této dohodě znamená nejen dohodnout to v koalici, ale i s partnery a ti se musí dohodnout mezi sebou. Je to třídimenzionální politický problém. Jsem pevně přesvědčen o tom, že všichni členové koaliční vlády jsou si vědomi důležitosti a komplikovanosti tohoto bodu a že se na jednání vlády v lednu shodneme na přijetí tohoto zákona.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji, hezký den. A protože se s většinou z vás neuvidím, tak vám všem, dámy a pánové, přeji požehnané svátky vánoční, hodně zdraví a úspěchu vám i vašim blízkým v novém roce. Na shledanou, těším se na další spolupráci.