EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 2. června 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Hezké odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila. Úvodní slovo, pane premiére.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR na svém dnešním zasedání vedle návrhů zákonů projednala také některé body, které mají exekutivně-analytický charakter a je nutno říci, že jsme pokračovali mimo jiné v diskusi, která se odvíjí od vládního programového prohlášení a týká se přímé volby starostů v malých obcích. Dříve byl uložen úkol pro předsedu LRV a ministra Pospíšila, aby připravil ústavní analýzu celého problému, protože řada z nás poukazovala na to, že jenom představa, že se zavede u obcí určité velikosti jiný systém, než je stávající, tedy přímá volba starosty, nikoliv volba zastupitelstvem, že to není jednoduché, že to má své ústavní konsekvence i rozdílná práva voličů v malých obcích. Znamená to v podstatě rozdílné postavení i orgánů obcí, tedy stávající systém versus ten nový a je skutečností, že LRV zpracovala kvalitní analýzu, kde dochází k závěru, že pokud by měl být zaveden systém přímé volby starosty a měl by být přímo volen ze zákona a měl by mít vyhrazen i okruh věcí, o kterých by pak nemohlo rozhodovat zastupitelstvo, ale přímo volený starosta, muselo by předtím dojít ke změně Ústavy. Pokud jde o pravidla a způsoby přímé volby starosty, dochází analýza k tomu, že před přijetím zákonné úpravy by bylo třeba změnit konkrétně článek 102 Ústavy ČR, který dnes počítá pouze s přímou volbou členů zastupitelstev, nikoliv starosty. To je závěr této odborné legislativní analýzy a vláda a koalice bude muset rozhodnout politicky, zda začít připravovat tuto změnu Ústavy, což ovšem znamená, že tady bude nezbytná dohoda se sociální demokracií, protože změna Ústavy vyžaduje souhlas obou komor parlamentu, nejde přehlasovat senát, sněmovnou jako u běžného zákona. Pak je otázkou, zda by sociální demokraté na tento návrh přistoupili. Pokud ne, tak to znamená zbytečné štábní cvičení, kdyby se napsala změna, kde by bylo jasné, že ji sociální demokraté neschválí. V případě, že by sociální demokraté byli ochotni podpořit tuto změnu Ústavy, tak by to situaci měnilo. Druhá varianta je, že v případě, kdy bude jasné, že tato změna Ústavy nemá příliš šancí na úspěch, tak vlastně nepřipravovat ten zákon, který by umožnil přímou volbu. Nicméně, pro naše koaliční partnery je to velmi důležité rozhodnutí, jak TOP 09 tak VV prosazovali tuto přímou volbu starostů a my jsme tento bod, aniž by kdokoliv zpochybnil odbornou relevanci legislativní analýzy, která byla předložena, přerušili s tím, že bude toto projednáno na úrovni vedení koaličních stran a rozhodneme o dalším postupu, zda začít zpracovávat onu změnu Ústavy a dojednávat její průchodnost oběma komorami parlamentu či ne. Dále jsme se zabývali informacemi o současném stavu pilotních projektů PPP na ministerstvu spravedlnosti, o tom bude pan ministr informovat, a také některými poslaneckými návrhy, které vládě předkládá předseda LRV. Takže já bych mu dal k těmto projektům a návrhům slovo.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Děkuji, pane premiére, dámy a pánové, nejprve tedy k projektům PPP. Ministerstvo zpracovává dva projekty. Projekt věznice v Rapoticích a justiční areál v Ústí. My jsme ve fázi, kdy se snažíme racionalizovat rozpočet ministerstva, proto jsme předložili vládě, a vláda to schválila, takové řešení, že u soukromé věznice v Rapoticích dojde k zakonzervování projektu a v budoucnu, kdy budou finanční prostředky na pokračování projektu, bude zde projekt připraven a bude možné v něm dále pokračovat. Činnost bude přerušena z důvodu finančních možností. U Ústí je situace komplikovanější, víte, že justiční areál je díky povodním v nedobrém stavu, my, i když nemáme v této chvíli peníze na výstavbu nové budovy, si nemůžeme dovolit zastavit celý projekt, musíme mít připravenou kompletní dokumentaci a jasné řešení. Zde nám vláda umožnila, abychom dále pokračovali na projektu. My ho připravíme do finální fáze a pak povedeme debatu, co s tím. Respektujeme, že finanční situace je obtížná, že není miliarda na nový soud, ale musíme být připraveni, kdyby nastala kalamita, musíme mít projekt v kapse a začít na něm pracovat, pokud by krizový scénář nastal. Jeden projekt přerušen, druhý projekt bude pokračovat a bude v následném rozhodnutí, zda v případě výstavby areálu jít cestou PPP anebo přímé investice. Obě varianty budou zpracovány a připraveny do budoucna. K poslaneckým návrhům velmi stručně. Vláda projednala čtyři poslanecké návrhy, první návrh poslanců ČSSD se týkal změny daně z příjmů. Byl zde návrh, který chce zavést progresivní sazbu daně a to v případě, že celkový roční příjem přesahuje 1,2 milionu korun. Vláda k tomuto návrhu dala negativní stanovisko, protože je to v rozporu s programovým prohlášením vlády. Vláda nepodporuje progresivní zdanění. Další návrh, který stručně zdůvodním, byl návrh poslanců TOP 09 - změna zákona o místních poplatcích, konkrétně se týká ta úprava poplatků za odvoz a odstraňování komunálního odpadu. Tito poslanci navrhují zvýšit poplatek a to z toho důvodu, že od okamžiku vzniku tohoto poplatku nebyl valorizován a náklady obcí na odstraňování odpadu neustále rostou. Vláda k tomuto dala neutrální stanovisko s tím, že souhlasí s filosofií, že je třeba poplatek zvýšit, ale máme řadu výhrad proti tomu, jak je napsán, jsou tam technické nedostatky typu úprava ručení za nezletilé dítě, které poplatek nezaplatí, to nám připadá, že by v praxi nefungovalo. Bude na poslancích, aby nedostatky odstranili na půdě sněmovny. Třetí návrh komunistických poslanců, kteří chtějí zavést do trestního zákoníku účinnou lítost u korupčních trestných činů. My jsme k tomuto návrhu dali negativní stanovisko z celé řady věcných důvodů. Zmíním alespoň to, že vláda preferuje oproti účinné lítosti jiné efektivnější nástroje boje proti korupci, jako institut spolupracujícího obviněného. Pokud spolupracuje s orgány, pak může být vyviněn. Samotná účinná lítost nám nepřipadá dostatečná. Mimo to, účinnou lítost nám nedoporučují mezinárodní organizace, jako Rada Evropy. Byli jsme za to kritizování v minulosti. A za třetí. Sami chceme z důvodu kontroverznosti tohoto institutu zpracovat analýzu efektivity účinné lítosti. A poslední bod, návrh komunistických poslanců, kteří chtějí velmi nestandardní věc, navrhují, aby o uznání jiného státu nerozhodovaly orgány moci výkonné, což je běžné všude v Evropě, ale aby o tom rozhodoval parlament. Proto je u nás také z věcného důvodu negativní stanovisko, protože o uznání jiného státu má rozhodovat vláda potažmo ve spolupráci s prezidentem a ne parlament jako takový. Tolik tedy čtyři návrhy poslanců.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, dámy a pánové, máte-li dotazy k tématům, o kterých dnes jednala vláda, nějaké doplňující otázky, nyní je pro ně prostor.

Reuters: Já bych se zeptal, pan ministr financí předkládal pro informaci fiskální výhled republiky na letošní rok, nastala nějaká změna v plnění rozpočtu a tak? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem sám na tento fiskální výhled upozornil ministry, ten materiál byl předkládán pro informaci, je to materiál, který má celou řadu velice důležitých údajů z hlediska makroekonomických čísel nezbytných pro přípravu rozpočtu. Mám-li vypíchnout jednu věc, která mne zaujala, tak je to prognóza ministerstva financí, že v roce 2014 bude česká ekonomika růst o 4 %, kdybych měl něco vypointovat.

Televize Prima: Je to ke K9, jste ochotni diskutovat s VV o postu ministra vnitra?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem sdělil včera VV, že považuji tuto kapitolu za uzavřený příběh, ale jsem připraven vyslechnout ledacos, ale na mém stanovisku ze včerejška, které nebylo jen stanoviskem mým, ale i ODS a také stanoviskem TOP 09, nemám co měnit. Budeme jednat.

Mediafax: Mne by zajímalo, zda jste se v rámci neformální informace věnovali i nebezpečné střevní nákaze a případně, zda má vláda připraveny nějaké prostředky a opatření, kdyby ta nákaza dosáhla takových rozměrů jako v Německu? A do konce května měla vláda dostat návrh statutu vládního výboru pro koordinaci a boj s korupcí, předpokládám, že předchozí předseda toto nedodal. Co s tím výborem, který měl mít 20 milionů, bude?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tento vládní výbor byl zřízen usnesením vlády, předložením příslušných dokumentů byl pověřen místopředseda vlády pověřený koordinací boje s korupcí, tento odstoupil, čili nemohl být tento dokument předložen vládě. Co bude dál s tímto výborem, případně pozicí, je předmětem dalších jednání. Já bych za nejlogičtější cestu považoval, kdyby VV nominovaly jiného představitele na pozici místopředsedy, ale jak jsem řekl, o tom bude vedeno jednání. Co se týče onemocnění, je evidentní, že v tuto chvíli není jasné, čím je způsobeno, je to situace, kterou jak orgány ministerstva zemědělství, tak zdravotnictví sledují pečlivě, vyhodnocuje se celá záležitost, zjišťuje se, z jakého důvodu to vypuklo. Já mohu sám za sebe říci, že je mi líto, že jsem celý týden manifestačně jedl okurky, kudy jsem chodil, abych demonstroval, jak to považuji za zbytečnou paniku. Ukázalo se to. Nevím teď, kolik komodit budu muset teď manifestačně jíst, jak budou přibývat další podezření, tak doufám, že to budou i nadále tyto spíše dietní komodity a že to nebude něco kaloricky výživnějšího. Ale nechci zlehčovat ten problém. Orgány ministerstva zemědělství i zdravotnictví tuto věc pečlivě sledují. Mluvil jsem s panem ministrem Fuksou, který mne informoval o aktuální situaci.

ČT: Dobrý den, dotaz na pana premiéra. Chtěla jsem se zeptat na to, že pan Schwarzenberg je v USA, řekl tam, že vznik střediska té protiraketové obrany v ČR je nejistý, že tam ta debata mezi USA a ČR uvízla na nějakém bodě. Vaše reakce na to?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Jsem o tom informován, s tímto střediskem se počítalo a počítá, na druhé straně bude záležet na konkrétním obsahu, ten v tuto chvíli není jasný. Abych to řekl diplomaticky, ale zjednodušeně, pokud by se mělo jednat o dva monitory, které tu budou formálně umístěny v ČR a na nich nebudou reálná data, ale spíše simulátory a modely, tak to opravdu ČR a vláda ČR považuje za zbytečný krok. Pokud by to nebyl opravdu reálný prvek, který je reálnou každodenní součástí činnosti tohoto protiraketového systému, tak mít tu dva displeje, to nemá význam.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední otázka, ČTK.

ČTK: Já jsem se chtěl zeptat na zahraniční rozvojovou pomoc, těch 800 milionů, jestli si to pamatuji dobře, zda to jsou jediné peníze, které ČR na tuto pomoc poskytne? Pomáháme i jiným způsobem? A druhá věc, já teď slyšel k těm véčkům, že by bylo logické, aby znovu obsadily ten post vicepremiéra pro korupci, je to ten návrh, který jim řeknete? Je to jediný návrh, který jim řeknete?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu od zadu. Určitě nebudu to, co řeknu, vzkazovat prostřednictvím sdělovacích prostředků, jako to činí jiní koaliční partneři, kteří nám či mně to vzkazují, ale jak jsem řekl, považuji to za logickou variantu, o této logické variantě představitelé VV ví a budeme o těchto záležitostech dále jednat. Co se týče rozvojové pomoci, tak ta je navržena ve výši 800 milionů korun pro rok 2012, je na bilaterální projekty zahraniční spolupráce, kde hrají klíčovou roli ČR, tak je alokována včetně stipendií částka 680 milionů. Velmi významný podíl na celkové zahraniční pomoci má zároveň mnohostranná spolupráce, tedy nejen bilaterální, ale na mnohostranném základě, která je často realizována prostřednictvím zahraničních organizací, je skutečností, že ČR z hlediska srovnání se západními zeměmi poskytuje nižší procento HDP na tuto pomoc, než je ten průměr, na druhou stranu, žijeme v nějaké rozpočtové realitě a já nevidím příliš prostor pro navýšení těchto prostředků. Tyto prostředky ale na druhou stranu sehrávají pozitivní roli, protože mají jistý multiplikační efekt pro následné období, kde se zpravidla zahájí tato pomoc, tak je prostor i pro působení českých firem a tam mohou nastoupit i jiné nástroje, které jsou posilovány z rozpočtu, třeba prostředky ČEB či EGAP. Když bych použil to zjednodušení, rozvojová pomoc slouží jako jakési otevření dveří a pak mohou být použity i jiné prostředky.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkujeme, hezký den.