EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 18. dubna 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré poledne, dámy a pánové. Vítám vás na tiskové konferenci po jednání vlády. Na tiskové konferenci vítám pana premiéra Petra Nečase, místopředsedkyni vlády paní Karolínu Peake a ministra financí Miroslava Kalouska. Pane premiére, prosím o úvodní slovo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda České republiky dnes projednávala svůj standardní program. Já bych chtěl zdůraznit, že jsme přijali celou řadu konkrétních bodů. Za důležité považuji to, že se vláda shodla na novém návrhu, kterým se mění zákony týkající se stavebního spoření. Bližší informace poskytne pan ministr financí. Vláda také schválila návrh státního závěrečného účtu, který mimo jiné ukazuje, že vláda je úspěšná ve svém fiskálním úsilí, nicméně není důvod k žádnému jásotu a především k polevení úsilí v tomto bodě. V loňském roce tedy dosáhl deficit veřejných financí 3,1 % HDP, ale není to žádný důvod k nějakému jásání, protože jedná se o veřejné finance. Státní rozpočet skončil s nominální výší deficitu o 7,6 miliardy vyšší tímto deficitem, než se plánovalo a to, že je nakonec ten deficit veřejných financí za loňský rok nižší, tak je dáno především nižší investiční činností územních samospráv, především tedy municipalit a také veřejných vysokých škol. Také se ukazuje, že je nezbytné pokračovat ve fiskálním úsilí, protože nadále trvá strukturální deficit. Chtěl bych připomenout, že deficit důchodového účtu dosáhl v loňském roce 45 miliard, proto také celá řada nově navrhovaných opatření vlády ČR, které souvisí s rozpočty na roky 2013 a 2014, počítá, že zvýšené příjmy státního rozpočtu půjdou vlastně na vyrovnání tohoto strukturálního deficitu v rámci důchodového účtu. Projednali jsme také některé poslanecké návrhy, bližší informace k nim podá paní místopředsedkyně Peake, a přerušili jsme návrh zákona o provozování sázkových her o další dva týdny. Je nutné ještě dopracovat některé připomínky po jednání pana ministra financí s paní místopředsedkyní vlády a předsedkyní LRV. Tolik má úvodní rámcová informace a já požádám paní místopředsedkyni o informaci o poslaneckých návrzích a pak pan ministr financí k jeho bodům. Prosím.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Děkuji, pane premiére. Dnes jsme projednali balíček tří poslaneckých návrhů. První návrh poslanců komunistické strany, který – a teď to bude trošku o provaze v domě oběšencově – navrhoval zánik mandátu. Zaprvé z důvodu odsouzení poslance za úmyslný trestný čin a za druhé, což je ještě závažnější zásah do našeho ústavního pořádku, zánik mandátu v případě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Řízení by mohl podnítit poslanecký klub, jehož člen opustil politickou stranu, nebo poslanecký klub, v němž poslanec dříve byl. Jedná se v podstatě o zavedení tzv. vázaného mandátu, tedy přesný opak toho, co je nyní pilířem naší Ústavy, tedy mandát volný. K tomuto návrhu zaujala vláda pochopitelně negativní stanovisko. Musím uvést, že součástí tohoto návrhu, jak jsem říkala na začátku, je i zánik mandátu z důvodu odsouzení za úmyslný trestný čin, což je ovšem pouze okrajovou částí tohoto návrhu. Tím hlavním, co tento návrh obsahuje, je právě zavedení tzv. vázaného mandátu. Další návrh opět z dílny komunistické strany a jejích poslanců. Návrh na vyhlášení referenda k narovnání majetkovému s církvemi a náboženskými společnostmi. I zde vláda zaujala negativní stanovisko vzhledem k tomu, že je již uzavřena koaliční dohoda a již leží ve sněmovně koaličně dojednaný návrh o vyrovnání s církvemi a nápravě křivd církvím způsobených. Poslední poslanecký návrh, tentokrát autory jsou paní poslankyně Putnová a Petr Gazdík, kteří navrhují, aby studentky, které přijdou během studia do jiného stavu, mohly přerušit své studium, aniž by byly potom za prodlužování studia penalizovány. V tuto chvíli je podobné rozhodnutí v diskreci děkana fakulty. V případě, že by byl tento návrh přijat, byl by tento nárok ze zákona. K tomuto návrhu přijala vláda neutrální stanovisko a to vzhledem k poměrně problematickému zpracování z pohledu legislativně technického. Cíl ovšem vláda podporuje.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji a k návrhu zákona o stavebním spoření a státního závěrečného účtu pan ministr financí.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Dámy a pánové, hezké poledne. Dovolte, abych stručně okomentoval své body. Vláda dnes schválila nový zákon o stavebním spoření. Jistě si vzpomínáte, že při poslední parametrické novele jsem se zavázal předložit definitivní návrh s definitivním účelem a ten dnes vláda tedy posílá do PS. Dochází tam ke třem poměrně zásadním koncepčním změnám. Zaprvé ke skutečně omezení účelu, aby stavební spoření bylo skutečně používáno, nebo aby státní příspěvek na to státní spoření byl skutečně používán za tím, účelem, který daňový poplatník podporuje. Tak navrhujeme, aby s účinností od 1. ledna 2014 byl státní příspěvek skutečně vázán pouze k tomu účelu, na které ty prostředky budou použity, což musí být prokázáno. Současně ten účel se rozšiřuje kromě pořízení si úpravy vlastního bydlení, také na účel spoření na vlastní stáří, popřípadě na účel spoření na vlastní studium. To znamená, rozšiřuje se účel, ale státní příspěvek se omezuje pouze na tento účel a to s účinností od 1. 1. 2014 včetně smluv, které byly uzavřeny před datem této účinnosti. Druhá zásadní koncepční změna je přechod na tzv. produktové pojetí. Stavební spoření se státním příspěvkem je prostě finanční produkt a neexistuje jediný racionální důvod, proč by ho měly poskytovat pouze stavební spořitelny. To znamená, tento produkt budou moci nabízet i jiné retailové instituce, tedy banky, samozřejmě se stejnými pravidly. Rozšíří to hospodářskou soutěž a bude to stabilizovat stavební spoření, nikoliv naopak. Já respektuji skutečnost, že se to managementu stavebních spořitelen nelíbí, přicházejí-li o svoji exkluzivitu a právo nabízet tento produkt bude mít mnohem širší trh. Na druhou stranu je chci požádat, aby nepoužívali při svých protestech zcela nekorektní a nepravdivé argumenty. Naprosto nehorázný a nekorektní argument bych uvedl příklad ze včerejší jejich tiskové konference, kde argumentovali menší ochranou vkladů u bank, než u stavebních spořitelen. To prostě není pravda. Vklady u bank jsou pojištěny u fondu pojištění vkladů do výše sto tisíc euro, to znamená do čtyř milionů korun. To znamená, neexistuje produkt stavebního spoření, který by nebyl v těch bankách chráněn úplně stejně, jako ve spořitelnách. Naopak obávám se, že neexistuje jediný důvod, proč stavební spořitelny přispívají do fondu pojištění vkladů pouze polovinou toho, co přispívají banky. Možná by to byla zajímavá otázka majitelů finančních skupin, v jejichž portfoliu jsou jak banky, tak stavební spořitelny. Zda se opravdu domnívají, že jejich banky jsou méně bezpečné, než jejich stavební spořitelny. Já si to skutečně nemyslím a protestuji proti tomuto nekorektnímu argumentu. Druhá předloha, která dnes byla opět přerušena, nicméně již se stoprocentní dohodou, je loterijní zákon, kde jsme dohodli celou řadu legislativně technických úprav. Z věcných změn oproti předloze asi nejzásadnější změna, která dnes byla dohodnuta, je ta, že tříleté přechodné období, které je dnes stanoveno jako ochranná lhůta pro video-terminály, než na ně začne platit platná vyhláška, tzv. lex Farský, bude zkráceno na šest měsíců. Ministerstvo financí má teď 14 dní na dopracování dohodnutých kompromisů a změn a předpokládáme, že po 14-ti dnech bude tento zákon ve vládě schválen již jednomyslně a bez rozporu. K schválení státního závěrečného účtu se pan premiér již vyjádřil. Já jenom zopakuji to, co jsem už včera říkal i na Žofínském fóru. Kdybychom byli populisté, tak bychom se mohli vytahovat, že naše konsolidační úsilí skončilo lépe, než bylo projektováno v konvergenčním programu. Opak je pravdou. To číslo sice staticky vypadá velmi dobře, protože 3,1 je lepší než 3,7, nicméně fakticky při jeho rozboru zjistíte, že to není pozitivní zpráva. Konsolidační úsilí vlády bylo skutečně projektováno tak, aby veřejné rozpočty skončily s deficitem 3,7, a ten rozdíl je dán dominantně menšími investičními aktivitami místních rozpočtů příspěvkových organizací a veřejných vysokých škol z vlastních zdrojů. To znamená, vláda se nezasloužila o ten staticky lepší deficit a naopak těch zhruba 15 miliard z vlastních zdrojů logicky chybělo v ekonomice, protože se jednalo o investiční aktivity. Není tedy žádný důvod polevit v konsolidačním úsilí vlády a vláda je k tomu nadále odhodlána. Děkuji vám za pozornost.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, nyní je čas pro vaše dotazy.

ČTK, Jakub Dospiva: Jeden dotaz se týká programu vlády a to se týká záchranných služeb.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, tento návrh nařízení vlády byl schválen.

ČTK, Jakub Dospiva: Pak bych se chtěl zeptat paní vicepremiérky Peake, jestli už ví, kolik poslanců ji následovalo. Jestli je schopna zaručit panu premiérovi bezpečnou většinu pro pokračování vlády? Děkuji.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Já samozřejmě chápu, že se všichni snaží dopočítávat a že ty počty zajímají všechny nejvíc. Já si dovolím to číslo v tuto chvíli ještě nesdělit. Já jsem včera jasně řekla, že ta iniciativa, ten krok, ke kterému jsem se včera odhodlala, byl mým krokem a kolegům, kteří se rozhodli jít na platformu čitelné a jasné politiky, předvídatelné, těm děkuji. Těm kolegům, kteří již toto rozhodnutí ohlásili v médiích. Pravda je, že já zkrátka těm, kteří se ke mně připojují, nabízím krev, pot a slzy, pokud si mám vypůjčit slova klasika, kde v potaz jde také čest. Ne o mnoho víc, ale myslím si, že to v politice není málo.

Mediafax, Jan Kálal: Já bych se zeptal pana ministra financí, pokud se nepletu, to tříleté období u video-terminálů vy jste obhajoval hrozícími arbitrážemi. To znamená, že teď už z nich strach nemáte? A ještě se zeptám pana premiéra a paní vicepremiérky, vy jste měli mít společnou schůzku, jestli jste si už na sebe našli chvilku, nebo jestli to bude až po této tiskové konferenci? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Samozřejmě, že nikdy neexistuje situace, kdy nehrozí arbitráže. To mohu vyloučit. Nicméně na základě nálezu Ústavního soudu máme plné právo se domnívat, že bude-li to upraveno platnou judikaturou, tak je to lege artis.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já mohu říci, že naše schůzka s paní místopředsedkyní Peake ještě neproběhla, ale proběhne.

ČTK, Daniel Novák: Otázka na pana ministra Kalouska. Projednávali jste také materiál z ministerstva pro místní rozvoj, který říká, že problémy s čerpáním z evropských fondů by mohly přitížit státnímu rozpočtu až 33 miliardami korun? Jaký objem z této částky podle vás skutečně může prohloubit schodek rozpočtu a připravujete v oblasti evropských fondů nějaká nová opatření kromě již avizovaných v oblasti auditu a kontroly?

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Tento materiál jsme ještě neprobírali. Ten odhad podle našeho názoru se blíží realitě. Celá velká část z této částky se rozpustila už v minulých deficitech. To znamená, není třeba se obávat, že celá tato částka se promítne do deficitu letošního. Nicméně na přesnou informaci, prosím, si ještě musíte chvilku počkat. Potřebujeme to analyzovat velmi přesně.

iDnes, Josef Kopecký: Paní vicepremiérko, vy jste naznačila, že už znáte to číslo těch lidí, kteří by mohli podporovat dosavadní koaliční program, protože jste řekla, že to číslo si dovolíte ještě nesdělit. V kterou chvíli to číslo sdělíte, nebo na čem to závisí? A pak bych se vás všech tří zeptal, co je pro vás většina, která je bezpečná? Jestli byste to mohli aritmeticky vyjádřit, jestli je to 103, 105 nebo jestli to nezávisí na konkrétním čísle? Jestli byste to všichni tři mohli nějak okomentovat?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Tak jestli mohu začít. Ta otázka byla na mě, kdy oznámím to číslo. Oznámím jej včas. A co je bezpečná většina? Čím více, tím lépe.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem svoji definici bezpečné většiny dal, že je to většina větší než tzv. nebezpečná většina. Není to pouze otázka číslovky, ale také z koho je tato většina složena. A jak těmto lidem lze důvěřovat nebo ne.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Čistě aritmeticky je to pro mě více než 101, nicméně ten faktor, o kterém mluvil pan premiér, je samozřejmě stejně důležitý, jako to číslo.

Reuters, Robert Miller: Já bych se s dovolením zeptal pana premiéra i paní vicepremiérky, jak je v tuhle chvíli ta bezpečná většina vzdálená?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Po nás chcete čísla. Ty se nedozvíte.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Opravdu nic konkrétnějšího v tuto chvíli také neřeknu. Omlouvám se agentuře Reuters.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem oznámil, že ten deadline je v pondělí.

ČTK, Jakub Dospiva: Je to možná jenom technická otázka na paní Peake, jestli se s těmi svými příznivci, nebo budoucími spolu-straníky, nebo jak pojmenovat toto uskupení, sejdete? Kdy, nebo jestli budete domlouvat další postup s nimi, s touto skupinou?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Schůzka fanklubu podpory vládě bude v nejbližších hodinách.

TV Prima, Jakub Weinlich: Pane premiére, pakliže by za vámi přišel předseda VV Radek John, který je fakticky podepsaný pod koaliční smlouvou, a navrhl by vám jako premiérovi odvolání ministrů, kteří byli nominováni nebo dosazeni Věcmi veřejnými do vlády. Jak byste v tuto chvíli vlastně na to reagoval?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Nemá význam kohokoliv odvolávat, když může být v pondělí jasné, že řešením politické situace jsou předčasné volby, které by se uskutečnily ještě do konce června.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkujeme za účast na dnešní tiskové konferenci a přejeme vám hezké odpoledne.