EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání vlády, 11. září 2024

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Dobrý večer, dámy a pánové, já vás vítám na tiskové konferenci po jednání vlády. O úvodní slovo poprosím vicepremiéra a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku.

Marian Jurečka, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí: Dobrý podvečer, já bych rád řekl, že dnes na vládě jsme projednávali také jednu z klíčových změn, která se týká opravdu statisíců lidí v této zemi a která by měla výrazně zlepšit jejich pomoc, podporu všem těm, kteří jsou příjemci příspěvku na péči, všem jejich rodinným příslušníkům, protože dnes ta administrativní náročnost a doba vyřizování příspěvku na péči trvá někdy 120, 130 i více dnů. Je to složité, řeší to dva úřady a pro lidi je to velmi náročné i z hlediska komunikace s úřady a dokládání různých papírových podkladů a podobně.

My jsme dnes tou změnou novely zákona o sociálních službách, ale i dalších souvisejících zákonů, udělali zásadní změnu v tom, že ten proces za prvé zjednodušíme, nebudou ho dělat dva úřady, Úřad práce a Česká správa sociálního zabezpečení. Bude to dělat jeden úřad, dokážeme to dělat digitálně přes klientskou zónu Jenda. To znamená celou řadu skutečností si budeme schopni umět zjistit sami a s tím klientem velmi dobře a jednoduše intuitivně komunikovat a ty lhůty dokážeme zkrátit, tak abychom to dokázali vyřizovat do 60 dnů.

A zároveň třeba bychom u klientů, u pacientů s nevratnou diagnózou dokázali to zjednodušit ještě tak, že nebudeme složitě protahovat ještě tím kolečkem toho řízení a posuzování, ale tam bude možnost, aby ošetřující lékař, specialista mohl na základě jeho rozhodnutí v zásadě automaticky vytvořit doklad o přiznání příspěvku na péči na úrovni třetího stupně. Protože dneska je bohužel stav, a ten stav je dlouholetý neřešený, že dneska bohužel dochází k tomu, že než se ten příspěvek na péči třeba i vyřídí, tak ten klient už nežije.

Takže my děláme celou tuto úpravu, která povede k tomu výraznému proklientskému přístupu, aby ten stát opravdu pomáhal tam, kde pomáhat má a pomáhal rychle a pomáhal efektivně. Tak to je podstatná změna s tím, že tyto věci by se měly rozeběhnout v průběhu roku 2025. Jsou tam klíčové milníky už od 1. 9. a plný funkční tento systém včetně té digitalizace bude potom od 1. 1. 2026. Tak to je jedna důležitá dobrá zpráva a velmi důležitý posun.

Pak bych chtěl také informovat o tom, že dnes vláda schválila memorandum o porozumění v projektu, který se týká využití odpadního tepla z elektrárny Dukovany pro město Brno. Je to opravdu klíčový projekt, 42 km horkovodu, který bude propojovat Dukovany s Brnem, dokáže ušetřit výraznou část spotřeby plynu, snížit závislost, snižovat také postupně i další emise, a především efektivně využít teplo v Dukovanech podobně jako se to podařilo v případě spolupráce Temelínu a Českých Budějovic.

Takže v tomto se zase posunujeme dál a aby se toto opravdu zrealizovalo, to memorandum má celou řadu účastníků, kteří na tom musí spolupracovat, to znamená resorty jako je Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, ČEZ, město Brno, Jihomoravský kraj, Ministerstvo dopravy, Kraj Vysočina. Ale my věříme, že tato výrazná investice opravdu dokáže přinést tu stabilitu, snížení závislosti a také snížení cen tepla pro obyvatele Brna. Tak toto je také důležitá zpráva, děkuji.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji a nyní poprosím vicepremiéra a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka.

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Ještě jednou hezký den, dámy a pánové. Vláda dnes schválila velmi zásadní novelu zákona o zdravotních službách. Ta přináší řadu velmi podstatných změn a benefitů především pro pacienty. Pacientům bude nově garantována základní síť lékařské pohotovostní služby a zároveň bude odpovědnost za zajištění a provázané zajištění s financováním těchto pohotovostních služeb přesunuta z krajů na zdravotní pojišťovny, které mají samozřejmě také více kompetencí k zajištění financování a tvorby dostupnosti zdravotních služeb. Koneckonců je to jejich povinnost, oni mají těm pacientům poskytnout lékaře a dostupnou péči.

Tím dojde k výraznému odbourání administrativní zátěže dopadající na krajské úřady, to je podle mě správný krok, souvisí to i s požadavkem krajů, kterému jsme vyhověli. Rozhodně tím ale nijak neomezujeme počty pohotovosti. Naopak těch pohotovostí přibyde, vytvoří se jasná síť, která je provázána s urgentními příjmy. Protože já jsme přesvědčený o tom, a jsem o tom přesvědčený jako lékař, ne jako ministr zdravotnictví, ale především jako lékař, že pacient prostě nedokáže posoudit, pokud se mu objeví náhlá potíž, má problém, zvlášť pokud je to u jeho dítěte nebo staršího člověka, zda má jít na urgentní příjem nebo zda má jít na pohotovost. A pokud ten pacient přijde na takový urgentní příjem a jeho stav nevyžaduje ošetření na urgentním příjmu, ale měl by jít tedy na pohotovost, když ta pohotovost není vedle urgentního příjmu, tak často musí jít úplně do jiného města, na druhý konec města. To je samozřejmě velmi špatně a toto my chceme dát do pořádku.

Ta síť je nepodkročitelná, samozřejmě podle dostupnosti, dopravní dostupnosti, podle toho, jaká je situace v jednotlivých krajích, může ta síť být hustší, ale nesmí být řidší, musí být u každého urgentního příjmu. My to provázíme navíc ještě dotačním titulem tak, aby ty nemocnice u těch urgentních příjmů i ty pohotovosti mohly budovat.

Druhou zásadní změnou je posílení ochrany pacientů před nezákonnými poplatky, to považuji za velmi důležité. Pacient bude informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb, tyto informace budou více závazné, stejně tak ceník poskytovaných služeb bude naprosto jasný a zveřejněný. Toto tady po celou dobu posledních 30 let nikdy nebylo. Já chci, aby bylo zcela jasno, co tedy vlastně je nebo není možné, aby ta pravidla byla jasně regulována. Například jde o zákaz požadovat po pacientovi úhradu za již jednou uhrazenou péči z pojištění. Navýšení pokuty za toto je až 1 milion korun. Takovým typickým příkladem může být dneska poplatek, který existuje, a to je poplatek za přijetí do péče, který tento zákon nebude umožňovat.

Nově zavádíme úpravu center komplexní péče o děti. Domnívám se, že tady je důležité, abychom tuto problematiku dotáhli, spolupracovali jsme na tom i s dalšími resorty, a jde o to, aby ta centra byla zaměřena na poskytování komplexních zdravotních služeb dětem s dlouhodobým zdravotním problémem.

Posilujeme také ochranu práv pacienta, jeho postavení při poskytování zdravotních služeb. Jde hlavně o ochranu zvlášť zranitelných skupin pacientů, dětských pacientů, pacientů s ustanoveným opatrovníkem, pacientů, na nichž bylo spácháno domácí nebo sexuální násilí, či pacientů omezených na svobodě. Práva těchto pacientů u těchto skupin zásadním způsobem posilujeme.

Zakotvujeme rovněž nemocniční ombudsmany, což považujeme za důležité, aby byla posílena opět práva pacientů v těch zdravotnických zařízeních. Podle našeho názoru to jasně povede k efektivnějšímu řešení stížností a podnětů pacientů již přímo v nemocnicích.

Návrhem se také rozvíjí institucionální ukotvení dobrovolností. Já bych chtěl velmi poděkovat, protože to množství dobrovolníků, kteří pomáhají v nemocnicích v tom smyslu, že starší pacienty, děti, které jsou delší dobu hospitalizovány, jsou na lůžcích následné péče, tak za nimi chodí, povídají si s nimi, čtou jim, prostě dělají jim zázemí, které nemají, pokud jsou sami. My tyto dobrovolníky oceňujeme Cenou ministra, ale je potřeba ukotvit jejich ochranu, jejich práva tak, aby ten proces byl naprosto jasný.

Současně ukotvujeme zcela jasně postavení duchovní péče ve zdravotnictví, protože tato duchovní péče velmi pomáhá u řady pacientů nejenom staršího věku v jakési takové psychické pohodě těch pacientů a my chceme, aby toto bylo zcela jasně a srozumitelně ukotveno. Rovněž umožníme i zpřístupnění zdravotnické dokumentace pacientům prostřednictvím krajských úřadů, v případě naléhavé indispozice jejich lékaře. Protože není možné, pokud je naléhavá indispozice lékaře, aby se pacient k té dokumentaci nedostal a tady vnímáme tu roli krajských úřadů jako nezastupitelnou. Já bych závěre chtěl říct, že ten zákon byl vypořádán bez připomínek, nebyly k němu pak finálně už žádné připomínky, všechny jsme vypořádali a byl vládou jednomyslně schválen.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, nyní je prostor pro dotazy, Česká televize.

Martin Šnajdr, Česká televize: Dobrý den, já bych se možná ještě, pane ministře, vrátil k té normě, o které jste teď mluvil, o těch zdravotních službách. Vy jste už v minulosti zmiňoval, že to je jedna ze dvou zásadních norem, které byste ještě během září chtěl dostat do Sněmovny. Když už jste tedy zmiňoval, že tedy jste vypořádali na vládě všechny připomínky, tak by mě zajímalo, co čekáte ve Sněmovně? A zároveň, jestli byste mohl nastínit, jaký je v tuto chvíli osud té druhé normy, kterou vy jste dlouhodobě zmiňoval?

A potom, vzhledem k tomu, navážu ještě na tu odpolední tiskovou konferenci, že vás odpovědní ministři měli na vládě informovat, jako členy kabinetu, o té současné situaci, tak, vzhledem k tomu, že jsme se tedy ptali hasičů, tak mě zajímá i stav záchranářů a našeho zdravotnictví, připravenost na ty nadcházející dny, kdy tady hrozí podle několika vašich kolegů ministrů velké povodně srovnatelné s lety 1997 a 2002, takže mě zajímá ta připravenost té zdravotní péče právě i na tyto dny? Díky.

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Já děkuji za ty dotazy, tak k tomu prvnímu. My máme čtyři zákonné normy, které půjdou postupně během září tak, jak jsem dlouhodobě predikoval, na vládu. U nich jsou vypořádané připomínky, teď byla odeslána na Legislativní radu vlády ta legislativa 48, tedy o zdravotním pojištění. Pak máme elektronizaci zdravotnictví, která souvisí s Národním plánem obnovy, a ta čtvrtá je zákon o specifických zdravotních službách. Ty zákony postupně projdou, doufám, a budou schváleny vládou a pak se budou posunovat do Poslanecké sněmovny tak, aby během tohoto a příštího roku mohly být schváleny a dostat se do Sněmovny.

Pokud bych měl říct pořadí významu těch zákonů, považuju za nejdůležitější zákon 48 o zdravotním pojištění, protože je to opravdu legislativa, která zásadním způsobem mění přístup ke zdravotnímu pojištění, a to my diskutujeme rok a půl s poslanci koaličními i opozičními, ta diskuze dál bude probíhat a paralelně s tím vypořádáváme připomínky. Chci, aby maximum té diskuze proběhlo před tím, než se dostane v plné náloži do Poslanecké sněmovny, a to už se stalo.

Zákon o elektronizaci zdravotnictví je technický zákon, my jsme ho připravovali téměř dva roky. Vtáhli jsme do něj v podstatě úplně všechny stake-holdery, testovali jsme některé ty kroky, které tam byly, vtáhli jsme prakticky všechna zdravotnická zařízení, ajťáky ze všech nemocnic, soukromých, státních, asi bych o tom mohl dlouho mluvit. Opakovaně ho projednávala vědecká rada ministerstva i Rada poskytovatelů, není snad nikdo, kdo se zabývá elektronizací zdravotnictví a nepodílel by se na něm, a je to technický zákon. Tento zákon jsme samozřejmě také diskutovali.

A jistěže bude v Poslanecké sněmovně o něm plodná, konstruktivní diskuze, možná budou nějaké pozměňovací návrhy, já se tomu nebráním. Totéž se může stát v Senátu, ale myslím si, že ta kostra je velmi dobrá. Já si myslím, že je velmi dobře, že posilujeme práva pacientů, je správné, že chceme zavést ombudsmana. Já jsem přesvědčený, že pacienti mají nárok mít jasný ceník služeb, které si platí, a vědět jasně předem, kolik to stojí, ale také neplatit za to, za co platit nemají, protože je to hrazeno pojišťovnou. A ty sankce za porušení by tam jasně měly být.

Jsem přesvědčený o tom, že zefektivnění a podpora duchovních a dobrovolníků v nemocnicích je krok správným směrem, protože jsou to lidi, kteří odvádí zdarma obrovský balík práce. A pomáhají těm, kteří jsou osamělí, pomáhají seniorům, pomáhají dětem a pomáhají i v jejich tíživé psychické situaci, zapojují se do toho týmu všech těch odborníků, kteří pomáhají v psychoterapii, kteří pomáhají v podpoře a ochraně ducha.

A samozřejmě bude určitě diskuze ohledně těch pohotovostí, protože to je naprosto průlomová záležitost, po které dlouhodobě kraje volají. Vy víte, že jsou rozdílné dostupnosti pohotovostí v krajích. A já znovu říkám, jako lékař jsem přesvědčen, že pokud je v nemocnici urgentní příjem, měla by tam být i pohotovost. Na pohotovosti si platí pacient poplatek, na urgentním příjmu ne. Ať sestra, která je tirážní sestra, je to expertka, špičková specialistka, má být schopná, musí být schopná posoudit – pacient tam, pacient tam. Je to jiný work-flow, je to systém, který ušetří peníze a zefektivní péči o ty pacienty a zabrání zbytečnému ježdění těch pacientů z nemocnice do nemocnice. Takže tady je to vcelku jasné.

Na nadcházející dny je zdravotní systém samozřejmě připraven. Tady musím říct, že hasiči, a covid to prokázal, a pan generál Vlček jsou v tomto směru opravdu excelentní koordinátoři. Já si myslím, že bylo několik mimořádných událostí i v našem volebním období a samozřejmě covid byl toho taky příkladem, které jasně prokázaly, že systém záchranné služby je u nás perfektně fungující. Já bych si netroufl použít slovo dokonalý, ale je to jedna z mála věcí, na které se shoduje opozice i koalice, a já klidně i teď na mikrofon velmi rád řeknu, že jsem kolegu Maška, který je sice opoziční poslanec, ale je to záchranář, a jako záchranáře si ho vážím, vtáhl do debat o záchrance, o budování záchranek.

Já si myslím, že i to je důkazem toho, že tady nejde o politiku, ale že ty týmy jsou na krajích kvalitní, jsou připraveny řešit jakoukoli mimořádnou situaci, a i tady ji dokážou řešit. Ale já pevně věřím a doufám a jako věřící o to požádám i modlitbou, nesmí dojít k ohrožení lidských životů a doufejme, a prosme a, dobře, ať prší, ať je hodně vody, ale chraňme naše životy. Opravdu držme se toho, co tady zaznělo, neriskujme, neriskujme, dávejme si pozor, neriskujme, aby nemuseli záchranáři opravdu zasahovat a aby nedošlo k opravdu poškození zdraví. To je to nejcennější, co máme.

Lucie Ješátková, tisková mluvčí vlády: Děkuji, nějaký další dotaz? Žádné další dotazy nevidím, proto tiskovou konferenci končím, děkujeme. Přeji hezký večer.

Marian Jurečka, místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí: Děkujeme, pěkný večer.

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Děkuji.