Tisková konference po jednání premiéra Sobotky s generálním tajemníkem OECD Gurríou, 6. června 2016
Martin Ayrer, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, dobré dopoledne, já bych si dovolil zahájit tiskovou konferenci, na které vítám předsedu české vlády pana Bohuslava Sobotku.
Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR: Dobrý den.
Martin Ayrer, tiskový mluvčí vlády: A také generálního tajemníka organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj pana Angela Gurríu. Poprosím jako prvního o slovo předsedu české vlády.
Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já si velmi vážím toho, že generální tajemník OECD pan Gurría přijel osobně do Prahy, aby představil hospodářský přehled OECD pro ČR. Hospodářský přehled, nebo pravidelný hospodářský přehled OECD je určitě významným dokumentem, který je důležitý pro formování našich strategických politik v ČR. Je to pro nás cenná možnost nezávislého expertního názoru na ekonomickou situaci, expertních doporučení, která se týkají dalších možností zlepšování a zvyšování účinnosti vládních a veřejných politik v ČR.
Pokud jde o ten aktuální hospodářský přehled, o kterém jsme měli možnost dnes s panem Gurríou diskutovat, hodnotí pozitivně současnou makroekonomickou situaci ČR, podle OECD je česká ekonomika ve slušné kondici bez závažnějších nerovnováh. Pozitivně je hodnocena stabilita finančního systému, nízké zadlužení státu, příznivá situace na trhu práce, což v kombinaci vytváří předpoklady pro budoucí růst. Nedaří se ale, podle té zprávy OECD, zvyšovat dostatečně potenciál hospodářství a nedaří se dostatečně zvyšovat růst produktivity práce. My jsme tady dnes diskutovali o bariérách, které tomu stojí v cestě. Shodli jsme se na tom, že klíčovou oblastí je otázka zlepšení podpory výzkumu, vývoje a inovací v ČR. Klíčovou je otázka zlepšení investic do infrastruktury v ČR, ať už je to infrastruktura, která se týká internetu a vysokorychlostního připojení, nebo je to infrastruktura dopravní. Určitě potřebujeme také zlepšit možnosti financování malých a středních firem. Pokud jde o zvýšení efektivity veřejného sektoru, určitě i tady existuje poměrně značný prostor, který ČR z hlediska zkvalitnění fungování státní správy ještě může využít. Já bych chtěl ocenit pozornost, kterou OECD věnovalo těmto konkrétním doporučením pro ČR, a my jsme určitě připraveni využít řadu těchto studií, srovnání při práci na strategiích, na opatřeních, která se týkají zlepšení konkurenceschopnosti ČR a vytvoření předpokladů pro rychlejší ekonomický růst a pro vyšší produktivitu práce v naší zemi, děkuju.
Martin Ayrer, tiskový mluvčí vlády: Děkuji panu premiérovi, poprosím nyní generálního tajemníka OECD pana Gurríu o slovo.
Angel Gurría, generální tajemník OECD: Nejdříve, pane premiére, dovolte, abych vám oficiálně předal ekonomický přehled za rok 2016, je to ekonomický přehled OECD pro ČR, a rovněž dovolte, abych vám také předal tento přehled v češtině. Je pro mě velkým potěšením, že mohu být v Praze znovu, abych předal ekonomický přehled ČR z roku 2016. Chci poděkovat také ministru financí a ministru průmyslu a obchodu a jejich týmu za veškerou podporu a veškeré vstupy, které nám poskytli pro tento přehled. Je to také velice zvláštní příležitost, protože toto předání vlastně probíhá v době, kdy Česká republika si připomíná 20. výročí členství v OECD. Takže dovolte, abych vám poblahopřál, abych poblahopřál jak České republice, tak i OECD za toto velice plodné propojení mezi námi. Za ta dvě desetiletí Česká republika úspěšně přijala mnoho dobrých postupů, byla velmi dobrým partnerem, aktivním přispěvatelem do práce OECD a z mnoha hledisek si Česká republika vede velmi dobře.
Tady skutečně hovoříme o příběhu úspěchu, o pozitivním vývoji, ekonomika je silná, 2,4 % v roce 2016 poté, co to bylo 4,3 % v roce 2015. Proč došlo k tomuto poklesu? Protože tady došlo k využití a investování evropských fondů a nyní začíná nový cyklus v rámci Evropské unie, další nové sedmileté období, takže možná v letošním roce se to trochu zpomalí, ale v příštím roce se opět investice urychlí, a to přispěje k rychlejšímu růstu. Nezaměstnanost méně než 5 %, vládní dluh velmi nízký, 41 % HDP, jenom abychom si to uvedli do kontextu, průměr v OECD je zhruba 100, takže 40 vůbec není špatné, pane premiére, je to méně než polovina. HDP na hlavu roste o téměř 50 % za 10 let a Česká republika patří také k těm nejlepším, co se týče rovnosti či nerovnosti. My to měříme něčím, čemu říkáme Gini index, ten index Gini znamená, čím je vyšší, tak je větší nerovnost, nižší index znamená méně nerovnosti. Průměr v OECD je 0,32. 1 % znamená naprostá nerovnost, 0 naprosto rovnost, což samozřejmě nikdo není na těchto dvou extrémech, ale pro vás je to 0,32, promiňte OECD 0,32 a Česká republika 0,26. Takže jste spíš rovnou společností než nerovnou, což je důležité téma. Prezident Obama řekl, že nerovnost je tím hlavním tématem, které vždycky určovalo vývoj, takže je to zdroj velkého politického rozdrobování, způsobuje problémy s extremismem a frustruje obyvatele, protože jsou frustrováni nerovností. To, že nerovnost je u vás nízká, je velmi důležité. Kromě toho, že to snižuje riziko chudoby, tady je riziko chudoby 5 %, je to tzv. riziko chudoby a co to tedy znamená, průměr v OECD je 11 %, takže znovu se nacházíte pod průměrem, jako u toho dluhu jste pod průměrem, dokonce níž než polovinu.
Dále máme tzv. index lepšího života, kde si Česká republika také vede dobře, to máme velice zajímavý graf, jedná se tam o pocitu osobní bezpečnosti, spokojenost se životem, jediný problém, který možná nastává, je problém mezd. Dále, když se podíváme na otázku dohánění, tak tady vidíme, že došlo ke konvergenci. Po mnoho let probíhala konvergence, průměr OECD byl tady a Česká republika se k němu pomalu přibližovala, teď ovšem se trend zastavil a my potřebujeme, aby se znovu nastartoval směrem nahoru, aby Česká republika dosáhla průměru OECD, a tady musíme hovořit o takových otázkách jako to, co už pan premiér říkal, otázka produktivity. Růst produktivity v České republice se zpomalil významně a já musím říci, že téměř každá země významně na světě má teď nižší růst produktivity, ale také se stává, že někteří vaši sousedi, se kterými si konkurujete, Polsko nebo Slovensko, tak jim se podařilo nastartovat produktivitu poměrně silně, tzn. z relativního hlediska musíte využít toho prostoru. Je to taková výzva, takový alarm. ČR se musí v tomto zlepšit.
Dále malé a střední podniky, pan premiér při soukromém jednání mi řekl, že by byl rád, kdyby OECD spolupracovala s ČR na otázce malých a středních podniků, a to je velice důležité, protože tady společnosti, které mají mezi 1–50 zaměstnanci představují 99 % všech firem, takže skutečně tady je hodně malých a středních podniků. Takže budoucnost pro ně je velmi důležitá, je to taky důležité pro budoucnost české ekonomiky. České malé a střední podniky, české start-upy čelí velkým výzvám co se týče přístupu k financování, dostupnosti dovedností na pracovním trhu a také máme vysoké hranice pro vstup a výstup z trhu. Nejenom, že jsou tady vysoké náklady na úpadková řízení v ČR ve srovnání s jinými zeměmi, např. také i politika hospodářské soutěže musí být nastavena tak, aby podpořila růst těch nejúspěšnějších firem, tzn. větší soutěž bude znamenat větší výzvy, větší investice, více technologií, lepší managment, více kapitálu, ale také to bude znamenat, že spotřebitel bude tím, kdo rozhoduje, nikoli firmy, které mají monopol, oligopol nebo jiné podobné monopolní postavení, takže více soutěže. Rovněž také tady máme doporučení pro lepší sladění pracovního a rodinného života, a to je velkou výzvou především pro rodiče, protože je tady nedostatek institucí péče o děti, a to vede k tomu, že ženy vystupují z pracovního trhu na poměrně dlouhou dobu. České matky tedy opouštějí trh pracovní. Mají poměrně, ženy mají poměrně nízkou účast na pracovním trhu a matky ještě nižší, protože nemají k dispozici tu společenskou infrastrukturu, která by jim umožnila vrátit se zpátky na pracovní trh a vrátit se s myšlenkou, že o dítě se někdo stará, protože si musí vybrat, buď práci anebo děti, a když si máte takto vybrat, tak si vždycky vyberete děti, ale nemělo by být třeba si vybírat. My říkáme, že můžeme mít šéfy i děti. My před možná 15 lety jsme napsali takovou knihu, která měla název Babies and bosses – Šéfové a děti a byl to obrovský úspěch, pořád ještě máme exempláře, řekněte si o ně, protože to byla velice důležitá publikace. Samozřejmě v České republice ještě je třeba na této politice šéfů a dětí zapracovat.
Další výzvou je životní prostředí, ty výstupy se zlepšily významným způsobem, ale znečišťování ovzduší a výkonost při spotřebě energie zůstávají výzvou. Zatěžování ovzduší škodlivinami je poměrně vysoké a je to asi 3. nejvyšší znečištění, jsou to čísla z roku 2013–2014 čili tady opět je možné pracovat na tom lépe. Zahajujeme nyní hodnocení z OECD, z životního prostředí v ČR, bude to asi za 12 let. Emise skleníkových plynů na jednotku HDP, kolik, jakou intenzitu skleníkových plynů za každou jednotku máte, je to 6. nejvyšší v OECD, protože máte ekonomiku hodně závislou na uhlí a na energii. Opět to není nic nového, ale nyní je nový akcent, nově se zdůrazňuje COP21 a teď se musíme lépe vzhledem k té nové legislativě snažit, protože může být, třeba mohou být evropské nebo celosvětové směrnice, které mohou, to je klidně možné, mohou omezovat využití věcí, jako je uhlí. Ty mohou být postupně přijaty, musíme se na to připravit. Klíčové doporučení z tohoto hodnocení opět v kontextu pozitivního rozvoje, je to velice dobrý příběh, co se týče rozvoje.
Za prvé posílení politik na výzkum a vývoj, na zvýšení produktivity, to zmínil pan premiér, zvýšení, nebo výdaje na vědu a výzkum je nyní pod 2 % HDP, ve Švédsku, v Dánsku, tam je to na 3 %, Korea je na 4 % HDP. Takže opět je tam ta mezera. Každý rok se ty nůžky rozšiřují. Vy to chcete dohnat, alespoň být s nimi, zůstat s nimi, aby se ta mezera nerozšiřovala. A další, ve výdajích firem, výzkum a vývoj, tam si myslím, že tam je zainteresovanost z daní. Musím říci, že dobře to funguje u relativně velkých podniků, protože oni prostě odvádějí daně, takže mají daňové inženýry a daňové správce a mají právníky atd., ale u malých a středních podniků ty odpočty daňové, tam to není tak až jasné. Takže ta správná zainteresovanost, aby ta firma měla možná třeba nějaký, dostala něco zpět z daní, tak můžeme to, musím říci, že u těch malých a středních podniků, tam musím říci, že toto možná není ta nejlepší cesta, jak to řešit. Navíc racionalizace administrativy a politik výzkumu a vývoje zvýší efektivitu a rozvoj. Pane premiére, vy jste nedávno pověřil, máte pana vicepremiéra pro výzkum a vývoj, je to tak? A to je zde při Úřadu vlády. Já bych řekl, že my to musíme říci, že naprosto s tím souhlasíme, že toto je správným směrem, i kdyby dokonce mělo být ministerstvo výzkumu a vývoje nebo vědy a výzkumu. Není to, jak se to poskládá administrativně, ale je to o podstatě té práce, která je velice důležitá.
Za druhé otázka lepších rámcových podmínek, co tím myslíme? Start-upy a malé střední firmy jsou často v popředí inovace, zavádějí nové produkty, nové organizační metody, a je proto nezbytné, aby rozhodující političtí činitelé stimulovali vytváření start-upů a rozšiřování malých a středních podniků. Takže zrychleme provádění strategie pro malé a střední podniky 2014–2020 prostředky jako je národní inovační fond to, co je navrhováno, je tam řada nástrojů, které se týkají malých a středních podniků. Je to hodně fragmentováno, je jich tam možná příliš těch nástrojů, instrumentů. Oni možná nevědí přesně, jak si vybrat, takže konsolidace, nevidí, kudy požádat o tu podporu čili poskládat to, lépe zkoordinovat různé ty možnosti pro ně. To by stálo za úvahu, ale pane premiére, vy jste zmínil a já jsem také zmínil a naše týmy zmínily, dovednosti, dovednosti, dovednosti. Zmínil jsem dovednosti? Je to tak. Ano, že nikdy jich není dost. Když se to porovná s jinými zeměmi OECD, tak velký podíl českých pracovníků je příliš kvalifikovaný, mají příliš velké dovednosti, ve většině zemí jsou nedostatečně kvalifikovaní, 16 %, jeden ze šesti má příliš velkou kvalifikaci, v OECD je to 8,9,10 %.
Také zlepšit mobilitu mezi firmami a regiony či kraji. Tam by se zlepšilo to, jak sedí ty dovednosti na ty požadavky, tak je to spojeno také s mobilitou. V Evropě a obecně lidé se příliš nepohybují z míst, kde žijí, tam kde jsou, kvůli bydlení atd., ale abych, to je velká opět záležitost. Dovednosti spočívají ve vzdělávání, v inovacích, v celoživotním vzdělávání, odborném výcviku, profesním výcviku, tam, že každá velká společnost se z ní stane škola, řekněme, univerzita a hodně to má společného dohromady, že je spojena vláda, soukromý sektor, odbory atd. Celkový hlad po zlepšování čili dovednosti, dovednosti, velká záležitost tady.
Třetí věc je efektivnější veřejný sektor, který zvýší produktivitu politiky i veřejného sektoru, hodně omezeno, je velká výměna ve funkcích veřejných čili není tam dostatečná kontinuita, protože se hodně mění činitelé a také je tam otázka odměňování, mezd, veřejná správa v porovnání se soukromým sektorem, kde samozřejmě my nikde nechceme porovnávat dolar za dolar, euro za euro, ale otázka je, že je tam velká mezera, pak ty nejlepší odcházejí do soukroma a zůstávají vám ve veřejné správě lidé, kteří nemají takové dovednosti anebo kteří pracují v příliš těžkých podmínkách a vy jste vytvořili státní jaksi, se služebním zákonem jste vytvořili práci v rámci tohoto zákona, ale otázka je, zdali tento zákon bude stačit. Ty konkurenceschopnější platy budou důležité, abyste udrželi ty talenty ve veřejné správě.
Veřejné akvizice, asi jedna třetina výdajů vlády, v roce 2014 byly kontrakty a veřejné zakázky, v roce 2014 byly to služby, výrobky atd. Přijali jste a učinili velice velké kroky ke zvýšení transparentnosti, pane premiére, co se týče kontroly a dohledu nad akvizičním procesem, ale vždy jako všude je zde prostor pro zlepšení, jako jsou elektronické nákupy, elektronická školení a konsolidace nákupů tím, že se to z různých složek státní správy se udělá jedna velká zakázka a pak jsou, také je tam ta územní fragmentace a také je tam hodně potenciálu pro společné nákupy.
Veřejné investice. Zde jenom bych řekl, já jdu na setkání summitu G20, ministři, summit, vedoucí představitelé, lídři E7, OPEG, ministři, další summit, jeden za druhým, Aliance s Pacifikem. Všude multilaterální vládnutí a všichni tam říkají, investice, investice, investice, ale nikoliv, protože je to důležité, ale kvůli tomu, že oni nemohou ty investice realizovat. My máme v České republice také ten problém, že investice do různých prvků infrastruktury klesají, nyní vidíme trošku, že se to zlepšuje, částečně, ale zejména infrastruktura, digitalizace, protože tam je budoucnost, tam to umožní ČR posunout se z nízkonákladové, co se týče práce, ekonomiky, z toho výrobce, aby zvyšovala svoji sofistikovanost, aby zvyšovala mzdy, aby zvyšovala produktivitu, aby zvyšovala ten znalostní prvek výroby. Čili to je dalším krokem u investic.
Strategický rámec udržitelného rozvoje, to je opět zásadní součást a my spolupracujeme, pane premiére, na tom, abychom vám pomohli, abyste v této oblasti byli také úspěšní, víceleté plánování. A také jsem zmínil otázku územní fragmentace, máte 6 200 obcí, v Německu také 6 000, ve Francii je tam 36 000 územních celků a v Rusku, co je společné, že všichni chtějí konsolidovat, spojovat. Všichni říkají, my dáváme obcím více autonomie, ale samozřejmě, když máte 240 obyvatel, jak zmínil jeden z ministrů dnes, já pocházím z obce, kde je 240 lidí v průměru, zde je průměr třeba 1 500 v ČR, je to tak, že obec, z hlediska finančního to prostě není možné. Negenerují dostatečné daňové odvody, aby se postarali sami o vzdělávání, o zdravotní péči, o infrastrukturu atd. Čili je velice důležité, aby bylo možné to konsolidovat. Politicky je to velice obtížné všude, ve všech zemích, ale všichni se na to dívají jako na velice důležitou cestu ke zvýšení produktivity, aby se peníze rozhýbaly dále.
Jenom bych uzavřel tím, že řeknu, pane premiére, páni ministři, velvyslanci, máte velice úctyhodnou trajektorii pokroku. Od té doby, kdy ČR se stala členskou zemí OECD před 20 lety, tak skutečně to je úctyhodný výkon a nyní, ano, teď se poplácáme, ano, všechno dobré. 30 vteřin si řekneme, pochválíme se a pak musíme pokročit dál, neustále musíme postupovat dopředu, protože všichni okolo také jdou rychle kupředu, všichni jsou velice konkurenceschopní, všichni jsou produktivnější. Čili toto není o tom, že jste lepší než vy sami. Musíte se každý den porovnávat, když budete lepší než minulý rok, tak to nestačí, musíte se podívat do zrcadla na sebe bez šatů a srovnat se s ostatními a pak je to, ano, máte takový výkon. Čili jak se můžete zlepšit. A je to o vás, ale také abyste se podívali okolo, co se děje okolo. Všichni vycházejí z krize a říkají, že se musíme z toho dostat ve vývozech, v produkci, v kvalitě života, v zvýšení počtu volných míst, produktivita, to všechno bylo ztraceno v krizi. Takže otázka je, jak ta Česká republika to udělá a přesně proto jsme tady my, pane premiére, spolehněte se na nás. Velice děkuji, pomůžeme vám.
Martin Ayrer, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dámy a pánové, s ohledem na další program předsedy vlády mi dovolte v tuto chvíli poděkovat předsedovi vlády ČR panu Bohuslavu Sobotkovi a také generálnímu tajemníkovi OECD panu Gurríovi za účast na tiskové konferenci, děkujeme za pozornost a na shledanou.