EN

Vláda České republiky

Tisková konference po jednání koaličních stran 8. dubna 2008 v Kramářově vile - K9

Mirek Topolánek, předseda vlády a předseda ODS: Dobrý večer, my jsem dnes řešili v podstatě tři, možná čtyři problémy. Já vás seznámím s výsledkem toho jednání. Ten první problém se týkal poplatků ve zdravotnictví. Nakonec to byl ten nejmenší problém, protože je evidentní, že ta komise, která to bude řešit, se sejde 17. dubna a bude mít k dispozici výsledky za první kvartál tak, jak jsme se dohodli minule. Souběžně proběhne jednání s hejtmany a myslím si, že ten problém, pokud to nějaký problém je, bude odstraněn. Fakticky sedmnáctého a budeme se bavit o případném doladění toho systému, o případných změnách. Druhá věc, která se týká dnes předložených tezí transformačního zákona, která rámuje celou tu dnešní diskusi, která se nebude projednávat zítra, tak tam neexistuje v této chvíli základní shoda. My se neshodujeme v smyslu jednotlivých kroků té transformace. Víme, že aby to celé mohlo proběhnout, tak nějaké řešení musíme během těch dvou měsíců, které nás čekají, najít. Co se týká zítřejšího projednávání těch sedmi základních norem. Pracovní expertní skupina, která zasedal před jednáním K9 identifikovala celou řadu již dříve diskutovaných problémů. Fakticky u všech našla nějaký způsob vypořádání. A to buď zítra během vlády nebo během toho legislativního procesu, máme nastavené parametry toho řešení. Pokud budete mít zájem, tak Tomáš Julínek může některé ty problémy a jejich případné řešení identifikovat přesněji. To, co jsme dnes poměrně dlouze vyjednávali znamená, že ty zákony, které budeme zítra projednávat, propustíme do dalšího běhu v tom smyslu, že ty vypořádané věci, ale to řešení bude nutnou podmínkou jejich dalšího fungování. Umožňuje nám to pracovat na legislativním znění a v rámci legislativního znění ty jednotlivé problémy dořešit. Vypadá to, že na šest hodin jednání jsem toho dojednali málo, nicméně to jednání nebylo jednoduché, nakonec jsme došli ke shodě, která nám umožňuje dále pokračovat. Kolegové mohou komentovat.
Martin Bursík, místopředseda vlády, ministr životního prostředí a předseda Strany zelených: Dobrý večer. Já myslím, že se dá potvrdit to, že to rozhodnutí o vytvoření expertní skupiny, že to byl dobrý krok, že nám ta skupina pomohla obrousit hrany a byla to příležitost pro ministra zdravotnictví, aby tam odpracoval se zástupci politických stran ten základ a nám mohli přinést na koaliční jednání již polotovar, který nám ulehčil to rozhodování, i když vidíte, že už je po půlnoci. Myslím, že rozumné bylo to, že jsme takhle časovali to jednání, takže nakonec jsme došli k té základní dohodě. My to hodnotíme tak, že došlo k významnému posunu při formulování těch tezí. Jsou tady, myslím, důležité momenty, které reagují na určité výhrady nebo obavy, které se v průběhu toho dialogu objevily. Myslím, že je pan ministr podrobně popíše. Pokládám tam za podstatnou tu garanci, že univerzitní nemocnice nebudou privatizovány a že najdeme cestu, jakým způsobem konsensuálně toto garantovat, a těch principů je tam více. I to, že regulace zisku zdravotních pojišťoven nebude omezena pěti lety, ale naopak, že to bude časově neomezené, ale tady bych dal spíš prostor poté ministru zdravotnictví, protože on je ten, který toto vyjednal a který odpracoval odvalení těch největších kamenů z cesty. S tím, že je třeba říci, že jsme teprve ve fázi tezí a celou řadu detailů budeme ještě dolaďovat a zároveň hlídat v průběhu přípravy paragrafového znění. V případě, že zítra celý ten balík projde jednáním vlády.
Jiří Čunek, místopředseda vlády, ministr pro místní rozvoj a předseda KDU-ČSL: Tak já zmíním u těch věcných návrhů zákonů, co se týká univerzitních nemocnic. Tam my podmiňujeme případný vznik akciových společností dohodou obou partnerů, kde jedním partnerem je stát a tím druhým univerzity. U těch ostatních zákonů určitě zítra na vládě některé připomínky ještě vyřešíme také v duchu komise, která pracovala. Co se týká vzniku akciových společností z pojišťoven, tam tyto chceme propustit jenom proto, abychom mohli dále pracovat, aby mohli experti pracovat na transformačním zákoně a postupovat dál.
Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví: Já si dovolím jednak okomentovat průběh ještě jednou, zrekapitulovat a řeknu vám ty stěžejní body, které byly dohodnuty na pracovní komisi a potom projednány na K9. Chci připomenout, že těch sedm zákonů je ve věcném záměru, tudíž budeme schvalovat teze, které byly připraveny. Tento bod byl přerušen na vládě a již byly poslány na vládu změnové listy, tak jak si přáli ministři. Další porce změn, které budou zapracovány do těchto věcných návrhů, vyplynuly právě z jednání klubů, ale byly shrnuty i v té komisi a budou také zapracovány zítra na vládě do materiálů. Některé tyto změny se odkazují na paragrafové znění, protože je to úroveň jednotlivých znění paragrafů. To znamená, že tam bude jakýsi závazek a usnesení, které mě bude úkolovat, abych je zapracoval do paragrafového znění. Uvedu některé příklady. Jednak už tady bylo zmíněno, že byla dohoda v tom, že z toho věcného záměru zákona zmizí ta dočasná regulace zisku zdravotních pojišťoven. Ta byla stanovena na pět let a bude to regulace trvalá. To byla jedna záležitost. Potom ze zákona o zdravotních službách z definice o zdravotních službách vypadne slovíčko „za účelem zisku“. Co se potom týče zákona o specifických službách. Tam zapracujeme znění, které bude omezovat umělé oplodnění pouze na páry. Co se týče interrupcí, tam...
Mirek Topolánek, předseda vlády a předseda ODS: Na žádost páru.
Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví: Ano, tady pan předseda úplně neví, že v medicínské terminologii se považuje za neplodný celý pár, a tudíž je to samozřejmě úplné oplodnění i pro něj. Potom je to interrupce, která je samozřejmě problém, především pro KDU-ČSL. Tady jde potom o definitivní znění, jak bude vypadat regulace interrupcí, takže tam dojde k dohodě v rámci paragrafového znění. Zatím je to ustanovení takové, jako je v podstatě dnes a jedná se o takové drobné parametry, které je potřeba v rámci paragrafového znění projednat a nejsou teď předmětem toho věcného záměru, protože ten tak podrobný není. Jednou ze zásad například byla zásada a garance, že nebude privatizována VZP. Další je zmínka o univerzitních nemocnicích, kde jednak byly připomínky jednotlivých klubů, potom komise. Projednali jsme všechno a základním požadavkem bylo, aby byla garance ne privatizace fakultních a posléze univerzitních nemocnic, tak aby to bylo garantováno. Ta kombinace bude, jak už bylo řečeno, usnesením popřípadě ustanovením v zákoně. Tady vůbec není rozpor mezi mnou a partnery, protože my nechceme privatizovat tyto nemocnice. Jde pouze o to, aby bylo legislativně správně této privatizaci zabráněno a aby všichni měli ten pocit, že to máme garantováno. Další deklarací, která už je předmětem mé dohody s panem minstrem školství Liškou, jednak říká, že univerzitní nemocnice budou společností, která nebude založena za účelem podnikání a bude mít neprofitní charakter. To znamená nonprofit organizace a tak to musí být potom zabudováno do paragrafového znění. Pak je tam dalších jedenáct podmínek, které většinou pocházejí od univerzit, které se týkají garancí výuky, výzkumu a akademických svobod na půdě univerzitních nemocnic tak, jak mi je předložil pan ministr a jak jsme se na nich dohodli. To bude učiněno ve formě přílohy usnesení k tomuto zákonu a bude mě to zavazovat k tvorbě paragrafového znění, abych to do něj zapracoval. To je asi to nejdůležitější. Pak jsou tam některé drobnosti a, jak už jsem řekl, některé věci, které chtěli ministři. Zároveň bylo konstatováno, že je potřeba připravit usnesení o obecné neziskové organizaci, která přímo nesouvisí s těmi sedmi projednávanými zákony, a že je potřeba takové usnesení vlády předložit tak, aby se na obecném typu neziskové organizace jeho statutu pracovalo tak, aby mohl být použit tento statut. Jak pro zdravotnictví, školství, kulturu, sociální věci a samozřejmě pro neziskový sektor, a měli jsme tady moderní typ této neziskové organizace, to bylo ještě navíc, nad rámec. Potom je jedna věc, děkuji za připomenutí, byla debata o standardech, to znamená větší standardizaci a to znamená větší garanci kvality péče poskytované pacientům, tady také není žádný rozpor a ministerstvo zdravotnictví, aby ujistilo své partnery, tak upraví text ve věcném záměru zákona o zdravotnických službách, kde bude odkaz na věstník, ve kterém ministerstvo zdravotnictví po dohodě zdravotních pojišťoven a poskytovatelů bude uveřejňovat dynamicky standardy léčebné péče

a ministerstvo zdravotnictví, jak vy, kteří se zabýváte zdravotnictvím, víte, už zahájilo práce na těchto standardech, tady chci připomenout, že já jsem první ministr, který na tom opravdu začal pracovat, ti ostatní o tom většinou jenom mluvili. To znamená, tady jde o důležitou garanci, která je zapracována do zákona, že takový institut bude mít nějaký legislativní charakter.

Moderátor: Tolik doplnění pana ministra poměrně podrobné, teď je prostor pro vaše dotazy.
Petr Vašek, Hospodářské noviny: Vy jste tady pane ministře vyjmenoval spoustu věcí, na kterých už jste se shodli, to je spousta kompromisů. Chtěl bych se zeptat asi pánů předsedů menších stran, proč nepodporují zatím transformační zákon?

Mirek Topolánek, předseda vlády a předseda ODS: Protože žádný není, především.
Petr Vašek, Hospodářské noviny: Teze transformačního zákona.

Jiří Čunek, místopředseda vlády, ministr pro místní rozvoj a předseda KDU-ČSL: Z těch tezí za prvé nic nepoznáme a za druhé ty teze dostala ta komise dnes a zítra je dostane vláda, pardon dnes je dostane vláda, jedině že by se pan premiér rozhodl přesunout vládu na čtvrtek, dobrá, takže dneska, takže pak není příliš o čem jednat.

Martin Bursík, místopředseda vlády, ministr životního prostředí a předseda Strany zelených: Já vám to ještě doplním, protože to zítra nebude předmětem jednání vlády, tak není důvodu, proč bychom teď měli narychlo se nějak trápit a dáme si k tomu svůj čas a budeme to diskutovat jak uvnitř politických stran, tak s panem ministrem a s partnery.

Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví: Já chci jenom připomenout, že na to máme dva měsíce.
Tomáš Drahoňovský, TV Prima: Byl dnes specifikován nějakým způsobem deadline na paragrafové znění?
Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví: Dnes nebyl specifikován, protože to není ani potřeba, protože to je dáno legislativními pravidly a legislativním plánem vlády. Proto to předložení do vlády musí být na konci května, začátkem června.
Jiří Čunek, místopředseda vlády, ministr pro místní rozvoj a předseda KDU-ČSL: To znamená to schválení někdy v roce 2009, koncem roku 2008, platnost 2009.
Karolína Procházková, Týden: Mě by zajímalo, jestli máte nějakým způsobem rozlišeno, jaké výstupy očekáváte od té komise, která se sejde za nějaký týden a něco. Co přesně by vám měla připravit pro další jednání?

Mirek Topolánek, předseda vlády a předseda ODS: Tak kdybychom to věděli, tak ji nepotřebujeme organizovat a uděláme to sami. Takže ta komise expertní je hlavně proto, aby pro nás připravila to řešení, takže já ho neumím předem definovat. Domnívám se, že existuje vlastně průsečík těch návrhů, přeci jenom chceme ale dát prostor tomu slíbenému ministrovu návrhu nebo tomu slibu, že předloží analýzu prvního kvartálu. My jsme byli přesvědčeni o tom, že první pololetí bude výhodnější, už dnes ta čísla ukazují, že celý ten systém funguje. Chceme samozřejmě ten systém doladit i ve vztahu k těm klientům toho systému, takže v tomto smyslu ta komise nemá dán předem nějaký mantinel, nebo nemá dány bariéry toho návrhu, který přinese politickému vedení stran. Takže nemáme žádný nějaký striktně daný rámec toho jednání.
Karolína Procházková, Týden: Takže se může vyjadřovat i třeba k průběhu projednávání přípravy těch paragrafových znění.
Mirek Topolánek, předseda vlády a předseda ODS: Ne, ta komise se bude sedmnáctého zabývat výhradně poplatky.

Moderátor: Dámy a pánové, my vám také děkujeme, že jste s námi vydrželi do těchto pozdních ranních hodin, nebo časných ranních hodin a přejeme vám klidnou dobrou noc.