Tisková konference k plánům vlády k plnění programového prohlášení vlády
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Dámy a pánové, pěkné odpoledne, vítejte na tiskové konferenci k plnění programového prohlášení vlády. Poprosím o úvodní slovo předsedu vlády a předsedu ODS Petra Fialu.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, dnes jsou to přesně tři roky, kdy jsem byl jmenován předsedou vlády České republiky, a to je určitě příležitost, abychom udělali takovou mezi-bilanci, předběžnou bilanci toho, jak se nám daří plnit programové prohlášení.
My jsme samozřejmě pořád ještě v plné práci uprostřed volebního období. Já sám, kdyby mi to kolegové nepřipomněli, tak bych si neuvědomil, že jsem byl jmenován 28. listopadu a že je právě dnes toto výročí, ale myslím, že to je určitě dobrá příležitost pro to, abychom nějakou bilanci provedli.
Když takto přemýšlím nad těmi třemi roky a vzpomenu si na ty začátky a čím vším jsme procházeli, když jsme jako vláda v prosinci nastoupili. Jenom si vzpomeňme na to, že jsme museli hned řešit krach Bohemia Energy, novou vlnu covidu, vzápětí přišla ruská agrese na Ukrajinu a všechny ty následky, které to mělo. Už hned jak jsme nastoupili, jsme také čelili rostoucí inflaci jako důsledku působení Babišovy vlády. Pak jsme se museli vyrovnávat s energetickou krizí, s bezprecedentní uprchlickou vlnou, s opravdu dramatickým růstem inflace a cen. Všemi těmi krizemi jsme Českou republiku provedli, všechny ty krize jsme museli zvládnout a musím říct, že jsem hrdý na svůj vládní tým, na vládu, na to, co se v těch třech letech podařilo udělat.
Ale když jsme se tady dívali a dělali jsme si bilanci toho, jak se nám při všech těch krizích daří plnit programové prohlášení vlády, které jsme dělali v době, kdy jsme nemohli vědět, že bude ruská agrese na Ukrajinu a co to všechno přinese, tak musím říct, že moje hrdost na práci této vlády je ještě větší. To základní konstatování je, že plníme 93 % cílů, které jsme si dali v programovém prohlášení. A když říkám 93 %, tak to znamená, že to jsou věci, které jsme už úplně splnili nebo které jsou v takovém stádiu rozpracování, že je do konce volebního období splníme.
Já tady nebudu samozřejmě vyjmenovávat všechny ty cíle, ale chtěl bych připomenout šest, se kterými jsem já vystoupil po tom, co byla vláda jmenována a co jsme schválili programové prohlášení vlády, a o kterých jsem řekl, že to jsou takové moje osobní priority. Jedna z nich, jedna z těch priorit bylo předložení důchodové reformy. Splněno. A že to nebylo lehké, víte. Druhá moje priorita byla zahájit tendr na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. Také splněno. Dále jsem si dal za cíl, že postavíme 200 km nových dálnic. Postavíme 200 km nových dálnic. Další můj cíl byla elektronická občanka a řidičák. Máme elektronickou občanku, řidičák nepotřebujete, když někam jedete, jeho elektronická verze také bude. A pátý cíl bylo, že provedeme revizi učiva na základních a středních školách. Revize rámcových vzdělávacích programů je připravena a příští rok už na základních školách bude prováděno pilotní testování.
Jedna z tech mých priorit splněna nebyla a nebude, ale má to objektivní důvody, které jsou nepřekonatelné, a to bylo, že jsem chtěl, abychom zavedli legislativní daňovou brzdu. Ale abychom mohli zavést účinnou legislativní daňovou brzdu, tak bychom potřebovali ústavní většinu a ústavní většinu nemáme. A nemáme partnery na to, kteří by takovýto náš cíl pomohli naplnit.
To byly takové moje osobní cíle a osobní představy před třemi lety, když se podívám na programové prohlášení vlády. Tak ono mělo takových jedenáct hlavních cílů. Já je teď zase nebudu všechny vyjmenovávat, ale z těch jedenácti cílů vlastně u všech můžete najít naplnění, konkrétní kroky, konkrétní výsledky. Stabilizace veřejných financí, jeden z velkých cílů. Konsolidační balíček, ale hlavně pokles deficitu veřejných financí z pěti, více než pěti procent na 2,3 %, velký úspěch. Orientace na Evropskou unii a NATO. 2 % HDP na obranu dáváme. Máme respekt v zahraničí, naše hodnotová politika je oceňována všeobecně.
Penzijní reforma, máme schválenou ve Sněmovně. Vzdělávání, nejenom rámcové vzdělávací programy, ale také zajištění peněz pro učitele, 130 % průměrné mzdy a další a další věci, změna vysokoškolské legislativy. Podpora svobodného trhu, na to se někdy zapomíná, ale my, když jsme přišli do vlády, tak jsme udělali spoustu opatření pro malé a střední podnikatele. Konec zaklekávání, vzpomeňte si na to, co se tu dělo za Babišovy vlády. Konec EET, zvýšení paušálového limitu pro plátce DPH, změnili jsme dotační politiku tak, aby všechno nešlo těm velkým, ale aby něco z toho měli i malí a střední třeba v zemědělství. Zjasnili jsme investiční pobídky, což je důležitý nástroj třeba pro lákání zahraničních investic, ale musí být dobře nastaven ten systém hodnocení.
Bydlení, spustili jsme projekty na výstavbu dostupného bydlení. Stát dal k dispozici 200 pozemků pro obce, aby se mohlo stavět bydlení. Cenová mapa nájemního bydlení. Ty všechny kroky, které jsme dělali, včetně úpravy legislativy, vedly k tomu, že za naší vlády se staví více bytů, jak dokončuje, tak zahajuje výstavba nových bytů, než tomu bylo v období Babišovy vlády, což je také důležité číslo.
Digitalizace, o tom jsem mluvil. Moderní státní správa, kde jsme udělali obrovské posuny a také jsme zefektivnili stát, máme o 5 000 úředníků méně proti roku 2018 a je to i díky tomu, že se povedla digitalizace v řadě oblastí. A tak bych mohl pokračovat, ale já jsem tady uvedl jenom příklady a pár důležitých věcí, o těch ostatních věcech podrobněji budou mluvit moji kolegové.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: A já poprosím rovnou prvního místopředsedu vlády a předsedu hnutí STAN Víta Rakušana.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Dobrý den, dámy a pánové, mnozí vytýkali téhle vládě nedostatečnou komunikaci. No tak já jsem rád za tuhle tiskovou konferenci, kde jsme schopni ukázat a prokázat nejen na nějaké dojmologii, ale na nástroji, který vytvořilo Ministerstvo vnitra, který sleduje všech 560 úkolů, těch měřitelných cílů, které byly dány vládním programových prohlášením.
My občas na nějaké věty toho typu, vláda dělá málo, nesplnila, nedodala, jsme schopni odpovědět zcela transparentní statistikou, kde vidíme i jakým způsobem je ten který jednotlivý úkol rozpracován, kolik jeho částí je v téhle chvíli splněno. A my díky tomuhle prostředku Ministerstva vnitra skutečně můžeme říci, že velká část toho, co jsme slíbili v programovém prohlášení, je skutečně naplněna. A jak už řekl pan premiér, my nejsme na konci, my před sebou ještě máme rok vlády a rozhodně to nebude nějaký rok udržovací, ale bude to rok, kdy celou řadu projektů, které jsou v běhu, chceme dotáhnout tak, jak jsme to v programovém prohlášení vlády slíbili.
Včera jsme měli tiskovou konferenci k digitalizaci a já bych to možná shrnul pod jeden pojem – moderní státní správa. Co k tomu všechno patří? Určitě ty digitální produkty, které se rozvíjejí, dodávají, ale patří k tomu i moderní nový služební zákon, který prostě umožňuje to, aby do státní správy nastupovali odborníci. Dokonce jsme zavedli něco, co do téhle chvíle znal jenom byznys, tzn. ne-manažerskou kariérní linku. Dáváme výjimky ze vzdělávání třeba pro IT specialisty, usnadnili jsme nostrifikace zahraničních titulů. Ti lidé už nemusejí dokládat své vzdělání, pokud přicházejí z nějakých dobrých univerzit, které prostě mají i dobrou pověst a kvalitu.
Koneckonců i moderní samospráva, máme nejenom sekci pro veřejnou správu, ale moderní samospráva, orientujeme se na společenství obcí, aby obce byly schopny sdružovat své kapacity, fungovat a synergicky v území vytvářet strategické dokumenty a šetřit tak i výrazné finanční prostředky. Ale k moderní státní správě patří moderní volby. A tady jsme udělali takový pokrok jako žádná vláda před námi. Nejenom legislativní změny toho typu zafixování senátních obvodů, to že se nám volby nebudou posouvat k letním měsícům, ale modernizace, tvorba nového portálu voleb, který umožní třeba vyzvedávání voličských průkazů kdekoli po republice. Ale to, co mnozí nevěřili, že dodáme a my jsme dodali, a byl to zásadní slib naší vlády, korespondenční volba. Umožnit lidem s českým občanstvím žijícím v zahraničí, aby mohli volit a už si to vyzkouší v plné parádě ve sněmovních volbách v příštím roce. V těch sněmovních volbách, kde už se budete moci prokazovat právě elektronickým občanským průkazem.
Samozřejmě je prioritou i přechod na soběstačnou bezpečnou energetiku. Zmínil pan premiér tendr na Dukovany. Zásadní věc, kde se otálelo, a vzpomeňte si, kdo mohl Dukovany stavět ještě za té minulé vlády. Takže za respektování všech bezpečnostních rizik současného světa tohle vláda začala. Podporujeme malé modulární reaktory. Tahle vláda ve velmi těžké době zajistila naši energetickou soběstačnost. Prostě není tady už závislost na Rusku tak, jak byla před naším příchodem, k čemuž nás samozřejmě i ty vnější okolnosti vedly.
Zabýváme se rychlejší výstavbou fotovoltaik, větrných elektráren, modernizujeme naši energetiku. Pan premiér zmínil moderní vzdělávání 21. století, veliký dluh, který tady byl, nové rámcové vzdělávací programy, které začnou nabíhat, nový obor – všeobecné lyceum, řada moderních prvků v našem vzdělávacím systému a byť z toho třeba začneme konzumovat ty opravdové výsledky za nějakých 5, 10, 15 let, tak je to něco, co se pro budoucnost téhle země muselo a musí udělat.
Dostupné bydlení, tady jsme v procesu a chceme, aby ten systém, který vláda představila ve svém komplexu z různých resortů, začal fungovat a nést ty konkrétní výsledky. A tohle je to, u čeho se chci ještě zastavit. My prostě musíme dosáhnout, a to je i úkol pro ten poslední rok, všichni ve vládě toho, aby ty výsledky našeho vládnutí pocítili všichni obyvatelé téhle země. Aby v každém regionu téhle země lidé měli pocit, že vláda jim produkty donáší.
Jsou důležité páteřní komunikace, síť dálnic, která se buduje, vysokorychlostní železnice, ale stejně tak důležité jsou i místní komunikace. Jsou to komunikace krajské, kde musí být na údržbu. Stejně jako kvalitní vzdělávací plány, jsou důležití i zaplacení nepedagogičtí pracovníci, kuchařky, školníci, na těch školách, kde ty kvalitní programy se musí dětem a učitelům doručit.
Já si skutečně myslím, že děláme jako vláda maximum pro to, a všichni si to uvědomujeme, abychom právě tímhle přístupem zabránili nástupu extremismu, populismu, abychom nějaké části naší země nenechávali napospas těm, kteří to s touhle zemí opravdu nemyslí dobře a nabízejí jednoduchá a mnohdy falešná řešení. Ta řešení nejsou jednoduchá, my jsme se o tom přesvědčili v extrémně těžké době, ale i přesto drtivou většinu našeho vládního programového prohlášení plníme. Děkuju.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji a poprosím místopředsedu vlády a prvního místopředsedu TOP 09 Vlastimila Válka.
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Tak také krásný den i za mě, dámy a pánové, já myslím, že je zcela zřejmé, že ty výsledky vlády a to, jak plníme programové prohlášení vlády, ty jsou nezpochybnitelné. Já si dovolím za TOP 09 zdůraznit tři oblasti, které jsou oblasti, které mluví o budoucnosti České republiky.
Je to vzdělávání, vysokoškolské vzdělávání, je to věda a výzkum a je to pochopitelně zdravotní péče, protože stárnoucí populace České republiky musí mít dostupnou kvalitní následnou zdravotní péči. Musí mít dostupnou péči ve všech oblastech a samozřejmě dobrou spolupráci se sociálně zdravotním pomezím. A tady bych chtěl zdůraznit jednu věc.
My jsme první vláda, kdy nejsou žádné boje. Naopak je velmi hluboká spolupráce mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví. A za to bych chtěl opravdu velmi poděkovat. Protože se nám podařilo připravit společnou legislativu, podařilo se nám propojit data a podařilo se nám nachystat podobný informační systém, jaký má Ministerstvo zdravotnictví, tedy ÚZIS, všichni znáte profesora Duška a jeho oblíbené prezentace. Tak totéž jsme připravili pro Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dneska můžeme říct, že tento resort je ve stejné kvalitě, co se dat týče, jako Ministerstvo zdravotnictví. Od registru počínaje po všechno konče.
My děláme změny, které ulehčují život střední třídě. Ulehčují a snižují množství byrokracie a tím, že jednak digitalizujeme, jednak likvidujeme nesmyslné a zbytečné agendy, tak ubývá potřebných razítek, které jsme museli mít. Já si dovolím zmínit zrušení povinných pracovně-lékařských prohlídek, naprostá blbost. My jsme je zrušili. Potravinářské průkazy, naprostý nesmysl. My jsme je zrušili. Razítka pro živnostníky, které museli opakovaně získávat a v rámci třeba i různých potvrzení pro děti, pro rodiče, a my jsme je zrušili a zlikvidovali. A v zákonech, které máme teď v Poslanecké sněmovně, budeme v tomto dál pokračovat, Poslanecká sněmovna tyto zákony schválí, jsou tam předložené.
Velmi zásadní je pro nás rozpočtová odpovědnost a myslím si, že rozpočtová odpovědnost je něco, co důsledně prosazujeme ve vládě a o co se tato vláda snaží. Bod strategický rozvoj a rozvoj strategických oblastí je něco, co je klíčové a já, tady už bylo zmíněno, jádro je věc, která posune Českou republiku dál. Tendr v Dukovanech je něco, co posune Českou republiku dál. Já jsem v tomto směru možná příliš osobní, ale dlouho jsem seděl v poradním sboru Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, tak to takto osobně vnímám a jsem rád, že naší vládě se podařilo ten tendr dotáhnout tak, že opravdu tady bude kvalitní jaderná elektrárna.
A samozřejmě prevence, a to je moje silné téma. My v tomto směru, v prevenci a ve screeningových programech jsme dneska na špici nejenom Evropy, ale i světa. Máme jako jediná země plně hrazeny všechny myslitelné screeningové programy, které jsou součástí doporučení Evropské komise. Koneckonců já jsem dobrým příkladem toho, že ta prevence funguje, byť úplně jsem o to nestál, abych tím příkladem byl, ale prevence karcinomu prostaty, což je jeden ze screeningových programů, který jsme prosadili v rámci Evropské unie, schválili a u nás začal fungovat, tak má samozřejmě první záchyty a je velmi úspěšný.
Ve změnách ale musíme pokračovat a teď skutečně nesmíme zastavit. Skutečně nesmíme zastavit, naopak máme rozděláno mnoho práce, kterou je potřeba dotáhnout. Maraton má 42 km, my nejsme zatím v cíli, ještě nás dalších 10 km čeká. A tam musíme posílit a zrychlit. Skutečně nesmíme zastavit. Naopak.
Podařilo se nám meziročně navýšit rozpočet na vědu a výzkum o 3,1 miliardy na 43,3 miliard, to je meziroční nárůst o 8 %, a zase si dovolím být osobní z hlediska resortu. Agentura pro zdravotnický výzkum nejenom posílila svůj rozpočet, nejenom zvýšila počet mladých lékařů, kteří se u nich mohou ucházet o granty, doktorandů, ale navíc se podařilo realizovat první mezinárodní projekty, což vnímám jako naprosto zásadní průlom. V procesu schvalování je zákon o výzkumu. To je nevětší legislativní změna českého systému vědy za posledních dvacet let a vláda by ho měla projednat ještě v letošním roce. A do meziresortního řízení míří taky metodika hodnocení výzkumných organizací, což je důležitý materiál, který by měl jasně ukázat, kam dál a jak směřovat s českou vědu.
Co se týče mě svěřeného Ministerstva zdravotnictví, tak doplním jen to zásadní, pokud možno stručně tak, jak to umím. Díky novelizaci zákona o léčivech se podařilo nejenom stabilizovat situaci a získat dostatek léků na český trh. Svědčí pro to i že reportáže o nedostatcích léků zmizely z médií a já za to jsem velmi rád. Ale navíc se nám podařilo zajistit, že můžeme dovážet z jakékoli země Evropské unie, a to jsme taky udělali legislativní změnou, léky, které by na českém trhu chyběly. Umíme to udělat akčně, umíme to udělat schválením vlády a plně hradit z veřejného zdravotního pojištění.
Druhá věc je prosazení valorizace plateb za státní pojištěnce. A když se podíváte do programového prohlášení, my jsme toto měli v posledním roce naší vlády. My jsme toto schválili v prvním roce naší vlády, tím jsme jasně stabilizovali příjmy zdravotních pojišťoven. Ta valorizace, podobně jako valorizace důchodů, jasně garantuje, že příjmy zdravotních pojišťoven za státní pojištěnce budou stoupat, budou se odvíjet podle platného zákona, podle platného systému. Tzn. všichni ti státní pojištěnci, senioři, matky samoživitelky, studenti nemusí mít obavy, že by za ně stát nějakým hloupým politickým rozhodnutím přestal platit nebo platil méně. Nemůže se to stát, máme zákon o valorizaci úhrad za státní pojištěnce.
A konečně vláda rovněž v posledních měsících schválila čtyři klíčové zdravotnické zákony. Všechny čtyři jsou v Poslanecké sněmovně. Zákon o elektronizaci posune české zdravotnictví opravdu do 22. století. My jsme zelektronizovali a zdigitalizovali řadu agend. Máte možná EZkartu, máte možná očkovací elektronický průkaz. Nicméně v příštím roce všech dvacet projektů elektronizace, ať už je to administrátor na jedné straně, tak elektronická žádanka, elektronická propouštění zpráva a vlastně všecko, co by mělo být v European Health Data Space, budeme mít hotové, spuštěné a vyřešené. Tak, to je snad za mě a já děkuji, že jste vydrželi poslouchat, co jsem říkal.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji a poprosím ministra zemědělství a předsedu KDU-ČSL Marka Výborného.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Krásné odpoledne, dámy a pánové, to, že je ta tisková konference možná tak rozsáhlá, je právě pro to číslo 93 %. My, když jsme před třemi lety nastupovali jako vláda, tak jsme nastupovali jako vláda, která bude vládnout odpovědně, a ta odpovědnost mj. sebou také nese to, že plníme sliby, které jsme dali, že doručujeme občanům této země to, co jsme vložili do programového prohlášení vlády. My s plnou odpovědností dnes můžeme říci, 93 % bodů programového prohlášení vlády je plněno na víc jak 50 %. A řada z nich je splněna ze 100 %. Nakonec to vidíte tady tak, jak jsme to tady, předsedové koaličních stran, případně pan vicepremiér, mohli skutečně tlumočit.
Já si velmi vážím toho, že ty cíle jsou naplňovány i směrem k rodičům, k rodinám s dětmi. Připomenu, že to byla jedna z klíčových skupin, o které jsme řekli, že skutečně bude postaráno. Když si vezmete jenom několik konkrétních bodů. Naše vláda navýšila rodičovský příspěvek z 300 000 na 350 000 korun. Zároveň jsme zvýšili příspěvek na péči a vše další jsme vtělili do důchodové reformy. Děláme reformy totiž. Naše vláda má odvahu. Má odvahu dělat reformy, byť mohou být někdy částečně nepopulární. Nemusí být pro všechny skupiny úplně příjemné, ale jsou potřeba, a to je něco, co je vetknuto do genu této vlády.
Důchodová reforma je vítězstvím pro budoucí generace, kteří přijdou do penze, do důchodu, za deset, dvacet, třicet let. Žádná vláda před námi to neměla odvahu udělat. Případně, když to udělala, tak to velmi brzy narazilo a skončilo. Je to dobrá zpráva nejenom pro současné seniory, protože těm se nic nestane. Těm zůstávají zachovány ty jistoty, které mají. Ale my do budoucna budeme podporovat důchodce, kteří vychovali děti. Máme tam zachovanou podporu odměny, v uvozovkách, ocenění maminek, těch, které část svého produktivního věku vychovaly děti tak, aby byli plátci toho systému pro ty generace, kde se nám otočí ty nůžky a budeme mít výrazně více lidí v penzijním věku, v penzi, a budou se nám naopak snižovat ty generace, které budou v tom věku produktivním.
Pamatujeme na to, že musíme se umět postarat také o generaci našich rodičů a prarodičů. Přichází tzv. sendvičová generace a to, že zohledňujeme i to, že budeme pečovat o osobu blízkou, o svoji maminku, babičku, prababičku, tak to považuji za nesmírně důležité. My tím vracíme ten základní charakter, který naše rodiny mají mít.
Dámy a pánové, kdo by před třemi lety si tady dovolil vystoupit a říct, bude to Ministerstvo práce a sociálních věcí, které bude lídrem celé digitalizace státní správy v České republice. A povedlo se to. Systémy, které dnes na Ministerstvu práce a sociálních věcí fungují, klientská zóna Jenda, to jsou všechno věci, které se podařilo této vládě naplnit a které budou a jsou dále rozvíjeny. My s tou digitalizací v žádném případě nekončíme.
Občas to může vypadat tak, že máme hotovo, nemáme hotovo. Pokračujeme dál. I v těch zbývajících deseti měsících na tom budeme velmi intenzivně pracovat, a to všechny resorty, nejenom Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ale když se dnes podíváme, to, že naprostou většinu agendy úřadu práce bude možné od příštího roku vyřešit z domova elektronicky, z pohodlí svého obývacího pokoje nebo své kuchyně, tak to je přesně to, co jsme slíbili a co také naplňujeme.
Když se podíváme do dalších oblastí, jako je třeba Ministerstvo zemědělství, tak to, k čemu neměla odvahu žádná předchozí vláda, ochránit půdu, na které hospodaří generace našich, hospodařily generace našich předků a dneska hospodaří sedláci v České republice, tak tu chráníme tak, jak je to standardní v Rakousku, ve Francii či kdekoli jinde. V zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu je toto jasně vetknuto, jasně napsáno.
Zároveň jsme narovnali to prostředí, které tady léta bylo disproporční vůči malým zemědělským hospodářstvím. To si myslím, že je taky velmi důležité. Naše vláda to slíbila, naše vláda to také naplnila a v zásadě se neřídíme tím, jestli někdo hospodaří na sto hektarech nebo na tisíci hektarech. Je důležité to, jakým způsobem hospodaří, a tímto způsobem se snažíme mít také nastavenou podporu jak z prostředků Evropské unie, tak z těch prostředků národních. A to, co chceme zohlednit, jsou právě ti malí a střední hospodáři. To si myslíme, že je velmi důležité. Protože ti, kteří jsou velcí, tak si dokážou poradit sami.
Jsme vláda, která dokázala zastavit podpory např. pro ty velké potravinářské subjekty, protože tam podpora směřovat nemá. Pokud někdo vykazuje, a zaplať pánbůh za to, a velká pochvala, když se někomu ekonomicky daří, podnikatelský subjekt, který funguje, tak je to skvělé, pokud vykazuje zisky v řádu stovek milionů korun, tak já z toho mám velkou radost jako ministr zemědělství. Ale kladu si otázku, skutečně to je ten, kam má cílit podpora státu, kam má cílit podpora vlády? Nikoli. Proto např. v těch programech jsme úplně tuto podporu zastavili a snažíme se ji směřovat tam, kde skutečně potřeba je, a to jsou třeba ty středně velké zemědělské podniky.
Schválili jsme jako vláda surovinovou politiku pro dřevo. Dřevo jako i stavební materiál budoucnosti, ale dřevo jako klíčový segment, který souvisí i s tím, že se nám daří velmi úspěšně obnovovat lesy po kůrovcové kalamitě. Že se nám daří připravovat lesy pro příští generace, protože to je bohatství této země.
Na závěr mi dovolte připomenout, a vrátím se tím zpět k rodinám, k rodičům, Novou zelenou úsporám. Program, který je nejúspěšnějším programem na renovaci rodinných a bytových domů. Za patnáct let tento program podpořilo přes 480 000 žádostí, tzn. přes 480 000 domácností. Dvě třetiny z těchto žádostí, dvě třetiny byly podpořeny za naší vlády. To je jasný vzkaz k tomu, jakým způsobem jsme vyšli vstříc pomoci s bydlením právě i té nejmladší generaci.
My jsme slíbili v programovém prohlášení vlády podpořit 100 000 fotovoltaik na střechách. V tuto dobu jich máme přes 200 000, tzn. tady jsme naplnili náš slib na 200 %. Je to jasná ukázka toho, že bydlení, dostupné bydlení i pro tu nastupující mladou generaci, bereme skutečně vážně. Programy, které umožní komplexně renovovat energeticky nákladné staré domy, Oprav dům po babičce a další, jsou toho jasným důkazem.
Dámy a pánové, tisková konference by mohla trvat desítky minut, protože to programové prohlášení vlády bylo velmi podrobné, ale to důležité číslo je těch 93 %. A to je náš jasný vzkaz dnes celé veřejnosti. Děkuji.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Já také děkuji a poprosím ještě na závěr předsedu vlády Petra Fialu o krátké slovo.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Bude do velmi stručné, ale i moji kolegové i já na začátku jsme řekli, že samozřejmě nic nekončí a pokračujeme dál a čeká nás v těch dalších měsících ještě hodně práce. Já bych chtěl tady zmínit některé cíle, které ještě máme do konce volebního období, a věci, které musíme dovést do konce.
Budeme pokračovat v konsolidaci veřejných financí. Před námi jsou dva úkoly a to je, abychom důchodovou reformu, kterou jsme schválili v Poslanecké sněmovně také úspěšně provedli Senátem. A ten bezprostřední úkol, který teď máme, je také schválit úsporný, ale proinvestiční, rekordně proinvestiční rozpočet na rok 2025. Budeme také pokračovat v krocích, které podporují hospodářský růst, podporují prosperitu a zaručují lidem to, že porostou mzdy. Budeme pokračovat v rekordních investicích, a to nejenže ty investice uvolníme ve státním rozpočtu, ale že budeme skutečně stavět, že skutečně ty finanční prostředky budeme využívat, v čemž jsme mimořádně úspěšní.
Uzavřeme smlouvu na dostavbu dvou bloků jaderné elektrárny Dukovany. To je velký úkol, který je před námi na první polovinu příštího roku. Přijmeme, a to je také důležité z hlediska prosperity i růstu mezd, flexibilní novelu zákoníku práce. A z oblasti vzdělávání, jak už jsem říkal, zahájíme testování, pilotní testování nových rámcových vzdělávacích programů.
Poslední věc, kterou zmíním. Budeme se starat velmi intenzivně o vnitřní a vnější bezpečnost. To je úkol, který máme a který občané od tohoto státu očekávají. Budeme pokračovat v posilování vnitřní bezpečnosti, budeme pokračovat v boji s nelegální migrací a budeme pokračovat v modernizaci naší armády.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji, otevírám prostor pro dotazy, Česká televize.
Petr Vašek, Česká televize: Dobrý den, já bych měl dvě sady dotazů možná na všechny předsedy stran. Já bych navázal na to, s čím končil pan premiér, ty cíle do konce volebního období. Kdybyste každý z vás vlastně předsedů či místopředsedů řekli tu jednu super prioritu, kterou prostě opravdu je, která je opravdu pro vaši stranu či vaše hnutí nejdůležitější do konce volebního období, co je, můžete klidně říct dvě, ale opravdu to, co je to nejdůležitější? Vím, že je nějaká sada, ale to, co je pro vás opravdu nejdůležitější jakožto pro vaši stranu?
A potom, pokud jde, to je druhá sada otázek, o to, co se nepovedlo zatím. Tak, několik zásadních věcí se také nepovedlo splnit, např. zavedení jednoho inkasního místa, automatická valorizace, slevy na poplatníka, zrychlení stavebního řízení. To jsou určitě zásadní věci, které se nepodařily. Tak, kdybyste každý řekl jednu věc, která vás opravdu mrzí, že se nepodařila a třeba se už nepodaří, protože z každého programového prohlášení se nepodaří splnit 100 %. Tak, kdybyste každý řekl jednu věc, která prostě vás mrzí, že prostě jste ji nedotáhli? Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já už jsem priority říkal a nechám určitě prostor svým kolegům. Mě mrzí digitalizace stavebního řízení a mrzí mě ze dvou důvodů. První je, že to je opravdu objektivní problém a že vlastně to zrychlení stavebního řízení, které objektivně nastane tím, jak jsme upravili legislativu stavebního řízení, tak je trošku brzděno, nebo komplikováno tou neúspěšnou digitalizací. A druhá věc, nebo druhý důvod, proč mě to mrzí, je, že ta digitalizace stavebního řízení myslím zcela neoprávněně vrhla trochu špatné světlo na digitalizaci jako takovou. Ale i tady, v tom, co jsem říkal já, co říkali moji kolegové a co vlastně se, s čím se každý den setkávají občané. Tak to jsou výsledky mimořádně úspěšné digitalizace v řadě resortů, kterou provedla naše vláda.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Tak, velmi rychle a tak, jak jste si přál odpovědět. Tzn. každopádně vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, stabilizace regionálního školství. Za další dostupné bydlení ve všech svých aspektech dotažené do konce tak, aby občané z toho jednoznačně měli svůj profit. Zatřetí, energetická politika, dotažení všech těch projektů, které na MPO v tuhle chvíli jdou. A byl bych špatný ministr vnitra, pokračování posilování vnitřní bezpečnosti. To jsou absolutní priority za mě osobně.
Navážu na pana premiéra, ale snad trochu optimisticky. Myslím si, že pan ministr Kulhánek se i toho nepovedeného stavebního řízení teď, předal mu to Marian Jurečka, Martin Kupka, chytil velmi dobře a on má tu ambici to stavební řízení posunout, dotáhnout, přesvědčit o tom, že v nějaké digitalizované formě už bude fungovat i za naší vlády a že donese občanům i to kýžené zrychlení, které se zatím nedostavilo. Ano, to je určitě věc, kde jsme lidem ten život nezjednodušili.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Pokud jde o KDU-ČSL, tak budu velmi stručný. Z resortu Ministerstva zemědělství je to jednoznačně ten, mnou někdy nazývaný pracovně vláček dřevo-les-myslivec. Nám jde skutečně o to, abychom naplnili to, co jsme si vetkli do programového prohlášení vlády. Tzn. chceme posílit vlastnická práva, chceme výrazně liberalizovat přístup k hospodaření v českých lesích, protože nám jde skutečně o tu budoucnost. Jde nám o lesy pro příští generace. Všechny tři zákony, novela lesního zákona, novela mysliveckého zákona, je velmi důležitá. Máme je připravené, budou projednány, věřím, v prvním čtení teď v prosinci.
Dále to je určitě revize dávek, která je dlouhodobě připravovaná. Je postavena na sjednocení čtyřech dávek do jedné. O klientské zóně Jenda už jsem tady hovořil. My postupně i na těch úřadech práce přejdeme do té elektronické podoby vyřizování těchto žádostí, výrazně proklientský způsob a v zásadě postavený na tom, že také ti, kteří mohou pracovat, tak mají na trhu práce to místo a tam mají skutečně pracovat. My potřebujeme dávky zacílit k těm, kteří skutečně si sami pomoci nemohou. Je to trochu zjednodušující ale v zásadě takto to má fungovat. Kdo se o sebe nemůže postarat, tak ta má stát přijít a má být tou záchrannou trampolínou.
To si myslím, že jsou naprosto jasné priority. Mohl bych pokračovat dál, otázka zálohování, která je podle všech průzkumů veřejného mínění velmi vítaná, a nakonec ten systém dnes běží na Slovensku, nastupuje v Rakousku od 1. ledna, stejně tak jako v Polsku. Je tady jedinečná šance, jak si ten sytém nastavit samostatně v České republice. Věřím, že i zde dokážeme toto do konce volebního období zvládnout.
Já myslím, že je tady jeden dluh, který máme, a já trochu navážu na debatu posledních dvou měsíců po povodních. Stát tady dlouhodobě, ano, řeknu to kriticky, stát v minulosti dlouhodobě selhával ve schopnosti budovat efektivní protipovodňová opatření. Je to otázka nastavení celého právního řádu a tohle to je velká výzva, kde věřím, že jednak dokážeme některé drobné věci, např. v novele vodního zákona, kdy mezi stavby, které budou ve veřejném zájmu, budou právě i protipovodňová opatření, tak některé věci upravíme legislativně, ale já pevně věřím, že naplníme ten slib, který jsem dal občanům Krnovska a Opavska.
Tzn., že velké vodní dílo Nové Heřminovy bude skutečně zahájeno ve výstavbě tak, jak harmonogram dneska říká, tzn. v roce 2027. Pracujeme na tom i ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a věřím, že toto také doručíme. Lidé, kteří jsou postižení tou povodní, potřebují jednak efektivní pomoc teď, té se jim dostává, ale zároveň potřebují mít jistotu, že stát se na ně do budoucna nevykašle. Je to naše odpovědnost a tu také chceme naplnit.
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Tak, priority jsou vcelku jednoduché a jasné, je to balík čtyř zdravotnických zákonů, které jsou v Poslanecké sněmovně. Tam bych vypíchl dva, elektronizaci zdravotnictví, ta je naprosto zásadní. A zákon 48, který občanům jednak zvýší možnost čerpání peněz z Fondu prevence až řádově víc, zvýší odpovědnost občanů za svoje zdraví a prováže to s tím Fondem prevence, a navíc umožní něco, co je zcela průlomové, hradit zdravotní péči v ostatních zemích mimo Českou republiku pro ty občany, kteří bydlí v příhraničních oblastech a zdravotní péči na opačné straně hranic mají lépe dostupnou.
Samozřejmě jsou tam ještě další dva zákony, které jsou taky důležité a jsou dneska v Poslanecké sněmovně. Druhá věc je zákon o výzkumu, který je opravdu průlomovým zákonem, a ten, kdyby se podařilo schválit v Poslanecké sněmovně, budu velmi rád a myslím si, že každý vědec, každý výzkumník v České republice bude velmi rád.
Třetí věc, kterou bych zmínil, je společný projekt s panem ministrem Bekem, a já věřím, že se nám ho podaří v příštím roce zrealizovat, to je zásadní navýšení počtu studentů na nelékařských zdravotnických vysokých školách. Včera jsme se na tom dohodli, dohodli jsme se na postupu, na systému, takže mohu říct, že k tomu navýšení dojde a bude to dlouhodobé navýšení a my tím řešíme problém, který by za deset let, kdybychom to neudělali, nastal. Myslíme tímto na budoucnost a je dobře, že to děláme.
Ano, jsem zklamán. Mám něco, co mi vadí, že se nepovedlo, o co jsem se snažil už z opozice, a to je Kochův institut. To je vlastně dokončení transformace Státního zdravotního ústavu. Nám se sice podařilo najít konsenzus po třech letech s hejtmany a se všemi stakeholdery, připravili jsme legislativní normu. Ale vzhledem k tomu, že proběhly nové krajské volby a je nová sada hejtmanů, tak musíme začít ta jednání od začátku a jedině, kdyby byl konsenzus s hejtmany, kdyby byl konsenzus s novým šéfem a byla garance, že tak, jak prosazovalo Kochův institut hnutí ANO, bude v tom pokračovat, tak pak by byl připraven ten zákon, který je nachystaný, posunout dále, ale jinak tady jsem zklamán. Protože to by pomohlo bezesporu té oblasti Státního zdravotního ústavu a navázalo by to na to, co vlastně chtěla kdysi Alice Masaryková.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Já ještě dvě poznámky. Vy jste se vlastně ptal, jak se na to díváme stranicky, nebo stranicko-politicky. A to je určitě správné, legitimní, tuhle vládu tvoří čtyři politické strany, ale to, co je na mé vládě, myslím i historicky zvláštní, je, že my dokážeme všichni, všichni, jak jsme tady, potlačit stranické a osobní zájmy ve prospěch zájmů státu a neobtěžujeme občany stranicko-politickými půtkami, hádkami, urážkami v přímém přenosu, jak jsme to tady viděli v minulosti. Tato vláda pracuje jako tým a díky tomu tady můžeme rok před koncem našeho funkčního období stát a říct 93 % plníme, což je myslím nejenom unikátní, ale je to i mimořádné z hlediska toho, jakými krizemi jsme procházeli.
To je jedna věc, a přestože se blíží volby, přestože samozřejmě budeme víc zdůrazňovat ty pozice jednotlivých stran, které tvoří vládu. Tak troufám si tvrdit za všechny, omlouvám se všem plánům předsedům a prvním místopředsedům, troufám si tvrdit za všechny, od nás se už jiné politiky nedočkáme. Naše strany mají na prvním místě stát, občany, službu a pak teprve všechno ostatní. A ta druhá poznámka. Jsme fakt rok před koncem. A toto je mezisoučet, jakási bilance, proto se ani z těch věcí, které jste vy jmenoval, nedá říct, že žádná z nich nebude. Třeba inkaso, jednotné inkasní místo. Příští rok bude jednotné hlášení, daně, odvody. To je výrazný krok k tomu, takže ani tady bych tu bilanci definitivně ještě nedělal.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Spousta rukou, Blesk.
Maxmilián Nový, Deník Blesk: Dobrý den, já bych měl otázku na pana premiéra. Část ODS vydala výzvu, ve které odmítá pokračování koalice SPOLU, co si o tom myslíte? A pak bych měl otázku na pana Výborného a pana Válka, co si o tom myslí vaše strany a zda byste případně souhlasili s tím požadavkem, že byste neměli ani na jedné kandidátce svého lídra, aby mohla když tak koalice SPOLU pokračovat? Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Tak to byl blesk z čistého nebe doslova, protože takovou otázku na konferenci, která se týká, tiskové konferenci, která se týká plnění programového prohlášení vlády, bych nečekal, ale samozřejmě vám na ni odpovím. Tak zaprvé, žádná část ODS nic takového nevydala, ale, pokud vím, tak je to možná usnesení nějaké jedné oblasti. Je to naprosto legitimní. Jsme demokratická strana. Vedeme debatu uvnitř strany tak, jak jsme ji vedli před čtyřmi lety. Nevidím v tom nic dramatického ani něco, k čemu by se měli vyjadřovat kolegové nebo co by měli řešit.
My pracujeme na projektu koalice SPOLU. Ten projekt je uzavřený až ve chvíli, kdy podepíšeme koaliční smlouvu a budeme na všem domluvení. Je jasné, že v každé straně, v každé z našich tří stran jsou lidé, kteří si myslí, že by bylo výhodnější jít v nějaké jiné konstelaci, resp. sami. Je to naprosto přirozené a v demokratických stranách úplně normální. Včera nebo předevčírem naopak výkonná rada Občanské demokratické strany podpořila předsednictvo v jeho krocích směrem k vytvoření koalice SPOLU. Takže opravdu v tom nehledejme nic dramatického. A není to nic, co by stálo za, tady v tuhle chvíli za nějaký komentář.
Demokratická diskuze uvnitř demokratické politické strany je správná a dobrá a vyjadřování různých názorů je také v pořádku. Důležité je, co z toho zvolené orgány strany, jaký bude ten závěr a co potom na závěr odsouhlasíme. Teď pracujeme na tom, abychom do voleb šli jako koalice SPOLU.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Pane redaktore, já ten dotaz dostávám od vás nebo od vašich kolegů ráno, v poledne, večer i o půlnoci, pořád dokola a jestli já si něčeho cením, tak je to to, že my, když si něco v rámci koalice SPOLU, a omlouváme se panu vicepremiérovi Rakušanovi, teď je tady trochu jako statista. Tak, jestli si něčeho cením, tak je to to, že my vždycky postupujeme tak, jak jsme si řekli, že když něco dohodneme, tak pak to společně sdělíme, a ne, že si to budeme vzkazovat někde přes média.
Sjezd KDU-ČSL v Olomouci hlasy víc jak 90 % delegátů sjezdu, to je největší suverén naší politické strany, tak jasně projekt SPOLU podpořil. My na tom teď intenzivně pracujeme s pány předsedy, s paní předsedkyní, s panem předsedou a s paní předsedkyní. Ale vězte, že ta otázka skutečně není teď tady vůbec na místě.
Já bych možná spíš se vrátil k tomu, co tady položil dotaz pan redaktor Vašek. No, víte, to, že tady jsou některé ty věci, které jsme nenaplnili, tak je dáno také tím, že ten ideál je vládnutí osm let. A my, jak tady stojíme, tak to je přesně ten náš cíl. Až za pět let přijde vláda nějaká po nás, tak já věřím, že naváže na tu naši práci, na ty naše naplněné sliby. A to je ten cíl, kam míříme.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Za pět let, není to brzo.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Jestli to není brzo, za těch pět let.
Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: No, jestli mohu stručně komentovat. Já se vším samozřejmě souhlasím, ale musím říct jednu věc, a to s plnou vážností jako první místopředseda Topky. Já jsem si stoprocentně jistý, možná na 110 %, že ty kandidátky, které finálně sestavíme, budou nesmírně kvalitní, budou tam špičkoví odborníci a lidi, které stojí za to volit.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji, já, než dám prostor k dalšími dotazu, tak omluvím pana místopředsedu Válka, který podle mých informací musí odejít k dalšímu programu, a vidím tady pana Bartoníčka, kterému dávám slovo.
Radek Bartoníček, Aktuálně.cz: Pane premiére, těch dotazů by samozřejmě byla celá řada, ale snad bude někdy šance udělat rozhovor, snad si uděláte čas a budu za to rád. Podívejte, někdo by řekl: Ten premiér se moc chlubí, vždyť my jsme ho poslouchali tři čtvrtě hodiny s dalšími členy vlády a bylo to samé chlubení. Co vy byste řekl na tuto výtku, a sám víte, že když bychom teďka vyšli ven, možná ne tady v Praze, ale po celé České republice, celá řada lidí je nespokojených. Co vy byste vzkázal těmto lidem? A poslední maličký jenom dotaz, když už tady byla řeč o volbách a podobně, vy budete kandidovat v Brně spíše? Protože dneska mně pan Havlíček říkal: Pane Bartoníčku, já bych si přál jít proti panu premiérovi v Praze. Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: No tak otázky popořádku. Tak zaprvé, pane redaktore, netvařte se, že s vámi nedělám rozhovor. Neustále se mne na něco ptáte, což je dobře, a já vám ale poctivě, trpělivě odpovídám, dokonce rád, protože vaše otázky mě občas vyprovokují k nějaké emoci, kterou všichni po mně chtějí. Tak to je první věc.
Druhá. Poslouchejme se, vždyť my jsme každý z nás tady mluvili i o tom, co se nepovedlo. To není žádné, žádná tři čtvrtě hodina chlubení, ale myslím si, že kritiky na naši vládu je dost, oprávněné i neoprávněné, a je na nás, abychom lidem, a dělá to tak každá vláda a musí to tak dělat, vydali účet z toho, co jsme udělali, co se podařilo a řekli jim pravdu a pravda je tato. Toto plníme. A je to potřeba říkat. Já poslouchám od opozice, že vláda neplní programové prohlášení, které si sama dala. Čtu to občas i v médiích bez argumentů. Tady jsou argumenty, které si každý může ověřit, a to si myslím, že je potřeba říkat.
A co vzkázat lidem? Já jim to říkám, moji kolegové jim to říkají poměrně často. My velmi dobře vnímáme to, jak lidé žijí, jak se cítí, čeho se bojí. I to, že prostě přes všechnu naši snahu se zcela objektivně v důsledku těch krizí, kterým jsme čelili, řadě lidí daří hůř. Ne, že jsou existenčně ohroženi, ale daří se jim hůř, než se jim dařilo několik let zpátky, když jsme procházeli dlouhou dobou ekonomické konjunktury. Lidé jsou znejistěni, je proto potřeba mít pochopení, ale pochopení nestačí, je potřeba něco dělat.
Takže my děláme ty kroky, které vedou k tomu, aby lidé měli vyšší mzdy, měli lepší prosperitu, aby podnikatelé měli lepší podmínky pro podnikání, ale taky děláme hodně kroků pro to, aby se lidé cítili bezpečně. Protože to je další moment, který je důležitý pro kvalitu života, cítit se v bezpečí. A to nebezpečí, které tu je vnější, ale do jisté míry i určitá rizika z hlediska vnitřní bezpečnosti, to tu také je, a i na tom je potřeba pracovat, aby se v tom, aby se tady lidé cítili lépe.
Já myslím, že to je jasná zpráva a jasný vzkaz pro lidi. My víme, co vás trápí, víme, že všechny věci nejsou, tak jak bychom si my sami přáli. Ale děláme ty kroky k tomu, aby váš život byl kvalitnější a abyste se měli lépe. Ale mimochodem, poslední čísla, která ukazují důvěru spotřebitelů, která ukazují důvěru podnikatelů, která ukazují to, jaká mají lidé i ekonomická očekávání do budoucnosti, tak ta poslední čísla, poslední údaje, které máme k dispozici, jsou pozitivní. To znamená, ta nálada se, a to očekávání se přece jenom mění.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji, poprosím Primu.
Daniela Habešová, CNN Prima News: Pane premiére, já se předem také omlouvám, budu mít dotaz možná trochu mimo, protože my tady dnes mluvíme o plnění programového prohlášení vaší vlády, ale trochu ruku v ruce s tím jde i vaše práce v dolní komoře Parlamentu. Já jsem mluvila s vašimi straníky a ti tvrdí to, že je Sněmovna aktuálně zasekaná, na schválení čeká zhruba 200 zákonů, některé z nich, u nich jste měli třeba ambice, že by se měly schválit do konce tohoto roku, tady můžeme mluvit třeba o navýšení sedmiprocentním vašich platů. Jakým způsobem se k tomu postavíte, k těm zákonům, které mají být teď schválené do konce roku? Je třeba u vás na místě i konverzace, debata o změnění řádu jednacího, cokoliv takového?
A potom ještě dodám jeden dotaz tedy na Karla Havlíčka, jak zmiňoval i náš kolega, ten vás totiž prostřednictvím našich kamer vyzval k tomu, abyste kandidoval za Prahu, tak jestli byste mu na to něco vzkázal? Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Tak já jsem si nevšiml, že by Karel Havlíček se stal členem Občanské demokratické strany, takže mne nemá co k čemu vyzývat, abych někde kandidoval. To si domluvíme v rámci naší strany a v rámci koalice SPOLU, kde bude kdo kandidovat, to určitě sestavíme, tak aby to, abychom dosáhli co nejlepšího volebního zisku a co nejlepšího volebního vítězství.
Nicméně, aniž bych něco říkal dopředu, tak svůj pocit říct mohu. Já jsem člověk, který je spjatý s jižní Moravou, vždycky jsem kandidoval v Jihomoravském kraji a moc nepřemýšlím o tom, že bych kandidoval jinde. Současně si uvědomuji, že jsem předseda Občanské demokratické strany, lídr koalice SPOLU, tak budu se svými kolegy uvažovat, kde je ta kandidatura nejvýhodnější, ale svoji představu a svoje přání nijak netajím. Tak to je jedna věc.
Druhá, co se týká poslanecké, jo a prosím vás, já když si z vás trošku občas dělám legraci, že se ptáte na něco jiného, než je obsah tiskové konference, neberte to nijak zle, já to tak spíš říkám, abychom třeba občanům mohli sdělit to, co je zrovna to klíčové, ale když se ptáte na něco jiného, tak se ptáte, tak se ani nemusíte omlouvat. No, co se týká Poslanecké sněmovny, my čelíme něčemu, co si možná, co jste si možná i vy novináři, možná i část veřejnosti začali říkat, že je to vlastně něco, co patří už k té každodennosti té Poslanecké sněmovny, a je normální.
A to jsou permanentní obstrukce, to je to, že Sněmovna zasedá téměř nepřetržitě a že se tam odehrávají věci, které podle mého názoru nejenom poškozují, ale prakticky likvidují, likvidují demokratickou politickou kulturu. A to je něco, nad čím musíme přemýšlet a co prostě podle mě nejenom odpovědný politik, ale odpovědný občan musí přemýšlet, co s tím. Ta Sněmovna je v mnoha směrech zablokovaná, v mnoha dnech nefunkční. Tam se neodehrávají obstrukce ve smyslu klasické definice obstrukcí, to znamená, že pokud opozice, která je v menšině, chce zdržet nebo zabránit přijetí nějaké konkrétní jedné věci, tak prostě několikrát nebo jednou za volební období použije obstrukce.
Tam se odehrávají obstrukce permanentně. Kolem programu, schvalování programu schůze, kolem jednotlivých bodů, někdy je to jen tak, úplně absurdní, aby nám ukázali, že teda neprojednáme, co by se ten den mělo projednat. To samozřejmě ztěžuje práci, ztěžuje to přijímání kvalitních zákonů v rozumném čase.
Opravdu musíme přemýšlet, co s tím, co s tím uděláme. My to řešíme institutem mimořádných schůzí, tím, že jsme tam do noci a přes noc, a tím, že jsme tam vlastně tak často, jako žádná jiná vláda není v Parlamentu, a Parlament zasedá v České republice tak často, jako žádný jiný parlament v zemích Evropské unie. Tak to je bohužel realita, kterou máme.
Co se týká toho, co chceme stihnout. No my máme priority, které chceme stihnout, a to taky děláme. Jestli chceme stihnout flexibilní novelu zákoníku práce, tak to musíme dělat, nebo musíme k tomu využít všechny nástroje, které máme. Jestli chceme stihnout, tady vedle mě stojí pan ministr vnitra, Lex Ukrajina, no tak zase musíme využít nějaké nástroje, které nám umožňuje jednací řád, abychom toho dosáhli, těch věcí je víc.
To, co nejde udělat momentálně, je to, co byla ta poslední vaše otázka, a to je úprava jednacího řádu. Jednací řád je zákon. To znamená, zase bychom trávili dlouhé týdny v Poslanecké sněmovně schvalováním změny jednacího řádu, která by stejně platila od příštího volebního období, zase bychom se nedostali k projednávání těch bodů, které už jsou připraveny a které jsme slíbili občanům, že jim je doručíme.
Tak jenom vás chci ujistit, že ta situace dospěla do takové fáze, že my jako předsedové stran a vedení stran vážně přemýšlíme nad tím, jak postupovat dál, abychom tu zablokovanou situaci v Poslanecké sněmovně aspoň o trochu zlepšili.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Jestli mohu krátce ještě doplnit. Když naši otcové psali ten jednací řád v 90. letech, tak si vůbec nedovedli představit, kam se formát jednání Sněmovny dostane. Vezměte si, že nikdo nerespektuje charakter druhých čtení, třetích čtení, jsou zneužívána přednostní práva, jsou zneužívány faktické poznámky. My jsme se dostali do úplně absurdní situace, kterou žádný, troufnu si říct, evropský parlament vůbec nezná.
Ano, jednací řád je tak složitě dnes upravitelný, protože je to zákon, že to není ta cesta, jak říkal pan premiér, ale já jsem přesvědčen, že je na místě se vážně bavit o jiných formách cestou různých autonomních usnesení a podobně, protože tohle to je opravdu obrovský problém. Já myslím, že to je problém i společenský, jako já rozumím tomu, že lidé, když na to dívají, tak tomu nerozumí, ale my tomu taky nerozumíme, jo, to, co se tam děje, je opravdu nad jakékoliv chápání.
Ale jedna poznámka, my máme totiž, my politici i vy novináři, někdy krátkou paměť. Já, když si vzpomenu na minulé volební období, tam zůstalo neprojednaných, jestli se nepletu 700, 750 sněmovních tisků. Vy jste správně říkala, že tam je nějakých 200. Ano, je to velké číslo, některé ty věci, které ještě máme před sebou, jsme tady s panem vicepremiérem, s panem premiérem říkali, ale v zásadě mnoho těch klíčových zákonů projednáno bylo a těch, znovu připomínám, 93 % je toho důkazem.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji. Trošku nás začíná tlačit čas, ale Rozhlas ještě stihneme určitě.
Eva Soukeníková, Český rozhlas: Děkuji, dobrý den. Já bych měla ještě trochu pootočenou tu otázku kolegy na to, co vás mrzí, že jste ještě neudělali, já bych se zeptala na to, co určitě nestihnete a třeba vás ani nemrzí? Narážím i na zavedení ETS 2 emisních povolenek, které pan premiér už dříve zmínil, že to už vláda nestihne, zároveň Evropská komise, řekněme, unijní právo, už je to unijní právo, tudíž běží nějaké limity. Chtěla bych se zeptat tedy na kroky vlády v tomto.
Ráda bych se doptala ještě, pan ministr Rakušan zmínil, že jednou z priorit je dotáhnout některé energetické plány, jeden takový energeticko-klimatický plán je od léta víceméně připravený, na vládu ještě nepřišel, chtěla bych se zeptat proč a kdy na něj dojde? Děkuji.
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Teď se, za sebe, teď se dostáváme ale k bodům, které já třeba ani moc stihnout nechci, se přiznám. Já bych naopak chtěl, abychom dosáhli revize některých těch rozhodnutí, která Evropa udělala. Myslím si, že je pro to příležitost, a tak, jak se snažíme dosáhnout revize rozhodnutí, která oslabují nebo dokonce ohrožují automobilový průmysl v Evropě. Česká republika je v tom lídrem a znova v těchto dnech spolu s Itálií připravujeme nebo jsme předložili iniciativu, která má vést k úpravě klimatických cílů nebo úpravě závazků, které jsme si dali v oblasti automobilového průmyslu, které souvisejí s naplňováním klimatických cílů, jako je zákaz spalovacích motorů od roku 2035, ale hlavně jako je třeba už v roce 2025 plnění některých podmínek pro prodej, strukturu prodeje vozů, elektromobilita, když víme, že v Evropě prostě zákazníci tolik elektromobilů nekupují, jak se předpokládalo, a že by z toho plynuly pokuty, sankce vlastně pro automobilky. To je věc, kterou třeba chceme změnit, ale to je jenom jeden z příkladů.
Já si třeba myslím, že bychom měli odložit účinnost emisních povolenek toho druhého typu a pokusit se i o zásadní úpravou nebo zrušení. Já vůbec nechápu, že předcházející Babišova vláda ty emisní povolenky druhého typu nejenom přijala, ale ještě to přivítala, protože to je věc, která podle mě úplně racionální není. Takže my a stejný postup máme prostě k strategickým dokumentům. My prostě chceme přijímat jenom takové, které dávají do souladu klimatické cíle s rozumnou politikou, která zajistí prosperitu České republiky, zajistí prosperitu našich firem a nepovede k tomu, že budeme ztrácet konkurenceschopnost. A takto musíme postupovat v celé Evropě.
Mimochodem, já jsem rád, že náš rozumný postoj získává v Evropě stále větší podporu a že nová Evropská komise má jako hlavní cíl konkurenceschopnost, prosperitu a tyto věci, na které se v minulosti zapomínalo. Nemůžeme mít ani podporu občanů Evropské unie a nemůžeme mít ani autoritu a sílu na prosazování naší politiky ve světě jako Evropská unie, pokud nebudeme ekonomicky silní. A ekonomicky silní nebudeme, když nebudeme vytvářet dostatečné podmínky pro to, aby tady byly firmy silné, aby neodcházely do jiných regionů, aby tu prostě byly dobré podmínky pro podnikání, aby náš kontinent prosperoval.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Ještě k tomu, možná navážu na pana premiéra, no tak my jsme také v naší politice a myslím, že je to typické pro Starosty, prostě pragmatičtí a mnohdy lokální. Takže na co my se v té energetice budeme soustředit a pan ministr Vlček to dělá od prvního dne nástupu do funkce, je skutečně podpora lokální energetiky, je skutečně podpora komunitní energetiky, podpora fotovoltaických elektráren, podpora větrných elektráren.
My se rozhodně nebojíme toho, že tohle je nějaký zelený směr, který ovšem dává smysl a potenciál toho, aby lidé opravdu za ty energie ve všech těch regionech, o kterých jsem mluvil, platili méně. A to je to, na co se jako vláda musíme soustředit, a snažil jsem se to říct i v tom úvodním slově, to znamená, aby výsledky naší vládní politiky pozitivně pocítili lidé i ti, kteří mají pocit, že se jim teď třeba v téhle době žije o něco hůř.
Určitě budou témata, kde se zcela neshodneme. Určitě budeme o mnoha věcech diskutovat, ale já nemám pocit, že by v programovém prohlášení bylo nějaké téma, okolo kterého bychom opatrně chodili a říkali: Budeme předstírat, že tam není. To neznamená, že naplníme 100 %. Ano, máte pravdu, je 200 tisků ve sněmovně, je to méně než za minulé vlády, ale je to stále hodně.
Pokud se podíváme na to, jak často jednáme, jak vypadají zasedání Sněmovny, jak se obstruují třeba úplně zbytečně zákony, u kterých jsme to ani nečekali. Já jsem minule seděl právě u zmíněného Lex Ukrajina, prostě vytvoření podmínek pro ty lidi, kteří tady objektivně žijí a je v zájmu nás všech, bezpečnosti českých lidí, občanů naší země, aby ten zákon byl schválen, protože vytváří zákonné parametry. Najednou došlo k obstrukci, kterou jsme nikdo nechápali. Nebyla ani avizována, dokonce ani předsedové těch jednotlivých opozičních stran vlastně neuměli vysvětlit, proč se to děje, nějaké sólo akce jednotlivců. Takhle vypadá jednání Poslanecké sněmovny.
Takže my nemůžeme zaručit, že se naplní 100 %, byť ty věci v systému jsou. Ale skutečně i po tom, co jsem si teď velmi podrobně procházel, co jsme tam za naše ministry dávali, za naše resorty, za Ministerstvo vnitra. Já tam nevidím nějakou věc, u které bych si řekl: Nechci, aby byla naplněna. Vlastně u všech si chci říct, že chci, aby byla naplněna za naší druhé vlády.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkuji a poslední opravdu rychlý dotaz Hospodářky.
Martin Ťopek, Hospodářské noviny: Dobrý den. Děkuji. Ano, bude velmi rychlý a bude k tématu tiskové konference. Pane premiére, páni ministři, opírali jste se dneska o číslo 93 %, což jsou cíle splněné nebo rozpracované z více než 50 %. Omlouvám se, za mě je to číslo trochu vágní, protože čistě matematicky může znamenat, že už máte skoro hotovo, stejně tak, jako že nejsme ani v polovině. Můj dotaz je tedy jednoduchý. Kolik programových slibů máte zcela splněných a jak bude toto číslo vypadat za 11 měsíců?
Petr Fiala, předseda vlády ČR: Tak pokud se mám tady dívat do nějaké statistiky, tak zcela splněno, tzn. úplně se vším, je asi skoro 40 % toho programového prohlášení. Ale u těch dalších, já jsem tu statistiku nedělal, to je tam nějakých 560 programových cílů, tak to někdo pečlivě sleduje a Ministerstvo vnitra má na to i nějaký systém, nějakou metodu, takže pan první vicepremiér určitě odpoví lépe než já.
Ale to, co jsme uvedli do těch 93 %, tolik vím, tak to je rozpracováno v takovém stupni, že to je téměř jistota nebo vysoká pravděpodobnost, že se to dovede do těch 100 % v průběhu toho uplynulého, pardon toho budoucího roku. Ale pan první místopředseda určitě to ví přesněji.
Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Ne, tak pan premiér tu základní metodiku řekl správně, u 520 z 560 úkolů stanovených programovým prohlášením už jsme v takové fázi, že ten bod programového prohlášení evidentně bude dokončen. Já si troufám říct, a to je můj odhad jako správce toho systému, že jsme schopni se v celkovém souhrnu dostat na nějakých 95 %, což považuji za velký úspěch.
Marek Výborný, ministr zemědělství: Vezměte si příklad penzijní nebo důchodové reformy, tak ta v zásadě už je v Senátu a já jsem přesvědčen, že to je jenom otázka projednání a schválení Senátem, podepsání panem prezidentem, a to nemůže být ještě uvedeno jako 100 %. Čili to je jeden z příkladů toho, že skutečně s pohybujeme v nějaké volatilitě.
Václav Smolka, ředitel odboru komunikace: Děkujeme za pozornost, přejeme hezký zbytek dne.