Brífink premiéra k obstrukcím opozice ve sněmovně, 3. listopadu 2011
Jan Osúch, mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezké odpoledne, dovolte mi, abych vás přivítal na krátkém tiskovém brífinku předsedy vlády k aktuální politické situaci, pane premiére, prosím.
Petr Nečas, premiér ČR: Dobrý den, dámy a pánové, jsme svědky společně s českou veřejností bezprecedentní obstrukční praktiky, která je prováděna tady v poslanecké sněmovně, jejímž cílem je ve skutečnosti ochromit chod jedné z klíčových ústavních institucí, což je poslanecká sněmovna. Jakkoli mnohokrát můžeme říci, že parlamentní obstrukce je možný krok, je to věc, kterou lze nalézt i v jiných parlamentních systémech, je to za určitých okolností přípustný nástroj parlamentní demokracie, tak tady se již nejedná o pouhou obstrukci, tady je to zcela evidentně pokus paralyzovat jednu z klíčových českých ústavních institucí, tedy poslaneckou sněmovnu. Vždy každý podobný krok musíme poměřovat na základě dvou kritérií, první kritérium je kritérium legitimity, druhým kritériem je kritérium přiměřenosti. Velmi často bývá tato parlamentní praktika prováděná sociální demokracií srovnávána s tím, co údajně měla dělat ODS před volbami v roce 2010. Já bych chtěl právě na základě těchto dvou kritérií dokumentovat, že tyto dvě věci jsou nesrovnatelné. V roce 2009 po pádu vlády se tedy dohodla ODS, Strana zelených a Česká strana sociálně demokratická na společném vytvoření, na základě svých nominantů úřednické vlády, která měla vládnout, tehdy se myslelo do předčasných voleb, později do voleb řádných, přesto ČSSD se pokoušela prosadit návrhy zákonů, které byly v rozporu s názorem vlády, kterou jsme společně podpořili a umožnili její vznik. Z tohoto pohledu byl odpor ODS vůči těmto třem nebo čtyřem návrhům, o kterých mluvíme, naprosto legitimní. Dnes z hlediska přístupu ČSSD je pokus tady blokovat prakticky celou vládní agendu. Chci připomenout, že zcela zjevně první čtení státního rozpočtu podléhalo pod vlivem pokusu úplně stejným způsobem obstruovat projednávání návrhu státního rozpočtu, čili je tady pokus v podstatě blokovat celou vládní agendu, celý program vlády, který byl veřejně prezentován a na základě kterého vláda ČR získala důvěru PS, takže nikdo nemůže být překvapen, že vláda tento svůj program realizuje. Chtěl bych také připomenout, že občanští demokraté nikdy ve své historii, a my jsme byli 8 let opoziční stranou, neuplatnili metodu parlamentní obstrukce vůči legitimní vládě, která vzešla z výsledků voleb, a to ani v obdobích, kdy to bylo, řekněme, velmi politicky vypjaté, např. v závěru volebního období, které končilo v roce 2006 za vlády Jiřího Paroubka, kdy tady vlastně dominovala hlasovací koalice komunistů a sociálních demokratů. Takže z tohoto pohledu použití tohoto nástroje za současné situace je nelegitimní, je také nepřiměřené, protože občanští demokraté, opět pokud se přesuneme do období před volbami, v podstatě blokovali přijetí pouze 4 zákonů, kdežto tady je pokus skutečně, včetně rozpočtu, blokovat celou vládní agendu, čili ani jedním tímto kritériem, čili kritériem legitimity a kritériem přiměřenosti nelze tyto dvě věci srovnávat a je tady skutečně situace, kdy je zjevný pokus paralyzovat fungování poslanecké sněmovny a k tomu se zodpovědná většina poslanců, podle mého hlubokého přesvědčení, má postavit a má zabránit tomu, aby PS byla ve své činnosti a potažmo vláda ve své legislativní činnosti paralyzována, takže jsme z tohoto pohledu oprávněni použít všechny přiměřené části zákona o jednacím řádu a některé z nich použít i méně tradičně, než bývá zvykem. Tak to je, dámy a pánové, mé úvodní prohlášení, já jsem připraven zodpovědět vaše dotazy.
Česká televize, Petr Vašek: Pane premiére, dnes sociální demokraté naznačili, že by byli ochotni od těch obstrukcí ustoupit za to, pokud byste posunuli důchodovou reformu na rok 2015. Jak se na to jako premiér díváte. Myslíte si, že by to nebyl kompromis, do kterého byste šel? A druhá otázka, pan ministr financí naznačil, že by to mohlo být (dále nesrozumitelné).
Petr Nečas, premiér ČR: Tak zaprvé musím říct, že rozhodně jsem proti tomu, aby se posouvalo na rok 2015, protože já jsem velmi kritizoval i v předminulém volebním období, že tehdy sociální demokraté v roce 2006 přijali celou řadu zákonů, které vstoupily do účinnosti až 1. ledna roku 2007, takže paradoxně ze své vlastní zkušenosti ministra práce a sociálních věcí vím, že je to naprosto šílená situace, kdy uvádíte legislativu, proti které jste dokonce hlasoval, čili já z principiálních důvodů nesouhlasím s tím, aby jakákoli vláda dávala účinnosti zákonů za horizont, kdy ví, že ještě bude vládnout, čili za horizont volebního období. Úvaha o roku 2014 je úvaha motivována nikoli politicky, ale čistě legislativně technicky, protože my musíme vzít v potaz to, že se jednoznačně ukazuje na základě projednávání nového občanského zákoníku, že spuštění jednotného inkasního místa bude skutečně možné až od 1. ledna roku 2014, že tam bude nezbytná dvouletá legis vacanze a jediné, čím se teď zabýváme je odborné technické a legislativní posouzení vazby této etapy důchodové reformy s uvedením jednotného inkasního místa a účinnosti nového občanského zákoníku, to je jediný důvod, proč je tato diskuze, to není nějaký politický ústupek, tuto věc budeme analyzovat odborně, já osobně se zatím nekloním k tomu, že je nutné to posunout na 1. ledna 2014, myslím si, že je průchodný 1. leden roku 2013, ale znovu opakuji, je to opravdu otázkou velice podrobných legislativních analýz a vazeb na jednotné inkasní místo a občanský zákoník. Druhá věc je, proč s tím najednou sociální demokraté přichází. Já jsem přesvědčený, že to právě ukazuje míru jejich pokrytectví, protože kdyby to opravdu takto bylo tak mimochodem já bych tady nevystupoval takto ostře a nemluvil bych o pokusu zablokovat ústavní instituci, protože oni přece měli možnost z toho obrovského množství návrhů, které přišly ze Senátu, si vybrat např. tři návrhy, které se týkají důchodové reformy. To by splnilo princip přiměřenosti, tam uplatnit parlamentní obstrukci, a proti tomu zbytku prostě normálně hlasitě vystupovat a hlasovat proti, ale je vidět, že oni si vybrali celou vládní agendu včetně rozpočtu a já bych chtěl skutečně připomenout, že to byl evidentní pokus obstruovat i projednávání návrhu státního rozpočtu, čili to s čím teď přichází je absolutně nevěrohodné, nesmyslné, minimálně z těch dvou důvodů, o kterých jsme již mluvili.
idnes.cz, Josef Kopecký: Dobrý den, pane premiére, vy jste naznačil, že většina poslanců je oprávněna použít vlastně i netradiční způsoby, jak zabránit paralyzování ústavní instituce, můžete přesně říct, jaký postup zvolíte a jestli opravdu je ve hře pravděpodobnost, že odhlasujete sloučenou rozpravu k těm vládním návrhům, které se vrátily ze Senátu?
Petr Nečas, premiér ČR: Musím říct, že ta cesta bude včas oznámena, já pouze konstatuji, že za těchto okolností, ve snaze zabránit vědomému pokusu o paralýzu ústavní instituce jménem PS, jsme oprávněni použít i dejme tomu méně obvyklý způsob zákona o jednacím řádu, tady se totiž nejedná o nic jiného než skutečně o pokus zablokovat chod PS.
idnes.cz, Josef Kopecký: Můžete vyloučit, že použijete tuhletu cestu, právě?
Petr Nečas, premiér ČR: Nemůžu vyloučit žádný paragraf zákona o jednacím řádu.
Mediafax: Dobrý den, já bych se se svou otázkou posunul až na zítřejší ráno, kdy začíná mimořádná schůze, na jejímž programu je také daňová reforma, už se koalice sjednotila v tom, jak bude postupovat a podotázka – už se sjednotila ODS v tom, jak bude přistupovat k otázce rušení stravenek?
Petr Nečas, premiér ČR: ODS vždycky byla naprosto jednotná, ta se sjednocovat nepotřebuje. My jsme říkali, že považujeme ten text daňové reformy, který jsme odsouhlasili ve vládě, za koaličně dohodnutý, jsme v této podobě, tzn. s odstraněním stravenek, připraveni ho podpořit. Na druhé straně nevidíme ve stravenkách nějaký fetiš nebo věc, která by byla absolutně nezpochybnitelná a my považujeme za klíčový prvek té reformy zřízení právě jednotného inkasního místa a dokonce pokud se podívám z hlediska fiskálního na porovnání daňového systému, kde by zůstaly stravenky a kde jsou stravenky podle toho vládního návrhu nahrazeny daňovým bonusem, no tak nám dokonce vychází paradoxně, že šetrnější vůči státnímu rozpočtu je ponechání stravenek než jejich nahrazení daňovým bonusem. Čili v případě, že by se dohodla koalice na této úpravě, my jsme připraveni tuto úpravu také podpořit, čili v tomto je ODS naprosto jednotná. Koalice se zatím nedohodla o konečné podobě, budeme o těchto věcech jednat a řekl bych několikrát, protože teď je na řadě druhé čtení.
Česká televize: Vy jste vlastně mluvil, pane premiére, o tom, že jednotné inkasní místo se tedy posune pravděpodobně na rok 2014. Myslíte, že bude nutné posouvat celou daňovou reformu s tím jedním inkasním místem nebo ta daňová reforma by měla platit tak, jak (nesrozumitelné) roku 2013, protože to s tím souvisí.
Petr Nečas, premiér ČR: Já jsem přesvědčený, že vhodnější bude, samozřejmě s výjimkou loterijní daně, ta má i v tom návrhu jinou rozloženou účinnost, spustit všechno naráz, tzn. nedělat systém, kdy stávající struktura spočívající vlastně ve finančních úřadech České správy sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťovnách přechází na nový daňový systém, aby za rok se vlastně musela překlopit z hlediska technologické platformy IT technologie apod. do nové instituce, to považuji za vhodnější toto absolvovat v jednom kroku.
ČTK: Já bych na závěr odbočil od té sněmovní tematiky, já bych se zeptal tím vývojem v eurozóně, teď je zásadní i pro ČR teď aktuálně zamítavý plán na referendum v Řecku, tak co soudíte o… (dále nesrozumitelné).
Petr Nečas, premiér ČR: Já musím říci, že ta situace je velmi nepřehledná a mám pocit, že se v ní ne zcela orientuji. Někteří přední řečtí politici, alespoň podle teď různých změn a vývoje stanovisek za poslední dny. My určitě podpoříme každý krok, který povede ke stabilitě eurozóny, na jakékoli destabilizaci eurozóny nemáme ani sebemenší zájem, ta naše provázanost je skutečně velmi vysoká z ekonomického hlediska, takže pevně doufáme, že i summit G20 přispěje k tomu, že se vývoj v eurozóně bude stabilizovat a že i řecká vláda, řecký parlament budou dělat pouze takové kroky, které povedou ke stabilitě eurozóny.
Jan Osúch, mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkuji za pozornost, hezký den.