EN

Vláda České republiky

Brífink premiéra, ministra spravedlnosti a obrany k protikorupční strategii vlády, 4. ledna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na krátkém briefingu předsedy vlády Petra Nečase k jednání o protikorupční strategii vlády. Vítám zde také ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila a taktéž ministra obrany Alexandra Vondru. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji, že jste přišli. Já bych chtěl v prvé řadě zdůraznit, že schválení kvalitní protikorupční strategie, včetně konkrétních opatření a konkrétních legislativních změn, považuji za jeden z klíčových úkolů vlády a také za jednu z klíčových priorit politické strany, v jejímž čele stojím. Na druhé straně jednoznačně platí, že tyto dokumenty musí být opravdu kvalitní a na velice dobré úrovni. Já bych dokonce řekl, že ve schválení podobných kroků, jak jsem již řekl, nikoliv pouze slohových cvičení, ale skutečně reálných legislativních a exekutivních kroků, je jeden z důvodů a oprávnění existence této vlády. Musím bohužel zareagovat na naprosto, podle mého názoru, nešťastnou mediální přestřelku, kterou, tedy nebyla vyvolána z mé strany, ale slova pana ministra vnitra o údajném mrzačení, cituji doslova, protikorupční strategie, považuji za nepřijatelná a skutečně důrazně odmítám. My se shodneme v drtivé většině těch navržených opatření, troufal bych si to kvantifikovat na 95 %, o těch zbývajících povedeme rozumnou politickou diskusi. Mimochodem, každý materiál každé vlády je otevřen k diskusi a to je i podstata probíhajícího procesu v rámci projednávání materiálů ve vládě až do schválení usnesení. Je naprosto běžné, že celá řada připomínek a námětů materiálů, to je naprosto standardní průběh, padá až přímo na jednání vlády. Především tam padají argumenty politického charakteru, není to nic výjimečného, jak jsem řekl, je to naprosto standardní. Chtěl bych také zdůraznit, že k tomuto materiálu existuje celá řada nevypořádaných připomínek, čili není pravdivá informace, že ten materiál je bez zásadních připomínek, naopak, několik resortů k němu vyjádřilo zásadní připomínky, které nebyly vyjádřeny. Nám jde skutečně o kvalitní materiál, budeme i na základě probíhajících debat z minulých dní a týdnů požadovat i některá dopracování, protože tam celá řada věcí chybí. Jsou tam věci, které půjdu třeba i nad rámec koaličního prohlášení, a proto musí být podrobeny reálné politické diskusi. Já musím říct, že naopak některá opatření, která jsou obsažena už v koaliční smlouvě, tak v tom návrhu předloženém ministerstvem vnitra chybí. Tady bych chtěl zmínit například povinnost zveřejňovat výdaje státu nad 1.000.000,- Kč obsaženou v koaliční smlouvě a v tomto materiálu to chybí. Co jako předseda vlády budu požadovat naprosto jednoznačně, tak bude plné, stoprocentní zapracování všech návrhů, které vypracovala Národní ekonomická rada vlády v oblasti proti korupci, především v oblasti veřejných zakázek, a které jsme společně s členy NERVu prezentovali v říjnu loňského roku. Bohužel, v tomto dokumentu nejsou plně zapracovány tyto návrhy, některé jen částečně, jsou tam návrhy, které nebyly zapracovány vůbec, například povinnost zveřejňovat na internetu výsledky zakázek s hodnotou do jednoho milionu korun nebo snížení limitu pro povinnost vypisovat veřejné zakázky na jeden milionu korun. Navíc celá řada věcí, které považujeme za klíčové, v této strategii chybí, tady bych chtěl zdůraznit především zákon o generální inspekci bezpečnostních sborů, není možné přistoupit na to, že se budou ještě měsíce, ne-li léta analyzovat tyto věci. Tady budeme skutečně požadovat, aby do poloviny příštího roku nejpozději bylo skutečně předloženo paragrafové znění zákona o generální inspekci bezpečnostních sborů, protože považujeme za důležité, aby byla zajištěna nezávislá kontrola policie a jednotlivých bezpečnostních složek. Také považujeme za důležité, aby byly rozšířeny okruhy povinných institucí, na které se vztahuje zákon o svobodném přístupu k informacím, protože skutečně efektivní protikorupční strategie musí být založena mimo jiné i na jednom základním pilíři, a to je transparence, transparence, a tento zákon k tomu velmi přispívá. Také tam, kde nedochází k některým analytickým pracím, například v oblasti financování politických stran, my budeme navrhovat, aby bez ohledu na to, jak nakonec bude tato analýza interpretována, jaké budou její výsledky a doporučení, aby nezávisle na tom byl nejpozději do konce letošního roku připraven legislativní návrh, který by vedl k tomu, že politické strany budou mít uvedeny své účty u České národní banky. To znamená, bude to jednoznačně přehledný systém, kde nebude možné jinak čerpat finance z těchto účtů České národní banky, a tedy bez ohledu na výsledky té analýzy financování politických stran k tomuto kroku, podle našeho názoru, je možné přistoupit poměrně rychle. Zrovna tak musím říci, že je tady celá řada věcí, kdy jsou zbytečně natahovaný termíny. Jak jsem již řekl, v oblasti veřejných zakázek nevidíme důvod, aby návrhy NERVu byly legislativně zpracovány v období maximálně tří měsíců a aby například analýza lobbingu neprobíhala do 31. 12. 2012, to považujeme za skutečně zbytečnou prolongaci. Chci říci, že jednoznačně jako vstupní materiál my tuto strategii vítáme, ale chceme, aby to byla skutečně kvalitní strategie, kvalitní dokument, který bude kredibilní, který tedy skutečně bude jasně demonstrovat na základě konkrétních kroků, nikoliv slohových cvičení, že chceme zúžit prostor pro korupci v této zemi. V této věci prostě vláda je klíčový orgán, který bude muset dopracovat tuto strategii tak, aby skutečně v lednu byl schválen vysoce kvalitní protikorupční dokument.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím ministra spravedlnosti.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Dobrý den, dámy a pánové, já si dovolím navázat na pana premiéra, musím také říci, že my s termínem mrzačení materiálu absolutně nesouhlasíme. Říkám to za ministerstvo spravedlnosti a experty Legislativní rady vlády. Celá řada věcí, které jsou obsažené, je možné v konkrétní legislativní podobě upravit různými způsoby, to znamená, není nic proti ničemu, pokud Úřad vlády má například trošku jiný pohled na to, jak má být upraven institut spolupracujícího obviněného, vedeme diskusi o tom, jak má být upravena konkrétně v trestním řádu úprava odposlechů a tak dále. To znamená, to jsou odborné věcné debaty, které my vedeme již delší dobu, ostatně některé návrhy zákonů z materiálu pana ministra Johna jsme poslali do připomínkového řízení, například trestní odpovědnost právnických osob. Tzn., my zítra čekáme a povedeme věcnou odbornou diskusi a mrzí nás, že musíme v tuto chvíli reagovat na takováto mediální prohlášení, která nás od té debaty odrazují. Nicméně, musím konstatovat, že i ministerstvo spravedlnosti, které seriózně několikrát jednalo s ministerstvem vnitra o tomto materiálu, má svůj konkrétní zásadní rozpor a ten se týká, pro vaši informaci, článku 5. 2. Týká se zavedení centrálního registru oznámení podle zákona o střetu zájmů. My se domníváme, že ta opatření, která se mají prosadit, mají být efektivní a mají zvýšit možnost boje proti korupci, ne dělat opatření pro opatření, pokud navíc budou stát peníze daňové poplatníky a zavádí například existenci jednoho centrálního registru, když už existují jednotlivé registry na úrovni obcí, parlamentu a tak dále, tedy občan tu možnost nahlédnout dnes již má, tak to nám připadá jako zbytečná zátěž, kterou bude muset daňový poplatník zbytečně zaplatit. Takže, já tu dodávám, jsme připraveni o tom debatovat, ale opravdu to, že máme s něčím rozpory, s něčím nesouhlasíme, neznamená, že to mrzačíme.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím ještě o doplnění ministra obrany.

Alexandr Vondra, ministr obrany: Tak dobrý den, dámy a pánové, já taky si dovolím zopakovat, my chceme přijetí protikorupční strategie, chceme přijetí antikorupční strategie v lednu, ale neznamená to, že byly vypořádány všechny připomínky, ani mé připomínky nebyly všechny v tom materiálu zohledněny. Důležité jsou dvě věci, které v tom materiálu ještě nejsou v podobě, která by pro nás byla uspokojující. Obě tu byly zmíněny, já si dovolím je konkretizovat. Za prvé financování politických stran. Myslím si, že to vyžaduje hlubší konkretizaci s přesnými termíny, protože je to dlouhodobý problém české politiky. Tato vláda, ODS, se k tomu je připravena postavit čelem. Druhá věc, která nás trápí, je absolutně vágní návrh, jak rychle konstituovat generální inspekci bezpečnostních sborů. Nestačí analýza, chceme, jak řekl premiér, do poloviny tohoto roku návrh zákona, který to upraví. A teď vysvětlím proč. ODS má obavy z politizace výběru policejního prezidenta. Nelze plést dohromady výběrové řízení na jedné straně a grémium politiků, kteří budou vybírat nového policejního prezidenta. Důležité je, aby nový policejní prezident byla skutečně osoba, která bude garantovat účinnost vyšetřování všech důležitých kauz a nikoliv někdo, kdo vypadne jako osoba pro všechny akceptovatelná, ale v zásadě neakceschopná. A druhá věc, kterou chci zdůraznit, ODS má obavy z přílišného vlivu ministra dopravy jako bývalého manažera firmy ABL a vlivu této firmy ABL na situaci v Policii ČR. I z tohoto hlediska je pro nás naprosto zásadní, abychom našli shodu na rychlém ustavení generální inspekce bezpečnostních sborů, jakožto nezávislého garanta práce Policie ČR.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, prostor pro několik vašich otázek.

HN: Dobrý den, já bych se rád zeptal, jak to bude s tou možností policie nahlížet do daňového přiznání? Pan ministr vnitra trvá na tom, aby mohl ještě před obviněním, ten dopis, který jste podepsal, který byl naspán odborem lidských práv, ten to nechce rozšířit, naopak BIS ta by chtěla, aby se to týkalo i BIS, jak to bude? Co budete hájit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já v prvé řadě děkuji, že jste přesně popsal ten administrativní proces, kdy z hlediska legislativních pravidel je sekce pro lidská práva samostatným připomínkovým místem, kde předseda vlády pouze formálně podepisuje průvodní dopis. Čili, ty názory nejsou názory předsedy vlády, jak bývá chybně uváděno. Prostě proto, že je to součást úřadu, který byl v podobě samostatného ministra pro lidská práva, tak historicky je to takto uděláno. Za další, my chceme, aby byla velmi podrobná a specifikovaná úprava. Aby nedocházelo k tomu, že kdejaký kriminalista se zastaví na berňáku a vyžádá si daňové přiznání pana redaktora Kalenského, protože třeba zjistil, že si koupil čtyřkolku za milion korun a už to samo o sobě prostě je důvod, aby se mu podíval pořádně na zoubek, neřku-li o tom, že jsou opravdu z minulosti známy případy, kdy takto policisté zjišťovali informace z berních úřadů například pro spřátelené ekonomické subjekty. My chceme přesnou definici, kdy a za jakých okolností. Nesmí to být prostě obecný případ, že přijde policista na berňák a ten je povinen vyklopit všechny údaje, které v berňácích jsou. Jde o popsání přesné procedury, od jaké úrovně, jaké policejní útvary, v jakých konkrétních případech a za jakých okolností, mají možnost nahlédnout, případně ještě před sdělením obvinění, do daňových údajů. Nemůže to být tak, že se tak rozhlédne policista a řekne si, tomuhle člověku se chci podívat na zoubek, ten je mi podezřelý a úřad bude povinen vydat daňová přiznání. Tady se jedná o konkrétní precizní odbornou diskusi, ale i politickou diskusi, kde je míra ochrany osobních práv a soukromí a kde je již ta míra, že by byl ohrožen boj proti zločinu. Není tu žádný důvod k nějaké hysterické atmosféře, tady je otázka si to přesně vyargumentovat a popsat proceduru a mít tam ochranné prvky.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, další otázka.

Aktuálně.cz: Chtěl jsem se zeptat, znamená to tedy, že zítra nebude schválena protikorupční strategie? Znamená to, že do konce ledna by měla být předložena ta přepracovaná verze?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já nechci vůbec předjímat, zítra povedeme diskusi, určitě bude cílem všech členů vlády mít kvalitní protikorupční strategii, jestliže se dobereme k přijatelné variantě zítra, bude to jen dobře, pokud se to podaří příští týden, neděje se žádná katastrofa. Jde o to, aby to byl kvalitní dokument, kredibilní dokument, abychom za ním všichni stáli a realizovali ho v praxi. Důležitý je výsledek, nikoliv ta cesta, kterou k tomu jdeme.

Aktuálně.cz: Druhá otázka personálního rázu, zda budete komentovat ty spekulace o tom, že by měl být novým ministrem životního prostředí pan Chalupa? A že by novým zmocněncem pro lidská práva měla být Kateřina Jacques? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já nebudu komentovat věci, které se týkají ustavení člena vlády, protože to je i jistá ústavní procedura, kde některé věci, například ministr je jmenován prezidentem republiky, musí být přesně vyargumentovány a zúřadovány, ale řekl jsem již včera, že to řešení vidím v horizontu několika dnů, nikoliv týdnů. Určitě se té odpovědi dočkáme. V tom druhém případě pouze mohu říci, že tato myšlenka nikdy nebyla na pořadu dne.

ČTK: Já jsem tedy pochopil, že zítra se na tu vládu dostane ten materiál? Vy jste o tom nejednali vůbec v koalici?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: O řadě těch věcí jsme jednali v koalici a o řadě jsme nejednali. Je to přirozené, nemůžete v rámci K9 probrat každý detail, každý jednotlivý aspekt. Navíc, ještě platí to, že je rozdíl mezi tím, když někde uvedete, že má být hotová nějaká analýza a tím, že má být hotový legislativní návrh, kdy se shodnete v tom, chceme, aby tam byla, uvedu konkrétní otázku, aby tam byla obsažena generální inspekce bezpečnostních sborů, ale vy máte na mysli legislativní návrh a někdo jiný má na mysli pouze analýzu. Navíc, další věc, velmi zásadní, je termín. My budeme tlačit u většiny těch opatření, především v oblasti veřejných zakázek, na maximální zkrácení termínů u těch opatření, které navrhuje NERV. Není možné čekat například na příští rok, to považujeme za vyloučené.

ČT: Já se omlouvám, že se zeptám mimo rámec briefingu, nicméně, souvisí to s bojem proti korupci. Poprosil bych pana premiéra o komentář dnešního obvinění pana Milana Jančíka, představitele ODS a v té souvislosti, že pan Jančík se zřejmě ve své funkci udržel tak dlouho, že měl politické krytí a spekuluje se o tom, že by to mohlo souviset s financování politických stran. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že to teď slyším poprvé od vás. Takže platí pravidlo, které já jsem vždy hlásal, vše má být detailně, do podrobností vyšetřeno, bez ohledu na to, o koho se jedná, jaká je jeho minulost, politické zabarvení a podobně. Má se jít pečlivě do důsledků. To je moje jediná odpověď, která by se týkala jakékoliv osoby, kterou byste v této souvislostmi u mne zmínil.

Z1: Já bych zůstal u TI, respektive financování politických stran, o kterém jste také hovořili, myslíte si, že účet u ČNB vše vyřeší? A skutečně je podle vás ta situace tak vážná, když na to reagujete tím, že chcete změnit způsob financování politických stran? Podle toho výsledku je to 50 % z černých zdrojů.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak to musím říci, že mne docela fascinuje to analytické číslo, které jste uvedl, mně o něm není nic známo. Opravdu si nemyslím, že vše by vyřešil pouze účet u ČNB. Dále platí to, že způsob financování politických stran a vytvoření celého systému je prostě otázkou velmi dlouhé politické diskuse, která nepřetržitě v této zemi běží. Je potřeba si také udělat mezinárodní komparace, podívat se, co pozitivního bychom mohli převzít například ze zahraničí. Co říkáme je, že v některých krocích můžeme jít rychleji z hlediska reformy toho financování a je to tlak na větší transparentnost. V některých věcech bychom měli převzít například pozitivní zahraniční skutečnosti.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, poslední otázka, MfD.

MfD: Já jsem chtěl poprosit, jestli byste mohl komentovat dnešní oznámení odchodu pana Kohouta z NERVu? A zejména jeho prohlášení, že vaše chování v rámci kauzy Drobil bylo skandální, jak říkal pan Kohout. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že si pana Kohouta dlouhodobě velmi vážím, velmi mně záleží na jeho mínění. My jsme si domluvili schůzku, protože řada těch věcí je trošku jinak pojímána, pokud vycházíme pouze z informací médií a řada těch věcí má potom jiné konotace. Musím říci, že můj jednoznačný postoj od října zahrnout všechny návrhy NERVu do protikorupční strategie, včetně mého konzistentního postoje před jejím projednáváním ve vládě, tak jednoznačně svědčí, že my návrhy NERVu podporujeme.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Ještě Jakub Dospiva, ČTK.

ČTK: Já bych využil této příležitosti a chtěl bych vyjasnit jednu věc, která mi vrtá hlavou od pondělka. Byla 21. prosince uzavřena mezi koaličními stranami nějaká dohoda nebo nebyla?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já myslím, že jsme k tomu všichni aktéři všechno řekli. Takže děkuji, dámy a pánové, na shledanou.