Výběr z výsledků jednání vlády
Ve středu 16. dubna začala v 9:00 schůze vlády ČR.
Návrh novely zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR
Smyslem navrhované právní úpravy je přenesení pravomoci k předkládání návrhů zákonů vládě v oblasti jednotné měny Evropských společenství a platebního styku z ČNB na Ministerstvo financí. Návrhy zákonných úprav v oblasti měny, peněžního oběhu, peněžního trhu a návrhy zákonných úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost ČNB jako ústřední banky České republiky, bude ČNB nově připravovat a předkládat vládě společně s MF. Navrhovaná právní úprava plní úkol uložený ministrovi financí usnesením vlády č. 266 ze dne 19. března 2007. Výsledný stav, který tato norma sleduje, je následující. Ministerstvo financí bude připravovat a vládě předkládat, stejně jako je tomu dosud, návrhy zákonů v oblasti finančního trhu, ochrany zájmů spotřebitele na finančním trhu a nově také návrhy zákonů v oblastech platebního styku a jednotné měny Evropských společenství. Dále bude MF v rámci své kompetence ústředního orgánu státní správy pro finanční trh předkládat vládě návrhy zákonů, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost ČNB, avšak pouze v rozsahu, jakým není dotčeno její postavení jakožto ústřední banky České republiky. V tomto případě nejde o zavedení nové kompetence, nýbrž o potvrzení současného stavu, který vyplývá i z dnes platného znění obou novelizovaných norem. Dále bude MF spolu s ČNB předkládat vládě návrhy zákonů, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost ČNB, jako ústřední banky České republiky. ČNB, v souladu se svým hlavním cílem, kterým je péče o cenovou stabilitu, bude expertně spolupracovat s MF na přípravě všech norem ve výlučné působnosti MF. ČNB bude v oblastech, které se přímo dotýkají působnosti ČNB jako ústřední banky České republiky, spolupředkládat s MF návrhy zákonných úprav. Konkrétně se jedná o taxativně vymezené oblasti měny, peněžního oběhu, peněžního trhu a návrhů zákonných úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost ČNB jako ústřední banky České republiky.ČNB bude, s výjimkou výlučného předkládání návrhů zákonů vládě, nadále vykonávat dosavadní pravomoci, činnosti a úkoly v rámci své působnosti podle jiných právních předpisů. Navrhovanou právní úpravou dojde k dokončení procesu integrace dohledu nad finančním trhem, který započal v roce 2006 přijetím zákona č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem. Přijetím tohoto návrhu dojde k přechodu veškeré regulace v oblastech finančního trhu, platebního styku a dohledu nad finančním trhem na MF, čímž se rozdělení pravomocí mezi ČNB a MF přiblíží modelům obvyklým ve státech Evropských společenství. NÁVRH BYL SCHVÁLEN.. .
Vláda rovněž projedná poslanecký návrh novely zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, jehož znění si můžete přečíst ZDE NÁVRH NEBYL SCHVÁLEN..
Návrh na finanční zajištění bezpečnostních opatření v rámci předsednictví ČR v Radě EU
Ministr vnitra Ivan Langer předloží přehled výdajů spojených s přípravou Policie ČR na předsednictví, zároveň vládě navrhne uvolnění částky ve výši 147 131 korun z Všeobecné pokladní správy (z vládních rozpočtových rezerv). Částka bude v případě schválení návrhu k dispozici Policii ČR na zajištění bezpečnosti akcí konaných v české republice v průběhu našeho předsednictví v Radě EU. Na rok 2009 již Ministerstvo vnitra nebude požadovat prostředky pro stejné účely ze stejných zdrojů nad rámec schváleného výhledu. (Podle vládního usnesení ze dne 27. června 2007, č.741). NÁVRH BYL SCHVÁLEN.
Vyhodnocení Národního programu na zmírnění dopadů změny klimatu v ČR
Předkládaný materiál je zaměřen na vyhodnocení opatření, která byla realizována od přijetí Národního programu do konce roku 2006 včetně plánovaných opatření a poslouží jako podklad pro následnou aktualizaci Národního programu. V rámci aktualizace, která bude provedena v termínu do 30. září 2008, bude nutné stanovit budoucí národní redukční cíle a dokument tak bude představovat novou Politiku ochrany klimatu v České republice. Národní program na zmírnění dopadů změny klimatu v ČR, jenž byl schválen usnesením vlády č. 187 ze dne 3. března 2004, představuje národní strategický dokument v oblasti změny klimatu a je zaměřen na definování cílů a opatření na národní úrovni tak, aby v maximální možné míře zajišťoval splnění redukčních cílů pro emise skleníkových plynů v návaznosti na mezinárodní dohody, dále reflektoval současnou i výhledovou sociálně-ekonomickou situaci České republiky a přispěl k podpoře udržitelného hospodářského růstu.
Národní program rovněž definuje následující cíle:
po ukončení prvního kontrolního období Kjótského protokolu snížit měrné emise CO2 na obyvatele do roku 2020 o 30 % v porovnání s rokem 2000,
po ukončení prvního kontrolního období Kjótského protokolu snížit do roku 2020 celkové agregované emise CO2 o 25 % v porovnání s rokem 2000.
Na konci roku 2006 byly zahájeny práce na vyhodnocení stávajícího Národního programu a následně bude do poloviny roku 2008 provedena aktualizace, v rámci které lze buď podpořit stávající cíle definované v Národním programu či navrhnout nové v souladu s mezinárodními požadavky a vývojem pozice EU. Nicméně, pokud se ČR rozhodne k zachování výše uvedených ambiciózních cílů příp. k návrhu ještě vyšších cílů, bude potřeba revidovat klíčové sektorové politiky, zejména v oblasti energetiky a dopravy.NÁVRH BYL PROJEDNÁN
Problematika objasňování krádeží motorových vozidel v České republice
Materiál je předkládán na základě Plánu nelegislativních prací vlády pro rok 2008 schváleného usnesením vlády č. 1433 z 19. 12. 2007.Krádeže motorových vozidel spolu s krádežemi věcí z nich a krádežemi součástek představují téměř ¼ celkové kriminality a přes 30 % majetkové kriminality. Největší objem tvoří krádeže věcí z automobilů, avšak nejzávažnější problém představují krádeže dvoustopých motorových vozidel a jejich součástek, a to vzhledem k výši způsobených škod a organizovanému charakteru této trestné činnosti. Objasněnost se nyní pohybuje u dvoustopých motorových vozidel kolem 14 %. Cílem navrhovaných opatření je především vyšší koordinace činnosti Ministerstva vnitra, Ministerstva dopravy a Ministerstva životního prostředí, případně i příslušných orgánů zemí EU v oblasti potírání trestné činnosti spojené s motorovými vozidly, vyšší transparentnost při nakládání s motorovými vozidly a jejich díly a zpřísnění kontrolních mechanismů. Realizovaná opatření budou mít pozitivní dopad i na vyšší ochranu vlastníků motorových vozidel. Pozitivní vliv navrhovaných změn lze očekávat i v oblasti ochrany životního prostředí.
V roce 2007 bylo na území České republiky podle policejních statistik odcizeno 20.329 motorových vozidel, v průměru tedy téměř 56 motorových vozidel denně (v roce 2006 to bylo 20. 996 motorových vozidel). Přes 90 % krádeží motorových vozidel se týká dvoustopých motorových vozidel.
Opatření vztahující se k problematice krádeží motorových vozidel
1. Provést změny organizační struktury tak, aby odpovídala charakteru trestné činnosti na motorových vozidlech a splňovala podmínky pro rozpracování organizované trestné činnosti. Efektivně propojit činnost uniformované a neuniformované policie při řešení krádeží motorových vozidel a pojistných podvodů na motorových vozidlech.
2. Zahájit jednání s výrobci vozidel, případně v České republice akreditovanými zástupci výrobců motorových vozidel, o poskytování informací o identifikačních znacích vozidla vybraným policistům a o způsobu zajištění podmínek, za nichž budou výrobci ochotni tyto znaky poskytovat.
3. Zřídit a obsadit systemizovaná místa specialistů pro druhotnou identifikaci. Zajistit pro tyto policisty pravidelná školení a potřebné vybavení.
4. Vytvořit národní platformu subjektů zapojených do potírání trestné činnosti na motorových vozidlech. Tento bod schůze vlády byl ODLOŽEN.
Výsledky jednání vlády jsou k nahlédnutí v sekci tiskových zpráv.