Výběr z programu schůze vlády 3. září
Kabinet premiéra M. Topolánka projednal 3. září celou řadu návrhů zákonů. Přinášíme výběr z programu zahrnující například informace o výsledcích zasedání ministrů zahraničních věcí Organizace Severoatlantické smlouvy dne 19. srpna. Vláda rovněž schválila zákon o silničním provozu, jeho znění nabízí příloha zprávy.
Informace o průběhu a výsledcích mimořádného zasedání ministrů zahraničních věcí Organizace Severoatlantické smlouvy v Bruselu dne 19. srpna 2008
Mimořádné zasedání Severoatlantické rady na úrovni ministrů zahraničních věcí dne 19. srpna 2008 se uskutečnilo v návaznosti na rozhodnutí Severoatlantické rady ze dne 13. srpna 2008 vzhledem k vypuknutí konfliktu v oblasti Jižního Kavkazu. Členské země Organizace Severoatlantické smlouvy (NATO) přijaly na tomto svém zasedání společné prohlášení, v němž jednohlasně podpořily principy nezávislosti, suverenity a teritoriální integrity Gruzie.
Členské země odsoudily ztráty na životech včetně civilních obětí a zničení civilní infrastruktury v důsledku konfliktu. Ruskou vojenskou reakci označily za nepřiměřenou a v rozporu s „mírotvornou“ rolí v oblasti, Helsinským závěrečným aktem, zakládajícím aktem NATO-Rusko a Římskou deklarací o vzájemné spolupráci. Odsoudily „záměrnou destrukci gruzínské civilní infrastruktury“. Odmítly jakékoli vojenské řešení situace a vyzvaly Ruskou federaci k okamžitému stažení jejích vojsk z gruzínského území tak, jak je stanoveno v šestibodovém tzv. Sarkozyho plánu (mírový plán FR PRES EU obsahuje šest bodů: (1) závazek nepoužití síly; (2) definitivní zastavení bojů a násilností; (3) umožnění přísunu humanitární pomoci; (4) návrat gruzínských sil do míst jejich obvyklé dislokace; (5) stažení ruských jednotek na pozice před vypuknutím konfliktu; (6) zahájení mezinárodních jednání o podrobnostech bezpečnosti a stability Abcházie a Jižní Osetie).
Spojenci podle svého prohlášení zároveň nyní zvažují důsledky jednání Ruské federace pro vztahy mezi NATO a Ruskou federací. Usnesli se, že spolupráce s Ruskou federací již nemůže probíhat stejným způsobem jako doposud.
Ministři zahraničních věcí uložili Severoatlantické radě vytvořit zvláštní Komisi NATO-Gruzie (orig.: NATO-Georgia Commission). Ta by měla dohlížet na proces přibližování Gruzie k Severoatlantické alianci v duchu závěrů z dubnového Bukurešťského summitu NATO a na naplňování nově přislíbené podpory ze strany NATO. Tato podpora zahrnuje pomoc při analýze škod způsobených konfliktem, obnovování ekonomické aktivity a infrastruktury, nutné pro běžný život v zemi. NATO se zavázalo pokračovat ve spolupráci s Gruzií v rámci programu Partnerství pro mír (PfP) a individuálního plánu partnerství (IPAP) a pokračovat v debatě o možném udělení Akčního plánu členství (MAP) Gruzii v prosinci 2008. Návrh zastoupení ČR na mimořádném zasedání ministrů zahraničních věcí NATO nebyl vládě předložen k projednání vzhledem k časové tísni – nejbližší zasedání vlády (20. srpna 2008) po rozhodnutí Severoatlantické rady o svolání tohoto zasedání (13. srpna 2008) se uskutečnilo zároveň až po dni jeho konání (19. srpna 2008).
Související odkaz: Stránka s výběrem našich zpráv o Gruzii
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí
Prioritním cílem předkládaného návrhu je zajištění plné kompatibility české právní úpravy s ustanovením čl. 10a směrnice Rady 85/337/EHS o posuzování vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí (tzv. EIA směrnice), v platném znění, a to tak, aby se Česká republika vyhnula podání žaloby k Evropskému soudnímu dvoru ze strany Evropské komise (EK), což za současné situace reálně hrozí. Předložení materiálu reaguje na řízení o porušení Smlouvy o založení ES, které je v současné době vedeno proti ČR. Dopisem ze dne 29. června 2007 zaslala EK České republice odůvodněné stanovisko, v němž upozornila na nekompatibilitu české právní úpravy s ustanovením čl. 10a EIA směrnice. Podstatou je to, že podle české právní úpravy má možnost dosáhnout soudního přezkumu zákonnosti jakýchkoli rozhodnutí nebo nečinnosti učiněných během těch stádií řízení, během kterých je účast veřejnosti podle této směrnice možná, pouze úzký okruh účastníků řízení a nikoli tzv. dotčená veřejnost ve smyslu EIA směrnice. V kombinaci s nemožností přezkumu stanoviska podle zákona č. 100/2001 Sb. (stanovisko není správním rozhodnutím, nýbrž ve smyslu § 1 odst. 3 tohoto zákona teprve objektivním odborným podkladem pro správní rozhodnutí) je tak česká právní úprava v rozporu s čl. 10a EIA směrnice.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, se předkládá ke splnění úkolu vyplývajícího z Plánu legislativních prací vlády na rok 2008 a k realizaci „Transformace resortu Ministerstva obrany“ schválené usnesením vlády ze dne 22. října 2007 č. 1194. Postupná realizace cílů vyplývajících z Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky, přepracované na změněný zdrojový rámec (dále jen „Koncepce“) a Transformace vyžaduje provedení změn nejen ve snížení počtu příslušníků ozbrojených sil, redislokaci vojenských útvarů, ale i v oblasti zabezpečení přípravy ozbrojených sil, tj. zabezpečení vojenského výcviku.
Předávání úkolů v oblasti vojenského výcviku od vojenských útvarů jednotlivým právnickým osobám založeným nebo zřízeným Ministerstvem obrany si vynucuje změny jak v oblasti nakládání s vojenským materiálem, tak v oblasti schvalování a prověřování technické způsobilosti vojenské letecké techniky. Právní úpravu v oblasti vojenské letecké techniky si vynutila i nedokonalá právní úprava provedená zákonem č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o civilním letectví“), který se podle ustanovení § 1 odst. 2 citovaného zákona na oblast vojenské letecké techniky nevztahuje. Cílem navrhované právní úpravy je uceleným způsobem stanovit závazné procesní postupy se současným odstraněním interpretačních nedostatků v aplikační praxi v oblasti schvalování technické způsobilosti vojenské letecké techniky a evidence vojenských letadel v návaznosti na právní úpravu provedenou zákonem o civilním letectví.
Rovněž dochází k rozšíření možnosti užívání vojenského materiálu organizačními složkami státu nebo právnickými osobami založenými anebo zřízenými ministerstvem i nad rámec účelu stanoveného zákonem, a to jen se souhlasem vlády. Důvodem je skutečnost, že v rámci naplňování Koncepce v souladu s cíli Transformace byla řada úkolů zabezpečovaných vojenskými útvary a vojenskými zařízeními svěřena právnickým osobám zřízeným nebo založeným ministerstvem. Nejtypičtějším příkladem je výcvik vojenského leteckého personálu Armády České republiky, který byl svěřen Centru leteckého výcviku LOM Praha, státní podnik. Navrhovaným rozšířením využívání vojenského materiálu dojde k využití volné kapacity, zejména státních podniků v působnosti ministerstva pro uspokojení poptávky, např. Policie České republiky pro výcvik pilotů a cizích ozbrojených sil a bezpečnostních sborů, které nejsou členy NATO.
Navrhovaným řešením má být dosaženo efektivnějšího hospodaření s vojenským materiálem a v oblasti vojenského letectví bude dosaženo zákonné legalizace postupů ministerstva při praktické aplikaci stávajícího ustanovení § 35 zákona.
Další změnou je opětovné právní zakotvení kontrolního orgánu ministerstva s názvem „Inspektorát ministra obrany“, který je přímo podřízen ministrovi. K této změně dochází zejména v souladu s Programovým prohlášením vlády, kterým vláda deklarovala posílení kontrolního systému ozbrojených sil, a též na základě předchozích praktických zkušeností. Návrhem změny zákona dochází k novému vymezení kontrolního orgánu ministryně (ministra) obrany včetně nového názvu. Změna názvu kontrolního orgánu je vyvolána tím, že v podřízenosti ministra vnitra je kontrolní orgán obdobného názvu, ale s jinou působností a pravomocí. Proto se jeví vhodné v působnosti ministerstva zřídit kontrolní orgán s jiným názvem pro vyloučení případné záměny obsahu činnosti. Návrh dále dílčími změnami reaguje na změny provedené v právním řádu tak, aby byly zabezpečeny všechny činnosti při plnění úkolů zajišťování obrany státu v návaznosti na změny ve struktuře armády.
Návrh zákona byl projednán v mezirezortním připomínkovém řízení se všemi ministerstvy, dotčenými ústředními správními úřady a kraji. Zásadní připomínky uplatněné Ministerstvem vnitra, Ministerstvem dopravy, Ministerstvem financí, Ministerstvem průmyslu a obchodu, odborem kompatibility Úřadu vlády a kraji podpořené obecnými připomínkami Asociace krajů České republiky byly projednány a vypořádány na pracovních poradách.
Návrh zákona, kterým se mění zákon o silničním provozu a trestní řád
Návrh zákona se předkládá mimo Plán legislativních prací vlády na rok 2008 na základě nutnosti zejména odstranit věcné nedostatky, které vzniky při projednávání vládního návrhu zákona o Policii České republiky a vládního návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky v Poslanecké sněmovně Parlamentu (tyto zákony byly publikovány pod č. 273/2008 Sb. a č. 274/2008 Sb.). O odstranění těchto věcných nedostatků požádal svými doprovodnými usneseními k oběma návrhům zákonů vládu České republiky také Senát Parlamentu.
Při projednávání výše zmíněných návrhů zákonů v Poslanecké sněmovně Parlamentu došlo k vypuštění oprávnění obecní policie měřit rychlost vozidel a ke svěření vyšetřování trestných činů příslušníků Policie České republiky útvarům Policie České republiky.
Obě změny schválené Poslaneckou sněmovnou Parlamentu je nutno považovat za nekoncepční. Změna zákona o silničním provozu byla provedena bez předchozích konzultací se zřizovateli obecních policií – obcemi, Svazem měst a obcí České republiky a s dalšími subjekty. V případě vyšetřování trestných činů příslušníků Policie České republiky útvary Policie České republiky došlo k obnovení nežádoucího a kritizovaného stavu, který v rámci právního řádu České republiky existoval do doby účinnosti novely (tj. do 1. ledna 2002) trestního řádu provedenou zákonem č. 265/2001 Sb., která tuto činnost svěřila státním zástupcům. Poslední změna, týkající se možnosti výpisu z registru řidičů v rámci CzechPOINTŮ (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) vytvoří možnost většího komfortu pro občany (řidiče) se seznámit na určených místech (CzechPOINTECH - notáři, krajské úřady, matriční úřady, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví prováděcí právní předpis, zastupitelské úřady stanovené prováděcím právním předpisem, držitel poštovní licence a Hospodářská komora České republiky) se záznamem svého bodového ohodnocení. Z důvodu odstranění věcných chyb a pro větší komfort pro řidiče je proto nutno přijmout předkládané novely dotčených zákonů.
Vláda rovněž projedná Zprávu o zahraniční politice ČR za rok 2007, Zprávu ze zasedání neformální Rady pro konkurenceschopnost ve dnech 16.-17. července 2008 ve Versailles a předkládací zprávu na obeslání Valného shromáždění Organizace spojených národů.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte dodatkové body jednání). Výsledky jednání vlády jsou zveřejněny v sekci tiskových zpráv . Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.