EN

Vláda České republiky

Výběr z programu jednání vlády ČR 20. srpna



Kabinet premiéra M. Topolánka na své první poprázdninové schůzi projednal mimo jiné program předškolního mléka pro děti, novelu trestního řádu a protipovodňová opatření na řece Opavě.


 Poskytování podpory a národní podpory spotřeby mléka a mléčných výrobků žákům
Program podpory tzv. školního mléka plní především zdravotní a sociální funkci. Ze zdravotního hlediska tento program reaguje na negativní zdravotní aspekty, které byly prokázány u poklesu spotřeby mléka o cca 28 % mezi roky 1989 a 1995; z dopadů na zdraví a správné stravovací návyky žáků je třeba zmínit úlohu v prevenci osteoporózy, kterou v ČR trpí 500 tisíc žen a 200 tisíc mužů. Programu se nyní účastní více než 2 600 škol. Lepší přístup k výrobkům je umožněn zejména nabídkou čerstvých mléčných výrobků, které se do škol začaly distribuovat od září 2006 prostřednictvím chlazené distribuce, tj. mléčných automatů. Chlazená distribuce mléčných výrobků má své přednosti zejména dietetické a hygienické, další předností chlazené distribuce je pak snížení administrativní náročnosti pro školy, neboť žáci platí prostřednictvím bezhotovostního platebního styku a to předplacenou kartou, na školách tak odpadá systém složitého objednávání a evidence.

Ode dne vstupu České republiky do Evropské unie upravují oblast tržních opatření společné organizace trhu s mlékem a mléčnými výrobky obecně závazné a přímo použitelné předpisy ES a národní předpisy, tj. v případě podpory spotřeby tzv. školního mléka zejména nařízení vlády č. 205/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Toto nařízení vlády bylo novelizováno vždy pro následující školní roky nařízením vlády č. 128/2005 Sb., nařízením vlády č. 371/2005 Sb., nařízením vlády č. 339/2006 Sb. a nařízením vlády č. 211/2007 Sb.

Nařízení vlády č. 205/2004 Sb. upravuje bližší podmínky poskytování dotace:

• z finančních zdrojů Evropských společenství na spotřebu mléka a vybraných mléčných výrobků žáky, kteří plní povinnou školní docházku ve školách nacházejících se na území České republiky a zařazených do sítě škol, a
• z finančních zdrojů České republiky k částečné úhradě nákladů spojených s výrobou tohoto mléka a mléčných výrobků, jejichž úpravu obecně závazné a přímo použitelné předpisy ES přikazují členským státům Evropské unie provést nebo jim dávají možnost je provést.

Hlavním důvodem navrhované novely nařízení vlády č. 205/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je ukončení národní podpory spotřeby tzv. školního mléka. S platností od 1. ledna 2008 jsou podmínky programu školního mléka stanoveny nařízením Rady (ES) č. 1234/2007, v platném znění. Toto nařízení Rady vymezuje v čl. 102 samotnou existenci podpory spotřeby školního mléka jako jednoho z nástrojů regulace společné organizace trhu s mlékem a mléčnými výrobky a oproti předchozím nařízením od roku 2008 zvyšuje podporu Společenství. Případné neschválení návrhu novely nařízení vlády by fakticky znamenalo ukončení programu podpory školního mléka. Nárokovost části programu „školního mléka“ vyplývá z nařízení Komise (ES) č. 657/2008 z 10. července 2008 (přímo použitelný předpis), která je plně financována z prostředků EU. Předkládaný návrh novely zachovává poskytování části programu „školního mléka“, který je financován z prostředků EU a ukončuje poskytování části programu „školního mléka“, která byla hrazena z národních zdrojů

Vláda projedná například možnost opětovného vyhlášenít stávající sazby stanovené pro školní rok 2007/2008, aniž by došlo k jejich úpravě. Při realizaci této varianty by byly ze státního rozpočtu vynaloženy na program podpory školního mléka stejné prostředky jako ve školním roce 2007/2008, nicméně vzhledem k inflaci a dalších faktorům majícím vliv na růst cen potravin (ceny energií, DPH) by došlo k reálnému zvýšení nákladů pro cílovou skupinu adresátů dotačního programu - školní mládež. Tato varianta předpokládá náklady hrazené z rozpočtu Fondu ve výši cca 60 milionů Kč při odbytu cca 19-ti milionů kusů mléčných výrobků.
Změna insolvenčního zákona

Navrhovaná právní úprava je změnou technického rázu a má zajistit další fungování současné praxe, která je dána přechodným ustanovením insolvenčního zákona. Podle insolvenčního zákona je insolvenční soud povinen do 2 hodin od doručení insolvenčního návrhu zveřejnit v insolvenčním rejstříku vyhlášku, kterou se oznamuje zahájení insolvenčního řízení. Přechodné ustanovení upravuje běh této lhůty pro případy doručení insolvenčního návrhu insolvenčnímu soudu v době mimo rozvrženou pracovní dobu insolvenčního soudu nebo ve dnech pracovního klidu - povinnost zveřejnit vyhlášku se do 31. prosince 2008 považuje v těchto případech za splněnou, učiní-li tak insolvenční soud do dvou hodin po zahájení rozvržené pracovní doby.

Vzhledem k tomu, že současná aplikační praxe považuje tuto úpravu danou přechodným ustanovením za zcela účelnou a vyhovující, je hlavním cílem navrhovaného zákona novelizovat ustanovení týkající se 2 hodinové lhůty tak, aby bylo v souladu se současnou praxí
.
 
S ohledem na nutnost zajistit dosažení cíle navrhované právní úpravy, je nezbytné, aby návrh zákona nabyl účinnosti nejpozději dne 1. ledna 2009. Zmeškání této lhůty by mělo nežádoucí důsledky v podobě automatické změny stávající praxe v režim předpokládaný v insolvenčním zákoně, což by přineslo značné ekonomické, technické a personální zatížení nejen soudů, ale i dalších subjektů podnikatelského prostředí, kteří s informacemi z insolvenčního rejstříku pracují. Navrhuje se proto, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení a tím umožnila urychlit schválení návrhu zákona tak, aby nabyl účinnosti ve stanoveném termínu. 


Specifikace vybavení pro zabezpečovací, záchranné a evakuační práce pro povodí řeky Opavy v období let 2009 - 2011
 
 Usnesením vlády č. 444 ze dne 21. dubna 2008 schválila vláda České republiky podmínky realizace opatření ke snížení povodňových rizik v povodí horního toku řeky Opavy prostřednictvím varianty menší nádrže Nové Heřminovy (objem 16 mil. m3) s využitím přírodě blízkých povodňových opatření. Schválené řešení ochrany před povodněmi v předmětném území tak velmi významně přispěje nejen k omezení rizika vzniku povodňových škod na majetku lidí a ohrožení životů, ale také k zachování převážné části obce Nové Heřminovy.

Využití
menší varianty nádrže Nové Heřminovy doplněné realizací přírodě blízkých povodňových opatření v povodí horního toku řeky Opavy však nezajistí účinnou ochranu při překročení Q100 (k čemuž v roce 1997 došlo). K omezení těchto rizik a zejména pro překlenutí období realizace komplexu opatření (rok 2019) bylo z iniciativy Moravskoslezského kraje navrženo doplnění a rozšíření vybavenosti pro zabezpečovací, záchranné a evakuační práce v dotčeném území.

Na základě uvedených skutečností bylo ministru zemědělství, ministru vnitra a místopředsedovi vlády a ministru životního prostředí uloženo předložit vládě k projednání materiál se specifikací vybavení pro zabezpečovací, záchranné a evakuační práce pro povodí řeky Opavy v období 2009 - 2011 včetně vyčíslení finančních prostředků a návrhu zdrojů na jejich pokrytí (viz usnesení vlády č. 444 ze dne 21. dubna t.r., bodu IV/6). Předložený materiál obsahuje návrh na zabezpečení tohoto požadavku s tím, že příslušné aktivity pověřených subjektů v gesci Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí budou zajištěny bez požadavků na dodatečné krytí ze státního rozpočtu.

Postup sestavování návrhu hodnotící komise při zadávání veřejných zakázek 

Dne 1. července 2006 nabyl účinnosti zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jehož prostřednictvím byly transponovány směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a 2004/18/ES. Výše uvedený zákon spolu s prováděcími právními předpisy tvoří právní rámec veřejného zadávání. Z ustanovení § 74 odst. 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá povinnost předkládat vládě návrhy hodnotících komisí pro posouzení a hodnocení nabídek v případě, že se jedná o veřejnou zakázku zadávanou Českou republikou nebo státní příspěvkovou organizací a předpokládaná hodnota veřejné zakázky přesáhne 500 mil. Kč bez daně z přidané hodnoty.

V zájmu standardizace obsahu návrhů na složení hodnotící komise předkládaných vládě obsahuje předložený materiál jednotný postup sestavování hodnotících komisí. Dosud platné usnesení vlády České republiky č. 498 ze dne 27. dubna 2005 upravuje postup při sestavování návrhu hodnotící komise při zadávání veřejných zakázek na základě zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, který pozbyl účinnosti k 1. červenci 2006. Vzhledem k tomu, že zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách byl změněn finanční limit, jehož dosažení zakládá kompetenci vlády ustanovovat hodnotící komisi, a rovněž se změnily požadavky na složení hodnotící komise, stala se některá ustanovení Přílohy k usnesení vlády České republiky č. 498 ze dne 27. dubna 2005 obsolentní a vyvstala potřeba přizpůsobit postup při sestavování návrhu hodnotící komise platné právní úpravě. 

Navrhovaný postup sestavování hodnotících komisí se od stávajícího postupu odlišuje následovně
:

1. Výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky, jejíž překročení má za následek ustanovení hodnotící komisí vládou, se zvyšuje z 300 mil Kč bez DPH na 500 mil Kč Navrhovaný postup se tedy uplatní pouze v případě, že výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky přesáhne 500 mil Kč bez DPH.

2. V souladu se zákonným požadavkem se zvyšuje počet členů hodnotící komise, kteří musí mít příslušnou odbornost ve vztahu k předmětné veřejné zakázce. V hodnotící komisi tak budou muset mít ve vazbě na předmět veřejné zakázky alespoň dvě třetiny všech členů příslušnou odbornost (oproti dosavadním 30 % všech členů) 

3. Změní se okruh subjektů, které podávají vládě návrh na jmenování hodnotící komise. Vzhledem k zákonné úpravě tímto subjektem již nebude ministr řídící resort, do jehož věcného okruhu působnosti předmět veřejné zakázky patří, ale ministr (popř. jiná osoba) jednající navenek jménem veřejného zadavatele nebo ministr, který je nadřízen veřejnému zadavateli. Důsledkem toho je posílení samostatnosti vyšších územních samosprávných celků (krajů), neboť v případech, kdy veřejným zadavatelem není stát (organizační složka státu) nebo státní příspěvková organizace, je otázka ustanovování hodnotících komisí zcela v jejich kompetenci. 

Případné přijetí materiálu zruší usnesení vlády České republiky č. 498 ze dne 27. dubna 2005, které postup při sestavování návrhu hodnotící komise při zadávání veřejných zakázek řešilo na základě zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
.

Věcný záměr zákona o trestním řízení soudním (trestní řád)  

Kompletní program schůze vlády dne 20. srpna naleznete na této stránce
Výsledky jednání vlády budou zveřejněny po ukončení tiskové konference v sekci tiskových zpráv. 
Upozornění: Stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které veřejnosti a médiím zprostředkují členové kabinetu premiéra M. Topolánka anebo tisková mluvčí vlády Jana Bartošová.