Výběr z programu jednání vlády ČR 10. září
Kabinet premiéra M. Topolánka projednal ve středu 10. září celou řadu návrhů zákonů, zahrnující například návrh zákona o státním rozpočtu na příští rok a návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2009. Zpráva nabízí audiozáznam tiskové konference po jednání vlády a odkaz na zoprávu o schválené smlouvě SOFA.
Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2009 včetně rozpočtové dokumentace
Ministerstvo financí na základě usnesení vlády č. 736 ze dne 27. června 2008 připravilo pro jednání vlády návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2009 včetně rozpočtové dokumentace. Součástí dokumentace je i „Návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2010 a 2011“ a „Návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2010 a 2011“. Předložený návrh státního rozpočtu na rok 2009 zabezpečuje dosažení deficitu veřejných rozpočtů na HDP ve výši 1,6 % (v metodice ESA95).
Výchozím podkladem pro zpracování návrhu rozpočtu byly návrhy rozpočtů jednotlivých kapitol státního rozpočtu předložené Ministerstvu financí správci kapitol do 31. července 2008. Správci kapitol rozpracovali rozpočtové limity do podrobné struktury rozpočtu příjmů a výdajů jejich kapitol. Souhrnné údaje bilance státního rozpočtu jsou uvedeny v příloze na konci této stránky.
Do předloženého návrhu státního rozpočtu na rok 2009 byly promítnuty následující změny v oblasti příjmů v celkové výši 97,9 mld. Kč:
• zapojení příjmů z rozpočtu Evropské unie a z Finančního mechanismu Evropského hospodářského prostoru, Finančního mechanismu Norska, Programu švýcarsko – české spolupráce, případně jiného finančního mechanismu ve výši 97,3 mld. Kč na financování společných programů;
• souvztažné zvýšení příjmů a výdajů o 0,6 mld. Kč z důvodu odprodeje nepotřebného majetku;
Do předloženého návrhu státního rozpočtu byly promítnuty následující změny v oblasti výdajů v celkové výši 97,9 mld. Kč:
• v návaznosti na zapojení příjmů z rozpočtu Evropské unie a zapojení příjmů z finančních mechanismů ve výši 97,3 mld. Kč byly zvýšeny výdaje o stejnou částku;
• zvýšení výdajů kapitol v návaznosti na zapojení příjmů z prodeje majetku o 0,6 mld. Kč.
Střednědobé výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů na rok 2009 a 2010 schválené usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 554/2007 jsou dodrženy, maximálně možná výše, do které bylo možné rozpočtovat prostředky státního rozpočtu a státních fondů ve výdajích, nebyla využita.
Střednědobý výhled státního rozpočtu a státních fondů na roky 2010 a 2011 vychází ze schválených fiskálních cílů pro saldo vládního sektoru. Podíl deficitu vládního sektoru na HDP v metodice ESA 95 by měl dosáhnout hodnoty 1,5 % v roce 2010 a 1,2 % v roce 2011. Ministerstvo financí předpokládá, že návrh státního rozpočtu ČR na rok 2009, návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2010 a 2011 a návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2010 a 2011 budou upraveny podle výsledků jednání vlády ČR, včetně doladění vnitřní konzistence, vazeb a metodické správnosti rozpočtů kapitol a dalších příloh rozpočtové dokumentace.
Návrh byl ODLOŽEN.
Návrh zákona o základních registrech a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o základních registrech)
Účel navrhované právní úpravy - Ministerstvo vnitra zpracovalo návrh zákona o základních registrech a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o základních registrech). Hlavím smyslem návrhu zákona je právně zakotvit čtyři základní registry jakožto unikátní zdroje nejčastěji využívaných údajů, tzv. referenčních údajů, při výkonu veřejné moci. V praxi by orgány veřejné moci měly tyto referenční údaje využívat právě z těchto základních registrů, nikoliv z nejrůznějších zdrojů, jako je tomu nyní, čímž budou adresáti veřejné správy zbaveni povinnosti údaje opakovaně dokládat.
Současný systém sběru a uchovávání údajů je roztříštěn v různých rejstřících, registrech a evidencích, přičemž tento systém by měl být postupně přeměněn v nový systém se zárukou spolehlivosti referenčních údajů. Ostatní informační systémy veřejné správy budou přebírat referenční údaje z nově vytvářeného systému. Návrh zákona předpokládá vytvoření nového správního úřadu, Správy základních registrů, který by byl podřízen Ministerstvu vnitra. Tento úřad by byl správcem informačního systému základních registrů a zajišťoval s tím související činnosti (např. provoz a bezpečnost tohoto informačního systému atd.).
Návrh byl SCHVÁLEN.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů
Na základě zahraničních zkušeností Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh novely zákona o výkonu trestu odnětí svobody a zákona o výkonu vazby, která upravuje transformaci poradních sborů ředitele věznice na poradní komise. Cílem je vytvořit základní mantinely týkající se členství, působnosti a činnosti komisí, jejímž základním úkolem bude na základě podnětů reagovat návrhovými doporučeními a opatřeními směřovanými k řediteli věznice na aktuální situaci ve věznici a dále také vytvářet a určovat dlouhodobé cíle, které povedou ke sjednocení podmínek výkonu vězeňství.
Princip nezávislé kontroly vězeňství je dnes zajišťován dozorem státních zástupců a stížnostním mechanismem Veřejného ochránce práv. Dozor státního zástupce je vykonáván zejména směrem ke kontrole zákonnosti, dodržování obecně závazných právních předpisů v rámci výkonu trestu, Veřejný ochránce práv zase reaguje a šetří konkrétní stížnosti jednotlivých odsouzených. Poradní komise si klade za cíl obecnou kontrolu podmínek ve vězeňství s možností navrhnout řediteli věznice opatření k nápravě. Poradní komise nebudou tedy dublovat výše uvedené kontrolní mechanismy, protože se jedná o multidisciplinární orgán poradní, jehož základním úkolem nebude provádění osobní kontroly vězeňských zařízení a důvěrná korespondence s odsouzenými, jeho úkolem je na základě podnětů a potřeb vytvářet systémová opatření v oblasti výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby.
Návrh konkrétně vymezuje ustanovování a odvolávání členů, činnost a okruh působnosti poradní komise. Členy komise jmenuje s jejich souhlasem ministr spravedlnosti na návrh ředitele věznice, přičemž při výběru členů by mělo být dbáno na to, aby celkové složení komise bylo vyvážené se zastoupením osob z následujících oblastí: zástupci moci zákonodárné, zástupci samosprávy, neziskových organizací nebo církví, odborné veřejnosti (např. lékaři, sociologové, vysokoškolští pedagogové, zástupci výchovných ústavů pro mládež, pedagogicko-psychologických poraden), popřípadě významné osobnosti daného regionu. Cílem je vytvořit tým, který bude charakterizován kooperací více oborů (politický, sociální, psychologický, ekonomický) při realizaci odborné činnosti komise.
Předmětný návrh byl rozeslán do připomínkového řízení dne 24. dubna 2008. V rámci meziresortního připomínkového řízení neuplatnilo 15 připomínkových míst připomínky, 7 míst uplatnilo doporučující připomínky. Zásadní připomínky uplatnilo Ministerstvo vnitra, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo kultury, Ministerstvo průmyslu a obchodu, ministryně vlády MUDr. Džamila Stehlíková, Zmocněnec vlády pro lidská práva, Veřejný ochránce práv a ministr a předseda Legislativní rady vlády JUDr. Cyril Svoboda. Uplatněné zásadní připomínky byly vypořádány s výjimkou jedné zásadní připomínky JUDr. Cyrila Svobody, u které trvá rozpor. ( Podstatou zásadní připomínky je obecný nesouhlas s předloženým návrhem novely zákona, neboť dle ministra a předsedy Legislativní rady vlády lze záměru, který je v návrhu zákona spojen s tzv. poradní komisí, dosáhnout i jiným způsobem, tj. prostým organizačním opatřením a nikoliv zákonem.)
Návrh byl ODLOŽEN.
Návrh nařízení vlády, kterým se zrušují některá nařízení vlády v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy
Při posuzování platných právních předpisů v resortu školství, mládeže a tělovýchovy bylo zjištěno, že některá nařízení vlády ztratila opodstatnění své existence v právním řádu České republiky. Překládaný návrh nového nařízení vlády, kterým mají být zrušena tři nařízení vlády (nařízení vlády č. 230/1991 Sb., o zřizování středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování ústředními orgány státní správy a o podmínkách uzavírání smluv k jejich materiálnímu a finančnímu zabezpečení, nařízení vlády č. 273/1992 Sb., o hmotném a finančním zabezpečení cizinců při studiu na středních zdravotnických školách a při dalším vzdělávání v institutech a zdravotnických zařízeních v působnosti ministerstva zdravotnictví České republiky, a nařízení vlády č. 122/2006 Sb., kterým se stanoví minimální výše stipendia v případě tíživé sociální situace studenta), má vést k tomu, že právní řád České republiky nebude obsahovat právní předpisy, které se staly zastaralými.
Zrušení výše uvedených nařízení vlády je zcela v souladu s usnesením vlády č. 877 ze dne 13. srpna 2007, které obsahuje obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, neboť jedna ze stěžejních zásad spočívá v prověřování stávající regulace za účelem zjištění, zda tato je stále nutná a účinná.
Návrh byl SCHVÁLEN.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2009
Podle usnesení vlády č. 1063 ze dne 19. 9. 2007 a usnesení PSP ČR č. 555 ze dne 5. 12. 2007, byl původní návrh rozpočtu SFDI na období 2009-2011 koncipován ve výdajovém rámci 45 mld. Kč. Usnesením vlády č. 736 ze dne 27.6.2008 byl výdajový rámec snížen o 7 mld. Kč na 38 mld. Kč. Na základě tohoto vládního usnesení byl rozpočet upraven. Návrh je sestaven v souladu se zákonem č. 104/2000 Sb., ze dne 4. dubna 2000, o Státním fondu dopravní infrastruktury v platném znění (dále zákon č. 104/2000 Sb.) a vyhláškou Ministerstva financí č. 165/2008 Sb., kterou se stanoví rozsah a struktura údajů pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu.
Základní prioritou při sestavování rozpočtu SFDI v letech 2009-2011 je efektivní alokování finančních prostředků i při tomto podstatném snížení výdajového rámce. Prioritou při tvorbě rozpočtu byla také maximální podpora čerpání finančních prostředků z fondu Evropské unie. Těmto hlavním záměrům je tedy podřízen celý návrh rozpočtu a střednědobého výhledu, který by měl zajistit odpovídající národní zdroje pro akce, u kterých se předpokládá spolufinancování z uvedených fondů. K tomu se využívá zejména úvěr od Evropské investiční banky na pokrytí národních podílů v plném rozsahu. Celkové původní požadavky na národní zdroje rozpočtu SFDI pro rok 2009 činily cca 100 mld. Kč.
Návrh rozpočtu ze zdrojů SFDI je sestaven jako vyrovnaný s příjmy i výdaji ve výši 38 mld. Kč. Dále je na straně příjmů i výdajů bilancováno zálohové financování akcí spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie ve výši 36,4 mld. Kč. Současně se předpokládá použití prostředků z úvěru od Evropské investiční banky na pokrytí národního podílu u akcí spolufinancovaných z fondů ve výši 10,033 mld. Kč. Celkem se tedy bilancuje na straně příjmů a výdajů 84,422 mld. Kč s tím, že výdajový rámec rozpočtu SFDI činí 38 mld. Kč.
Více informací nabízí informační materiál Ministerstva dopravy ČR, který naleznete v přílohách na konci stránky.
Návrh byl ODLOŽEN.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte dodatkové body jednání). Výsledky jednání vlády budou zveřejněny v sekci tiskových zpráv.
Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.
Zprávu o schválení dohody SOFA (Status of Forces Agreement) naleznete na této stránce. Text přepisu tiskové konference naleznete ZDE.