Výběr z programu a výsledky jednání vlády 24. listopadu
Přinášíme výběr z programu a výsledky jednání vlády. Zpráva nabízí zvukový záznam tiskové konference. Zprávy o již uskutečněných jednáních kabinetu premiéra Mirka Topolánka naleznete zadáním klíčových slov "Výběr z programu" do vyhledavače v pravém horním rohu na našich stránkách. Všechny zprávy nabízejí zvukový záznam a doplňující informační materiály.
Připomínáme, že vláda v rámci snahy o zlepšení komunikace s veřejností umožňuje občanům nahlédnout do knihovny připravované legislativy. Na této stránce se mohou občané vyplněním jednotlivých kolonek v sekci Hledání seznámit s předkládacími zprávami a zněním návrhů jednotlivých zákonů. Vyhledávání v knihovně připravované legislativy je snadné a rychlé: stačí zadat jednací číslo zákona (je vždy uvedeno v programu schůze vlády pod zkratkou č.j.), nebo klíčové slovo. Poklepáním na název vyhledaného dokumentu se zobrazí veškeré informace o dokumentu včetně příloh, nabízejících již výše uvedené předkládací zprávy a jiné podrobnosti.
Vzhledem ke skutečnosti, že návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění byl od minulé středy nadále v připomínkovém řízení, vládní portál zatím nedisponuje jeho konečným zněním. Text zveřejníme jakmile obdržíme jeho konečnou podobu. Vláda se bude projednáváním návrhu zákona o VZP zabývat na mimořádné schůzi ve čtvrtek 27. listopadu.
Novela zákonů o cenách a o působnosti orgánů ČR v oblasti cen
•
• Je navrhováno zejména:
- vymezit pro účely zákona nepřiměřený hospodářský prospěch, resp. neoprávněný majetkový prospěch, a to ve vazbě na cenu obvyklou,
- stanovit prodávajícímu povinnost označit výrobek nabízený spotřebiteli vždy konečnou cenou, k níž nemohou být připočítávány žádné další částky,
- stanovit prodávajícímu při prodeji zájezdů povinnost poskytnout informaci o konečné ceně zájezdu, která má být zaplacena; je-li cena tvořena z více složek, musí prodávající uvést rovněž aktuální cenu všech jednotlivých složek,
- omezit možnost cenové regulace u tabákových výrobků pouze na cigarety,
- stanovit možnost, aby stát mohl zasahovat do oblasti cen regulačními zásahy i v případech, kdy to vyžadují předpisy práva ES/EU,
- uceleně upravit ustanovení týkající se cenové kontroly tak, aby obsahovala veškeré principy kontrolní činnosti,
- nově vymezit případy porušení cenových předpisů jako přestupky a správní delikty, včetně sankcí.
- V připojeném návrhu novely zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen je zejména navrženo doplnit zmocnění pro celní ředitelství a celní úřady k provádění kontroly cenových předpisů u cigaret a přesunout kompetence v kontrole cen zdravotních výkonů z Ministerstva zdravotnictví zpět na finanční ředitelství, jak tomu bylo do konce roku 2007.
• Bez rozporů.
• LRV doporučuje schválit.
Návrh zákona byl SCHVÁLEN.
Novela zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem
• Návrh zákona má za cíl:
- zvýšit transparentnost zahraničního obchodu s vojenským materiálem a snížit administrativní zátěž podnikatelů obchodujících s vojenským materiálem, při současném zohlednění bezpečnostních a mezinárodně politických zájmů České republiky,
- přesněji vymezit kompetence příslušných správních orgánů, které se podílejí na povolování obchodu s vojenským materiálem a na udělování licencí,
- přesněji vymezit, co se rozumí obchodováním s vojenským materiálem.
Hodnocení regulace (RIA), které je součástí důvodové zprávy, potvrzuje, že předložený návrh právní úpravy jde ve směru snížení administrativní zátěže a zlepšování podnikatelského prostředí. Předpokládané snížení administrativní zátěže zpracované v souladu s příslušnou metodikou lze očekávat téměř o 37%.
- Je předkládán s jedním rozporem. Jedná se o otázku začlenění zpravodajských služeb do rozhodování ve správním řízení o udělování povolení a licencí.
• LRV doporučuje schválit
Návrh zákona byl SCHVÁLEN.
Novelizace zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost
• Novelizace má odstranit určité dlouhodobě pociťované nerovnosti ve vztahu k náhradám některých výdajů poskytovaných soudcům a státním zástupcům, a to zejména pokud jde o náhrady výdajů spojené se vzděláváním a reprezentací.
• Nově se navrhuje, aby státní zástupci měli nárok na měsíční paušální náhradu výdajů na reprezentaci a odbornou literaturu; tyto částky budou valorizovány spolu s valorizací platové základny, od které se odvíjí.
• Změny jsou odůvodněny potřebou vyrovnat alespoň částečně poskytování náhrad výdajů, které nejsou navázány výlučně na postavení soudců jako reprezentantů nezávislé soudní moci, ale jsou spojeny s potřebou vzdělávání.
• LRV doporučuje schválit
• Byl projednán v připomínkovém řízení v r. 2006 – rozpory zůstaly s MF a MPSV.
Projednávání bodu bylo PŘERUŠENO
Návrh zastupitelstva Jihomoravského kraje na vydání zákona o stížnostech a o změně některých zákonů (sněmovní tisk č. 643)
• Cílem návrhu je komplexní úprava stížností v oblasti veřejné správy, která by zahrnovala okruh orgánů a subjektů, na které je možné stížnosti podávat, vlastní definici stížnosti, pravidla pro podávání a vyřizování stížností, včetně stížností opakovaných a včetně součinnosti třetích osob při prošetřování stížností.
• Resorty doporučily vyjádřit nesouhlas s návrhem, příp. měly drobné připomínky.
• Souhlasné stanovisko – veřejný ochránce lidských práv
Vláda PŘIJALA negativní stanovisko.
Upřesnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010
• Materiál konkretizuje jednotlivé úkoly Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010, a to včetně způsobu a termínů pro jejich splnění.
• Obsah je členěn do šesti samostatných částí, které stanoví konkretizaci postupu snižování v jednotlivých resortech – MF, MPO, MPSV, MZ, MZe a MŽP.
• Po věcné stránce obsahuje materiál stručný souhrn některých realizovaných nebo připravovaných změn vedoucích ke snížení administrativní zátěže podnikatelů a celkový přehled o plnění Plánu včetně harmonogramu dalšího postupu.
• Při realizaci Plánu budou v roce 2010 sníženy náklady podnikatelů o 20 % oproti roku 2005, což představuje úsporu přibližně 16,7 mld. Kč.
• Bez rozporu.
Návrh byl SCHVÁLEN.
Národní plán řízení ochrany státních hranic České republiky
• Česká republika vstoupila do schengenského prostoru dne 21. prosince 2007
• 30. března 2008 pak byly odstraněny i hraniční kontroly na letištích u letů provozovaných v rámci schengenského prostoru, čímž byl proces integrace do schengenského prostoru završen.
• Aktuální vychází návrh Národního plánu z tzv. čtyřpásmového modelu ochrany státních hranic dle zmíněného Schengenského katalogu.
• Do prvního pásma zahrnuje Národní plán aktivity prováděné mimo území EU/schengenského prostoru - v zemích původu a tranzitu. Tyto aktivity slouží jako přímý prvek ochrany hranic nebo jako prevence.
• Do druhého pásma ochrany vnějších hranic řadí Národní plán mezinárodní spolupráci v oblasti ochrany hranic. Tato spolupráce probíhá jak se s třetími státy přiléhajícími k vnější schengenské hranici, tak se členskými státy EU/schengenského prostoru.
• Třetí pásmo zahrnuje ochranu vnější hranice, kterou ČR po svém vstupu a vstupu sousedních zemí do schengenského prostoru zajišťuje pouze na mezinárodních letištích provozujících vnější (neschengenské) lety.
• Do čtvrtého pásma jsou zařazeny aktivity na území ČR, které jsou namířeny proti nelegální migraci a přeshraniční kriminalitě
• Vyhodnocení úkolů z Národního plánu pak obsahuje přehled o stavu plnění těchto úkolů k únoru 2007.
• Popisuje nicméně opatření státních orgánů České republiky na úseku nelegálního zaměstnávání cizinců a zneužívání podnikatelských aktivit k nelegálnímu pobytu cizinců.
Návrh byl SCHVÁLEN.
Změna usnesení vlády "Odstranění některých ekologických zátěží vzniklých před privatizací"
• MF vládě ČR následující dokumenty:
o projekt veřejné zakázky (koncesní projekt), podmíněně schválený usnesením vlády ČR č. 687 ze dne 9. června 2008, nově doplněný o upřesnění role Ministerstva životního prostředí a České inspekce životního prostředí při odstraňování starých ekologických zátěží v lokalitách zařazených do veřejné zakázky a dále o aktuální a konečný seznam Ekologických smluv a na ně navazujících lokalit a podlokalit, které budou místem plnění veřejné zakázky zadané na základě tohoto koncesního projektu (tento seznam může být zúžen v případě, že do doby zahájení zadávacího řízení dojde k ukončení ekologické smlouvy),
o základní požadavky na kvalifikaci zájemců o účast v užším řízení veřejné zakázky,
o návrh zadávací dokumentace veřejné zakázky, jejíž přílohou je závazný vzor smlouvy na plnění veřejné zakázky včetně seznamu Ekologických smluv a na ně navazujících lokalit a podlokalit, které budou místem plnění veřejné zakázky.
• Vládě ČR je tímto materiálem navrženo v konečné podobě schválit koncesní projekt předmětné veřejné zakázky, doplněný v návaznosti na usnesení vlády ČR č. 687 ze dne 9. června 2008, a dále schválit dokumentaci nezbytnou k zahájení a realizaci zadávacího řízení předmětné veřejné zakázky.
• Materiál předpokládá budoucí roční platbu za činnost vybraného dodavatele v maximální výši 7.000.000.000,- Kč + DPH, s možností jejího případného ad hoc navýšení v případě jednostranného rozhodnutí MF.
Návrh byl SCHVÁLEN
Analýza problematických aglomerací - čištění městských odpadních vod
• Podává podrobnou informaci o všech problematických aglomeracích, ve kterých je nutné realizovat opatření s cílem naplnit požadavky směrnice Rady o čištění městských odpadních vod, a ve kterých byla identifikována provozní smlouva mezi vlastníkem a soukromým provozovatelem přesahující rok 2022, což znamená v případě nezkrácení takovéto smlouvy nesplnění podmínky pro financování příslušného projektu ze zdrojů OPŽP.
• V současné době není, především ze strany dotčených provozovatelů vodohospodářské infrastruktury, vůle ke zkrácení provozních smluv případně není možnost smlouvy zkrátit z podnětu vlastníka.
• V letech 2008−2013 se počítá s finančními prostředky z OPŽP ve výši 1 487, 7 mil. EUR, což si vyžádá kofinancování z prostředků SFŽP ČR ve výši 87, 51 mil. EUR.
• V současnosti a v době realizace OPŽP nejsou tedy v SFŽP ČR žádné volné prostředky pro investice ve vodohospodářském sektoru.
• Ve 13 aglomeracích bylo zjištěno, že stávající ČOV nesplňuje požadavky na jakost vypouštěných odpadních vod podle požadavků Směrnice. Potřebné celkové investiční náklady na rekonstrukce, případně intenzifikace, těchto ČOV představují:
- v aglomeraci Praha 10 530,0 mil. Kč
- v aglomeraci Ostrava 472,0 mil. Kč
- v ostatních 11 aglomeracích 807,0 mil. Kč
- Celkem 11 809,0 mil. Kč
- z toho 60% OPŽP 7 085,0 mil. Kč
Návrh byl SCHVÁLEN.
Zpráva o plnění úkolů uložených vládou České republiky za měsíc říjen 2008
• Úřad vlády provedl kontrolu 80 úkolů s předpokládaným termínem splnění v průběhu měsíce října 2008. Ze 72 úkolů, u nichž byl termín uložen vládou a splnění je spojeno s předložením písemného materiálu vládě, zůstalo nesplněno 27 úkolů, které jsou obsaženy v této zprávě.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte případné dodatkové body jednání!). Výsledky jednání vlády jsou zveřejněny na této stránce.
Zvukový záznam tiskové konference naleznete v příloze. Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.