Vláda v pondělí 25.2. schválila memorandum, které představuje první krok k bezvízovému styku mezi USA a ČR
Představujeme výběr z programu ze schůze vlády, na kterém byly mimo jiné schváleny: návrh na podpis Memoranda o porozumění mezi Ministerstvem vnitra ČR a Ministerstvem pro vnitřní bezpečnost USA, týkající se programu bezvízového styku, návrh zákona o Policii ČR a návrh zákona o občanském soudním řádu. Aktuální výsledky jednání vlády.
Návrh na podpis Memoranda o porozumění mezi Ministerstvem vnitra ČR a Ministerstvem pro vnitřní bezpečnost Spojených států byl schválen
Podpis "Memoranda o porozumění" představuje nezbytný první krok pro případné budoucí zařazení České republiky do Visa Waiver Programu Spojených států amerických, které zajistí bezvízové cestování pro občany ČR do USA za účelem turistiky a obchodu. O vízech v Praze jednal 6. února zástupce amerického ministerstva pro vnitřní bezpečnost Richard Barth, zprávu o průběhu tohoto jednání si můžete přečíst zde.Výsledkem tohoto jednání byl návrh americké strany na flexibilní přístup k Memorandu s tím, aby memorandum Českou republiku minimálně zatížilo ve vztahu k EU i k případným změnám legislativy. Americká strana akceptovala vložení odstavce, odkazujícího na reciprocitu při poskytování a sdílení údajů. Stejně tak akceptovala odkaz na závazky, které je ČR povinna plnit v souvislosti se svým členstvím v EU.. Americká strana dále souhlasila s vypuštěním závazku ČR poskytovat informace o cestujících meti ČR a rizikovými třetími zeměmi specifikovanými USA a rovněž oboustranně akceptovatelnou formulací závazku užívat a případně sdílet data ze systému jmenné evidence cestujících (PNR) - o čemž budou obě strany ještě dále vyjednávat. V otázce informování o ztracených nebo odcizených cestovních dokladech se česká i americká strana dohodly na přímém zprostředkování požadovaných dat ze strany ČR, výčet požadovaných dat se podařilo omezit na data, která je ČR schopná zajistit. K tomuto kroku bude v budoucnosti nutné novelizovat zákon o cestovních dokladech. Česká strana rovněž vzala na vědomí povinnost občanů ČR používat systém elektronické autorizace cest (ETA) v případě cestování na půdu USA v rámci Visa Waver Programu. Americká strana dále přijala českou stranou navrženou definici bývalého občana ČR pro účely bodu týkajícího se repatriace občanů z území USA. Česká strana rovněž uspěla při zmírňování některých požadavků americké strany, jejichž naplnění by mohlo přinést neúměrnou administrativně-technickou zátěž. Tyto požadavky se týkaly standardů pro cestovní doklady.
Konečné znění Memoranda o porozumění zatím není dopracováno. Lze očekávat, že si vyžádá některé formulační změny, které ale zásadním způsobem nezmění jeho obsah. Vláda by měla rozhodnout, zda zmocní ministra vnitra k provedení těchto změn.
Podle domácí expertní analýzy Česká republika při jednání o zařazení do Visa Waiver Programu nenarušuje exklusivní kompetence na úrovni Evropské unie.. Memorandum o porozumění není mezinárodní smlouvou, obsahuje pouze záměry partnerů spolupracovat a z těchto důvodů nezasahuje do pravomocí Evropské komise.
Návrh zákona o Policii České republiky - schválen
Návrh zákona o Policii ČR vytváří právní rámec pro realizaci následujících principů a trendů směřování moderních policejních sborů:
- debyrokratizace policejní činnosti
-modernizace organizační struktury
-subsidiarita (podřízenost) represe s důrazem na preventivní metody
-elektronizace práce, která je součástí trendu zahrnujícího elektronizaci práce justice a státní správy
-respekt k právům a svobodám a sdílení odpovědnosti za bezpečnost s jinými veřejnými i soukromými subjekty
Návrh zákona nemá dopad na rozpočty krajů a obcí, sociální sféru či životní prostředí.
Návrh zákona o občanském soudním řádu - schválen
Účelem této novely je především zamezit průtahům v soudním řízení, odbřemenit soudce a zjednodušit procesní předpis. Mezi základní nositele změn patří nová úprava doručování, která by měla odstranit největší problém současné justice. Podle navrhované právní úpravy mezi způsoby doručování patří jednání nebo jiném soudním úkonu. Nelze-li takto doručit, doručí soud písemnost prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky. Předpis zavádí jednotný informační systém datových schránek, které budou orgány veřejné moci využívat k doručování písemností adresátům, kteří budou mít datovou schránku. Základem nového systému je povinná doručovací adresa. Pokud asresát soudu nesdělí adresu pro doručování, bude adresou pro doručování písemností pomocí veřejné datové sítě adresa datové schránky, evidovaná podle zvláštního právního předpisu. Doručování na tuto adresu bude vždy prioritním způsobem.
Další změnou je návrh na zjednodušení protokolace, který má vést k urychlení vedení soudního řízení zavedením protokolace formou zvukového či zvukově obrazového záznamu o jednání v občanském soudním řízení, který by se zásadně nepřepisoval. Záznam se bude uchovávat na trvalém nosiči dat a bude obsahovat celé soudní jednání, kromě porady senátu.
Dalším podnětem souhrnné novely je omezení odůvodnění, neboť současná právní úprava zatěžuje soudce, je zdrojem průtahů v soudním řízení a navíc u některých typů rozhodnutí není odůvodňování nezbytné. Navrhovaná úprava spočívá v zakotvení skutečnosti, že odůvodnění, uvedené v písemném vyhotovení rozsudku, musí být v souladu s odůvodněním vyhlášeným.
Novela rovněž počítá s posílením postavení notářů jako soudních komisařů. Úprava by měla výrazně urychlit dědické řízení a přispět k odbřemenění soudů od administrativně jednoduché agendy.
Návrh na přístup ke Smlouvě o nešíření jaderných zbraní - schválen
Podle právního názoru Evropské komise Česká republika vstupem do EU převzala podle článku 6 Aktu o přistoupení závazek přistoupit k třístranné zárukové dohodě a k třístrannému dodatkovému protokolu, které se týkají nešíření jaderných zbraní a které mezi sebou uzavřely členské státy Evropského společenství pro atomovou energii nevlasatnící jaderné zbraně, Evropské společenství pro atomovou energii (Euratom) a Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE).Z tohoto důvodu zahájila EK proti ČR řízení pro nesplnění povinnosti přistoupit k předmětným dohodám (jejich plné znění naleznete pod číslem 28 programu jednání vlády). Ačkoli se ČR s argumentací EK neztotožňuje a zastává názor, že povinnost namítaná EK v daném případě nevznikla, sdělila zároveň Evropské komisi, že na základě vlastního rozhodnutí má zájem přistoupit ke zmíněným dohodám a vyvíjí za tímto účelem maximální úsilí.
Důležité odkazy: Kompletní program pondělní schůze vlády ČR Konečné výsledky jednání vlády naleznete zde.