EN

Vláda České republiky

Vláda se zavedením přímé volby souhlasí, realizace však bude vyžadovat diskusi, která přímou volbu umožní



Vláda České republiky 14. listopadu 2007 projednala a posoudila zákon, kterým se mění Ústava ČR. S návrhem vyslovila nesouhlas z důvodů, které uvedla ve stanovisku. V prvním bodě stanoviska je uvedeno, že s cílem, který je předloženým návrhem vláda sice souhlasí, jeho předložení ale považuje za předčasné a neuvážené.

Podle výše uvedeného stanoviska zavedení institutu přímé volby prezidenta republiky občany ČR představuje nejvýznamnější změnu Ústavy ČR od jejího přijetí. Návrh takové změny má být podle vládního stanoviska výsledkem politického konsensu ohledně nastavení základních parametrů budoucí nové právní úpravy, zejména pravomocí prezidenta a řešení právních vztahů mezi ústavními orgány. "Proto se vlády ve svém Programovém prohlášení zavázala, že že zahájí diskusi o změně Ústavy ČR tak, aby umožňovala přímou volbu prezidenta republiky," uvádí dále vládní stanovisko. " S cílem, který je předloženým návrhem sledován, vláda sice souhlasí, nicméně samotné předložení návrhu ústavního zákona za situace, kdy žádná odborná, ústavněprávní ani politická diskuse o otázce zavedení institutu přímé volby prezidenta republiky neproběhla a návrh předkládají zástupci jediné politické strany, nutno považovat za předčasné a neuvážené, a to i s přihlédnutím k tomu, že na volby prezidenta republiky začátkem roku 2008 by se nová právní úprava nevztahovala," upřesňuje se ve stanovisku.

Stanovisko dále zdůrazňuje skutečnost, že přímo volený prezident od svých voličů dostává silný mandát. Přímá volba je tedy chápána jako projev vůle občanů posílit jeho roli a rozšířit jeho pravomoci. Předložený návrh ústavního zákona ale pravomoci prezidenta republiky naopak výrazně omezuje, s čímž vláda vyslovila nesouhlas. Poslanecký návrh navíc nestanoví žádné kvórum pro účast voličů, podmiňující platnost výsledků voleb prezidenta republiky. Celkově vláda návrh zákona vyhodnotila jako nedopracovaný a to také z toho důvodu, že v textu jsou užívány pojmy, blíže nevymezené v právních předpisech. V neposlední řadě poslanecký návrh nebyl dopracován ve smyslu vyhodnocení finančních dopadů navrhovaného ústavního zákona, neboť neuvádí ani odhad celkové finanční částky, potřebné pro realizaci návrhu, ani možné zdroje financování.

Zatímco parlamentní volba stojí statisíce korun, náklady na přímou volbu by se podle informací, zveřejněných čtk, pohybovaly v řádech stovek milionů korun. Podle sdružení eStat by uspořádání jednoho kola přímé volby mohlo vyjít zruba na 700 milionů korun. Nižší částka ovšem není vyloučena. Více informací nabízejí následující odkazy:

Poslanecký návrh zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb.,Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů

Stanovisko vlády k návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb.,Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů