Učňovské školy tvoří vzdělávací programy ve spolupráci s případnými zaměstnavateli absolventů
Průzkum národního ústavu odborného vzdělávání ukazuje, že zaměstnavatelé požadují, aby žáci byli na budoucí povolání připravováni ve skutečném pracovním prostředí a seznámili se s prostředím skutečné firmy.
Už čtvrtý rok se připravují nové závěrečné zkoušky pro tříleté učební obory. Během června je v praxi vyzkouší cca 250 škol v 70 oborech. Novým způsobem bude závěrečnou zkoušku letos skládat cca 12.000 žáků, tedy asi třetina letošních absolventů v oborech s výučním listem. Přípravu nových závěrečných zkoušek má na starosti Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV ) v rámci právě končícího projektu Kvalita I, na nějž přispívá Evropský sociální fond.
Dnes si každá škola sama určuje obsah zkoušek a jejich úroveň se proto liší. Nové pojetí je založeno na spolupráci mezi odborníky z NÚOV, školami a zaměstnavateli. Ti všichni se musí dohodnout na tom, co je nejpodstatnější pro ten nebo jiný obor a to se pak stává obsahem jednotného zadání. Díky tomuto postupu jsou nové závěrečné zkoušky velmi pozitivně přijímány.
Jednotná zadání se tvoří pro každý obor zvlášť a jejich funkčnost se vzápětí prakticky ověřuje na školách zapojených do projektu. Jejich žáci totiž skládají závěrečné zkoušky podle nového konceptu a na jejich základě dostávají výuční listy.