Senát dal zelenou reformě Policie ČR, schválil také eGovernment Act. Informace o provozování soukromých bezpečnostních služeb
"Oproti současnému stavu a minulosti tato norma přesně definuje působnost a priority v činnosti policie s tím, že na první místo klade prevenci, tedy předcházení trestné činnosti, a až na druhé místo v pořadí na represi," uvedl během rozpravy na půdě senátu ministr vnitra Ivan Langer. Přinášíme ministrův komentář na téma měření rychlosti na silnicích v obci městskými strážníky.
Policie mění svou filozofii a organizační strukturu
Policie se bude orientovat na službu veřejnosti a partnerství s ní. Tento styl práce je v zákoně přímo zakotven. Policista je povinen dodržovat pravidla zdvořilosti a dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní. Policie bude klást mnohem větší důraz na prevenci, represe nebude cílem. Cílem bude předcházet situacím, které represi vyžadují.
Co se týká organizačních změn je nutné upozornit, že stávající členění Policie ČR na 9 krajských správ odpovídá státnímu uspořádání z roku 1960. Je zastaralá a neodráží členění státu na vyšší územně samosprávné celky. Zákon proto počítá do roku 2012 s vytvořením 14 krajských policejních správ shodných s obvody samosprávných krajů. To vytvoří podmínky pro optimální komunikaci. Policejní správy získají ekonomickou pravomoc a odpovědnost. Krajští ředitelé převezmou odpovědnost za hospodaření a budou rozhodovat o nakládáni s jejich rozpočtem. Policie bude mít štíhlejší policejní hierarchii. Nová organizační struktura sníží počet velitelských míst. Výsledkem bude rychlé a efektivní rozhodování, jasně definovaná odpovědnost konkrétních osob a přesun ušetřených prostředků a lidských zdrojů tam, kde se jich nedostává. Policie se zbaví nepolicejních činností, policie mění styl práce. Policie už nebude muset dělat práci, která jí nepřísluší, jako je například doručování soudních obsílek, asistence u banálních dopravních nehod či automatická přítomnost při fotbalových utkáních. Klade důraz na prevenci a proaktivní přistup v duchu principu Community Policing. Uzavíráme koordinační dohody s jednotlivými obcemi. Tyto dohody slouží k optimalizaci policejní práce.
Policie se modernizuje. "Například do projektu P1000 postupně investujeme celkem 3,6 mld. Kč," uvádí I. Langer. Celkově byla na nákup nových policejních aut v letech 2008 – 2011 vyčleněna částka 1,47 mld Kč. "Nakoupíme celkem 3800 automobilů. Dále investujeme do nových technologií a technického vybavení pro policii. Celková částka, kterou jsme vyčlenili na operační střediska je cca 680 milionů korun. Předpokládáme, že velkou část peněz budeme čerpat z IOPu. Na elektronické trestní řízení jsme také vyčlenili částku 680 milionů korun," dodává ministr vnitra.
Ministerstvo vnitra nyní vstupuje do třetí fáze reformy policie, kterou představuje její aplikace. "Byl-li rok 2006 rokem analýz, rok 2007 rokem ideového zadání a velmi obsáhlé diskuse nad ideovým zadáním, rok 2008 je rokem legislativních změn, potvrdil ministr I. Langer. "Celý projekt reformy policie byl pojat skutečně jako projekt se vším všudy, tedy včetně projektového řízení a týmu, speciálního týmu, který na ministerstvu vnitra vznikl, který byl a je složen ze zástupců nejen ministerstva vnitra, ale samozřejmě také policie, a v případě, kdy Senát vysloví s těmito normami svůj souhlas, potom tento tým se promění do realizační podoby, kdy bude dominovat účast současných a budoucích krajských ředitelů tak, aby transformační fáze reformy policie, která je plánována od 1. ledna 2009 a má skončit nejpozději k 1. lednu 2012, byla náležitě zajištěna," upřesnil.
Policista a Policie ČR nemá primárně stát u silnic s radarem a měřit rychlost, ale má působit preventivně na rizikových úsecích silnic," říká ministr I. Langer
"Pokud jde o působnost městských policistů, považuji rozhodnutí PS za unáhlené, neprozíravé a z pohledu metodického za špatné. Tento balík zákonů se týká městských policií pouze v jedné oblasti. A to je zpřísnění podmínek pro výkon tohoto zaměstnání z pohledu vzdělanosti a psychologické způsobilosti městských strážníků. Řekli jsme si zcela jednoznačně, že nepůjdeme do problematiky rozsahu a působnosti městských policií, že toto bude řešeno samostatně metodicky, stejně tak jako reforma policie, tedy nejprve rozsáhlá analýza, intenzivní diskuse, definice problematických bodů, návrh jejich řešení, následné projednávání v obou komorách parlamentů. Rozhodnutí PS tedy považuji za takové, jak jsem zde zmínil a i zde chci říci, že na jedné straně vnímám pochybnosti řady z vás, laické i odborné veřejnosti v tom smyslu, zda skutečně některé městské policie, některé samosprávy nepřistoupily k oprávnění měření rychlosti velmi utilitárně z pohledu příjmu pro městské pokladny, nicméně z mého pohledu je funkce a role městských policií v této oblasti nezastupitelná. A říkám-li, že chceme změnit styl práce a filozofii policie, potom jsem skutečně přesvědčen, že policista a policie ČR nemá primárně stát u silnic s radarem a měřit rychlost, ale má působit preventivně na rizikových úsecích silnic.
V tomto smyslu je tedy oprávnění městských policií nezastupitelné republikovou policií, s vědomím toho, že nepochybně ta jakási žlutá karta, která byla rozhodnutím Sněmovny městským policiím vystavena, povede k větší míře sebereflexe a skutečně větší míře spolupráce mezi samosprávami a Policií ČR tak, jak to mj. předpokládá i reforma policie v podobě koordinačních dohod mezi samosprávami a Policií ČR. I tento problém bude řešen novelou, kterou předložím vládě na závěr měsíce srpna tak, aby předpokládaná účinnost byla v souběhu a nedošlo ke změně s tím, že podzim roku 2008 bude podzimem, ve kterém se chceme kromě jiného věnovat také velmi rozsáhlé diskusi na téma quo vadis městské policie. "
eGovernment Act
Návrh zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů jednou pro vždy staví na stejnou úroveň elektronický a papírový dokument. „Podle mého hlubokého přesvědčení se jedná o dvě reformy, které představují zásadní revoluci v české veřejné správě. Tyto normy znamenají zásadní průlom, který veřejná správa nezažila od dob panování Marie Terezie. Jsou to zákony, které definitivně znamenají možnost zjednodušení, zrychlení, zlevnění a efektivnější fungování české veřejné správy,“ uvedl v Senátu ministr vnitra. Jedná se o normy, které stanoví povinnost orgánů veřejné moci mezi sebou vzájemně komunikovat elektronickou cestou, a to prostřednictvím datových schránek. Tyto schránky mají povinně zřízeny veškeré orgány veřejné moci a právnické osoby. Návrh zákona současně přináší autorizovanou konverzi papírového dokumentu. Současně dává možnost fyzickým osobám zřídit si datové schránky pro usnadnění jejího vstupu při jednání s orgány veřejné moci.
„Osobně se domnívám, že je to zákon průlomový, že takových norem a změn člověk v životě příliš mnoho nepotká a věřím, že se setká s podporou odborné i laické veřejnosti,“ dodal Ivan Langer.
Reforma policie upravuje i provozování soukromých bezpečnostních služeb
Senát schválil dne 17. července 2008 vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky. Na základě poslaneckého návrhu se novelizuje zákon o živnostenském podnikání. Tato novela upravuje provozování soukromých bezpečnostních služeb. Ty jsou vykonávány v souladu s požadavky živnostenského zákona jako koncesované živnosti ostraha majetku a osob a služby soukromých detektivů a poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob.
Žádná jiná právní regulace soukromých bezpečnostních služeb neexistuje. Je-li záměrem Reformy Policie ČR hlubší zapojení i soukromého sektoru včetně soukromých bezpečnostních služeb do ochrany veřejného pořádku a bezpečnosti, je nezbytné určitým způsobem zpřísnit jejich právní regulaci. Z těchto důvodů schválený návrh zákona zavádí nově podmínky bezúhonnosti, zdravotní a odborné způsobilosti osob vykonávajících tyto činnosti.
Provozování soukromých bezpečnostních služeb je podnikatelská činnost, která se od ostatních živností odlišuje především tím, že ovlivňuje právní poměry třetích osob nezúčastněných na smluvním vztahu mezi zákazníkem a dodavatelem služby. Nezřídka nelze vyloučit ani zásahy do osobních práv a svobod osob (např. při sledování v rámci detektivních činností, zajišťování pořádku při kulturních a sportovních akcí atd.). Je proto žádoucí, aby tyto služby poskytovali provozovatelé, kteří z hlediska morálních požadavků splňují přísnější kriteria bezúhonnosti než jsou stanovena pro ostatní provozovatele živností. Je rovněž nutné vymezit rozsah činností, které obě koncesované živnosti zahrnují.
Výkon činností zaměstnanci soukromých bezpečnostních služeb představuje téměř neustálý kontakt s veřejností, zpravidla s osobami stojícími mimo smluvní vztah mezi zákazníkem a dodavatelem. Z těchto důvodů je nezbytné, aby takové činnosti vykonávali zaměstnanci odborně a zdravotně způsobilí, s vyšší úrovní obecného právního vědomí, znalí postupů při jednání s fyzickými osobami, kteří jsou schopni zvládat případné stresové stavy a fyzicky jsou schopni vydržet zvýšenou námahu při výkonu služby. Proto je žádoucí, aby byl požadavek odborné a zdravotní způsobilosti zakotven v živnostenském zákoně jako obligatorní povinnost a byl průběžně ověřován.