EN

Vláda České republiky

Připomínkuje se koncesní projekt dálnice D3 a rychlostní silnice R3



Před jednáním vlády byl předložen ministerstvem dopravy k připomínkovému řízení koncesní projekt „PPP Projekt D3 / R3“, který předchází zadávací řízení.

K připomínkám jde předložení projektu pro partnerství veřejného a soukromého sektoru na postavení a financovaní úseku dálnice D3 a rychlostní silnice R3. Plánuje se budování úseku o délce 71,4 km. Zahájení provozu se uvažuje nejpozději do října 2014, přitom jednotlivé úseky budou dávány do provozu postupně během výstavby. První úsek má být dán dle projektu do provozu v červnu 2010.

Účelem projektu je zajištění dopravního spojení a dopravní obslužnosti Jihočeského kraje na úrovni odpovídající budoucím potřebám.

Při projektu byla zvažována i tzv. nulová varianta, tj. zachování stávajícího stavu za předpokladu provádění pouze běžné údržby silnice E 55 (I/3). Byla zvolena varianta výstavby nové dálnice D3 a rychlostní silnice R3, neboť nejlépe vyhovuje cílům projektu. Stávající stav není nadále udržitelný zejména z důvodu nedostatečných kapacit a negativního dopadu dopravy na vnější prostředí.

Hlavní mezinárodní silniční tah E55

Nová dálnice D3 a rychlostní silnice R3 přebírá funkci kapacitního spojení hlavního města Prahy s oblastí jižních Čech, napojuje Táborsko a Českobudějovicko na republikovou síť dálnic a rychlostních silnic a ve směru na jih na silniční a dálniční síť v Rakousku (přes hraniční přechod Dolní Dvořiště a tamní napojení na rakouskou vysokokapacitní silnici S10).

Navržená trasa dálnice D3 a rychlostní silnice R3 leží na hlavním mezinárodním silničním tahu E55. Ten vede ze Skandinávie přes Německo, Česko, Rakousko a Itálii do Řecka, tzv. Severojižní propojení silniční sítě E55. Celý tento tah je v provozu v dálničních kategoriích jednotlivých států kromě hraničních úseků dálnice D8 Drážďany–Praha a úseku Praha–Linec.

Dálnice D3 a rychlostní silnice R3 je rovněž zařazena do Transevropské dopravní sítě (Trans-European Transport Network, zkratka TEN-T) – celý úsek Praha – Linz.

Koncesní projekt

Návrh ministerstva dopravy počítá s řešením dle tzv. koncesního modelu, kdy koncesionář zajišťuje zpracování projektové dokumentace, výstavbu včetně souvisejících činností, provoz a údržbu úseků 0308/C až 0312/II a dále provoz a údržbu úseků 0305/II až 0308/B. Z vlastních zdrojů takové činnosti také financuje. Díky tomuto modelu by měl stát jako zadavatel ušetřit kolem pěti procent nákladů proti klasickému modelu. Celková hodnota nákladů se pohybuje kolem 40 miliard korun.