EN

Vláda České republiky

Premiér v pořadu Otázky Václava Moravce



Předseda vlády vystoupil 9. listopadu v nedělním diskusním pořadu České televize. Přinášíme některé výňatky z jeho vyjádření k různým problémům.

Premiér v ČTZdravotnictví potřebuje reformu
„To, že jsme začali poplatky, to je jedna z věcí, která se dá možná Tomáši Julínkovi vyčítat, ale nedá se mu vytýkat to, že nepřipravil seriozní velmi dobrý koncept kroků, které je třeba realizovat. V tomto smyslu na ně nesmím rezignovat, vláda je postavena na reformním étosu. Ve středu bude vláda projednávat ty první tři návrhy zákonů pouze v případě, že dojde ke koaliční shodě, ke které ještě nedošlo. Tomáš Julínek ví, že já podepíšu ty návrhy k projednávání na vlády teprve v případě, že budeme mít základní shodu na věcech, které tam nejsou dořešeny. To, že zdravotnictví reformu potřebuje, to všichni vnímají.“

Ke schvalování reformních zákonů ve zdravotnictví
„Mně jde spíš o tu prosaditelnost toho konceptu, než o rychlost v dané chvíli. Ukázalo se, že ta rychlost, bez té hluboké analýzy koaličních partnerů, ale i opozice té věci neprospěla. Takže já jsem pro jistotu schválení a je mi celkem jedno, jestli to bude v listopadu, v únoru nebo v dubnu, protože to vidím jako zásadní změnu, která je pozitivní a chci to samozřejmě diskutovat jak s ČLK, tak s asociacemi, tak s celou lékařskou veřejností, abychom je znovu získali na svoji stranu.“

Vládní změny: „Změna priorit by znamenala změnu programového prohlášení a to nechystáme“
„Programové priority, my nebudeme měnit programové prohlášení. Nám do toho vládnutí zasáhnou výrazně dvě věci. Jednu, kterou jsme očekávali, to je české předsednictví a druhou, kterou jsme očekávat úplně nemohli, to je světová finanční krize a případné ekonomické dopady na českou ekonomiku, na české občany, na české podniky. To jsou dvě věci, které zasáhnou do vládnutí, zasáhnou do priorit vládnutí a od toho se odvíjí i případné personální změny. Je evidentní, já už jsem to naznačil, ty změny nebudou samy pro sebe, ty změny budou spíše reflektovat špatnou komunikaci vlády nebo jejich členů, budou reflektovat české předsednictví a specielně to, co musíme udělat v následujícím období při ochlazení ekonomiky v Německu, v eurozóně, v ČR, právě pro občany, pro podnikatele, jakým způsobem budeme čelit té ekonomické recesi, nebo ekonomickým problémům v následujícím období.“

„Předsednictví je složité“
„Musím říct, že české předsednictví je odpovědná záležitost. Je to svým způsobem komplikovanější situace než máme dnes, kdy můžeme být velmi aktivní, můžeme organizovat blokační minority, můžeme s řadou věcí nesouhlasit. Od předsednictví se očekává řízení celé diskuse, moderování diskuse, hledání kompromisů. Je to samozřejmě nesmírně náročné z hlediska rozsahu agendy. Přibyla nám k tomu Gruzie, přibyla finanční krize. Musím říct, že to beru jako odpovědný úkol. Jsme první zemí visegrádu, nebo vůbec, když pominu Slovinsko, té naší části Evropy, takže jsem dohodnuti i na mechanismech fungování Visegrádské čtyřky, protože po nás, v té další trojce bude předsedat maďarsko a v zápětí bude předsedat Polsko. Chceme si vyzkoušet to, co se zatím daří a to je nacházet určitou shodu v některých prioritách a vlastně tou silou těch 4 zemí, případně s pobaltskými zeměmi, případně s Rumunskem, Bulharskem a dalšími severskými zeměmi prosazovat to, co si myslíme, že je pro tuto část Evropy výhodné. Předsednictví je složité.“

Přijetí Eura
„My jsem první vláda za dlouhou dobu, který dělá opravdu reálné kroky proto, abychom vůbec mohli plnit kritéria, abychom mohli plnit reálnou konvergenci k eurozóně a v tom smyslu se ukazují všechna naše opatření, které jsme udělali, řekl bych z pohledu té finanční krize ve světě, jako naprosto správná. Takže my budeme dále dělat všechny kroky ke stabilizaci veřejných rozpočtů i v době ekonomického ochlazení, budeme dělat dále kroky na výdajové straně rozpočtu a všechno proto, abychom ta kritéria plnili dlouhodobě.“
„Musím říct, že stanovování dat je spíše politická proklamace a v situaci, kdy se i v důsledku finanční krize dostává celá řada zemí do neplnění kritérií, předpokládané růsty ekonomiky v Irsku mínus 3 %, Německo na hraně recese, Španělsko předpokládaný pokles, kdy budou mít výrazné schodky veřejných rozpočtů i z hlediska garancí, které dávají bankovním domům, k HDP, v této situaci mně připadá, při téměř rozbitém paktu růstu a stability, velmi neodpovědné takové datum stanovovat. Pokud ho stanovíme, můžeme to udělat příští rok a velmi to závisí na tom, jakým způsobem se finanční krize a její ekonomické dopady projeví právě do české ekonomiky a na české občany. To si myslím, že je zásadní. Ostatní diskuse je jenom, řekl bych, účelová.“

Americký prezident a radar
„Já se domnívám, že právě proto jsme chtěli prodloužit diskuzi o protiraketové obraně až za inarguaci amerického prezidenta. Abychom dali možnost nové americké administrativě, to znamená jenom Baracku Obamovi, ale celé té mašinérii po 20. lednu, k˙jednoznačnému vyjádření jakým způsobem to bude pokračovat a proto jsme taky žádali prodloužení diskuze o 60 dnů. To znamená myslím si, že to bylo korektní, protože všechny ostatní výhrady jsou vyvráceny. Toto byla poslední.“

Lisabonská smlouva
„Bavili jsme se o lisabonské smlouvě, o ratifikačním procesu v˙České republice, o rizicích případně nadějích schválení v˙letošním roce. Já jsem pani kancléřku ubezpečil, že ten proces není nijak uměle bržděn, že ten proces po výnosu ústavního soudu bude v˙obou komorách parlamentu znovu obnoven a já předpokládám, že ten ratifikační proces by mohl být do konce roku ukončen. Tím, že se přesunuje jednání před ústavním soudem i z˙důvodu cesty prezidenta do Irska na 25. 11., tak jenom vzhledem ke lhůtám, které jsou v˙rámci ústavy pro jednání parlamentu, to letos nebude. Myslím si, že to jednání proběhne v˙prvním kvartále nebo konečná ratifikace. Je to svým způsobem nepříjemné, protože budeme zemí, která bude vyjednávat s˙Irskem o jejich dalším postupu, a budeme zemí, která ještě nemá ratifikovanou lisabonskou smlouvu.“