EN

Vláda České republiky

Premiér Sobotka se zúčastnil 7. ročníku sjezdu Odborového svazu dopravy

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se zúčastnil sedmého ročníku sjezdu Odborového svazu dopravy, 13. října 2016.
Předseda vlády Bohuslav Sobotka se zúčastnil sedmého ročníku sjezdu Odborového svazu dopravy, 13. října 2016.


Předseda vlády Bohuslav Sobotka se dnes, 13. října 2016, zúčastnil sedmého ročníku sjezdu Odborového svazu dopravy, jehož hlavním tématem bylo odměňování řidičů autobusů. Premiér zdůraznil zejména velký posun v sociálním dialogu, který vláda aktivně prosazuje při řešení důležitých otázek. Sjezd Odborového svazu dopravy se koná jednou za pět let, naposledy se uskutečnil v roce 2011.

Vážený pane předsedo, dámy a pánové,

děkuji za pozvánku na váš sjezd.

V posledních měsících jsme společně s panem předsedou Pomajbíkem strávili hodně času diskuzí ohledně záležitosti, která se týká především odborového svazu, a tou je otázka odměňování řidičů ve veřejné linkové autobusové dopravě. Jsem velice rád, že tento váš sjezd, který se odehrává jednou za pět let, se odehrává v jiné atmosféře než sjezd předcházející, kterého se někteří z vás v roce 2011 možná zúčastnili. Byl to rok, kdy se odehrávaly velké protesty proti tehdejší vládě. My jsme tenkrát jako sociální demokraté byli v opozici, odbory tehdy po celé zemi vyzývaly k tomu, aby se zabránilo dalšímu asociálnímu vládnutí. Tehdy se schvalovala napříč odborovými svazy rezoluce, která se dokonce jmenovala „Zabraňme dalšímu asociálnímu vládnutí“.

Jsem rád, že po pěti letech, kdy se znovu scházíme, je situace jiná. Udělali jsme obrovský posun z hlediska vedení sociálního dialogu mezi vládou a odbory. V tuto chvíli řešíme konkrétní problémy a řešíme je společně. Jak vláda, tak odbory mají důvody k tomu, aby přispěly k řešení věcí, které by nás měly posunout dál. Představitelé vlády o důležitých otázkách jednají se zaměstnavateli i odbory. Daří se nám v řadě témat nacházet rozumnou a vzájemně přijatelnou dohodu. Myslím si, že to byl i příklad diskuse, kterou jsme vedli ohledně odměňování řidičů autobusů ve veřejné dopravě.

Vláda od samého začátku brala velmi vážně požadavek na zlepšení platových podmínek a obecně pracovních podmínek v této oblasti. Souhlasím s tím, že mzdy v České republice jsou nízké. To je obecný problém, který zde máme. Netýká se to jenom řidičů, i když jsme se konkrétně zaměřili na tuto oblast. Myslím si, že je potřeba dělat všechno pro to, aby mzdy v naší zemi rostly. Já jako předseda vlády podporuji kampaň, která je vedena Českomoravskou konfederací odborových svazů a která tlačí na to, aby mzdy rostly. Jako vláda se k tomu snažíme přispět. Naše nástroje, které máme k dispozici, jsou samozřejmě omezené. Nicméně se je snažíme využít naplno. Každý rok se snažíme, aby minimální mzda postupně rostla. Poslední zvýšení, které jsme udělali, je o 1 100 korun. Od 1. ledna příštího roku tak bude minimální mzda na 11 000 korunách hrubého. Ale je to pořád málo.

Potřebujeme minimální mzdu alespoň na 40 % průměrné mzdy v České republice. V příštích měsících se budeme snažit připravit další zvýšení minimální mzdy, které by ještě naše vláda mohla schválit tak, aby začalo platit od 1. ledna roku 2018. Stejně tak se snažíme přispět k novému růstu tím, že zvyšujeme platy v rozpočtové sféře. Tedy u zaměstnanců, u kterých to bude moci vláda ovlivnit tarifními tabulkami a svou rozpočtovou politikou. Je to součást našeho plánu. Domnívám se, že současná situace na trhu práce, kdy se podařilo výrazně snížit nezaměstnanost za poslední tři roky, tak nahrává tomu, aby skutečně byla šance říci si o vyšší plat. To je velká výhoda pro zaměstnance na trhu práce. Znamená to, že se trošku srovná pozice vůči zaměstnavateli.

Když jsme začali diskutovat o otázce platů řidičů, samozřejmě jsme zvažovali všechny aspekty. Zvažovali jsme celkovou situaci, která je dána tím, že se veřejná doprava v linkové autobusové dopravě soutěží. Dále jsou objednavatelé v kraji, kraje musí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Soutěží se na cenu, a to z dlouhodobého hlediska může vytvářet problém, že se bude soutěžit i v oblasti mezd řidičů, a to směrem dolů.

Já jsem se snažil zorganizovat několik sérií jednání. Zapojili jsme Ministerstvo pro místí rozvoj, podpořili jsme zákon na ochranu hospodářské soutěže, hledali jsme metodiku, kterou bychom doporučili krajům, jak postupovat, aby nesoutěžili jenom na cenu linkové autobusové dopravy. Tahle metodika byla připravena. Nicméně se ukázalo, že bychom tím zasáhli jenom určitý omezený segment smluv a zasáhli bychom ho ještě způsobem, který nezaručoval konkrétní pozitivní výsledek. Proto byla zahájena jednání přímo na Ministerstvu práce a sociálních věcí i za účasti odborů a za účasti zaměstnavatelů.

Chtěl bych poděkovat Svazu průmyslu a dopravy, který se jednání také aktivně zúčastnil. A jsem velice rád, že po několika kolech jednání se podařilo paní ministryni Marksové připravit konkrétní návrh nařízení vlády a že jsme návrh nařízení vlády na jednání vlády 5. října letošního roku schválili. Jsem přesvědčený o tom, že to bude znamenat konkrétní zajištění plusových podmínek u řidičů ve veřejné dopravě od příštího roku.

Jak asi víte, je to kombinace tří opatření. Navyšuje se základní hodinová sazba o více než 26 Kč. V důsledku zařazení řidičů autobusů do 5. skupiny prací se mzda bude zvyšovat i díky tomu, že došlo ke zvýšení minimální mzdy. Zavádí se nový příplatek za práci ve ztížených podmínkách. Tedy v případech, kdy jsou zaměstnanci nuceni čekat více než hodinu a půl ve zcela nevyhovujících podmínkách. A za třetí, nařízení také zvyšuje odměnu za prostoje mezi spoji tak, aby dosáhla na 90 % nové řádné hodinové mzdy.

Díky těmto změnám, které jsou tedy již součástí schváleného nařízení vlády, by mělo od ledna příštího roku dojít k výraznému zvýšení garantovaného příjmu řidičů autobusů. Doufám, že to povede ke stabilizaci pracovních podmínek. Doufám, že to také přispěje ke kvalitě zajišťování veřejné autobusové dopravy. Je naprosto zřejmé, že kvalitní veřejné služby v této oblasti, ale i ve všech dalších oblastech, si nelze představit, aniž bychom zajistili odpovídající a spravedlivé finančního zajištění těm, kteří se o tyto služby starají.

V tuto chvíli předpokládám, že vláda povede jednání vedení krajů o způsobu, jak zajistit finanční prostředky na dorovnání prostředků na navýšení mezd řidičů. Myslím si, že v tuto chvíli kraje mají výrazné rozpočtové přebytky. I díky tomu, jak roste ekonomika, jak se daří vybírat daně, má nejenom stát velký rozpočtový přebytek, ale i kraje mají výrazné rozpočtové přebytky. Jsme připraveni jednat s kraji o tom, abychom jim v příštím roce pomohli najít finanční zdroje a profinancovat potřebná navýšení tak, aby ke zvýšení skutečně došlo.

Abych nemluvil příliš dlouho, chci na závěr poděkovat vedení vašeho svazu za dosavadní spolupráci a za dosavadní komunikaci.

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, ještě jednou děkuji za příležitost zde dnes vystoupit.

Bohuslav Sobotka, předseda vlády ČR