Premiér na zahájení veletrhu v Brně: Bylo by vrcholně neodpovědné urychleně přijímat euro dříve, než na něj budeme připraveni
Předseda vlády M. Topolánek ve svém projevu na slavnostním zahájení brněnského veletrhu zdůraznil nutnost odpovědného přístupu ke stanovení data přijetí jednotné evropské měny. "Zdědili jsme zemi, která dlouhodobě neplnila maastrichtská kritéria pro přijetí eura," připomněl premiér.
Reformy České republice umožňují plnit konvergenční kritéria
"Chci jasně říci, že jsme první vládou, která o něm přestala pouze řečnit a něco pro něj dělá. Jestliže vám dnes vadí, že nemáme euro, je třeba si stěžovat u minulého ministra financí Sobotky, který zdvojnásobil deficit a neumožnil plnění maastrichtských kritérií. A samozřejmě u bývalého premiéra Paroubka, který populisticky odmítl provádět reformy, čímž se oddálilo plnění reálných kritérií konvergence. Dále vám doporučuji stěžovat si na nynější opozici v parlamentu, která blokuje přijímání reforem, zejména těch systémových, které vyžadují širší politickou shodu. Bez nich nelze euro přijmout," zdůraznil mimo jiné premiér.
Současně připomněl, že díky první vlně reforem je nyní Česká republika schopna plnit konvergenční kritéria. "Nicméně to k úspěšné implementaci společné měny nestačí. Potřebujeme také plnit „superkritéria“. Tedy maximálně sladit náš ekonomický cyklus s eurozónou," upozornil M. Topolánek. Dokončení reforem podle premiérových slov umožní ekonomice pružně reagovat na šoky z nesladěnosti těchto cyklů. "To se týká zejména stability veřejných financí a trhu práce. My jsme vykročili na tuto cestu. Ale v cíli ještě nejsme a bylo by vrcholně neodpovědné urychleně přijímat euro dříve, než na něj budeme připraveni," upozornil premiér M. Topolánek.
"Doufám, že ode mě nečekáte dbnes datum přijetí eura. Nezaměňujme příčinu následek," uvedl premiér v závěru své řeči. "Úspěšná implementace eura je důsledkem fungující ekonomiky a státní správy, nikoli obráceně. Řeknu vám však cíle, které k takovému stavu vedou. Vyrovnaný státní rozpočet, a to do roku 2014. Zvýšení parity kupní síly ke stejnému datu na průměr Evropské unie," (letos bude tento poměr 82 procent). Za nezbytné premiér označil provedení systémových reforem penzijního, zdravotního a sociálního systému.
Zvukový záznam projevu premiéra nabízí níže připojená příloha.
Přepis PROJEVU premiéra M. Topolánka je k nahlédnutí na TÉTO STRÁNCE.
Více snímků ze zahájení veletrhu naleznete ve FOTOGALERII.
Jaká byla výchozí pozice vlády - z projevu premiéra M. Topolánka
Premiér ve svém projevu vymezil problematickou výchozí pozici vlády a pojmenoval některé zásadní kroky, kterými se Topolánkův kabinet během své vlády zodpovědně pokouší zbavit stát nechtěného dědictví minulých let.
- Vládní dluh vzrostl mezi roky 1998 a 2004 z 15 % HDP na dvojnásobek. V absolutních číslech se téměř ztrojnásobil. Zdědili jsme zemi, kde i při vysokém růstu neklesala nezaměstnanost a co hůře, dokonce klesala zaměstnanost. Při více než 6 % růstu HDP dosahovala v roce 2006 míra nezaměstnanosti 8,1 % a oproti roku 2004 klesla o pouhé jedno procento, ačkoli růst hospodářství činil 4,5 % v roce 2004 a 6,4 % v obou letech následujících. Za minulé období poklesla od roku 2002 i při trvalém růstu zaměstnanost o více než 50.000 osob za dva roky a teprve na konci roku 2005 se dostala na svou úroveň z roku 2002.
- Zdědili jsme zemi, kde se vlastně ani nevyplatilo pracovat. Zemi, do níž vládní politika přitáhla množství montoven, které daly práci desetitisícům nekvalifikovaných, zejména zahraničních dělníků. Kombinace štědrého a nemotivujícího sociálního systému a státem podporovaného vytváření pozic s nízkou mzdou vytvořilo sociální a ekonomickou past. Na jedné straně se z českých daní dotovalo vytváření „low end“ pracovních míst pro cizince. Na druhé straně tu byla paradoxní kombinace vysoké nezaměstnanosti a nedostatku kvalifikované a ochotné pracovní síly. Přitom se masivně rozmáhala práce načerno.
- Zdědili jsme zemi s nepružným pracovním trhem, se socialistickým zákoníkem práce, se strukturou školství, která nezohledňuje potřeby průmyslu, s mocnou a nefunkční byrokracií, pomalými soudy… Tyto a další netarifní bariéry poškozovaly vaše podnikání, zvyšovaly vaše náklady a ztěžovaly uskutečnění vašich podnikatelských záměrů.
- Zdědili jsme zemi s nepřehledným systémem daní. Zejména firemní daně přitom přes chvályhodný pokles zůstávaly vyšší než v okolních srovnatelných zemích, což snižovalo naši konkurenceschopnost. Náskok, který jsme získali v 90. letech, jsme na počátku nového století zase rychle ztráceli. Pravicová vláda na Slovensku, ale i v jiných zemíchsocialisté v Maďarsku byli při provádění reforem daleko razantnější a vyplatilo se jim to.
-Zdědili jsme zemi, kterou poznamenal vládní populismus, neochota k provádění nutných reforem, ačkoli pro ně byla vhodná doba. A zároveň nejvyšší čas.
- Zdědili jsme zemi se systémem zdravotní péče a nemocenského pojištění, který stimuloval miliardové plýtvání a vybízel ke zneužívání. České firmy si tak do svých nákladů musely připočítat extrémně vysoký počet prostonaných dní, celkem téměř 10 milionů za měsíc. Míra zneužívání či nadužívání byla očividná.
- Zdědili jsme také zemi se zanedbanou dopravní infrastrukturou a s nákladní železniční přepravou neprůhledně zatíženou dluhem z přepravy osob.
Premiér: Co jsme s touto zemí za necelé dva roky udělali?
- V první řadě jsme stabilizovali veřejné finance. Díky reformě letos deficit vládního sektoru poklesne na 1,5 % HDP z hodnoty 2,7 v roce 2006. A to navzdory zpomalujícímu se růstu způsobenému světovou a zejména evropskou recesí.
- Naše reformy také motivují lidi k práci a ti již nežijí ze sociálních dávek. Díky tomu poklesla nezaměstnanost k hranici pěti procent (červen 5,0, červenec srpen 5,3%). Zatímco průměrná míra nezaměstnanosti v roce 2006 činila 8,1 %. K tomu je třeba dodat, že v ekonomice je na 150.000 volných pracovních míst. Dalších zhruba 300.000 míst je obsazeno legálně pracujícími cizinci. Na dva nezaměstnané Čechy dnes fakticky připadají tři pracovní místa, která jsou buď volná, nebo obsazená cizinci.
- ad zaměstnanost: Lidé jsou totiž motivováni vzít i hůře placené místo, a to díky kombinaci zpřísněného vyplácení sociálních dávek, tvrdších postihů práce načerno a daňových změn, které zvyšují jejich příjmy. Podle makroekonomické predikce ministerstva financí by letos měla zaměstnanost vzrůst na téměř na 6 milionů osob.
- Změnili jsme systém investičních pobídek, aby byl spravedlivější a dosáhli na ně i drobné a střední firmy. Povinná minimální investice byla snížena z 200 milionů na polovinu, přičemž z vlastních prostředků stačí investovat 50 milionů. A zabránili jsme dalšímu dotovanému přesunu laciných montoven. Nově pobídky dostane pouze firma, která instaluje strojní zařízení ne starší než dva roky, přičemž jeho podíl na investici musí být minimálně 60 % místo dřívějších 40 %.
- Zrychlujeme práci soudů. Doba řízení před obchodními soudy se zkrátila o 104 dnů oproti roku 2007. Konečně také normálně funguje obchodní rejstřík, skončila doba úmorného čekání a úplatků. Zprovoznili jsme insolvenční rejstřík. Díky elektronizaci veřejné správy a justice se zjednodušuje komunikace občanů a firem s úřady a soudy.
- Skončili jsme také s praxí, kdy vláda utužovala byrokracii pod záminkou „chce to po nás EU“. Kabinet přijal obecné zásady hodnocení dopadů regulace (Regulatory Impact Assesment – RIA). A nepřijme žádný návrh zákona, který by zbytečně zatěžoval jednotlivé skupiny obyvatel či podnikatelů.
- Investujeme do dopravní infrastruktury. Za roky 2007-2008 jde celkem o 147 miliard. Pro srovnání, v letech 2005-2006 šlo pouze o 70 miliard. Schválili jsme harmonogram rozvoje dopravní infrastruktury na roky 2007-2013, který počítá s 800 miliardami na výstavbu nových dálnic a silnic.a žel. Poprvé je jasné nejen co se postaví, ale také z jakých peněz. Letos jsme také oproti schválenému rozpočtu zvýšili dotace krajům na údržbu silnic ze 4 na 5 miliard korun. Zlepšujeme bezpečnost na silnicích a dálnicích, včetně investic do telematiky a do centrálního informačního systému.
- Co se týká školství, uvědomujeme si nutnost změnit systém učňovského školství. A to zejména ve spolupráci s vámi. Chceme dát firemní sféře možnost podílet se na formulaci vzdělávacích cílů i na kontrole výsledků. Přičemž je jasné, že nevystačíme s tradičními obory. Je nutné přizpůsobit se rychle měnící poptávce na trhu práce a zavést studijní programy se širším zaměřením. V neposlední řadě je třeba motivovat zaměstnavatele, aby přijímaly čerstvé absolventy učebních oborů a umožnili jim tak získat potřebnou praxi.
- Zahájili jsme také diskusi k Bílé knize terciárního vzdělávání. Vás se týká zejména podpora bakalářských oborů, a to ve spolupráci s firemní sférou. Moderní průmysl si totiž žádá stále více absolventů neuniverzitních, prakticky zaměřených vysokých škol.
- V oblasti výzkumu a vývoje nám jde o spolupráci vysokých škol, výzkumných institucí a podniků, o tzv. klastry, které chceme veřejně podpořit. Na univerzitách by také měla vznikat plnohodnotná profesorská místa s přímou návazností na firemní sféru. Nepřímá podpora výzkumu a vývoje zahrnuje odpočty od daní, násobek přírůstku nákladů na výzkum a vývoj, či zvýhodnění nákupu výzkumu od vysokých škol.
- Chceme také využít naše nadcházející předsednictví EU k tomu, abychom prosazovali politiku nutných reforem a liberalizace i na celoevropské úrovni. Polovina veškerých regulací přichází z Bruselu. Česká vláda se plně hlásí k cílí Evropské komise kt je trochu ganfarosnky ale chceme ho real omezit regulaci o čtvrtinu a jsme v tomto směru lídry.
- Samozřejmě, že v rámci našeho motta Evropa bez bariér nám jde o odstranění diskriminací mezi starými a novými zeměmi, o liberalizaci společného trhu, plné uplatnění čtyř základních unijních svobod a revizi rozpočtu, zejména společné zemědělské politiky