EN

Vláda České republiky

Premiér na zahájení kampaně: Předsednictví ČR v Radě Evropské unie bude historickou událostí



Premiér M. Topolánek s místopředsedou vlády pro evropské záležitosti A. Vondrou zahájili 4. září kampaň "Tváře českého předsednictví." Na slavnostním představení kampaně oba zdůraznili význam nastávající nové role ČR v rámci EU. Zpráva nabízí zvukový záznam slavnostního zahájení, přepisy projevu premiéra, tiskové konference, fotogalerii a tiskovou zprávu Útvaru pro evropské záležitosti. Prohlédnout si můžete samotný spot kampaně a videozáznam tiskové konference.

Záznam slavnostního představení kampaně "Tváře českého předsednictví"

Spot ke kampani "Tváře českého předsednictví"

Premiér M. Topolánek: Byl bych rád, kdyby lidé naše předsednictví chápali jako jedinečnou příležitost, jak pochopit Evropskou unii


"Půjde skutečně o historickou událost," zdůraznil premiér v úvodu své zahajovací řeči u příležitosti představení kampaně. Nová role českého státu jako předsednické země, kterou ČR převezme již za čtyři měsíce, se svým významem podle premiérových slov rovná významu doby vlády Karla IV., kdy Praha byla centrem Evropy. "Abych byl aktuální, případně také s předsednictvím Edvarda Beneše ve Společnosti národů," dodal premiér. Dnes je Evropa  mnohem více integrovaná, mnohem více propojená a dopad evropské politiky na občany je daleko silnější a konkrétnější než vliv, který měl v říši císař Karel. Že to takto nevnímáme a neuvědomujeme si, že čtyři pětiny legislativy tak či onak pochází z Bruselu, je podle M. Topolánka chybou. "Byl bych rád, kdyby lidé naše předsednictví chápali jako jedinečnou příležitost, jak pochopit Evropskou unii. Jsme jejími členy již více než čtyři roky. Stále ji však vnímáme jako cosi vzdáleného, odosobněného a tudíž pro nás nezajímavého. Což vůbec neodpovídá skutečnosti," zdůraznil předseda vlády. (pozn.: Obrázek vlevém horním rohu představuje barvy českého předsednictví. Samotné logo předsednictví bude ale zveřejněno v souladu s tradicí až těsně před zahájením předsednictví.)

"Byl bych rád aby lidé tady doma chápali naše předsednictví jako unikátní příležitost jak pochopit Evropskou unii a jak umožnit Unii a zemím Evropské unie aby pochopili nás," uvedl dále premiér a připomněl, že ačkoli je Česká republika členem EU více než čtyři roky, tak "stále vnímáme Evropskou unii jako cosi vzdáleného, těžce uchopitelného a vzdáleného."  Současně M. Topolánek vyjádřil přání, aby se občané České republiky  "sžili s EU se všemi přednostmi a někdy nedostatky, které s sebou Evropská unie nese" a zároveň dokázat důrazně obhajovat naše národní zájmy. 

In varietate concordia – Jednota v různosti. To je nejen oficální motto EU, ale i moje vize působení České republiky v Evropské unii. Prakticky totožný význam má národní motto Spojených států „E pluribus unum“ - Jednota sestává z mnohých.  A koneckonců je zde i jasná návaznost na motto našeho předsednictví: Evropa bez bariér, které znamená společný prostor svobody a respekt k jednotlivostem. Naše předsednictví je velkou šancí, kterou nechceme promarnit. Je šancí ukázat, že patříme do Evropské unie nejen formálně, ale že jsme Evropany se vším všudy," prohlásil premiér s poukazem na skutečnost, že Česká republika bude muset zvládnout náročnou roli moderátora evropské debaty. 

Logickou součástí našeho úsilí je ukázat Českou republiku jako aktivní součást Unie a proto je komunikační kampaň hlavně obrazem naší představy, jak chceme představit ČR nejen Evropanům, ale také občanům ČR. Tak, aby pochopili naši sounáležitost v rámci evropského společenství," připomněl premiér.  Současně představil hlavní tváře kampaně : architektku Evu Jiřičnou, primabalerínu Dariu Klimentovou, vědce a objevitele léků proti rakovině Antonín Holý, dále modelku Terezu Maxovou, Jaromíra Jágra, Petra Čecha a v neposlední řadě dirigenta Libora Peška. "Anonymní tváří kampaně" se stala kostka cukru, český vynález, jehož výmluvná symbolika provází také celý klip kampaně. "Chteli bychom aby tato kampaň byl pochopena, aby odrážela naši představu o nás a aby pomohla jiným vytvářet představu o nás a o celé České republice," uvedl premiér. 

Myšlenka kampaně  "Tváře českého předsednictví" pochází od fotografa Herberta Slavíka, který se společně se svým týmem zasloužil o oslovení známých tváří budoucí kampaně a zmobilizování všech, kteří se dále na výrobě kampaně podíleli. "Velký dík patří známému českému fotografovi Herbetu Slavíkovi, známému českému fotografovi, který léta fotí tváře České republiky i tváře světa," uvedl místopředseda vlády pro evropské záležitosti A. Vondra.  "Byl to on, kdo přišel s nápadem přijít s tvářemi českého předsednictví a z velké části zmobilizoval lidi, kteří se do toho pustili," zdůraznil.  Práci celého realizačního týmu, který se podílel na vytvoření kampaně ocenil rovněž premiér M. Topolánek. "Jsem na ně hrdý," zdůraznil a společně vyjádřili poděkování všem, jejichž tváře sice v kampani nikdo nespatří, ale díky kterým se zvýší povědomí občanů České republiky o nadcházející zásadní roli našeho státu v Evropské unii. 

Premiér M. Topolánek a místopředseda vlády pro evropské záležitosti zdůraznili, že vláda má povinnost informovat občany o předsednictví a napomoci tak mimo jiné tomu, aby se občané přestali cítit pouze jako pozorovatelé událostí, kterým nemají možnost správně rozumět a podílet se na utváření jejich sledu. Kampaň je primárně určena obyvatelům České republiky a spot k předsednictví symbolizuje povahu našeho národa, kterou charakterizuje hravost, zvídavost, smysl pro hru, ale také nadsázka a svébytný humor.
Řekli o kampani a spotu 
Petr Čech: „Předsednictví EU je složitá věc, ale myslím, že s takto povedeným a vtipným spotem může CHYTIT leckoho. Vzhledem k tomu, že další budeme mít až za třináct let, myslím že stojí za to ho nenechat prosvištět bez povšimnutí. Já ho každopádně již sleduji, určitě k tomu i prospělo moje účinkování ve spotu.“

Antonín Holý, vědec a objevitel antivirových léků
: „Jsem přesvědčen, že humor a nadsázka mohou být dobrým LÉKEM na nevšímavost. Evropská témata mi sice jako laikovi připadají někdy složitější než DNA herpetického viru, ale některé věci jsou nad slunce jasné. Například že předsednictví nám může pomoci stvrdit návrat České republiky do Evropy i ve světě. Zaslouží si proto profesionální reklamu.“

Jaromír Jágr
– „Sehrát se v sedmadvaceti v Unii je podstatně těžší, než sehrát hokejové mužstvo, ale nevidím důvod házet předčasně flintu do žita. Věřím, že až budeme kapitánem Evropy, půjde nám to. Myslím, že na to máme. Chce to si věřit.“

Daria Klimentová, primabalerína:
„Nejdůležitější je udržet si ROVNOVÁHU, humor a nadhled. To se ve spotu i při natáčení podařilo nám všem. Češi mají tradiční smysl pro humor, takže věřím, že se jim spot bude líbit. Jen si někdy ne úplně věří. Často jezdím a vlastně žiji dlouhodobě v zahraničí a mám zkušenost, že jiné národy jsou na sebe hrdé. Smysl spotu Tváře je i v tom, říci Čechům: jste dobří, věřte si. S pozitivním přístupem se nejen PIRUETY daří lépe.“

Tereza Maxová
: „S režisérkou Alicí Nellis se známe a její práce si vážím. Natáčení spotu bylo zábavné a moc jsem si ho užila. Nabídka účastnit se kampaně, mě jako velkého patriota, moc potěšila“.

Libor Pešek, dirigent: „Vystupovat ve spotu, který propaguje z hlediska naší země tak významnou událost, jako je české předsednictví EU, mi bylo ctí. Bohužel se Češi o toto téma málo zajímají. Věřím, že vtipně pojatá kampaň zaujme a lidé budou mít chuť se dozvědět více.Mně se každopádně moc líbí.“

Níže připojená příloha nabízí audiozáznam představení kampaně ve Strakově akademii a následné tiskové konference. 
Další snímky z netradičně upraveného tiskového sálu Strakovy akademie nabízí
fotogalerie. 

Přepis tiskové konference (na které premiér hovořil mimo jiné o symbolice předsednického spotu) naleznete ZDE.

Související zprávy: Vláda představí informační kampaň před zahájením předsednictví ČR v Radě Evropské unie
Detailní informace o kampani nabízí tisková zpráva Útvaru místopředsedy vlády pro evropské záležitosti A. Vondry. Stránka nabízí kontakt na tiskovou mluvčí místopředsedy vlády pro evropské záležitosti M. Jelínkovou. 
Rozpis termínů kampaně: Komunikační kampaň k českému předsednictví startuje 5.9.2008 v 11:00 hod. v Luhačovicích a Zlíně, více v příloze níže.