Aktuálně
25. 5. 2024 11:20
Premiér Fiala: Velký městský okruh Brno je důležitý pro celou jižní Moravu
Stavba Velkého městského okruhu na Žabovřeské začala na podzim roku 2018. Projekt do budoucna odstraní zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky. Stavba této části vyjde na 2 miliardy Kč.
Podél stávající dvoupruhové silnice je vedena tramvajová trať. Úzký koridor mezi řekou a skalním masivem neumožňuje vést vedle sebe čtyřpruhovou komunikaci Velkého městského okruhu společně s tramvajovou tratí. Realizací stavby se zúžení odstraní a tím se zklidní doprava v celé severozápadní části města až po výjezd z Husovického tunelu. Tyto necelé 2 kilometry silnice jsou nesmírně důležitou částí brněnské dopravy. Úsek Žabovřeská I by měl být otevřen na podzim letošního roku 2024.
„Jde o stavbu, kterou dobře znám a sleduji od počátku. Jako obyvatel Brna tudy často jezdím a se všemi Brňany se těším, až stavba bude dokončena. Celý Velký městský okruh není důležitý jen pro Brno, ale pro celou jižní Moravu a pro tranzit dopravy v České republice,“ uvedl na místě premiér.
První etapa se soustředila na úsek mezi Kníničským a Kamenomlýnským mostem. Zde vznikla například obslužná komunikace a lávka přes rušnou silnici, která řeší nebezpečné přecházení mezi Žabovřeskými loukami a zastávkou Bráfova. Ve druhé etapě se práce přesunuly do úseku mezi Kamenomlýnský most a Hlinky. V této části stavby bylo klíčové prorazit tunel, do kterého se přesune tramvajová trať, aby vznikl prostor pro nezbytné rozšíření silnice. K odstřelu skály bylo využito přes 11 tun trhaviny. Na místě spolupracovali horolezci i potápěči.
Celou stavbu necelých 22 kilometrů Velkého městského okruhu Brno organizuje Ředitelství silnic a dálnic a podílí se na ní i město Brno. Jde o dlouhodobou investiční prioritu státu. V tuto chvíli je již zprovozněno 7,6 km, v realizaci jsou 3 km a v přípravě 11 km.
Právě v sobotu 25. května 2024 pořádalo Ředitelství silnic a dálnic na Velkém městském okruhu na Žabovřeské den otevřených dveří, který byl určen široké veřejnosti. Zájemci si mohli pěšky projít celý cca 1 km dlouhý úsek stavby, která je krátce před uvedením do provozu.