Poslanecká sněmovna dnes projedná celou řadu vládních návrhů zákonů
Poslanecká sněmovna v úterý 23. září projedná mimo jiné tzv. školský zákon, na pořadu jednání je rovněž návrh zákona o auditorech a návrh zákona o nakládání s těžebním odpadem. Poslanci rovněž projednají balík daňových zákonů a novelu zákona o zemědělství.
Školský zákon
Novelu vláda projednala v červenci tohoto roku. Materiál obsahuje zhruba pět desítek změn. Na ty nejdůležitější upozornil ministr školství O. Liška na tiskové konferenci po jednání vlády 2. července 2008. "Jednak zavádíme přípravný stupeň základních škol speciálních pro vzdělávání zdravotně postižených žáků s těžším zdravotním pojištěním. Dále rušíme rušíme limity počtu žáků ve třídách a školách. Tady tato změna by měla přinést jedno důležité pozitivum. Týká se především malých obcí, kde z důvodu nesplnění těchto limitů byly podle současného zákona nuceni zřizovatelé školy rušit. My nechceme ani jednu zbytečně zrušenou školu. Ono je velmi snadné školu zrušit, ale velmi obtížné je jí znovu vybudovat a nastartovat. Nyní je to vyloženě na zřizovatelích, zda se rozhodnou ji při nesplnění těch limitů ve škole pokračovat a tuto školu dále financovat," uvedl ministr s tím, že se jedná o reakci na požadavky celé řady obcí, kde došlo k dočasnému snížení populace nebo dětí ve školách. "Ale s tím, že perspektiva třeba ve dvou, třech letech na zvýšení počtu dětí existuje. Tyto školy, pokud se rozhodnou a je to jejich politické rozhodnutí, tuto školu dále financovat, budou tuto možnost nadále mít. My si myslíme, že je to nejenom správný krok, ale také tím plníme část programového prohlášení vlády, která se zavázala k podpoře škol v malých obcích," upřesnil O. Liška.
"Dále díky této novele zavádíme několik nástrojů na zvýšení flexibility pracovního trhu. Všichni jsme si vědomi toho, že roste nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, je to otázka spojená s odborným středním školstvím a my zde zavádíme možnost pro ty uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem, aby získali druhý výuční list v jiném oboru vzdělání ve zjednodušeném režimu. To znamená během dvou až tří let. To by mělo umožnit větší flexibilitu a zároveň pokrytí nedostatku kvalifikovaných pracovních sil," představil ministr další změnu. Jako další nástroj zvyšování flexibility pracovního trhu ministr O. Liška jmenoval nástavbové studium, které už nebude vázáno pouze na školy, které v daném oboru mají obor zakončený maturitní zkouškou. Nabídka škol, které budou moci takové nástavbové studium zavést, se zásadním způsobem zvýší.
Ministr O. Liška zdůraznil, že odstraňování zbytečné byrokkratické zátěže škol a agendy ředitelů představuje jeden ze stěžejních cílů vlády. "Když se kohokoliv z nich nezeptáte, co si o tomto myslím, tak vám potvrdí, že správní řád na ně uvalil poměrně velké břemeno, které odvádí od vlastního řízení školy a jejího rozvoje. My tedy přicházíme s tím, že část agendy ředitelů vyjímáme ze správného řádu, dáváme ji do zjednodušeného režimu a toto by mělo část byrokracie, z našeho hlediska zbytečné, ukrojit. Z těch dalších změn zmíním ještě dvě. Na základě této novely bude možné opakovat ročník na základní škole ze zdravotních důvodů. Možná se divíte, jak to, že takováto banální věc nebyla možná doposud. Máte pravdu, školský zákon, který byl přijat za předchozí sociálnědemokratické koaliční vlády, obsahoval celou řadu ustanovení, která se v praxi neověřila nebo byla dokonce kontraproduktivní. My se tím snažíme napravit celou řadu takovýchto pochybení. Úplně poslední věc, chceme zvýšit prostupnost vzdělávací soustavy a na základě této novely vznikne možnost přijetí žáka osmiletého gymnázia do prvního ročníku šestiletého gymnázia. Opět, logická věc, která v tom současném systému chybí," doplnil ministr na červencové tiskové konferenci.
Návrh zákona o auditorech
Nový zákon o auditorech je předkládán na základě přijetí směrnice Evropského parlamentu a rady (2006/43/ES ze dne 17. května 2006 o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, o změně směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a o zrušení směrnice Rady 84/253/EHS). Zákon zajišťuje nejen implementaci této směrnice do české právní úpravy, ale také usiluje o zachování stávající regulace auditorské profese v co nejvyšší možné míře. Podle předkládací zprávy ministerstva financí je zákon koncipován takovým způsobem, aby co nejméně zasahoval do fungujících struktur vymezených současným zákonem. Dalším významným prvkem návrhu je zavedení orgánu veřejného dohledu (Rady pro veřejný dohled nad auditory) a vymezení jeho působnosti a odpovědnosti. Má zabránit tomu, aby nedocházelo ke zbytečným a systematickým chybám, duplikaci pravomocí a odpovědností Komory auditorů, Rady pro veřejný dohled nad auditory a Ministerstvem financí jako regulátorem. Dále má tento dohled dbát na to, aby nedošlo k nepatřičnému zdržení a nefunkčnostem i ve vztahu k orgánům veřejného dohledu ostatních členských států. Navrhované řešení vychází i z Akčního plánu pro Českou republiku v oblasti účetnictví a auditu schváleného usnesením vlády ze dne 20. října 2004 č. 1002 ke zvýšení důvěryhodnosti účetnictví a auditu v České republice, ve kterém bylo rozhodnuto o zřízení Rady pro veřejný dohled.
Vytvoření Rady pro veřejný dohled, jako právnické osoby, která je pověřena výkonem působnosti v oblasti veřejné správy, vychází z principu efektivnosti a hospodárnosti a je též konformní s programovým prohlášením vlády. Rada pro veřejný dohled je navrhována jako právnická osoba s vlastním malým administrativním zázemím nutným pro zajištění operativního fungování a rozhodování. Tato koncepce vychází také ze zkušeností a praxe jiných členských států.
Návrh zákona dále nově, pro účely povinného auditu, vymezuje subjekty veřejného zájmu, mezi něž patří zejména: banky, pojišťovny a „kótované“ společnosti. Dále upravuje povinné zakládání výborů pro audit v těchto subjektech a blíže specifikuje systém kontroly kvality, který je v současnosti upraven „pouze“ vnitřními předpisy Komory auditorů. Upravuje prvky mezinárodní spolupráce s orgány veřejného dohledu v rámci Evropské unie i spolupráce s orgány veřejného dohledu ve třetích zemích. Rovněž stanovuje, na základě požadavků směrnice, povinné používání mezinárodních auditorských standardů a postup auditora dle mezinárodně uznávaných etických norem (etický kodex Mezinárodní federace účetních).
Návrh zákona o nakládání s těžebním odpadem
Cílem navrhované právní úpravy je transponovat do vnitrostátního právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/21/ES ze dne 15. března 2006 o nakládání s odpady z těžebního průmyslu a o změně směrnice 2004/35/ES (Ú.v. EÚ L 102. 11.4.2006). Směrnice, kterou zákon zavádí do českého právního řádu, má řešit režim ukládání těch nerostných hmot a zemin, pro které není v současné ani v dohledné době další využití a musejí proto být ukládány takovým způsobem, který neohrožuje životní prostředí; stejný požadavek platí i pro sanaci a rekultivaci těchto úložných míst. Předkládaný návrh tak má mj. zkvalitnit ochranu životního prostředí před některými residui těžební činnosti.
Daňové zákony
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Tiskovou zprávu o novele zákona o ZEMĚDĚLSTVÍ s komentářem ministra P. Gandaloviče naleznete v příloze.
Kompletní program 38. schůze poslanců nabízejí stránky PSP ČR