Portál veřejné správy provozovaný Ministerstvem vnitra již zpracoval více než 33 milionů elektronických formulářů
Portál veřejné správy zaznamenal za posledních 6 měsíců tohoto roku 50% nárůst uživatelů v porovnání se stejným obdobím roku 2007. Transakční část portálu, která je postavena na technologiích Microsoftu, dnes využívá více než 67 000 registrovaných uživatelů, přičemž počet elektronických podání již přesahuje průměrně 130 000 měsíčně.
Portál veřejné správy provozovaný Ministerstvem vnitra pomáhá již od roku 2004 občanům a firmám v orientaci a komunikaci s úřady veřejné správy a samosprávy a umožňuje elektronické podání řady dokumentů. Například na Českou správu sociální zabezpečení, která využívá transakční část portálu pro evidence důchodového pojištění, přihlášky nemocenského pojištění a přehledy o příjmech a výdajích OSVČ, bylo přeneseno od začátku tohoto roku již téměř 6 milionu elektronických formulářů a ušetřeny tak desítky milionů papírových formulářů.
„Takzvaná e - Podání, která jsou součástí služeb transakční části Portálu veřejné správy, využívají naši klienti od roku 2005. V současné době s ČSSZ elektronicky komunikuje přes 71 % firem s víc než 25 zaměstnanci. Preferují totiž přednosti e – Podání, především třeba dostupnost služby kdykoliv během dne bez ohledu na úřední hodiny. Klienti navíc získávají automatickou odezvu o přijetí nebo zamítnutí podání, či možnost okamžitě opravit už poslaný dokument. Velkou výhodou je také bezpečnost elektronických přenosů a menší administrativní náročnost, protože odpadá potřeba vyplňovat a fyzicky podávat papírové formuláře,“ říká JUDr. Božena Michálková, ředitelka České správy sociálního zabezpečení.
Využití transakční části Portálu veřejné správy
Kromě České správy sociálního zabezpečení využívá transakční část portálu také Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Generální ředitelství cel, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo životního prostředí. V posledním roce vzrostl zájem o jeho využití také u samosprávných celků. Jedním z prvních takovýchto realizovaných projektů je například projekt Plzeňského kraje s názvem VIRTUOS (VIRTUálně-Občan-Samospráva), který si klade za cíl urychlit a zefektivnit komunikaci občanů s úřady a úřadů navzájem. Občané tak mohou využít možností elektronických podání, elektronické komunikace s úřady anebo rezervaci konkrétních časů schůzek s vybranými úředníky. Systém VIRTUOS je provázán s Portálem veřejné správy jak prostřednictvím svého webového rozhraní, tak i formulářovým softwarem umožňujícím zabezpečené podání přes portál.
„Portál veřejné správy je jedním ze základních pilířů e-Governmentu v České republice. Jeho oblibu dokazuje nejenom rostoucí počet uživatelů na straně občanů a firem, ale také úřadů a institucí, které jeho služby využívají. Věříme, že se nám díky dlouhodobé spolupráci s dodavatelem transakční části portálu a dalšími technologickými firmami podaří zefektivnit fungování veřejné správy a styk úřadů s občany. Naším společným cílem jsou úřady bez front, kdy bude občan moci vykonat co nejvíce úkonů po internetu.,“ hodnotí přínos internetového řešení Ing. Adéla Stočesová z Ministerstva vnitra, která je zodpovědná za provoz a rozvoj Portálu veřejné správy.
autor: Jana Malíková, tisková mluvčí MVČR