Ministerstvo životního prostředí výstavbu D3 nebrzdí
Reakce MŽP na obvinění ze zpoždění stavby středočeské části dálnice D3.
Projektant měl varianty vypracovat podle slovního popisu, který MŽP zkompletovalo podle připomínek obcí a veřejnosti na podzim 2007. MŽP však zjistilo, že předložené varianty D3 se od stanovených požadavků odlišují hned ve 12 zásadních ohledech. Obsahují bohužel také řadu nevhodných technických řešení z hlediska vlivů na životní prostředí i investičních nákladů. Přesto je v takové podobě zpracovatel rozeslal k připomínkování dotčeným obcím. „Nejenom, že ŘSD varianty dálnic předložilo pozdě, ale navíc nejsou zpracovány dobře a investor na nich bude muset ještě hodně odpracovat. Na bedra ŘSD tak padá půlroční zdržení výstavby dálnice,“ komentuje situaci náměstek ministra Aleš Kuták.
Požadované varianty dálnice D3 vedou v širším koridoru stávající silnice I/3 okolo Benešova a Votic, kde způsobují nejmenší škody v zachovalé přírodě Posázaví a České Sibiře. Vedení dálnice zachovalou přírodou daleko od urbanizovaného koridoru nynější silnice je nepřijatelné. Jedna z variant počítá u Benešova s trasováním v dvousetmetrovém tunelu na východní hranici konopišťského parku, kde vede i nynější silnice.
Poznámky:
[1] Závěr zjišťovacího řízení mj. říká, že předkladatel má „prověřit a v dokumentaci zohlednit taková variantní trasování D3, jejichž předpokládaný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví bude respektovat přírodní hodnoty v dotčeném území a současně bude mít minimální vliv na trvale obydlené a rekreační oblasti dotčené realizací záměru“.
zdroj: J. Kašpar, tiskový mluvčí Ministerstva životního prostředí ČR