EN

Vláda České republiky

Ministerstvo pro místní rozvoj předkládá návrh na úpravy nájmu bytu



V novém kodexu jsou řešeny i otázky zániku nájmu bytu, včetně možnosti vypovědět nájem bytu bez udání důvodů. Účinnost nového kodexu se předpokládá v roce 2011, kdy již skončí účinnost „transformačního“ zákona o jednostranném zvyšování nájemného.

Ministerstvo pro místní rozvoj ilustrační fotoK připomínkovému řízení je dán návrh zákona, kterým se mění zákon č.40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Změny provedené v novele vycházely z cíle postupně narovnávat (společně s postupnými kroky v nápravě cenových deformací do roku 2010) také vztahy nájemců a pronajímatelů snižováním do té doby nepřiměřeně široké ochrany nájemce. V tomto smyslu byla provedena úprava rozšířením výpovědních důvodů a současně bylo stanoveno, že v případech, kdy nájemce porušuje své povinnosti vyplývající z nájmu bytu, je možné nájem bytu vypovědět bez přivolení soudu a je možné nájemci poskytnout pouze přístřeší. 


Předložený návrh novely občanského zákoníku má za cíl naplnit jednu ze základních zásad v občanskoprávním vztahu, a to zásadu rovnosti.
Obecná úprava nájemní smlouvy je provedena ustanoveními § 663 až 684 občanského zákoníku. Dílčí novelou občanského zákoníku (účinnou od 31. března 2006) - zákonem č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, byly v části druhé tohoto právního předpisu upraveny významným způsobem i některé instituty, které se vztahují k nájmu bytu včetně zániku nájmu bytu.
 „Pozice České republiky při jednáních u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku bude po přijetí navrhovaných opatření příznivější,“ podotkl ministr Čunek. Text novely vychází mimo jiné z návrhu poslanců Zdeňky Horníkové a Jana Bürgermeistera, zejména v oblasti definování budoucích smluvních výší nájemného. 
 
Některé hlavní principy navrhované úpravy: 

- Hlavní a zásadní novinkou je řešení situace, kdy se strany nájemní smlouvy nedohodnou na výši smluvního nájemného. V takovém případě se mohou obrátit na soud, který následně určí výši nájemného tak, jak je v místě a čase obvyklé. 

- Novela ruší dosud platný prováděcí zákon č. 102/1992 Sb., známý jako zákon o služebních bytech a bytových náhradách. „Služební byt“ je již v současnosti nahrazován pojmem „nájem bytu po dobu výkonu práce pro pronajímatele“, a samostatný zákon tedy nepotřebuje. Dalším důvodem zrušení speciální úpravy je skutečnost, že služebních bytů v ČR je oproti roku 1991 méně než dvacetina. Dosavadní povinnost obcí podílet se na bytových náhradách byla velmi problematická, proto bude novelou zrušena. Neznamená to však že, obce budou v budoucnu zproštěny zákonné povinnosti vytvářet podmínky pro bydlení svých občanů. 

- Novela obsahuje přihlašovací povinnost osob, které nepatří do přímé rodiny nájemce. Nájemce bude povinen požádat o souhlas pronajímatele s jejich pobytem v bytě v případě, že půjde o dobu delší než tři měsíce. Ze závažných důvodů může tento pobyt pronajímatel odmítnout. Nadále nebude umožněna výměna bytů bez souhlasu pronajímatele a bude zúžen okruh osob, na které přechází nájemní právo v případě smrti nájemce. Toto právo je navíc časově omezeno dvěma roky. Návrh nepočítá s možností výpovědi bez udání důvodu, naopak rozšiřuje typy bytových náhrad, kterými doposud byly „náhradní byt“ a „náhradní ubytování“, o pojem „přístřeší“.