EN

Vláda České republiky

Ministerstvo dopravy upozorňuje na nařízení týkající se bezpečnostní letové normy



Nařízení přináší změny v oblasti zajištění bezpečnosti letového provozu, které upravují problematiku omezení doby letové služby a doby služby včetně požadavků na stanovení odpočinku.

Dnešním dnem (16. července 2008) nabývá účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1899/2006 ze dne 12. prosince 2006, kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 o harmonizaci technických požadavků a správních postupů v oblasti civilního letectví (dále jen „nařízení"), jehož součástí je i Hlava Q obsažená v příloze III upravující problematiku omezení doby letové služby a doby služby včetně požadavků na stanovení odpočinku.

Výše uvedenou problematiku v současnosti upravuje vyhláška č. 466/2006 Sb., o bezpečnostní letové normě (dále jen „vyhláška"). Ministerstvo dopravy ve spolupráci s odbornou veřejností připravilo návrh vyhlášky, kterým se tato vyhláška uvádí do souladu s požadavky obsaženými v nařízení. Návrh je v rámci standardního legislativního procesu v současné době projednáván v meziresortním připomínkovém řízení, přičemž nenabude účinnosti k výše uvedenému datu.

Nařízení přináší změny v oblasti zajištění bezpečnosti letového provozu stanovením pravidel pro určování maximální doby ve službě, doby letové služby, doby letu, minimálních požadavků na odpočinek, včetně odpočinku při překračování více časových pásem.

V souladu s nařízením je nutné odpočinek stanovovat tak, jak ho upravuje ustanovení OPS 1.1110 bod 1.1 a 1.2. Tedy poskytnutý odpočinek musí být minimálně v délce 10 hodin v případě, že následující služba začíná mimo mateřské letiště, 12 hodin v případě, že následující služba začíná na mateřském letišti, nebo v takové délce v jaké byla předcházející služba. Vzhledem k tomu, že vyhláška upravuje dělenou službu, je třeba nadále použít tu část předmětného ustanovení, která ukládá povinnost zvýšit stanovený odpočinek o dobu částečného odpočinku v případě, že byla předcházející služba dělená.

Jednotliví letečtí dopravci provozující svoji činnost letouny jsou až do nabytí účinnosti vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 466/2006 Sb., o bezpečnostní letové normě, nadále povinni používat své bezpečnostní letové normy, u nichž Úřad pro civilní letectví pouze schválí shora uvedené změny vyplývající přímo z nařízení.

Více: Sdělení Ministerstva dopravy – odboru civilního letectví o použití vyhlášky č. 466/2006 Sb., o bezpečnostní letové normě